سوالات هارون از امام
كاظم عليه السلام
امامان گرامى ما با
دانشى الهى كه
داشتند در مورد هر
سوالى كه از آنان مىشد، پاسخى درست و كامل و در حد فهم
پرسشگر، مىدادند. و هر كس حتى دشمنان، چون با آنان به احتجاج
و گفتگوى
علمى مىنشست، با
اعتراف به عجز خويش و قدرت انديشه گسترده و احاطه كامل
آنان، برمىخاست
.
هارون الرشيد امام
كاظم(عليه السلام) را از مدينه به بغداد آورد و به احتجاج نشست
:
هارون گفت: مىخواهم
از شما چيزهايى
بپرسم
كه مدتى است ذهنم را مشغول كرده است و تا كنون از كسي نپرسيدهام،
به من گفتهاند كه شما هرگز دروغ
نمىگوييد، جواب مرا درست و راست
بفرماييد
!
امام كاظم عليه
السلام: اگر من آزادى بيان داشته باشم، تو را از آنچه مىدانم در زمينه پرسشت آگاه
خواهم كرد
.
هارون: در بيان آزاد
هستيد، هر چه مىخواهيد بفرماييد. و اما
نخستين پرسش من:
چرا شما و مردم،
معتقد
هستيد كه شما فرزندان ابوطالب از ما فرزندان عباس برتريد، در حالي
كه ما و شما از تنه يك درختيم.
ابوطالب و عباس هر دو عموهاى پيامبر بودند
و از جهت خويشاوندى با پيامبر، با هم فرقى ندارند؟
امام: ما از شما به
پيامبر نزديكتريم
.
هارون: چگونه؟
امام: چون پدر ما
ابوطالب با پدر رسول اكرم برادر تنى(پدر و مادر يكى) بودند ولى عباس برادر ناتنى
(تنها از سوى مادر) بود
.
هارون: سوال
ديگر: چرا شما مدعى
هستيد
كه از پيامبر ارث مىبريد، در حالي كه مىدانيم هنگامى كه پيامبر
رحلت كرد عمويش عباس (پدر ما)
زنده بود اما عموى ديگرش ابوطالب (پدر شما
)
زنده نبود و معلوم است كه تا عمو زنده است، ارث به پسر عمو
نمىرسد؟
امام: آيا آزادى
بيان دارم
.
هارون: در آغاز
سخن، گفتم داريد
.
امام: امام على بن
ابيطالب(عليه
السلام) مىفرمايند:
با بودن اولاد، جز پدر و مادر و زن و شوهر، ديگران
ارث نمىبرند، و با بودن اولاد براى عمو نه در قرآن و نه در
روايات، ارثى
ثابت نشده است. پس
آنان كه عمو را در حكم پدر مىدانند، از پيش خود
مىگويند و حرفشان مبنايى ندارد (پس با بودن زهرا، فرزند رسول
الله(عليهماالسلام) به عموى او
عباس ارث نمىرسد
.)
مضافا آن كه از
پيامبر در مورد
على(عليه
السلام) نقل شده است كه: «اقضاكم على»؛ على بهترين قاضى شماست و
نيز از عمر بن خطاب نقل شده است
كه: «على اقضانا»؛ على بهترين قضاوت كننده
ماست
.
و اين جمله، عنوان
جامعى است كه براى
حضرت
على(عليه السلام) به اثبات رسيده، زيرا همه دانشهايى كه پيامبر،
اصحاب خود را با آنها ستوده از
قبيل علم قرآن و علم احكام و مطلق علم، همه
در مفهوم و معناى قضاوت اسلامى، جمع است و وقتى مىگوييم على
در قضاوت از
همه بالاتر است يعنى
در همه علوم از ديگران بالاتر است
.
(
پس گفتار على(عليه السلام) كه
مىگويد: با بودن اولاد، عمو ارث
نمىبرد، حجت است و بايد آن را بپذيريم
نه
گفته: عمو در حكم پدر است را، زيرا به تصريح پيامبر، على(عليه السلام
)
از ديگران به احكام دين آشناتر
است
.)