گسترش گوشیهای همراه در سارسر جهان، کاربران این ابزار را به عکاسان
آماتور نیز تبدیل کرده است. شان روکو، استاد عکاسی خبری دانشگاه کارولینای
شمالی از شیوههای درست عکاسی با دوربین گوشیهای همراه سخن میگوید.
امروزه
هر فردی که دارای یک تلفن همراه باشد، یک عکاس آماتور نیز به حساب میآید.
حتی ارزانقیمتترین تلفنهای همراه نیز از دوربین عکاسی برخوردارند؛ اما
به ثبت رساندن عکس خوب با استفاده از این تجهیزات که از لنزهای کوچک و
وضوح پایین تصویر برخوردارند، امری بسیار سخت و زمانگیر خواهد بود.
در حال حاضر برخی از تلفنهای همراه پیشرفته از دوربینهای بسیار
قدرتمندی برخوردارند که ویژگیهای این دوربینها را میتوان در بسیاری از
دوربینهای عکاسی حرفهای نیز یافت. سرعت بالاتر شاتر، وضوح بالاتر در
بزرگنمایی، ردیابی خودکار لبخند و محدودهای از تنظیمات نوری از جمله
ویژگیهای دوربینهای جدید هستند. با این حال بسیاری از دوربینهای
تلفنهای همراه از نظر لنز، وضوح تصویر و سرعت شاتر یارای برابری با
دوربینهای عکاسی حرفهای را ندارند.
نشریه
TechDailyNews به منظور آشنایی با شیوههای عکاسی خوب با دوربین تلفنهای
همراه، با شان روکو، عکاس خبری روزنامه News&Observer، نویسنده کتاب
Cell Phone Photographs و استاد عکاسی خبری در دانشگاه کارولینای شمالی
گفتگو کرده است.
با وجود اینکه روکو در زمان کاری خود از دوربین دو هزار و 500 دلاری
Canon 5D Mark II و دیگر دوربینهای حرفهای استفاده میکند، برای عکاسی
شخصیاش ترجیح میدهد با یک گوشی قدیمی موتورولا عکاسی کند. وی معتقد است
برای خوب عکاسی کردن نیازی نیست هزاران دلار خرج کنید. کافی است از گوشی
همراهی که در جیبتان حبس کردهاید استفاده کنید.
قدم اول برای گرفتن عکسهای خوب با تلفن همراه چیست؟
اول
از همه باید ابزار خود را خوب بشناسید و با محدودیتها و تواناییهای آن
کاملا آشنا شوید. در این صورت است که میتوانید از آن استفاده کنید. من
خودم از کار کردن با این موتورولای قدیمی لذت میبرم، زیرا محدودیتهایش
باعث خلاقیت من میشود و مجبورم میکند از زاویههای خلاقانه به اجسام
نگاه کنم.
دقیقا از چه تلفن همراهی استفاده میکنی؟
گوشی
من یکی از مدلهای قدیمی موتورولا E815 است. من دیگر از این گوشی برای
تماس گرفتن استفاده نمیکنم. آن را از سال 2007 / 1386 تا به حال نگاه
داشتهام و گمان میکنم زمانی که آن را خریدم، تولید آن به پایان رسیده
بود. اکنون گوشی جدیدتری دارم، اما دوربین گوشی جدیدم به هیچ وجه با این
دوربین قابل مقایسه نیست و احساس یکسانی را در من ایجاد نمیکند.
چه چیز دوربین، این گوشی قدیمی را برایت اینقدر خوشایند کرده است؟
چندین
دلیل وجود دارد. هر دوربین برای شما نتیجه متفاوتی در بر دارد و به همین
دلیل با استفاده از چند دوربین هرگز نمیتوانید نتیجه مساوی از یک زاویه
یا صحنه به دست آورید. وقتی من با این دوربین کوچک تلفن همراه عکاسی
میکنم، نسبت به زمانی که با دوربینهای حرفهای عکاسی میکنم احساس
تازهتر و متفاوتتری دارم. نقصهای این دوربین کوچک باعث میشود احساس
واقعی بودن به من القا شود، زیرا کمال دوربینهای حرفهای خیلی خستهکننده
و بیمزه است.
چطور با تمامی محدودیتهای نوری و رنگی دوربین تلفن همراه عکاسی میکنی؟
باید
از حضور نور و بازیهای آن بر روی ساختار موضوع آگاه باشید. دوربینهای
تلفن همراه از گزینههای انتخاب رنگ برای فضاهای داخلی یا خارجی
برخوردارند، اما من کار را سادهتر کردهام و این گزینهها را بر روی
اتوماتیک تنظیم کردهام. من بیشتر به صورت سیاه و سفید عکاسی میکنم، به
ویژه در شرایط کمنور؛ زیرا عکاسی سیاه و سفید در شرایط کم نور بسیار دست
و دلبازتر از عکاسی رنگی عمل میکند. اما گاهی متناسب با نوع موضوع
عکسهای رنگی نیز میگیرم. گاهی اوقات رنگهایی که از دوربینهای عکاسی
تلفنهای همراه به دست میآید، احساس قدیمی بودن فیلمهای عکاسی دهه 1970
/ 1350 را القا میکند که استفاده از این ویژگی کاملا به موضوع عکس بستگی
دارد. با این حال گاهی اوقات نیاز است که رنگ واقعی را داشته باشید. البته
حتی با حرفهایترین دوربینهای عکاسی نیز نمیتوان همیشه به رنگ واقعی
دست پیدا کرد.
دوربینهای عادی اغلب برای جبران کمنوری مجهز به نور فلش
هستند. آیا فلشهای دوربین تلفنهای همراه نیز به همین خوبی قادر به جبران
نور کم محیط هست؟
برخی از دوربینها دارای نور فلش ال.ای.دی
هستند که معمولا مانند یک فلش لحظهای نیست و عملکردی مانند پرتوی ممتد
نور، اما تاثیرگذار دارد. دوربین من فلش ندارد و به همین دلیل همیشه نور
فلش ال.ای.دی بر روی دسته کلیدم به همراه دارم و از آن چندین بار برای
نورانی ساختن موضوعاتم استفاده میکنم.
دیگر تفاوتهای مهم میان دوربینهای عادی و دوربین تلفنهای همراه چیست؟
با
این دوربین موتورولا، نسبت تصویر شما 10 در 8 خواهد بود که این ترکیبی
کاملا متفاوت از فیلمهای 35 میلیمتری است که طول بیشتری دارد. این یکی
از تفاوتهای مهم است. همچنین هرگز از بزرگنمایی دوربین گوشیام استفاده
نمیکنم، زیرا باعث پیکسلدار شدن تصاویرم میشود؛ در واقع از دوربینم به
عنوان یک دوربین عکاسی با لنز ثابت استفاده میکنم. هر یک از دوربینها در
تلفنهای همراه مختلف در هنگام عکاسی واکنش متفاوتی از خود نشان میدهند و
به همین دلیل باید واقعا دوربین خود را بشناسید. من همیشه به هرکس که
عکاسی میکند، میگویم که تنها باید مداوم عکس بگیرید تا دوربین خودتان را
درک کنید.
وضوح و کیفیت تصویر چه میشود؟
بسیاری از این
دوربینها دارای تنظیمات ابعاد فایل بزرگ یا کوچک و کیفیت تصاویر عالی،
متوسط و پایین هستند. فکر میکنم اگر میخواهید با تلفن همراه عکاسی کنید،
باید تنظیمات آن را بر روی بزرگترین حالت و پر وضوح ترین کیفیت قرار دهید.
اهمیت مگاپیکسل در گرفتن عکسهای خوب با تلفن همراه چه اندازه
است؟ و چه تاثیری میتواند بر روی بزرگنمایی یا چاپ تصاویر داشته باشد؟
فکر
میکنم 12-10 مگاپیکسل در حال حاضر برای تلفنهای همراه بیشترین حد به
شمار میرود. این میزان از مگاپیکسل دوربین حرفهای کارم در چند سال گذشته
بسیار بیشتر است. دوربین موتورولای من تنها 1.3 مگاپیکسل کیفیت دارد که
عکسهای آن در فایلهایی به حجم 3.75 مگابایت ذخیره میشوند. با چنین
ابعادی من میتوانم عکسهایی در ابعاد 60 در 76 سانتیمتر با وضوح 200
نقطه در اینچ (دی.پی.آی) چاپ کنم. این کار را با کمک درونیابی
(Interpolation) فتوشاپ انجام میدهم که نتیجه آن برای برخی از عکسها
بسیار خوب میشود. با این حال باید دوربین تلفنهای خود را بشناسید. شاید
دوربین یک گوشی 10 مگاپیکسلی باشد و با کیفیت متوسط تصویر نیز بتوان به
عکسی با وضوح عالی دست پیدا کرد.
نظرت درباره گوشی آیفون چیست؟
آیفون یک گوشی 3
مگاپیکسلی و فوقالعاده است که قصد دارم به زودی یکی از آنها را بخرم.
همانطور که میدانید، تصویر اول بسیاری از روزنامهها از حادثه فرود
هواپیما در رودخانه هادسون در سال گذشته توسط یک گوشی آیفون به ثبت رسیده
بود.
با توجه به اینکه دوربینهای تلفن همراه در مقایسه با
دوربینهای سنگین و حجیم حرفهای، بسیار کوچک و سبک وزن هستند؛ این ویژگی
تا چه اندازه بر روی گرفتن عکسهای خوب تاثیر خواهد داشت؟
برای
عکاسی خوب اهمیتی ندارد که از چه دوربینی استفاده میکنید. تلاش کنید جهان
را از زاویهای متفاوت نگاه کنید، کمی بالاتر یا پایینتر. این یکی از
زیباییهای دوربینهای تلفن همراه است، زیرا میتوانید زاویه آن را بدون
نیاز به خم شدن و نگاه کردن درون منظرهیاب تغییر دهید، تنها با نگاه کردن
به نمایشگر میتوانید دوربینتان را در هر موقعیتی نگه دارید. در این میان
عکسهایی به نظر شما جذاب تر خواهند آمد که از موضع تسلط شما دیده نشوند.
از نظر ساختاری چه پیشنهاد دیگری برای گرفتن تصاویر خوب با دوربین تلفن همراه داری؟
قانون
یک سومها یا همان نقاط طلایی. تقسیم صحنه به یک سومها یکی از
مهمترینها به شمار میرود. نباید لزوما موضوعات مهم را در مرکز قرار
دهید. زمانی یک عکاس خوب خواهید شد که بدانید چه چیز کارایی ندارد و تا
زمانی که آن را انجام دهید، آن را نخواهید فهمید. این یکی از خوبیهای
جهان دیجیتال است، زیرا میتوانید هر زمان که سر ذوق بودید عکاسی کنید...
یا تا هر زمان که کارت حافظه دوربین اجازه داد! پیشنهادی برای ذخیره بهتر عکسها در تلفن همراه نداری؟
باید
همیشه از آنها کپی پشتیبانی تهیه کنید. من عکسهایم را بر روی دو دیسک سخت
ذخیره میکنم و بسیاری از آنها نیز بر روی یک دیسک سخت سوم یا بر روی
بانکی آنلاین قرار دارند. دیسکهای سخت همیشه دچار نقص میشوند و هرگز
نمیتوانم به اندازه کافی بر نیاز به داشتن چندین کپی از عکسهای دوربین
تاکید کنم. کارتهای حافظه نیز رو به ارزان تر شدن گذاشتهاند و به همین
دلیل داشتن تعداد زیادی از آنها هزینه چندانی نخواهد داشت.
به عنوان یک عکاس، مزیت استفاده از دوربین تلفن همراه به استفاده از دوربینهای واقعی را در چه میدانی؟
زمانی
که با دوربین حرفهایام در میان مردم هستم، افراد بیشتر احتیاط میکنند و
از روبهرو شدن با آن پرهیز میکنند؛ اما واکنش آنها نسبت به دوربین تلفن
همراه اینگونه نیست، زیرا همه گمان میکنند در حال فرستادن پیام کوتاه
برای دوستم هستم. دوربین تلفنهای همراه به ویژه برای کسانی که به صورت
مخفیانه عکاسی اجتماعی یا مستند میکنند، حسن بسیار بزرگی به شمار میرود؛
زیرا نه شباهتی به دوربینهای عکاسی دارد و نه مثل دوربینهای حرفهای در
مقابل صورت افراد قرار میگیرد. من عکاسی از آدمها را دوست دارم. عکاسی
از آنها در لحظه شغل من است و در صورتی که آنها از حضور من آگاه شوند،
حرکت میکنند و کل ساختار عکس را از بین خواهد رفت.
کدامیک از عکسهایی را که به این شیوه گرفتهای، بیشتر دوست داری و چرا؟
من تقریبا از هر چیزی عکس میگیرم، ساختمانها، خیابانها، چهرهها. یکی
از عکسهای مورد علاقهام که به تازگی گرفتهام و آن را دوست دارم، تصویر
یک گاو پشت یک درخت است که کمی خندهدار به نظر میآید. تصویر تیوب درخشان
بر روی شنهای ساحل را نیز بسیار دوست دارم. خیلی زیبا است که بدون توجه
به حالت روحی و موقعیتی که در آن قرار دارید، از هر چیزی عکس بگیرید؛ زیرا
در انتهای عکاسی هیچ "درست یا نادرستی" وجود ندارد. اگر عکسی را دوست
دارید، پس آن عکس، عکس خوبی است.
منبع: خبرگزاری مهر