0

هنرنمائي مايكروسافت در غياب سگا و نينتندو

 
samsam
samsam
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 50672
محل سکونت : یزد

هنرنمائي مايكروسافت در غياب سگا و نينتندو

 از سال 1998 نسل جديدي از كنسول بازي‌هاي رايانه‌اي روانه بازار شد كه نسل ششم لقب گرفتند.

يكي از مهم ترين تحولات اين عرصه خروج كنسول قديمي سگا از بازار سخت افزارهاي رايانه اي بود. همچنين در اين دوره نيتندو از رقبا عقب افتاد و سوني جايگاه خود را در عرصه عرضه كنسول هاي بازي تثبيت كرد. همچنين مايكروسافت نيز متوجه اهميت اين عرصه شد و يك كنسول بازي به نام Xbox عرضه كرد.
يكي از كنسول هايي كه در اين مدت عرضه شد و البته چندان مورد توجه قرار نگرفت Dreamcast بود. اين كنسول در سال 1998 به بازار آمد و آغازگر نسل ششم كنسول هاي بازي شد، اما چندان مورد توجه قرار نگرفت و نتوانست توجه بازار را به خود جلب كند. در نتيجه قبل از آنكه دنباله و نمونه جديدي براي آن طراحي شود از عرصه رقابت حذف شد.
در اين ميان سوني كه با عرضه PlayStationچشم ها را به خود خره كرده بود نسخه دوم اين كنسول يا PlayStation2 را عرضه كرد. اين كنسول هم در بازار موفق بود و به سرعت لقب پرفروش ترين كنسول دنياي بازي هاي ويديويي را از آن خود كرد. يك سال بعد نينتندو هم براي عقب نماندن از رقباي پركار خود Gamecube را بيرون داد كه اولين كنسول مجهز به درايو ديسكي بود.
كنسول نينتندو از نظر مشخصات وامكانات فني كم و بيش با كنسول سوني برابري مي كرد، اما اجراي بازي هاي ثالث بر روي آن ممكن نبود و همين تنوع بازي هاي عرضه شده سازگار با PlayStation بود كه باعث مي شد سوني در رقابت با شركت هايي همچون نينتندو جلو بيفتد.
از سوي ديگر در گذر زمان كنسول هاي ساخت نينتندو به كنسول هايي معروف شده بودند كه بيشتر مناسب حال بچه ها هستند و نوجوانان و جوانان نمي توانند از اجراي بازي هاي سازگار با آن لذت كافي ببرند. اين در حالي بود كه در سال هاي آغازين هزاره جديد بزرگسالان نيز به اجراي بازي هاي ويديويي علاقه نشان مي دادند و بازي هاي متنوع سوني براي آنها جذابيت بيشتري داشت.
تا قبل از پايان سال 2001 ميلادي سروكله يك رقيب ديگر نيز در عرصه توليد و عرضه كنسول هاي بازي ويديويي پيدا شد. اين رقيب كسي نبود جز مايكروسافت كه تا آن زمان عمده شهرت خود را مديون عرضه سيستم عامل ويندوز و نرم افزار اداري آفيس بود. مايكروسافت كه از پتانسيل گسترده بازار بازي هاي ويديويي براي كسب درآمد مطلع شده بود، از فرصت نزول سگا و نينتندو استفاده كرد و كنسول بازي Xbox را معرفي نمود.
اين كنسول كه بر مبناي پردازنده Pentium III شركت اينتل طراحي شده بود از همان فناوري به كار گرفته شده در رايانه ها براي تسهيل اجراي بازي هاي ويديويي بهره گرفته بود و توسعه و طراحي آن بر همين اساس انجام شده بود. گفته مي شود مايكروسافت به منظور سلطه بر بازار كنسول هاي بازي قيمت Xbox را بسيار پايين آورد و حتي اين كنسول را با زيان قابل ملاحظه اي به فروش رساند.
اين شركت تلاش كرد زيان حاصل را با طراحي و عرضه بازي هاي اختصاصي قدرتمند در ژانرهاي مختلف و همين طور انتشار وسيع آنها همراه با بازاريابي هدفمند جبران كند.
يكي از بازي هاي مهمي كه موجب موفقيت كنسول مايكروسافت شد، بازي Halo: Combat Evolved بود كه توسط استوديوي بانجي طراحي و عرضه شد. اين بازي علمي – تخيلي كه در فضا جريان پيدا مي كرد آن قدر خوب طراحي شده بود كه بسياري را به خريد كنسول Xbox براي اجراي آن ترغيب كرد.
بعدها دنباله هاي بازي مذكور نيز كه يكي پس از ديگري عرضه مي شدند به پرفروش ترين بازي هاي سال هاي اول هزاره جديد مبدل شدند. در سال هاي پاياني حضور كنسول هاي نسل ششم Xbox جايگاه خود را باز هم ارتقاء داد و از نظر فروش جهاني همپاي GameCube شركت نينتندو به پيش رفت. البته اين كنسول در بازار آمريكاي شمالي از GameCube جلو زد و خود رتبه دوم را بعد از كنسول PlayStation به دست آورد.
البته در دنياي كنسول هاي بازي دستي وضع متفاوت بود و نينتندو كماكان رتبه اول را در اختيار داشت. Game Boy Color كه در سال 1998 به بازار آمد و Game Boy Advance محصول سال 2001 از جمله كنسول هاي بازي بودند كه جايگاه نينتندو را در حوزه كنسول هاي دستي و قابل حمل ارتقا دادند.
همانطور كه گفتيم نوكيا بزرگترين سازنده گوشي تلفن همراه در جهان هم با عرضه N-Gage بخت خود را در اين زمينه آزمود ولي موفقيتي كسب نكرد.

چهار راه برای رسیدن به آرامش:
1.نگاه کردن به عقب و تشکر از خدا  2.نگاه کردن به جلو و اعتماد به خدا  3.نگاه کردن به اطراف و خدمت به خدا  4.نگاه کردن به درون و پیدا کردن خدا

پل ارتباطی : samsamdragon@gmail.com

تالارهای تحت مدیریت :

مطالب عمومی کامپیوتراخبار و تکنولوژی های جدیدسیستم های عاملنرم افزارسخت افزارشبکه

 

سه شنبه 4 اسفند 1388  9:50 PM
تشکرات از این پست
cooper
cooper
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : شهریور 1388 
تعداد پست ها : 689
محل سکونت : سمنان

پاسخ به:هنرنمائي مايكروسافت در غياب سگا و نينتندو

thanks
Learn from yesterday, live for today,hope for tomorrow.The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstei

 

پنج شنبه 27 خرداد 1389  1:10 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها