هنوز موتورهای جستجو بهترین ابزار برای جذب ترافیک پس از طراحی سایت هستند. دلیل آن به خاطر هدفمند بودن جستجو در آن هاست.شخصی که به دنبال یک موضوع خاص است از جستجو در موتور های جستجو پس از طراحی سایت به سمت سایت شما می رسد. بسیار مهم است که سایت شما برای موتورهای جستجو جذاب باشد چون باعث رتبه بهتر و ترافیک بیشتر و در نتیجه فروش بیشتر خواهد شد که هدف اصلی هر سایت است.
برای افزایش رتبه در موتورهای جستجو استراتژی های زیر بسیار مهم است:
1. تراکم کلمات کلیدی در طراحی سایت : نسبت کلمات کلیدی به سایر کلمات در یک صفحه را چگالی یا تراکم کلمات کلیدی می نامند. مثلاً اگر شما 100 کلمه در طراحی سایت در یک صفحه دارید و سه عدد از آن ها جزء کلمات کلیدی سایت شما هستند، چگالی کلمات کلیدی در آن صفحه 30% است. سعی کنید که چگالی کلمات کلیدی در طراحی سایت حدود 3 تا 20% برای کلمات کلیدی مهم سایت خود تنظیم کنید. سایت های زیر برای آنالیز سایت شما در مورد تراکم کلمات مختلف ، کمک می کند:
KeywordDensity.com
KeywordCount.com
2. کلمات کلمات در نام دامنه سایت شما پس از طراحی سایت : سعی کنید یکی از مهمترین کلمات کلیدی سایت خود را در طراحی سایت در نام دامنه آن بگنجانید. مثلاً www.Handicraft.com که کلمه Handicraft در نام دامنه وجود دارد . این مورد همچنین به مردم کمک می کند که نام سایت شما را به خاطر بسپارند.
3. عنوان صفحه (Page Title) – در طراحی سایت یک عنوان توصیفی شامل 5 تا 8 کلمه که کلمات کلیدی اصلی سایت را شامل باشند ، انتخاب کنید. عنوان اولین چیزی است که مردم با آن در موتور های جستجو مواجه می شوند. عنوان را با حروف بزرگ شروع کنید و بقیه را با حروف کوچک بنویسید. توجه کنید که در طراحی سایت وجود کلمات فارسی با استاندارد یونیکد توسط موتور جستجوی گوگل شناسایی می شود. مهمترین کلمات کلیدی سایت خود را در ابتدای عنوان سایت خود قرار دهید.
4. شناسه توصیف (Description Tag) – برخی از موتور های جستجو این شناسه را به دنبال عنوان سایت شما پس از طراحی سایت نمایش می دهند. 200 تا 250 کلمه در این بخش وارد کنید که 20 عدد از کلمات کلیدی سایت شما را نیز شامل باشد. عنوان سایت خود را مجدداً در این بخش وارد نکنید. در این بخش نیز می توانید از کلمات فارسی استفاده کنید.
5. شناسه کلمه کلیدی (Keyword Tag) – در طراحی سایت این بخش بسیار مهمی است و شما باید 50 تا 100 کلمه کلیدی سایت خود را در این بخش وارد کنید. موتور های جستجو برای این بخش ارزش زیادی قائل هستند و در رتبه بندی سایت شما تاثیر دارد. کلمات کلیدی را با کاما از هم جدا کنید. با این روش در حد اقل جا ، امکان ترکیبات متنوعی از کلمات کلیدی سایت شما گنجانده خواهد شد.
6. شناسه ارزشگذار (Header Tag) - جذاب ترین بخش برای موتور های جستجو کلماتی است که بین شناسه های H1 قرار دارند. این شناسه ها باید در در طراحی سایت بالاترین بخش صفحات سایت شما باشد. کلماتی که بین این شناسه ها قرار می گیرند، مثل
<H1> Header Tag </H1>
با اندازه بزرگ نمایش داده می شوند و ممکن است زیبایی سایت شما را مختل کنند. می توانید در طراحی سایت با استفاده از شناسه های فرم دهنده (Styles) اندازه شناسه های ارزشگذار را متناسب کنید. مثلاً :
H1 {Font-family:Arial; Font-size : 14pt}