جنگجويان كوهستان در رايانههاي دوستان
در اواسط دهه 80 كم كم سر و كله بازي هاي رزمي هم پيدا شد؛ اين بازي ها كه
تجربه بديعي محسوب مي شدند با استقبال چشمگير جوانان و نوجوانان مواجه
شدند.از همين زمان و با جدي تر شدن پديده
بازي هاي ويديويي بحث در مورد فوايد و مضرات اين بازي ها نيز آغاز شد. يكي
از بازي هاي رزمي معروف اين دوره Kung-Fu Master بود كه در سال 1984 عرضه
شد. اين بازي اكشن از يك فيلم سينمايي هنگ كنگي الهام گرفته بود و به
كاربر امكان مي داد در يك پس زمينه ساده با دشمنان متعددي نبرد كند.
بازي مشابه ديگري هم در سال 1986 عرضه شد. اين بازي هم از يك فيلم
رزمي الهام گرفته بود و در آن گروه هاي مختلفي درخيابان ها با هم مي
جنگيدند و براي كنترل محله هاي مختلف تلاش مي كردند. در اين بازي شخصيت ها
هم به صورت افقي و هم به صورت عمدي قادر به حركت بودند و همين جذابيت و
هيجان بازي هاي ياد شده را افزايش داده بود.
در كنار بازي هاي رزمي بازي هاي رزمي - جنگي هم اندك اندك از راه
رسيدند. Karate Champ كه در سال 1984 عرضه شده بود يك بازي اكشن جنگي از
شركت ديتاايست بود كه طرفداران خاص خود را به دست آورد. شركت تازه تاسيس
ژاپني كونامي هم كه بعدها نامش به كرات بر سر زبان ها افتاد در سال 1985
بازي Yie Ar Kung Fu را عرضه كرد.
اين بازي در اصل مبتني بر حركات كاراته بود و كاربر در جريان اين
بازي بايد با دشمنان مختلفي وارد نبرد مي شد و براي سركوبي هر يك بايد از
شيوه خاص و متفاوت جنگي استفاده مي كرد.
Street Fighter يكي ديگر از اين بازي ها بود كه توسط Capcom در سال
1987 عرضه شد. در اين بازي براي اولين بار در كنار حركات ساده شخصيت ها و
كاربران كاربر مي توانست با استفاده از چند دكمه خاص و تركيب آنها انجام
حركات خاصي را توسط شخصيت ها ممكن كند كه اين امر جذابيت بازي هاي مذكور
را دو چندان كرده بود.
بازي هاي تعاملي هم از اواسط دهه 1980 از راه رسيدند. هر چند تعداد
آنها در اين دهه بسيار اندك بود. Dragons Lair يكي از اين بازي ها بود كه
در سال 1983 عرضه شد. در اين بازي بر روي جزييات حركت شخصيت ها به خوبي
كار شده بود تا آنها هر چه بيشتر باورپذير باشند.
آنهايي كه از بازي هاي اكشن و درگيرانه خوششان نمي آيد به سرعت جذب
بازي هاي معمايي اوليه شدند كه اگر چه در دهه 80 ساختار ساده اي داشتند،
اما بعد از آن و به خصوص در دهه 90 به سرعت پيشرفت كردند.
Pac-Man كه در سال 1980 عرضه شد اولين بازي معمايي بود كه مورد توجه
قرار گرفت و شخصيت اول اين بازي هم به سرعت مشهور شد. 3D Monster Maze
نسخه پيشرفته تر اين بازي بود كه به طور سه بعدي براي رايانه هاي خانگي
طراحي شده بود و محصول سال 1981 بود. Dungeons of Daggorath يكي ديگر از
بازي هاي معمايي بود كه در سال 1982 عرضه شد و براي افزايش هيجان چندين
اسلحه و هيولا هم به روند بازي اضافه شد.
همچنين جلوه هاي صوتي جالبي هم در بازي مذكور به كار گرفته شد و
براي اولين بار در كنار صفحه شاخصي افزوده شد تا كاربران با استفاده از آن
بتوانند از وضعيت سلامت كاراكتر خود در حين بازي مطلع شوند.
در دهه 80 ميلادي در كنار بازي هاي رايانه اي تعدادي از بازي هاي
ويديويي براي پلاتفورم هاي مختلف عرضه مي شدند. از جمله اين بازي ها مي
توان به Space Panic اشاره كرد كه در سال 1980 عرضه شد و بسياري به آن
اولين بازي پلاتفورم لقب داده اند.
Donkey Kong كه در سال 1981 توسط شركت نينتندو عرضه شد، اولين بازي
بود كه كاربران آن مي توانستند از روي موانع بپرند و از روي شكاف هاي عريض
هم عبور كنند. اين بازي با استقبال خوبي مواجه شد. Jump Bug محصول سال
1981 هم يك بازي تيراندازي موفق با امكانات قابل قبول در زمان خود بود.
Jungle King كه در سال 1982 به بازار آمد، از جمله اولين بازي هايي
بود كه كاراكترهاي آن بايد به طور مرتب از روي موانع مختلفي مي پريدند.
تعقيب و گريزهاي اين بازي در زمان خود موجب توجه بسياري از كاربران شد.
البته در اين حوزه بازي هاي متعدد ديگري نيز قابل ذكر است كه هر يك در
زمان خود بسيار مشهور بودند، اما به عنوان حسن ختام مي توان به بازي
Prince of Persia اشاره كرد كه بعدها الهام بخش يك فيلم سينمايي شد.
نكته جالب آنكه تا مدت هاي طولاني فيلم هاي سينمايي الهام بخش بازي
هاي ويديويي بودند، اما با پيشرفت اين بازي ها شرايط تغيير كرد و چند فيلم
سينمايي ساخته شدند كه فيلمنامه آنها ملهم از بازي هاي ويديويي بود.
از ميان بازي هاي مسابقه اي مشهور دهه 80 مي توان به توربو ساخت
شركت سگا در سال 1981 اشاره كرد كه اولين بازي مسابقه اي از زاويه ديد سوم
شخص بود. Pole Position كه در سال 1982 توسط شركت نامكو عرضه شد، از
گرافيك شبه سه بعدي برخوردار بود و زاويه ديد كاربر براي اولين بار به گون
هاي تنظيم شده بود كه انگار خود وي در حال راندن وسيله نقليه است.
اين زاويه ديد بعدها به استاندارد بازي هاي مسابقه اي مبدل شد و حتي با پيشرفت فناوري و ظهور بازي هاي سه بعدي هم تغيير نكرد.
چهار راه برای رسیدن به آرامش:
1.نگاه کردن به عقب و تشکر از خدا 2.نگاه کردن به جلو و اعتماد به خدا 3.نگاه کردن به اطراف و خدمت به خدا 4.نگاه کردن به درون و پیدا کردن خدا
پل ارتباطی : samsamdragon@gmail.com
تالارهای تحت مدیریت :
مطالب عمومی کامپیوتراخبار و تکنولوژی های جدیدسیستم های عاملنرم افزارسخت افزارشبکه
یک شنبه 11 بهمن 1388 4:33 PM
تشکرات از این پست
cooper