0

عصر غيبت ووظايف منتظران از جمله مسائلي كه همواره شيعيان و پيروان اهل بيت عليهم‏السلام در دوران غيبت

 
mohamadaminsh
mohamadaminsh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1389 
تعداد پست ها : 25772
محل سکونت : خوزستان

عصر غيبت ووظايف منتظران از جمله مسائلي كه همواره شيعيان و پيروان اهل بيت عليهم‏السلام در دوران غيبت




عصر غيبت ووظايف منتظران از جمله مسائلي كه همواره شيعيان و پيروان اهل بيت عليهم‏السلام در دوران غيبت كبري خواهان فهم آن هستند، شناخت وظايفي است كه در اين دوران به عهده آنان گذاشته شده است. در اين مقاله تلاش خواهيم كرد وظايف منتظران را هر چند به صورت مختصر بيان كنيم.

1 ـ معرفت نسبت به حضرت ولي عصر عليه‏السلام

از حضرت امام صادق عليه‏السلام نقل شده است كه: روزي امام حسين عليه‏السلام بر اصحاب خود وارد شدند، بعد از حمد خدا و درود بر پيامبر اكرم صلي‏الله‏عليه‏و‏آله فرمودند:


«يا اَيُّهَا النّاسُ اِنَّ اللّه‏َ ما خَلَقَ الْعِبادَ اِلاّ لِيَعْرِفُوهُ فَاِذا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَاِذا عَبَدُوهُ اِسْتَغْنَوْا بِعِبادَتِهِ عَنْ عِبادَةِ مَنْ سِواهُ، فَقالَ لَهُ رَجُلٌ: بِاَبي اَنْتَ وَاُمّي يَابْنَ رَسُولِ اللّه‏ِ ما مَعْرِفَةُ اللّه‏ِ؟


قالَ: مَعْرِفَةُ اَهْلِ كُلِّ زَمانٍ اِمامَهُمُ الَّذي يَجِبُ عَلَيْهِمْ طاعَتُهُ1؛


اي مردم! خداوند بندگان را نيافريد مگر براي اينكه او را بشناسند، زماني كه او را شناختند، او را پرستش كنند و هنگامي كه او را پرستش كردند، با عبادت و پرستش او از بندگي غير او بي‏نياز گردند. مردي عرض كرد: اي پسر پيامبر! پدر و مادرم فداي شما باد، معرفت خداوند چيست؟ فرمود: شناخت اهل هر زماني نسبت به امامشان، امامي كه طاعت او بر آنان واجب است.»


همچنين پيامبر اكرم صلي‏الله‏عليه‏و‏آله فرمود: «مَنْ ماتَ وَلَمْ يَعْرِفْ اِمامَ زَمانِهِ ماتَ مَيْتَةَ الْجاهِليَّةِ2؛


هر كس بميرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهليت مرده است.»


توجه به مضامين دعاهايي كه خواندن آن‏ها در عصر غيبت توصيه شده است نيز ما را به اهميت مسأله شناخت حضرت ولي عصر عليه‏السلام راهنمايي مي‏كند. در يكي از دعاهاي معروف و معتبري كه شيخ صدوق آن را در كتاب كمال الدين نقل كرده است، مي‏خوانيم:


«اَللّهُمَّ عَرِّفْني نَفْسَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْني نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِفْ نَبيَّكَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْني نَبيَّكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْني نَبيَّكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجتَّكَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْني حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْني حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِيني3؛


بارالها! خودت را به من بشناسان كه اگر خود را به من نشناساني پيغمبرت را نخواهم شناخت. بارالها! پيغمبرت رابه من بشناسان كه اگر پيغمبرت را به من نشناساني حجت تو را نخواهم شناخت. بارالها! حجت خود را به من بشناسان كه اگر حجت خود را به من نشناساني از دينم گمراه مي‏گردم.»


2 ـ تمسك به ريسمان ولايت اهل بيت عليهم‏السلام

ولايت اهل بيت عليهم‏السلام دو گونه است: ا. ولايت تكويني 2. ولايت تشريعي.


ولايت تكويني بدين معناست كه حضرات معصومين عليهم‏السلام به اذن و اراده الهي، مي‏توانند در مقام تكوين و عينيات خارجي، دخل و تصرف كنند، مانند معجزات انبياء عليهم‏السلام و كرامات اولياء عليهم‏السلام ، و ولايت تشريعي، به معناي ولايت و سرپرستي جامعه و مؤمنين است. امامان معصوم عليهم‏السلام ، هر كدام در زمان خود، ولي و سرپرست جامعه بوده و مردم را هدايت تشريعي مي‏كنند.


از جمله وظايف مهم منتظران در زمان غيبت، چنگ زدن به ريسمان ولايت اهل بيت عليهم‏السلام است. امام صادق عليه‏السلام فرمودند:


«طُوبي لِشيعَتِنا اَلْمُتَمَسِّكينَ بِحَبْلِنا في غَيْبَةِ قائِمِنا4؛


خوشا به حال شيعيان ما! آنان كه در زمان غيبت قائم ما به ريسمان [ولايت] ما تمسك مي‏جويند.»


همچنين امام سجاد عليه‏السلام فرمودند:


«مَنْ ثَبَّتَ عَلي مُوالاتِنا «وِلايَتِنا» فِي غَيْبَةِ قائِمِنا اَعْطاهُ اللّه‏ُ عَزَّوَجَلَّ اَجْرَاَلْف شَهيدٍ مِنْ شُهَداءِ بَدْرٍ وَ اُحُدٍ5؛


هر كس در غيبت قائم ما بر دوستي [و عقيده به امامت ما] ثابت قدم باشد، خداي متعال اجر هزارشهيد از شهداي بدر و احد به او عطا مي‏كند.»


و نيز امام صادق عليه‏السلام فرمود:


«يَأتي عَلَي النّاسِ زَمانٌ يَغيبُ عَنْهُمْ اِمامُهُمْ؛


زماني بر مردم فرا رسد كه پيشوايشان از آنان غايب گردد.»


زراره پرسيد: در آن زمان مردم چه كنند؟ امام عليه‏السلام فرمود:


«يَتَمَسَّكُونَ بِالاَْمْرِ الَّذي هُمْ عَلَيْهِ حَتّي يَتَبَيَّنَ لَهُمْ6؛


به همان امر [ولايتي] كه برآنند چنگ زنند، تا برايشان آشكار شود.»


3 ـ انتظار فرج

يكي از وظايف مهم مردم در عصر غيبت، انتظار فرج است. رسول خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله فرمود: «اَفْضَلُ اَعْمالِ اُمَّتي اِنْتِظارُ الْفَرَجِ7؛


با فضيلت‏ترين اعمال امت من، انتظار فرج است.»


امام صادق عليه‏السلام فرمود: «اَقْرَبُ ما يَكُونُ الْعِبادُ مِنَ اللّه‏ِ جَلَّ ذِكْرُهُ وَ اَرْضي ما يَكُونُ عَنْهُمْ اِذَا افْتَقَدُوا حُجَّةَ اللّه‏ِ جَلَّ وَ عَزَّ وَ لَمْ يَظْهَرْ لَهُمْ وَ لَمْ يَعْلَمُوا مَكانَهُ وَ هُمْ في ذلِكَ يَعْلَمُونَ اَنَّهُ لَمْ تَبْطُلْ حُجَّةُ اللّه‏ِ جَلَّ ذِكْرُهُ وَ لا ميثاقُهُ، فَعِنْدَها فَتَوَقَّعُوا الْفَرَجَ صَباحا وَ مساءً8؛


زماني بندگان به خداي بزرگ نزديك ترند و خدا از ايشان راضي‏تر است كه حجت خداي متعال از ميان آنان ناپديد گردد و ظاهر نشود و آنان جايش را [هم] ندانند. با اين همه بدانند كه حجت و ميثاق خدا باطل نشده است. در آن زمان، هر صبح و شام چشم انتظار فرج باشيد.»


آنچه در روايات مربوط به انتظار فرج حضرت ولي عصر عليه‏السلام بسيار به آن پرداخته شده، مسأله صبر در اين انتظار و پاداش صابران در اين دوران است. در ذيل به چند نمونه از اين روايات اشاره مي‏شود.


الف: امام صادق عليه‏السلام به نقل از پيامبر اكرم صلي‏الله‏عليه‏و‏آله فرمود: «سَيَأتي قَوْمٌ مِنْ بَعْدِكُمْ، اَلرَّجُلُ الْواحِدُ مِنْهُمْ لَهُ اَجْرُ خَمْسينَ مِنْكُمْ، قالُوا: يا رَسُولَ اللّه‏ِ! نَحْنُ كُنّامَعَكَ بِبَدْرٍ وَ اُحُدٍ وَ حُنَينٍ وَ نَزَلَ فينا القُرآنُ؟ فَقالَ: اِنَّكُمْ لَوْ تَحْمِلُوا لِما حُمِّلُوا لَمْ تَصبِروُا صَبْرَهُمْ9؛


پس از شما كساني بيايند كه يك نفر از ايشان پاداش پنجاه نفر از شما را داشته باشد. [اصحاب] گفتند: اي رسول خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله ! ما در جنگ بدر و احد و حنين با تو بوديم و درباره ما آيه نازل شده است؟ پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله فرمود: اگر آنچه [از حوادث ايام] به ايشان مي‏رسد، به شما رسد، صبر آنان را نداريد.»


ب: پيامبر اكرم صلي‏الله‏عليه‏و‏آله فرمود: «اِنْتِظارُ الْفَرَجِ بِالصَّبْرِ عِبادَةٌ10؛» انتظار فرج با صبر، عبادت است.»


ج: امام رضا عليه‏السلام فرمود: «ما اَحْسَنَ الصَّبْرُ وَ انْتِظارُ فَرَجٍ11؛ چه نيكوست شكيبائي و انتظار فرج.»


د: امام حسين عليه‏السلام فرمود: «لَهُ غَيْبَةٌ يَرْتَدُّ فيها اَقْوامٌ وَ يَثْبُتُ فِيها عَلَي الدّينِ آخَروُنَ، فَيُؤْذَوْنَ وَ يَقالُ لَهُمْ: «مَتي هذا الْوَعْدُ اِنْ كُنْتُمْ صادقينَ» اَما اِنَّ الصّابِرَ في غَيْبَتِهِ عَليَ الْاَذي وَ التَّكْذيبِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجاهِدِ بِالسَّيْفِ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللّه‏12؛


براي او [مهدي] غيبتي است كه اقوامي در آن از دين خارج شوند و گروهي بر دين ثابت قدم بمانند و آزار و اذيت مي‏كشند و به آن‏ها گفته مي‏شود: اين وعده [ظهور] چه وقت عملي مي‏شود، اگر راست مي‏گوييد؟ بي‏ترديد صبر كننده در زمان غيبت در برابر آزار و تكذيب [مخالفان]، به منزله جهاد كننده با شمشير در ركاب رسول خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله است.»


4 ـ تهذيب نفس و اصلاح فردي

يكي از وظايف مهم منتظران دولت حق، پارسائي و آراستگي به اخلاق خوب و پسنديده است. امام صادق عليه‏السلام فرمود: «مَنْ سَرَّهُ اَنْ يَكُونَ مِنْ اَصْحابِ الْقائِمِ، فَلْيَنْتَظِرْ وَلْيَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحاسِنِ الاَْخْلاقِ، وَ هُوَ مُنتَظِرٌ13؛


هر كس شادمان مي‏گردد از اينكه از ياران حضرت مهدي عليه‏السلام باشد، بايد منتظر باشد و به پرهيزكاري و اخلاق نيكو رفتار نمايد و او منتظر [واقعي[ است.»


همچنين امام صادق عليه‏السلام فرمود: «اِنَّ لِصاحِبِ هذاَ الاَْمْرِ غَيْبَةً فَلْيَتَّقِ اللّه‏َ عَبْدُهُ وَلْيَتَمَسَّكْ بِدينِهِ14؛


به يقين براي صاحب اين امر غيبتي است، پس بنده خدا بايد تقواي الهي پيشه كند و به دينش چنگ زند.»


5 ـ اصلاح اجتماعي

يكي از وظايف مهم مردم در دوران غيبت كبري، داشتن روحيه اصلاح گري در سطح جامعه است. هر فردي بايد در برابر آحاد جامعه اسلامي احساس مسؤوليت كرده، در راه اصلاح و ساختن افراد تلاش نمايد، تا جامعه و افراد آن آماده پذيرش حكومت جهاني حضرت مهدي شوند.


اصلاح جامعه از راه امر به معروف و نهي از منكر تحقق مي‏يابد و قانون امر به معروف و نهي از منكر در متن دين اسلام بسيار مورد تأكيد قرار گرفته است.


امام باقر عليه‏السلام در بيان وظايف شيعيان در دوران غيبت فرمودند: «لِيُعِنْ قَويُّكُمْ ضَعيفَكُمْ وَ لْيَعْطِفْ غَنيُّكُمْ عَلي فَقيرِكُمْ وَلْيَنْصَحِ الرَّجُلُ اَخاهُ النَّصيحَةَ لِنَفْسِهِ15؛


توانمندان شما بايد به ضعيفانتان كمك كنند و اغنياء شما بايد به فقرايتان مهرباني كنند، هر كس بايد برادر [ديني]اش را نصيحت كند، نصيحتي كه به نفع برادرش باشد.»


خداوند متعال مي‏فرمايد: «كُنْتُمْ خَيْرَ اُمَّةٍ اُخْرِجَتْ لِلنّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ...)16؛


«شما بهترين امتي بوديد كه به سود انسان‏ها آفريده شده‏اند؛ [چه اينكه] امر به معروف و نهي از منكر مي‏كنيد و...»


و امام صادق عليه‏السلام فرمود: «اِنَّ الاَْمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ سَبيلُ الاَْنْبياءِ وَ مِنْهاجُ الصُّلَحاءِ، فَريضَةٌ عَظيمَةٌ بِها تُقامُ الْفَرائِضُ وَ تَأْمَنُ الْمَذاهِبُ وَ تَحِلُّ الْمَكاسِبُ وَ تُرَدُّ الْمَظالِمُ وَ تُعْمَرُ الاَْرْضُ وَ يُنْتَصَفُ مِنَ الاَْعْداءِ وَ يَسْتَقيمُ الاَْمْرُ17؛


بي‏ترديد امر به معروف و نهي از منكر راه انبياء عليهم‏السلام و طريقه صالحان است. [امر به معروف و نهي از منكر[ وظيفه‏اي سترگ [و خطير] است كه به وسيله آن ساير واجبات انجام مي‏پذيرد و راه‏ها امنيت مي‏يابد و در آمدها حلال [و مشروع] مي‏گردد، مظالم باز گردانده مي‏شود، زمين آباد مي‏شود و از دشمنان انتقام گرفته مي‏شود و امور سامان مي‏يابد.»


آري اگر همه مسلمانان خود را موظف به اجراي امر به معروف و نهي از منكر در جامعه اسلامي بدانند، قدم‏هاي اوليه براي نيل به جامعه ايده آل و مطلوب مهدوي برداشته مي‏شود.


6 ـ آمادگي نظامي براي ظهور امام زمان عليه‏السلام

به تصريح روايات، آماده كردن سلاح و كسب مهارت نظامي كه مناسب با هر عصري باشد، براي شركت در سپاه حضرت مهدي عليه‏السلام از وظايف منتظران است.


امام صادق عليه‏السلام فرمود: «لِيُعِدَّنَّ اَحَدُكُمْ لِخُروُجِ الْقائِمِ عليه‏السلام وَ لَوسَهْما، فَاِنَّ اللّه‏َ تَعالي اِذا عَلِمَ ذلِكَ مِنْ نِيَّتِهِ رَجَوْتُ لاَِنْ يُنْسِئَ فِي عُمْرِهِ حَتّي يُدْرِكَهُ (فَيكَُونَ مِنْ اَعْوانِهِ وَ اَنْصارِهِ)18؛


هر يك از شما بايد براي خروج حضرت قائم عليه‏السلام هر چند به اندازه يك تير، مهيا كند. هر گاه خداي تعالي چنين نيتي از او ببيند، اميدوارم عمرش را طولاني كند تا آن حضرت را درك كند (و در زمره ياران و همراهانش قرار گيرد.)


همچنين امام كاظم عليه‏السلام فرمود: «مَنِ ارْتَبَطَ دابَّةً مُتَوَقِّعا بِهِ اَمْرَنا وَ يَغيظَ بِهِ عَدُوَّنا وَ هُوَ مَنْسُوبٌ اِلَينا اَدَرَّ اللّه‏ُ رِزْقَهُ، وَ شَرَحَ صَدْرَهُ وَ بَلَغَهُ اَمَلَهُ وَ كانَ عَوْنا عَلي حَوائِجِهِ19؛


هر كس مركبي را به انتظار امر ما نگاه دارد و به سبب آن دشمنان ما را خشمگين سازد در حالي كه خودش به ما منسوب باشد، خداوند روزيش را فراخ گرداند، به او شرح صدر عطا كند، او را به آرزويش برساند و در رسيدن به خواسته هايش او را ياري كند.»


7 ـ ياد حضرت ولي عصر عليه‏السلام

از جمله وظايف مهم شيعيان و علاقمندان آن حضرت، فراموش نكردن او، و هميشه به ياد و ذكر او بودن است.


امام علي عليه‏السلام فرمود: «مَنْ اَحَبَّ شَيْئا لَهِجَ بِذِكْرِهِ20؛


هر كس چيزي را دوست بدارد، همواره نام آن را بر زبان دارد.»


و امام كاظم عليه‏السلام درباره غيبت امام زمان عليه‏السلام فرمود: «يَغيبُ عَنْ اَبْصارِ النّاسِ شَخْصُهُ وَلا يَغيِبُ عَنْ قُلُوبِ الْمُؤْمِنينَ ذِكْرُهُ21؛


خودش از ديدگان مردم پنهان مي‏شود ولي ياد او از دل‏هاي مؤمنان مخفي نمي‏شود.»


دعاي ندبه زمزمه‏اي است عاشقانه كه در آن هر صبح جمعه با معشوق خود ارتباط برقرار مي‏كنيم و به ياد او سرشك از ديدگانمان جاري مي‏گردد.چه زيباست نغمه‏هاي عاشقان مهدي آنجا كه مي‏گويند: «عَزيزٌ عَلَيَّ اَنْ اَرَي الْخَلْقَ وَ لا تُري وَ لا اَسْمَعَ لَكَ حَسيسا وَ لا نَجوي؛ بسيار بر من سخت است كه خلق را ببينم و تو را نبينم و از تو صدايي نشنوم.»


«هَلْ مِنْ مُعينٍ فَأُطيلَ مَعَهُ الْعَويلَ وَ الْبُكاءَ؟ هَلْ مِنْ جَزُوعٍ فَأُساعِدَ جَزَعَهُ اِذا خَلا؟ هَلْ قُذِيَتْ عَيْنٌ فَساعَدَتْها عَيْني عَلَي الْقَذي؟ هَلْ اِلَيْكَ يَا ابْنَ اَحْمَدَ سَبيلٌ فَتُلْقي؟ هَلْ يَتَّصِلُ يَوْمُنا مِنْكَ بِعِدَةٍ فَنَحْظي؟


آيا كسي هست كه مرا ياري كند تا به همراهي او ناله و گريه را طولاني كنم؟ آيا ناله كننده و بي‏تابي هست كه من با زاري او را در هنگام تنهائيش ياري و همراهي كنم؟ آيا در چشمي خار رفته است كه چشم من [در ناراحتي و اشك] با او هم دردي نمايد؟ اي زاده احمد! آيا راهي به سوي تو هست كه به ملاقات تو منتهي گردد؟ آيا روز [جدايي] ما به فرداي [وصال[ مي‏رسد كه از آن حظّ بريم؟»


امام زمان عليه‏السلام نيز از ياد شيعيان خود غافل نيست و اگر ارتباط ما با امام زمان عليه‏السلام برقرار شود و در همه امور زندگي به ياد و ذكر آن حضرت باشيم، يقينا مورد عنايت و لطف ايشان قرار مي‏گيريم، چنانكه در نامه امام زمان عليه‏السلام به شيخ مفيد قدس‏سره به اين موضوع اشاره شده است. آن حضرت مي‏فرمايد:


«اِنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ وَ لا ناسينَ لِذِكْرِكُمْ22؛


ما از رسيدگي به حال شما كوتاهي نمي‏كنيم و ياد شما را از خاطر نمي‏بريم.»


و آن طبيب دل بي‏طاقت بيمار كجاست يارب آن مونس جان محرم اسرار كجاست


آن رهاننده اين جمع گرفتار كجاست23 يك جهانند گرفتار فراقش يا رب


8 ـ محبت به حضرت مهدي عليه‏السلام

انسان وقتي به كسي علاقه داشته باشد، ياد و خاطره محبوب هميشه در فكر و ذهنش حضور دارد و اين موجب مي‏شود كه زندگيش رنگ و بوي معشوق بگيرد. اگر محبوب انسان موجودي متعالي و ملكوتي باشد، اين الگو پذيري زمينه رشد و تعالي او را فراهم مي‏سازد و اگر محبوب و معشوق او موجودي پست و فرومايه باشد، اين الگو پذيري موجب سقوط و هلاكت وي خواهد شد. به خاطر اهميت محبت به اهل بيت عليهم‏السلام خداوند در قرآن كريم، مزد رسالت پيامبر اكرم صلي‏الله‏عليه‏و‏آله را مودت و دوستي خاندان او قرار داده است و مي‏فرمايد: «قُلْ لا اَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ اَجْرا اِلاَّ الْمَوَدَّةَ فيِ الْقُرْبي»24؛


«بگو من از شما در برابر رسالتم مزدي طلب نمي‏كنم، به جز دوستي و مودت نسبت به اهل بيتم.»


همچنين پيامبر اكرم صلي‏الله‏عليه‏و‏آله فرمود: «لا يُؤْمِنُ عَبْدٌ حَتّي اَكوُنَ اَحَبَّ اِلَيْهِ مِنْ نَفْسِهِ وَ اَهْلي اَحَبَّ اِلَيْهِ مِنْ اَهْلِهِ وَ عِتْرَتي اَحَبَّ اِلَيْهِ مِنْ عِتْرَتِهِ وَ ذاتي اَحَبَّ اِلَيْهِ مِنْ ذاتِهِ25؛


هيچ بنده‏اي ايمان [واقعي[ نمي‏آورد مگر اينكه در نزد او من از خودش محبوب‏تر و اهل بيت من و خاندان من از اهل بيت و خاندان او محبوب‏تر باشند و ذات من از ذات خودش محبوب‏تر باشد.»


امام حسن عسكري عليه‏السلام خطاب به حضرت مهدي عليه‏السلام فرمودند:


«وَاعْلَمْ اَنَّ قُلُوبَ اَهْل الطّاعَةِ وَ الاِْخْلاصِ نُزِّعَ اِلَيْكَ مِثْلُ الطَّيْرِ اِلي اَوْ كارِها26؛


بدان كه دل‏هاي اهل بندگي و اخلاص به سوي تو پر مي‏كشند؛ همچنان كه پرنده به سوي آشيانه‏اش پر مي‏كشد.»


البته اين طور نيست كه محبت يك طرفه باشد، بلكه امامان معصوم عليهم‏السلام نيز نسبت به شيعيان واقعي ابراز علاقه و محبت كرده و مي‏كنند، و در غم و شادي آنان شريكند.


امام رضا عليه‏السلام فرمود: «اَلاِْمامُ اَلاَْمينُ الرَّفيقُ، وَ الاَْخُ الشَّفيقُ، وَ كَالاُْمِّ البَرَّةِ بِالْوَلَدِ الصَّغيرِ27؛


امام، امين و دوست است، و برادر دلسوز است، و مانند مادري است كه نسبت به فرزند خردسال خود مهربان است.»


همچنين امام علي عليه‏السلام فرمود: «اِنّا لَنَفْرَحُ لِفَرَحِكُمْ وَ نَحْزَنُ لِحُزْنِكُمْ28؛


ما در شادماني شما شاد و براي اندوه شما اندوهگين مي‏شويم.»


امام رضا عليه‏السلام فرمود: «ما مِنْ اَحَدٍ مِنْ شيعَتِنا... لا يَغْتَمُّ اِلاّاِغْتَمَمْنا لِغَمِّهِ، وَ لا يَفْرَحُ اِلاّفَرَحْنا لِفَرَحِهِ، وَ لا يَغيبُ عَنّا اَحَدٌ مِنْ شيعَتِنا اَيْنَ [ما] كانَ فِي شَرْقِ الاَْرْضِ وَغَرْبِها29؛


هيچ كس از شيعيان ما... غم ديده نمي‏شود مگر آن كه ما نيز در غم او غمگين مي‏شويم و شاد نمي‏شود مگر اينكه از شادي او شاد مي‏شويم، و هيچ يك از شيعيان ما در مشرق و مغرب زمين از نظر ما دور نيستند.»


امام مهدي عليه‏السلام فرمود: «اِنَّهُ اُنْهِيَ اِلَيَّ اِرْتيابُ جَماعَةٍ مِنْكُمْ فِي الدّينِ وَما دَخَلَهُمْ مِنَ الشَّكِ وَالْحَيْرَةِ فِي وُلاةِ اَمْرِهِمْ، فَغَمُّنا ذلِكَ لَكُمْ لا لَنا، وَساءَنا فيكُمْ لا فينا30؛


توانمندان شما بايد به ضعيفانتان كمك كنند و اغنياء شما بايد به فقرايتان مهرباني كنند، هر كس بايد برادر [ديني] اش را نصيحت كند، نصيحتي كه به نفع برادرش باشد.


از ترديد گروهي از شما (شيعيان) در دين، و شك و سرگرداني در مسأله واليان امرشان آگاه شدم، پس اين غم ما به خاطر شما است نه به خاطر خود ما، و براي شما متأثر شديم نه براي خودمان.»


در اين روايت و امثال آن‏ها حضرت مهدي عليه‏السلام نسبت به شيعيان ابراز محبت و علاقه نموده و اعلام كرده است كه از گمراه شدن آن‏ها شديدا ناراحت و متأثر مي‏شود.


9 ـ اندوهگين بودن در فراق حضرت

يكي از نشانه‏هاي دوستي، محزون بودن در فراق و دوري از دوست و محبوب است. بديهي است كه علاقمندان به امام زمان عليه‏السلام در دوران غيبت در فراق او اندوهگين هستند و اين حزن و اندوه را به گونه‏هاي مختلفي بروز مي‏دهند.


امامان معصوم نيز به خاطر غيبت امام زمان عليه‏السلام مي‏گريستند. به عنوان نمونه، سُدير صيرفي مي‏گويد: به خدمت مولايمان امام صادق عليه‏السلام رفتيم و امام را در حال گريه و ناله ديديم. او آنگاه حالت امام را اين‏گونه تشريح مي‏كند: «هُوَ يَبْكي بُكاءَ الْوالِدِ الثَّكْلي ذاتَ الْكَبِدِ الحَرسي قَدْ نالَ الْحُزْنُ مِنْ وَجْنَتَيْهِ وَشاعَ التَّغْييرُ فِي عارِضَيْهِ وَاَمْلاَءَ الدُّمُوعُ مَحْجَرَيهِ وَهُوَ يَقُولُ سَيِّدي غَيْبَتُكَ نَفَتْ رِقادي وَضَيَّقَتْ عَلَيَّ مِهادي وَابْتَزَّتْ مِنّي راحَةَ فُؤادي، سَيّدي غَيْبَتُكَ اَوْصَلَتْ مُصابي بِفَجائِعِ الاَْبَدِ31؛


او همچون مادر فرزند از دست داده، مي‏گريست، اندوه از گونه‏هاي مباركش پيدا بود و رنگ چهره‏اش تغيير كرده بود. اشك‏هاي او لباسش را خيس كرده بود و در اين حالت مي‏گفت: مولاي من! غيبت تو، خواب را از چشمانم ربوده و زمين را بر من تنگ نموده و آسايش دلم را از من گرفته است. مولاي من! غيبت تو، بلا و مصيبت مرا به فاجعه‏هاي ابدي پيوند داده است.»


شاعر عرب حزن و اندوه قلبي خود را در غم دوري از حضرت مهدي عليه‏السلام چنين بيان كرده است:


وَدَمْعُ عَيْني مِنَ الاْماقِ مُنْدَفِقٌ قَلْبي اِلَيْكَ مِنَ الاَْشْواقِ مُحْتَرِقٌ


فَهَلْ رَأَيْتَ غَريقا وَهُوَ مُحْتَرِقٌ32؟ اَلشَّوْقُ يُحْرِقُني وَالدَّمْعُ يُغْرِقُني


و شاعري پارسي گوي، ابيات فوق را چنين به فارسي در آورده است:


از فراقت ديده بارد همچو رود دل زشوق ديدنت سوزد چو عود


كس غريق شعله ور كي ديده بود غرقه در سيلاب اشك و دل كباب


10 ـ شناخت عظمت و مقام حضرت مهدي عليه‏السلام و نگه داشتن حرمت او

از جمله وظايف مهم شيعيان، شناخت جايگاه رفيع حضرت مهدي عليه‏السلام و رعايت احترام آن حضرت است. امامان معصوم عليهم‏السلام بعد از مقام ربوبي و نبوي صلي‏الله‏عليه‏و‏آله ، مقام و رتبه سوم را در عالمِ وجود دارند، و انسان‏هاي عادي با آنان مقايسه نمي‏شوند.


امام علي عليه‏السلام فرمود:


«لا يُقاسُ بِآلِ مُحَمَّدٍ اَحَدٌ مِنْ هذِهِ الاُْمَّةِ وَلا يُسَوّي بِهِمْ مَنْ جَرَتْ نِعْمَتُهُمْ عَلَيْهِ اَبَدا. هُمْ اَساسُ الدّينِ وَعِمادُ الْيَقينِ33؛


نبايد احدي از اين امت را با آل محمد صلي‏الله‏عليه‏و‏آله مقايسه نمود و نبايد كسي را كه نعمت آل محمد صلي‏الله‏عليه‏و‏آله همواره بر او جريان داشته، با آنان برابر دانست، آنان اساس دين و ستون يقين هستند.»


پيامبر اكرم صلي‏الله‏عليه‏و‏آله در توصيف جايگاه حضرت مهدي عليه‏السلام در بهشت فرمود:


«أَلْمَهْدِيُّ طاوُوسُ اَهْلِ الْجَنَّةِ، عَلَيْهِ جَلابيبُ النُّورِ34؛


مهدي عليه‏السلام طاووس اهل بهشت است كه هاله‏اي از نور او را احاطه كرده است.»


و نيز فرمود:


«نَحْنُ سَبْعَةٌ مِنْ وُلْدِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ سادَةُ الْجَنَّةِ، اَنَا وَحَمْزَةُ وَعَلِيٌّ وَجَعْفَرُ وَالْحَسَنُ وَالْحُسَيْنُ وَالْمَهْديُّ35؛


ما هفت نفر از اولاد عبد المطلب هستيم كه سروران اهل بهشتيم: من و حمزه و علي و جعفر و حسن و حسين و مهدي عليهم‏السلام .»


امام علي عليه‏السلام فرمود:


«هُوَ فِي الذِّرْوَةِ مِنْ قُرَيْشٍ وَالشَّرَفِ مِنْ هاشِمٍ وَالْبَقِيَّةُ مِنْ اِبْراهيمَ36؛


او (حضرت مهدي عليه‏السلام ) والاترين قريش و گرامي‏ترين بني هاشم و تنها بازمانده ابراهيم خليل است.»


و امام رضا عليه‏السلام فرمود:


«يَكُونُ اَعْلَمَ النّاسِ وَاَحْكَمَ النّاسِ وَاَتَّقَي النّاسِ وَاَحْلَمَ النّاسِ وَاَسْخَي النّاسِ وَاَعْبَدَ النّاسِ37؛


او (حضرت مهدي عليه‏السلام ) داناترين مردم، حكيم‏ترين مردم، پرهيزگارترين مردم، بردبارترين مردم و بخشنده‏ترين مردم و عابدترين مردم است.»


سلطنت را بگذارند و تو را بنده شوند جاي آنست كه شاهان زتو شرمنده شوند


سر فرازان جهان جمله سرافكنده شوند گر به خاك قدمت سجده ميسّر گردد


«هلالي»


* * *


جان چه باشد؟ كه تو صد چنداني اي كه از لطف سراسر جاني


عيسيي، آب حياتي، جاني به دمي زنده كني صد مرده


لاله زاري، چمني، بستاني به تماشاي تو آيد همه كس


قبله‏اي، آينه‏اي، جاناني روي در روي تو آرند همه


صحّتي، عافيتي، درماني آرزوي دل بيمار مني


كهربايي، گهري، مرجاني همه خوبان به تو آراسته‏اند


«فخر الدين عراقي»


11 ـ دعا براي فرج امام زمان عليه‏السلام

در روايات معصومين عليهم‏السلام دعا براي فرج امام زمان عليه‏السلام به عنوان يكي از عوامل نجات انسان‏ها در دوران هلاكت بخش غيبت كبري مطرح شده است.


امام حسن عسكري عليه‏السلام فرمود:


«وَاللّه‏ِ لَيَغيبَنَّ غَيْبَةً لا يَنْجُوا فيها مِنَ الْهَلَكَةِ اِلاّ مَنْ ثَبَّتَهُ اللّه‏ُ عَزَّوَجَلَّ عَلَي الْقَولِ بِإِمامَتِهِ وَوَفَّقَهُ فيها لِلدُّعاءِ بِتَعْجيلِ فَرَجِهِ38؛ به خدا سوگند كه او غيبتي [سخت [مي‏كند. در آن غيبت، از هلاكت نجات نمي‏يابد مگر كسي كه خداي عزوجل او را بر قول به امامت آن حضرت ثابت بدارد و او را در عصر غيبت بر دعاي به تعجيل فرج او موفق بدارد.»


از سوي ديگر امام زمان عليه‏السلام در موارد زيادي شيعيان را به دعاي براي فرج خويش توصيه كرده است. به عنوان مثال، آن حضرت در پايان توقيع به جناب اسحاق بن يعقوب مي‏فرمايد:


«وَاَكْثِرُوا الدُّعاءَ بَتَعْجيلِ الْفَرَجِ فَاِنَّ ذلِكَ فَرَجُكُمْ39؛ براي تعجيل در فرج، زياد دعا كنيد كه همانا آن فرج شماست.»


درباره زمان و نحوه دعا براي فرج امام زمان عليه‏السلام توصيه‏هاي زيادي از سوي اولياي دين بيان شده است كه در ذيل به برخي از آن‏ها اشاره مي‏شود:


الف) در منهاج العارفين آمده است: «مستحب است انسان پس از نماز صبح صد مرتبه بگويد: اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ.40»


ب) مرحوم شيخ بهائي نقل مي‏كند: «پس از نماز صبح و در حالي كه با دست راست محاسن خود را گرفته و كف دست چپ را به سوي آسمان مي‏گيري، هفت مرتبه مي‏گويي: يا رَبَّ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ.41»


ج) علامه مجلسي در كتاب «المقباس» نقل كرده است كه: «در تعقيب نماز صبح قبل از آنكه با كسي صحبت كند صد بار بگويد: يا رَبِّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَعَجِّلْ فَرَجَ آلِ مُحَمَّدٍ وَاَعْتِقْ رَقَبَتي مِنَ النّارِ.42»


د) كتاب «جمال الصالحين» از امام صادق عليه‏السلام نقل كرده است كه حضرت فرمودند: «از حقوق ما بر شيعيان اين است كه پس از هر نماز واجب دست خود را به چانه گرفته و سه بار بگويند: كسي كه چهل بامداد خداي را با دعاي عهد بخواند، از ياوران قائم ما خواهد بود. و اگر پيش از ظهور آن حضرت بميرد، خداوند او را از قبر بيرون مي‏آورد


يا رَبَّ مُحَمَّدٍ عَجِّلْ فَرَجَ آلِ مُحَمَّدٍ يا رَبَّ مُحَمَّدٍ اِحْفَظْ غَيْبَةَ مُحَمَّدٍ، يارَبَّ مُحَمَّدٍ اِنْتَقِمْ لاِِبْنَةِ مُحَمَّدٍ صلي‏الله‏عليه‏و‏آله .43»


ه••) مرحوم شيخ طوسي در كتاب «مختصر المصباح» در جايي كه وظيفه‏هاي شب جمعه را ذكر مي‏كند، صد بار اين دعا را سفارش مي‏كند:


«اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ، وَاَهْلِكْ عَدُوَّهُمْ مِنَ الْجِنِّ وَالاِْنْسِ مِنَ الاَْوَّلينَ وَالاْخِرينَ.44»


12 ـ دعا و زمزمه عاشقانه

دعا بهترين وسيله ارتباطِ انسان با خداي خويش، ناشي از شناخت انسان از عجز خويش و اظهار كُرنش در برابر آفريدگار است.


انسان مؤمن اميد خود را از غير خدا قطع كرده و دست نياز به سوي خداي بي‏نياز دراز مي‏كند و رفع مشكلات خويش را تنها از او مي‏خواهد. در رابطه با موضوع امام‏زمان عليه‏السلام دعاها و زيارت‏هاي مخصوصي وارده شده است كه به برخي از آن‏ها اشاره مي‏شود:


الف) دعاي ندبه

مرحوم علامه مجلسي در «بحار الانوار» دعاي شريف ندبه را از سيد بن طاووس از بعضي از اصحاب نقل مي‏كند و مي‏گويد: محمد بن علي بن ابو قرّه مي‏گويد: دعاي ندبه از كتاب محمد بن حسين بن سفيان بزوفري براي من نقل شد، و گفته شده كه آن دعا براي صاحب الزمان عليه‏السلام است و مستحب است در اعياد چهارگانه (جمعه، عيد فطر، قربان، غدير) خوانده شود45.


ب) دعاي عهد

امام صادق عليه‏السلام فرمود: كسي كه چهل بامداد خداي را با دعاي عهد بخواند، از ياوران قائم ما خواهد بود. و اگر پيش از ظهور آن حضرت بميرد، خداوند او را از قبر بيرون مي‏آورد46.


پی نوشتها :

32 ـ مكيال المكارم، ج2، ص250.
23 ـ يار غائب از نظر، محمد حجتي، ص35.
10 ـ الدعوات، قطب الدين راوندي، مدرسة الامام المهدي، ص41.
17 ـ الكافي، ج5، ص56؛ التهذيب طوسي، ج6، ص180 و تحف العقول، ص227.
12 ـ كمال الدين، ج1، ص437.
19 ـ الكافي، ج6، ص535، ح1.
13 ـ غيبت نعماني، ص200، ح16.
16 ـ آل عمران/110.
15 ـ بشارة المصطفي لشيعة المرتضي، عماد الدين طبري الآملي الكنجي، چاپ نجف اشرف، ص113.
1 ـ بحارالانوار، ج 5، ص 312 و كنز الفوائد، كراجكي، ص151.
18 ـ غيبت نعماني، باب ماجاء في ذكر الشيعه، ص173؛ بحارالانوار، ج52، ص366.
14 ـ كافي، ج2، باب في الغيبه، ص132.
11 ـ بحار الانوار، ج52، ص129.
20 ـ غرر و درر، ج1، ص231.
22 ـ احتجاج، ج2، ص598.
24 ـ شوري/23.
28 ـ مكيال المكارم، ج1، ص94.
26 ـ كمال الدين، ج2، ص348، ح19.
25 ـ بحارالانوار، ج27، ص75؛ امالي، ص86، ح30.
27 ـ تحف العقول، ص324.
2 ـ بحار الانوار، ج8، ص368 و ج32، ص321 و ينابيع الموده، القندوزي، ج3، ص372.
21 ـ كمال الدين، ج2، ص221، ح6.
29 ـ همان، ج1، ص454.
33 ـ نهج البلاغه فيض، خطبه دوم.
31 ـ كمال الدين، ج2، باب 34، ص21.
34 ـ منتخب الاثر، ص147؛ ينابيع الموده، ج3، ص164 و نور الابصار، ص170.
35 ـ غيبت شيخ طوسي، ص113؛ بحار الانوار، ج51، ص65؛ ينابيع الموده، ج1، ص91.
38 ـ كمال الدين، ج2، ص260.
36 ـ الزام الناصب، ص11.
37 ـ همان، ص9.
3 ـ كمال الدين، ج2، ص512.
30 ـ بحار الانوار، ج53، ص178.
39 ـ همان، ص361.
45 ـ صَحيفه مَهديّة، ص217، به نقل از بحار الانوار.
41 ـ مفتاح الفلاح، ص206؛ مصباح المتهجد، ص53.
44 ـ همان، ص31.
40 ـ منهاج العارفين، ص108.
46 ـ بحار الانوار، ج94، ص41.
43 ـ همان، ص7.
4 ـ همان، ج2، باب 34، ح5.
42 ـ مكيال المكارم، ج2، ص13.
5 ـ همان، ج1، ص439.
6 ـ همان، ج2، باب 33، ح44.
7 ـ مجمع البحرين، ص297.
8 ـ كافي، ج2، باب نادر في الغيبه، ص127.
9 ـ كافي، ج8، ص37 و مكيال المكارم، ج2، ص290.

کریمی که جهان پاینده دارد               تواند حجتی را زنده دارد

 

دانلود پروژه و کارآموزی و کارافرینی

جمعه 13 اسفند 1389  12:02 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها