نسخهنويسي تجارت الكترونيكي؛ راهي براي فروش بيشتر
شرح كيفيت محصول ميتواند نرخ تبديل تجارت الكترونيكي را تغيير دهد. زماني كه يك نسخه منحصربهفرد براي هر محصول نوشته ميشود ترافيك جستجو افزايش پيدا ميكند و در نتيجه بازديدكننده بيشتري را به ارمغان ميآورد. بيشتر فروشندگان آنلاين براي فروش محصولات از نسخه توليدكننده سود ميبرند يا فقط به تصاوير آن تكيه ميكنند، نسخههاي نامرغوب را در جاهاي ديگر وبسايتشان قرار ميدهند و اغلب در ترغيب مشتريانشان شكست ميخورند كه اين مساله ميتواند براي فروشندگان زرنگ فرصت خوبي فراهم كند. شما بهوسيله نوشتن نسخه تجارت الكترونيكي كيفيت، شرايط رقابتي منحصربهفردي ايجاد خواهيد كرد. اساسا نسخه شما بايد دو هدف را دنبال كند: اعتمادسازي و قانعكردن بازديدكنندگان به اين كه محصول شما براي آنها مناسب است.
مشتريان بالقوه تا زمانيكه محصول فيزيكي جلوي آنها نباشد، نميتوانند آن را ببينند يا لمس كنند، بنابراين اين امر مهم است كه نسخه شما بتواند نيازهاي بازديدكنندگانتان را پيشبيني كند تا متقاعد شوند كه شركت شما در توليد محصولات عالي مورد اعتماد است. ترغيب و اعتمادسازي در كلام، سخت ولي قابل دسترس هستند.
شما بايد لحن مناسبي داشته باشيد و مخلوطي از نكات آموزنده و جذاب را هنگامي كه قابليت استفاده، كاربرد و فوايد محصولتان را نمايش ميدهيد، ارائه دهيد. اگر نسخه موجود در وبسايتتان اينطور باشد، نشان ميدهد كه محصولات و سرويسهايتان ميتوانند نيازهاي مشتريانتان را برطرف كنند. در اينجا ميخواهيم درمورد تكنيكهايي صحبت كنيم كه به شما كمك ميكنند محصول بيشتري بفروشيد و نسخه مشخص و جذاب بسازيد.
اصول نسخهنويسي خوب تجارت الكترونيكي
براي اين كه نوشته خود را تا حد ممكن ساده و خوانا كنيد بايد يكسري قوانين را در نظر داشته باشيد.
از جملات بلند بپرهيزيد
جملات بلند اغلب دير و سخت هضم ميشوند بنابراين براي قانعكردن مخاطبان مناسب نيستند. براي كوتاهكردن جملات از اصطلاحات بيمورد خودداري و دو بخش مستقل را به دو جمله مجزا تقسيم كنيد. عبارات پركلمه را با معادل كوتاهتر جايگزين كنيد و نسخهتان را با صفات و فعلهاي زياد پرملات نكنيد!
بسادگي صحبت كنيد
نوشته شما بايد خيلي سريع فهميده شود. هيچ دليلي وجود ندارد كه از كلمات سخت در توضيح محصولات استفاده كنيد. بايد ساده باشيد نه اين كه خوانندگانتان را با ادبياتتان تحت تاثير قرار دهيد.
صداي فعال
صداي فعال واضحتر بيان ميشود و اين امر ترغيب بازديدكننده به خريد محصولات را سادهتر ميكند.
از اشتباهات معمول بپرهيزيد
بسياري از اشتباهات نتيجه سهلانگاري است و بسادگي ميتوان از تكرار آنها جلوگيري كرد. مطمئن شويد وبسايتتان با اجتناب از اين اشتباهات به ايدهآلش ميرسد.
چيزي براي گفتن داشته باشيد
شايعترين اشتباه اين است كه هيچ نسخهاي روي صفحههاي محصولات نداشته باشيد. بدون داشتن نسخه، يك موقعيت حياتي براي نشان دادن محصول و اعتمادسازي را از دست دادهايد.
متون متناقض
نوشتن نسخه صفحه اصلي براي يك نفر عادي است ولي نوشتن توضيحات محصول چيز ديگري است. اگر چند نفر وظيفه نوشتن را برعهده داشته باشند و صدايي تعريف نشده باشد، صفحه به سمت تناقض و ناسازگاري پيش ميرود. صفحه اصلي، FAQ و درباره ما، بايد يكسان نوشته شوند.
اغراق
براي اين كه محصولتان را مطلوبتر نشان دهيد، اغراق نكنيد. اغراق به اعتبار وبسايت شما لطمه ميزند و اعتماد را از بين ميبرد. زماني كه فوايد و كاربردهاي محصول را شرح ميدهيد بهطور منطقي از آرگومانهاي منسجم استفاده كنيد. اغراق در احساسي كه در واكنش به يك محصول بهوجود آمده اشكالي ندارد ولي نه در مورد خود محصول!
اعتمادسازي
يكي از مهمترين چيزهايي كه وبسايت شما نياز دارد اعتمادسازي است. مشتريان در خرجكردن پول كمي محتاط هستند و ميخواهند چيزي كه انتظار دارند به آنها برسد.
نسخه بيعيب
اولين راه براي اعتمادسازي داشتن نسخه بيعيب و نقص است. اگر نتوانيد براي رسيدن به نسخه بيعيب وقت بگذاريد، بازديدكنندگان نيز زمان و پول خود را روي محصولات شما نميگذارند.
صريح و رك باشيد
وقتي پروسههاي پرداخت، انتقال و بازگشت را توضيح ميدهيد واضح صحبت كنيد. اگر يك مشتري هر كدام از اين جزييات را دوست نداشته باشد، محصول را نميخرد. به همين سادگي! چيزها را مستقيم و شفاف بگوييد. هزينه واقعي انتقال و شرايط پرداخت نبايد با فونت ريز و بهصورت پاورقي نوشته شوند.
يك تحقيق نشان داده است 20 درصد افراد به علت اين كه هزينه انتقال مبهم بوده، خريد را نيمهكاره ترك كردهاند. پس مطمئن شويد عباراتتان براحتي درك ميشوند.
پيروزي در رقابت SEO
براي رسيدن به بالاترين هدف از نسخه تجارت الكترونيكي، SEO بايد با ساختار وبسايت شما و با كلمات كليدي كه در هر صفحه وجود دارد، تنيده شود.
از نسخه توليدكننده استفاده نكنيد. برچسب منحصربهفرد، برند و صفحههاي محصول بايد متن مختص به خودشان را داشته باشند. با نويسنده نسخه خود كار كنيد تا پيرامون هر صفحه پيغامي بسازيد.
اگر شركتهاي وابستهاي داريد نسخه ديگري به آنها بدهيد يا مال خود را تغيير دهيد. با دادن نسخههاي متفاوت، هم شما و هم آنها ميتوانيد با تركيبات كلمات كليدي مختلف در موتورهاي جستجو رتبه بياوريد.
تحقيق كلمه كليدي و نسخهنويسي SEO يك پروسه پيچيده و پيدا كردن نويسنده نسخه كه قادر باشد اين كار را انجام دهد سخت است. دنبال كسي بگرديد كه رابطه متقابل بين رقابت كلمات كليدي، درآمد بالقوه و تاثير آنها بر وبسايتتان را درك كند. يك نويسنده نسخه SEO ماهر ميداند چگونه كلمات كليدي اصلي و فرعي را بدون خراب كردن پيام يا اعتبار شما تركيب كند.
محمدحسين كردوني