0

جهان در هنگامه ظهور نشانه‏هاي ظهور،[1] عبارت است از آن دسته از رخدادها كه بر اساس پيش‏بيني معصومان،

 
mohamadaminsh
mohamadaminsh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1389 
تعداد پست ها : 25772
محل سکونت : خوزستان

جهان در هنگامه ظهور نشانه‏هاي ظهور،[1] عبارت است از آن دسته از رخدادها كه بر اساس پيش‏بيني معصومان،




جهان در هنگامه ظهور نشانه‏هاي ظهور،[1] عبارت است از آن دسته از رخدادها كه بر اساس پيش‏بيني معصومان، پيش از ظهور يا در آستانة آن، يا هم‌زمان يا پس از ظهورحضرت مهدي(عج) پديد مي‏آيد.
پديد آمدن هر يك از آن نشانه‏ها نويدي از ظهور حضرت مهدي(عج) و نزديك‏تر شدن قيام جهاني آن حضرت است.

نشانه‌هاي ظهور از يک نگاه، به چهار دسته تقسيم مي شود:

1. نشانه‌هايي که با فاصله زماني قابل توجهي پيش از ظهور رخ مي‌دهند؛


2. نشانه‌هايي که با فاصلة بسيار اندک، پيش از ظهور اتفاق مي‌افتند (در آستانة ظهور)؛


3. نشانه‌هايي که هم‌زمان با حادثة ظهور حضرت مهدي4 رخ مي‌دهند؛


4. نشانه‌هايي که با فاصله‌اي اندک پس از ظهور و پيش از قيام حضرت مهدي(عج) اتفاق مي‌افتند.


شمار نشانه‏ها

در منابع ديني، انبوهي از رخدادهاي طبيعي و غيرطبيعي و دگرگوني‏هاي سياسي ـ اجتماعي، از نشانه‏هاي ظهور شمرده شده است. روشن است درجة اعتبار و درستي همة اين نشانه‏ها يكسان نيست، برخي در منابع معتبر آمده و از نظر سند و دلالت استوار است. بعضي نيز در كتاب‏هاي غير معتبر و به وسيلة افراد غير موثق ياد شده است. برخي از اين نشانه‏ها، فقط نشانة ظهور است و بعضي، هم نشانة ظهور و هم نشانة برپايي قيامت مي‏باشد.


برخي نشانه‏ها، كلي و محوري است و بعضي بيانگر مسائل ريز و جزئي است كه گاه، همة آن‌ها را مي‏توان در عنوان واحدي گرد آورد؛ بنابراين به طور قطع نمي‏توان مشخص كرد نشانه‏هاي ظهور چه تعداد است. بر فرض هم كه چنين كاري ممكن باشد، اهميتي ندارد. مهم اين است كه فراواني روايات، به ما اطمينان مي‏دهد كه در آستانة قيام مهدي موعود(عج)، حوادثي رخ خواهد داد كه برخي چشمگير و فراگيرند و بعضي نه چندان مهم و قابل توجه است.


انواع نشانه‏هاي ظهور

نشانه‏هاي ظهور، گوناگون است و بر شمردن همة اين اقسام، نه چندان مفيد است و نه لازم؛ چه آن‌كه بسياري از آن‌ها، نشانه‏هاي قطعي ظهور نمي‏باشد.


افزون بر اين، از نگاه سند و محتوا نيز داراي اشكال است و درستي و نادرستي آن‌ها، خيلي روشن نيست؛ از اين رو در تقسيم نشانه‏ها فقط به موارد ذيل بسنده مي‏كنيم:


يك. نشانه‏هاي حتمي و غير حتمي

ميان نشانه‏هاي ظهور، شماري از آن‌ها، علايم حتمي ظهور دانسته شده‌اند. منظور از نشانه‏هاي حتمي ـ مقابل نشانه‏هاي غير حتمي ـ آن است كه پديدار شدن آن‌ها ـ بدون هيچ قيد و شرطي ـ قطعي و الزامي خواهد بود؛ به گونه‏اي كه تا آن‌ها واقع نشود، حضرت مهدي(عج) ظهور و قيام نخواهد كرد. البته بايد توجه کرد كه حتمي يا مسلم و قطعي بودن وقوع اين نشانه‏ها، به اين معنا نيست كه پديد نيامدن آن‌ها، محال است؛ بلكه به حسب فراهم بودن شرايط و نبودن باز دارنده‏ها، پديد آمدن آن‌ها قطعي خواهد بود.


