0

فراز و فرود كنسول‌ها؛ از ورشكستگي تا رونق

 
samsam
samsam
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 50672
محل سکونت : یزد

فراز و فرود كنسول‌ها؛ از ورشكستگي تا رونق

 در سال 1979، شركت ميلتون بردلي نخستين سيستم بازي دستي كه داراي كارتريج قابل تغيير بود را عرضه نمود. اين كنسول دستي اوليه در نخستين سال عرضه به موفقيت نسبي رسيد، اما طي سال هاي بعد كمبود بازي هاي سازگار با آن، ابعاد كوچك نمايشگر و در نهايت بحران سال 1983 در صنعت بازي هاي ويديويي موجب نزول و كنار گذاشته شدن آن شد.
طراحي كنسول هاي دستي براي علاقه‌مندان به بازي هاي ويديويي به همين علت براي مدت قابل توجهي به فراموشي سپرده شد و تنها شركتي كه در اين زمينه به فعاليت پرداخت، نينتندو بود. شركت ژاپني نينتندو در سال 1980 بازي هايي را براي اجرا بر روي كنسول قابل حملي كه خودش طراحي كرده بود عرضه كرد.
توليد انبوه اين بازي ها كه تعداد و ژانرهاي متنوع آنها از جمله نقاط قوتشان محسوب مي شد، باعث شد تا در سال هاي بعد بسياري از شركت ها عناوين طراحي شده توسط اين شركت را مورد تقليد قرار دهند يا بازي هايي را با الهام از آنها طراحي و عرضه كنند. مجموعه بازي هاي طراحي شده توسط اين شركت Game & Watch نام گرفت و خط توليد آن نيز براي چند سال رونق خوبي داشت.
اما تحول اساسي كه باعث شد بازار كنسول هاي دستي در دهه 90 رونق بگيرد عرضه نمايشگرهاي پيشرفته ال سي دي بود كه وضوح تصويري، دقت و شفافيت مناسبي داشتند. اين نمايشگرها همچنين انرژي كمتري مصرف مي كردند و به همين علت با استفاده از آنها اجراي يك بازي براي مدت طولاني تري ممكن بود.
اين نمايشگرها در كنار كيفيت خوب تصويري مشاهده جزئيات تصاوير را در ابعاد كوچك ممكن مي كردند و در نتيجه ساخت كنسول هاي بازي كوچك دستي كه ضمن ارضاي حس هيجان و لذت كاربران در جيب هم جا بگيرند به سادگي ممكن شد. Tiger Electronics ديگر شركتي بود كه بعد از نينتندو در اين زمينه اقدام كرد و كنسول هاي دستي جديدي عرضه كرد و بازي هايي اختصاصي خود را نيز در ادامه روانه بازار كرد. اين شركت كماكان به توليد اين كنسول ها ادامه مي دهد.
پس از اين تحولات مهم و ارزشمند در دنياي بازي هاي ويديويي در سال 1983 شوك بزرگي به فعالان اين صنعت وارد شد كه تا مدتي اين بخش را تحت تاثير خود قرار داد. البته بخش عمده اين بحران در امريكاي شمالي رخ داد.
در پايان سال 1983، صنعت بازي هاي ويديويي با ضرر و زيان هنگفتي مواجه شد. اين ضرر و زيان حتي از ضرر و زيان سال 1977 نيز سهمگين تر بود. با عنايت به اينكه اين صنعت در دهه 70 هنوز در دوران جنيني به سر مي برد، زيان وارده چندان تاثير در پيشبرد آن نداشت. اما شرايط در سال 1983 بسيار متفاوت شده بود و لذا اين زيان نيز تاثيرات بيشتري داشت.
در اين سال تعدادي از شركت هاي مشهور عرضه كننده بازي هاي ويديويي در آمريكاي شمالي ورشكست شدند و اين شرايط نامناسب تا اوايل سال 1984 به طول انجاميد. با توجه كه برخي از اين شركت ها در زمينه توليد رايانه هاي خانگي هم فعال بودند تبعات منفي حاصل از اين ورشكستگي بسيار گسترده از حد انتظار بود.
اين ورشكستگي كه حاصل ضعف و عدم جذابيت كافي بازي هاي ويديويي بود موجب پايان عمر كنسول ها و بازي هاي ويديويي نسل اول شد. علت اصلي اين ورشكستگي اين بود كه بازي هاي اوليه از جذابيت كافي برخوردار نبودند و بعد از مدتي از تعداد خريداران و علاقمندان به آنها كاسته مي شد. در نتيجه اين كنسول ها و بازي هاي سازگار با آنها از بازار دائمي برخوردار نبودند و شرايط بسيار شكننده اي داشتند.
از جمله بازي هاي ضعيفي كه باعث شكست موقت اين صنعت در دهه 80 شدند مي توان به E.T. the Extra-Terrestrial و Pac-Man اشاره كرد كه هر دو براي دستگاه هاي آتاري 2600 طراحي شده بودند. كيفيت پايين اين بازي ها باعث شد دهها هزار نسخه از آنها به فروش نرسند و اين آغازگر بحران در صنعت بازي هاي ويديويي بود.
در ادامه در حد فاصل سال هاي 1983 تا 1985 نسل جديدي از كنسول هاي بازي هاي ويديويي عرضه شد كه به نسل سوم كنسول هاي بازي شهرت يافت. شركت نينتندو با عرضه كنسول هاي بازي 8 بيتي جديد خود كه Famicom نام گرفت، آغازگر اين دوران بود. اين كنسول ها در خارج از قاره آسيا به Nintendo Entertainment System يا (NES) مشهور شدند. .
اين كنسول ها در اولين گام با بازي موسوم به Super Mario Bros عرضه شدند كه بعدها بسيار مشهور شد. اين كنسول تا زمان عرضه نسل جديد كنسول هاي بازي هاي ويديويي در اوايل دهه 90 بازار ژاپن و آمريكاي شمالي را تحت سلطه خود درآورد.
البته ديگر بازارها تا بدين اندازه تحت كنترل اين كنسول نبودند و به عنوان مثال در بازار اروپا، استراليا وبرزيل كنسول Sega Master System توانست خودي نشان دهد.
در كنسول هاي جديد جوي استيك، paddleها و keypad ها جايگزين سيستم هاي قديمي كنترل بازي شدند. اين پد ها به گونه اي طراحي شده بودند كه در 8 جهت حركت مي كردند و در نتيجه توانايي دريافت 8 فرمان مختلف را داشتند. تركيب اين فرامين حركات پيچيده اي را به خصوص در زمان اجراي بازي هاي اكشن ممكن مي كرد و اين امر بر هيجان و لذت اجراي بازي هاي مدرن تر مي افزود.

چهار راه برای رسیدن به آرامش:
1.نگاه کردن به عقب و تشکر از خدا  2.نگاه کردن به جلو و اعتماد به خدا  3.نگاه کردن به اطراف و خدمت به خدا  4.نگاه کردن به درون و پیدا کردن خدا

پل ارتباطی : samsamdragon@gmail.com

تالارهای تحت مدیریت :

مطالب عمومی کامپیوتراخبار و تکنولوژی های جدیدسیستم های عاملنرم افزارسخت افزارشبکه

 

یک شنبه 18 بهمن 1388  4:34 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها