آغاز نبردهاي رايانهاي با تولد نخستين جت جنگنده
در اوايل دهه 70 ميلادي "مينفريم " ها رشد و توسعه فراواني يافتند و همين
مساله باعث شد اجراي بازي هاي جديدتر و متنوع تري برروي آنها ممكن شود.
اگر چه سوابق همه بازي هايي كه در اين دهه ابداع شدند در دست نيست، اما
بازي هاي زيادي نيز در اين دهه طراحي شدند كه زمينه ساز طراحي بازي هاي
مردن و پيشرفته امروزي شدند.
عموم اين بازي ها توسط دانشجويان علاقهمند طراحي مي شدند كه با
آزمون و خطا تلاش مي كردند راهي براي افزايش جذابيت بازي هاي زمخت و نه
چندان دوست داشتني اوليه پيدا كنند. آنان از اينكه بازي هاي ويديويي تنها
از طريق رايانه هاي غول پيكر و در محيط دانشگاه ها قابل دسترس باشند راضي
نبودند و تلاش مي كردند مردم عادي را هم به هر نحو ممكن از تلاشهايشان
آگاه كنند.
در دهه 70 در مجموع بازي هاي ويديويي به دو شيوه در دسترس قرار مي گرفت:
1- سيستم پلاتو كه يك محيط مملو از رايانه طراحي شده در دانشگاه
ايلينويز بوده و در آن دهها رايانه مين فريم ساخت شركت CDC قرار گرفته
بودند. در اين محيط علاقهمندان مي توانستند بازي هاي مختلفي را اجرا و
آزمايش كنند و تجربه كسب كنند.
2- DECUS هم يك گروه كاربري رايانه اي بود كه توسط شركتي موسوم به
DEC راه اندازي شده بود و در آن بازي هاي ويديويي و برنامه هاي آنها
مبادله و توزيع مي شد.
البته طراحي هاي ويديويي در آن زمان محدود به اين رايانه ها و محيط
ها نبود و از جمله بازي هاي ارزشمندي براي رايانه HP2000 شركت اچ پي طراحي
و نوشته شد. طي دهه 70 ميلادي تحولات مهمي در دنياي بازي هاي ويديويي به
وقوع پيوست كه مي توان برخي از آنها را به اختصار و به شرح زير مرور كرد.
دان داگلو در سال 1971 اولين بازي رايانه اي با موضوع بيسبال را
طراحي كرد. ايده اجراي بازي هاي محبوب ورزشي توسط رايانه از همان دهه 60
در ذهن بسياري از علاقهمندان شكل گرفته بود، اما ضعف سخت افزاري و نرم
افزاري رايانه هاي موجود گنجاندن جزييات مفصل براي اجراي اين بازي ها بر
روي رايانه را غيرممكن كرده بود.
وي اين بازي را براي يك مين فريم DEC PDP-10 در كالج پومونا نوشت و
طراحي كرد. كاربران اين بازي مي توانستند يك بازي را انجام دهند تا در
قالب يك تيم يك فصل كامل را سپري كنند. داگلو با همكاري يك برنامه نويس
ديگر به نام ادي دامبروئر، بعدها يك بازي بيسبال ديگر به نام Earl Weaver
Baseball را هم طراحي كرد كه در سال 1987 توسط شركت Electronic Arts منتشر
شد.
"استار ترك " بازي ديگري بود كه در سال 1971 توسط مايك مي فيلد
براي رايانه هاي سيگما 7 در دانشگاه MIT طراحي شد. اين بازي در دهه 70
شهرت فراواني كسب كرد و به شدت مورد توجه قرار گرفت. كار به جايي رسيد كه
نسخه هاي مختلفي از اين بازي كه بر روي سخت افزارهاي مختلف قابل اجرا
باشند نيز طراحي و عرضه شد.
داگلو نيز كه تحت تاثير شهرت و محبوبيت اين بازي قرار گرفته بود، يك
نسخه از اين بازي را در سال هاي 1971 و 1972 براي رايانه PDP-10 نوشت.
نسخه هاي ديگري از اين بازي هم توسط اشخاص مختلف طراحي شدند كه البته
چندان محبوب نشدند.
در سال 1972 گريگوري ياب يك بازي تعقيب و گريز به نام Hunt the
Wumpus را براي رايانه هاي PDP-10 طراحي كرد. برخي معتقدند اين اولين بازي
ماجراجويي مهم محسوب مي شود. بازي ياد شده هم در نوع خود مورد توجه
كاربران قرار گرفت.
در سال 1973 تحول مهمي در زمينه طراحي بازي هاي ويديويي اتفاق
نيفتاد، اما در سال 1974 بازي Maze War براي اجرا بر روي رايانه هاي PDS-1
در مركز تحقيقاتي آمس وابسته به ناسا طراحي شد. در آن زمان اولين تلاش ها
براي اجراي يك بازي سه بعدي به سبك بازي هاي پيشرفته امروزي انجام شد. اين
بازي را مي توان از اولين بازي هاي مهم تيراندازي اول شخص دانست.
در همان سال براد فارتنر با همكاري چند برنامه نويس ديگر بازي جنگ
هوايي را به عنوان يكي از اولين شبيه سازهاي آموزشي پرواز عرضه كردند. در
اين بازي كاربر نقش خلبان يك جت نظامي را بر عهده مي گرفت كه مملو از
انواع سلاح و سوخت بود و بايد ماموريت خود يعني نابودي هواپيماهاي دشمن را
با موفقيت به انجام مي رساند.
عليرغم گرافيك نه چندان مطلوب و سرعت پايين حركت صفحه و نمايش
اطلاعات اين بازي محبوبيت قابل توجهي كسب كرد. اين بازي بعدها الهام بخش
مايكروسافت براي طراحي شبيه ساز پرواز مشهور اين شركت شد.
چهار راه برای رسیدن به آرامش:
1.نگاه کردن به عقب و تشکر از خدا 2.نگاه کردن به جلو و اعتماد به خدا 3.نگاه کردن به اطراف و خدمت به خدا 4.نگاه کردن به درون و پیدا کردن خدا
پل ارتباطی : samsamdragon@gmail.com
تالارهای تحت مدیریت :
مطالب عمومی کامپیوتراخبار و تکنولوژی های جدیدسیستم های عاملنرم افزارسخت افزارشبکه
تشکرات از این پست