از روايات فراواني كه در ميان آن‌ها روايات صحيح نيز وجود دارد حتمي بودن نشانه‏هاي پنجگانه ذيل استفاده مي‏شود: خروج سفياني، قيام يماني، صيحه آسماني، قتل نفس زكيّه و خسف در بيداء. [2]


در برابر نشانه‏هاي حتمي، نشانه‏هاي غيرحتمي قرار دارد؛ يعني مقيد و مشروط به اموري است كه در صورت تحقق آن‌ها، پديد مي‏آيد. به عبارت ديگر، نشانه‏هاي غيرحتمي، شايد پديد آيد و شايد بدون پيدايش آن‌ها امام زمان(عج) ظهور كند.


پاره‏اي از نشانه‏هاي غير حتمي از اين قرار است:

1. مرگ و ميرها، زلزله‏ها و جنگ‏ها و آشوب‏هاي فراگير؛


2. خسوف و كسوف نابه‏هنگام؛


3. بارش باران‏هاي فراوان و...


دو. نشانه‏هاي متصل ‏و غير متصل

بر اساس رواياتي چند، شماري از نشانه‏هاي ظهور، متصل به آن خواهد بود؛ به گونه‏اي كه بين آن‌ها و ظهور حضرت مهدي(عج) فاصلة چنداني نباشد. البته اين‌كه فاصلة آن نشانه‏ها تا ظهور، چه مدت و يا چند روز است، به طور دقيق روشن نيست؛ ولي قدر مسلم آن است كه فاصله زياد نيست و احتمالاً، مجموعه نشانه‏هاي متصل به ظهور، در همان سال ظهور يا سال پيش‏ازآن، رخ مي‏دهد.


بر اين ‏اساس، ترديدي نيست كه شماري از نشانه‏هاي ظهور، نزديك ظهور و متصل به آن واقع مي‏شود. در مقابل، نشانه‏هاي غيرمتصل است كه در طول تاريخ در دوران غيبت كبرا اتفاق افتاده و خواهد افتاد.


سه. نشانه‏هاي عادي و غير عادي

پديد آمدن نشانه‏هاي ظهور ـ همچون واقع شدن ديگر پديده‏ها ـ به روال طبيعي و عادي است؛ ولي پيشگويي برخي از آن‌ها، به گونه‏اي در روايات بازتاب يافته كه به نظر مي‏رسد، واقع شدن آن‌ها به طور عادي، غيرممكن مي‏نمايد و تحقق آن‌ها به صورت غيرطبيعي در چهار چوب معجزه خواهد بود؛ براي نمونه طلوع خورشيد از مغرب و صيحه آسماني، اگر همان معناي ظاهري آن‌ها مراد باشد، بايد به گونه معجزه رخ دهد؛ زيرا پديدار شدن چنين اموري، به طور عادي ممكن نيست.


البته شايد بعضي از اين نشانه‏ها، معناي كنايي و رمزي داشته باشد و به رخدادهايي اشاره كند كه پيدايي آن‌ها به گونة عادي امكان دارد. در پايان، گفتني است در منابع روايي حديث‏هاي فراواني در بارة نشانه‏هاي ظهور وجود دارد. اسناد اين روايات، بيشتر ضعيف و غيرقابل اعتماد است.


از نگاه دلالت نيز، هماهنگي و انسجام لازم بين آن‌ها نيست و پاره‏اي از آن‌ها دگرگون و دستخوش تغييراتي شده‌اند. اينك با انبوهي از روايات صحيح و غيرصحيح در زمينة نشانه‏هاي ظهور، روبه‏رو هستيم كه دست كم، شماري از آن‌ها از آفت جعل و تحريف مصون نمانده است. بدبختانه كتاب‏هايي نيز وجود دارد كه در آن‌ها از سر جهل يا به عمد، به اين امر دامن زده شده است.


البته برخي با گردآوري اين روايات، خواسته‏اند اصل آن‌ها محفوظ بماند و نيز بنمايانند كه همگان، در اصل ظهور مهدي(عج) اتفاق نظر دارند؛ بنابراين التزام به درستي همة اين روايات مشكل است و در بررسي نشانه‏هاي ظهور، احتمال جعل و تحريف و دسيسه‏هاي دست‏هاي پنهان سياست را نبايد ناديده گرفت. ناگفته نماند وجود مواردي از جعل و تحريف، در نشانه‏هاي ظهور يا وجود مدعيان دروغين هيچ‌گاه دليل نمي‏شود همة روايات از اعتبار بيفتد يا اصل همة نشانه‏ها زير سؤال برود؛ زيرا دسته‏اي از اين نشانه‏ها مسلّم و قطعي است.


همچنين وجود پاره‏اي اشكالات و ضعف‏ها در نشانه‏هاي ظهور و احتمال تحريف و تغيير در آن‌ها از سوي دشمنان يا ادعاهاي واهي برخي شيادان دربارة اصل مهدويت، هيچ گاه به اصل مهدويت و اعتقاد به ظهور قائم(عج) آسيبي نمي‏رساند؛ زيرا اعتقاد به مهدويّت و ظهور حضرت مهدي(عج) مورد اتفاق فريقين است و با تواتر ثابت شده است و هرگز خدشه‏اي در آن وارد نمي‏گردد.[3] از آن‌جا كه در منابع ديني، قيام حضرت مهدي(عج)، يكي از نشانه‏هاي برپايي قيامت شمرده شده است؛ پاره‏اي از نشانه‏هاي ظهور، نشانه‏هاي قيامت نيز شمرده مي‏شود.


امام علي(ع) در اين باره فرمود:پيامبر گرامي اسلام0ص) فرمود: «به ناگزير ده چيز پيش از برپايي قيامت خواهد بود: سفياني، دجّال، دود، دابه، خروج قائم4، طلوع خورشيد از مغرب خود، فرود آمدن حضرت عيسي7، فرو رفتن در مشرق و فرو رفتن در جزيرة العرب و آتشي كه از قعر عدن بيرون خواهد آمد، تا مردم را به سوي محشر سوق دهد.».[4]


پی نوشتها:

[1] . نگارنده، بحث را بر اساس آنچه امروزه مشهور است پي گرفته؛ اما بر اين باور است كه تعريف مشهور نشانه‌‌هاي ظهور نادرست مي‌نمايد؛ چرا كه بيشتر كساني كه نشانه‌هاي ظهور را تعريف كرده‌اند به رخدادهاي پيش از ظهور تفسير كرده‌اند، در حالي كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد همه نشانه‌هاي حتمي ظهور پس از ظهور حضرت مهدي7 رخ خواهد داد؛ از اين رو نشانه‌هاي قيام يا نشانه‌هاي مهدي موعود را مناسب‌تر مي‌داند. يا اين كه گفته شود نشانه‌هاي ظهور به اين معناست كه حكايت از واقع شدن ظهور مي‌كند.
[2] . «خَمْسٌ قَبْلَ قِيَامِ الْقَائِمِ مِنَ الْعَلَامَاتِ الصَّيْحَةُ وَ السُّفْيَانِيُّ وَ الْخَسْفُ بِالْبَيْدَاءِ وَ خُرُوجُ الْيَمَانِيِّ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّكِيَّةِ»، شيخ طوسي، كتاب الغيبة، ص436، ح427.
[3] . جمعي از نويسندگان، چشم به راه مهدي4، ص258.
[4] . شيخ طوسي، كتاب الغيبة، ص436، ح426.

کریمی که جهان پاینده دارد               تواند حجتی را زنده دارد

 

دانلود پروژه و کارآموزی و کارافرینی

جمعه 13 اسفند 1389  12:04 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها