دوران بلوغ بازيهاي آنلاين فرا ميرسد
در سال هاي آغازين هزاره سوم ميلادي بسياري از شركت هاي سازنده بازي
امكانات جانبي متعددي را براي كنترل بازي هاي رايانهاي طراحي كرده و به
كنسول هاي ساخت خود افزودند.
اگر چه اين سيستم ها چندان جديد نبودند، اما با توجه به پيشرفت
فناوري اضافه كردن آنها به كنسول ها مورد توجه قرار گرفت. به عنوان مثال
بسياري از طراحان بازي براي رايانه هاي شخصي كاري كردند كه توليداتشان با
استفاده از جوي استيك و ديگر ابزار كنترل حاشيه اي هم قابل اجرا باشد تا
كاربران مجبور به استفاده از دكمه هاي رايانه و موشواره نباشند.
همين مساله به گونه اي مشابه در مورد كنسول هاي ساخت شركت هاي مختلف هم تكرار شد.
البته برخي شركتها هم تلاش كردند در اين زمينه خلاقيتهائي به خرج
دهند. به عنوان مثال شركت كونامي يك ابزار اختصاصي براي كنترل بازي ها با
استفاده از پاي انسان طراحي كرد كه استفاده از آن باعث مي شد اجراي برخي
بازي ها توسط كاربران با ورزش كردن همراه شود. شركت نينتندو هم بعد از
مدتي يك ابزار كنترل جديد به نام bongo معرفي كرد كه البته با چند بازي
خاص مانند Donkey Kong سازگار بود و به همين علت چندان مورد توجه قرار
نگرفت.
از سوي ديگر برخي شركت هاي سازنده بازي هم تلاش كردند بازي هايي را
روانه بازار كنند كه نحوه اجرا و كنترل آنها به كلي متفاوت باشد، به عنوان
مثال شركت RedOctane ناشر بازي Guitar Hero يك دستگاه كنترل خاص براي اين
بازي هم همراه با آن عرضه كرد كه شبيه به گيتار بود. اين بازي به طور
اختصاصي براي كنسول بازي PlayStation 2 طراحي شده بود و بسيار مورد توجه
قرار گرفت.
** بلوغ بازي هاي آنلاين
با افزايش سرعت دسترسي به اينترنت در بسياري از نقاط جهان و كاهش قابل
توجه هزينه هاي اتصال به دنياي مجازي، بسياري از ناشران تلاش كردند تا
محصولاتي را هم براي دنياي مجازي طراحي و عرضه كرده و با خلاقيت در اين
عرصه هم درآمدي براي خود كسب كنند.
نتيجه اين تحول از راه رسيدن دهها عنوان بازي نقش آفريني آنلاين بود
كه دهها كاربر مي توانستند با اتصال به اينترنت آنها را اجرا كرده و از
اين بازي ها لذت ببرند.
با توجه به اينكه در ابتدا رايج ترين وسيله براي اتصال به اينترنت،
رايانه هاي شخصي بود اين بازي ها هم قبل از هر چيز با رايانه هاي شخصي
سازگار بودند. از جمله اين بازي هاي آنلاين كه شهرت و اعتبار خود را
كماكان حفظ كرده اند مي توان به World of Warcraft و Ultima Online اشاره
كرد.
بديهي است كه با تغيير شرايط و با عرضه كنسول هاي بازي قابل اتصال
به اينترنت بازي هاي نقش آفريني تازه اي عرضه شدند كه براي اين سيستم ها
هم قابل اجرا بودند. از جمله مشكلات اساسي در جهت تامين هزينه ساخت اين
بازي ها در مراحل اوليه محدود بودن تعداد كاربران آنها بود كه باعث مي شد
هزينه دريافتي براي اشتراك بازي ها از كاربران پاسخگوي هزينه هاي طراحي
آنها نباشد. اما به مرور زمان با افزايش كاربران بازي هاي آنلاين و عرضه
كنسول هاي قابل اتصال به اينترنت مشكل مذكور هم برطرف شد.
يكي از اولين بازي هاي آنلاين مهم طراحي شده براي كنسول ها Phantasy
Star Online بود كه با كنسول Dreamcast شركت سگا سازگار بود. اين كنسول به
طور پيش فرض مجهز به مودم و آداپتور براي شبكه هاي Ethernet بود.
دومين بازي مهم آنلاين كه براي كنسول PlayStation 2 عرضه شده بود،
Final Fantasy XI نام داشت كه با استقبال خوبي مواجه شد. شركت هاي سازنده
كنسول بازي در ادامه به سرعت به اهميت ارائه سرويس هاي بازي آنلاين پي
بردند و از 5 سال پيش بدين سو هر كنسولي كه به بازار آمده حتما از قابليت
اتصال به اينترنت برخوردار بوده و امكان افزودن برخي بازي هاي آنلاين به
آن نيز وجود داشته است.
شركت مايكروسافت نيز كه قصد نداشت از قافله عقب بماند، دست به
اقدامي اساسي زد و يك سرويس آنلاين دسترسي به بازي هاي ويديويي وسرويس هاي
تفريحي مرتبط را موسوم به Xbox Live راه اندازي كرد. Xbox Live موفقيت
بزرگي را براي مايكروسافت به ارمغان آورد و در موفقيت بازي هايي مانند
Halo 2 نقش داشت.
چهار راه برای رسیدن به آرامش:
1.نگاه کردن به عقب و تشکر از خدا 2.نگاه کردن به جلو و اعتماد به خدا 3.نگاه کردن به اطراف و خدمت به خدا 4.نگاه کردن به درون و پیدا کردن خدا
پل ارتباطی : samsamdragon@gmail.com
تالارهای تحت مدیریت :
مطالب عمومی کامپیوتراخبار و تکنولوژی های جدیدسیستم های عاملنرم افزارسخت افزارشبکه
شنبه 8 اسفند 1388 12:15 AM
تشکرات از این پست
ravabet_rasekhoon