0

البئر المعطّله1 حضرت بقیـة الله (علیه السّلام) بسان چاه آبی ماند که فروگذاشته شده است.

 
mohamadaminsh
mohamadaminsh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1389 
تعداد پست ها : 25772
محل سکونت : خوزستان

البئر المعطّله1 حضرت بقیـة الله (علیه السّلام) بسان چاه آبی ماند که فروگذاشته شده است.



البئر المعطّله1

حضرت بقیـة الله (علیه السّلام) بسان چاه آبی ماند که فروگذاشته شده است.

پیش از ظهور اسلام و نوید نزول وحی، مردم جزیرة العرب و دیگر جوامع بشری در اسارت و بند محرومیت و فقر گرفتار بودند، تا آن که حضرت محمد ((صلی الله علیه و آله و سلّم)) از میان مهد و کان محرومیت و جهل و فقر از سوی حق تعالی به پیامبری برانگیخته شد و بانگ یکتاپرستی، عدالت، آزادی و انسانیت سرداد و کلام روح بخش وحی را در قلوب تفتیده و کام های خشکیده، فروریخت. آن حضرت آیات قرآن را در گوش و جان مردم سرازیر نمود، سخنان حکیمانه و دل نشین را به آن ها رساند و مردمان برای نخستین بار، طعم شیرین آزادی و زندگانی و توانگری را تجربه نمودند و این انقلاب و جوشش می رفت تا سراسر خاوران را فراگیر سازد و همه ی انسان ها را از سیطره و سلطه¬ی جهل و محرومیت رهایی یابد، تا آن که منادی و نجات بخش انسانیت، حاکم و مالک هستی، رسول اکرم ((صلی الله علیه و آله و سلّم)) جهان را بدرود گفت.


دورویان فرصت طلب، برای راندن مردم به سوی محرومیت و نگاه داشتن آنان در فقر و بردگی، شعار «کتاب خدا ما را بسنده است» را نقاب و پیشه¬ی خود ساختند و آن چه او کشت کرده بود، تباه و ویران کردند. عایشه گوید:


پدرم، ابوبکر پانصد حدیث را از گفتار رسول خدا ((صلی الله علیه و آله و سلّم)) گرد آورده بود، شبی خوابید اما آرام و قرار نداشت. من اندوهگین گشتم. صبح گاه از او پرسیدم: چه پیش آمدی رخ داده [که دیشب این گونه مضطرب و ناآرام بودی]؟ گفت: احادیثی که از رسول خدا ((صلی الله علیه و آله و سلّم)) نزد توست بیاور. آوردم، در آتش انداخت و بسوخت. ابوبکر در اجتماع مردم گفت: از رسول خدا ((صلی الله علیه و آله و سلّم)) چیزی بازگو نکنید و اگر کسی جویای علت آن شد، بگویید: بین ما و شما کتاب خدا هست، بدان رفتار می نماییم.2


منع حدیث در روزگار عمر شدّت بیشتری گرفت. او احادیث نبوی را از مردم می گرفت و می سوزاند. وی نشر و نقل احادیث نبوی را ممنوع کرد و مخالفان را کیفر می داد.3


در دوران امامت پیشوایان معصوم (علیهم السّلام) درب خانه¬ی علم و دانش را به جز منزل امام باقر و صادق (علیهما السّلام)، آن هم برای مدّتی، بستند و زبان برخی دروغ پردازان و جاعلان حدیث را باز گشودند و مردمان را این چنین از بهره گیری از معدن¬های دانش و معارف، محروم ساختند و آن پیشوایان پیراسته، چونان دریایی لبریز از حکمت و دانایی و معدن¬ها و سفره¬های زیرزمینی آب در دل خاک، زندانیِ زنجیر طاغوت و طاغوتیان گشته و تشنگان، سرگشته و حیران در صحرای سوزان جهل و تهی دستی، به هر سویی می دویدند و برخی اندک به آن سرای حقیقت نایل می¬آمده اند و سیراب می شدند.


خداوند حکیم و دانا براساس فضل و احسان خویش دوازده تن از پیشوایان راستین اسلام (علیهم السّلام) را چونان کاخ¬های بلند و برافراشته نمایان نمود تا در انظار و منظر همگان باشند و چون نهری پاک، در میان مردمان روان و جاری ساخت تا هر پُرسنده¬ای به آسانی بپرسد، هر تشنه¬ای سیراب گردد، هر جست و جوگری ره یابد و در سرای حقیقت و راستی بار اندازد بر آدمیان ریزه خوارست که هر نعمت و احسانی را پاس دارند و از شکر سپاس¬گذاری ایزدی غافل نشوند، اما به جز برخی اندک، از آن برترین و مهم ترین نعمت های خدادادی، بهره¬ای به سزا نگرفتند، منزلتشان را پاس نداشتند؛ دشمنی ورزیدند و بی تفاوت گذشتند؛ بدین سان حکمت خدای عدالت پیشه بر آن استوار گشت که فضل خویش را از مردم دریغ دارد و طریقه¬ی عدالت پیش گیرد و آخرین خلیفه و ذخیره¬ی خود، حضرت مهدی (علیه السّلام) را همانند آبی در دل چاه مخفی و مستور نگاه داری کند و این، چه مصیبت، چه محرومیت و چه آزمایش سترگی بود که نازل گشت؟!


حضرت مهدی (علیه السّلام) زاده¬ی زهرا (علیها السّلام)، همتای امیرالمؤمنین علی (علیه السّلام)، چونان آبی در دل چاه است، تا تشنگان حقیقتش که قلوبشان آکنده از مهر یار و دیدگانشان از سیل اشک و خون جاری است، در جست و جوی آن آب حیات برآیند، سنگ و خاک را بشکافند و از دل خاک، آب زندگانی را بجویند، سیراب گردند و حقیقت را بیابند.


امام صادق (علیه السّلام) در تفسیر آیه ی شریف «وَ بِئرٍ مُّعَطَّلَـةٍ وَ قَصرٍ مَّشِید»4 فرمود:


این مثلی است که برای آل محمد ((صلی الله علیه و آله و سلّم)) آورده شده، بئر معطله چاهی است که از آن آب کشیده نمی شود و آن امامی است که غایب گشته و از علم و دانش او تا هنگام ظهورش برگرفته نمی شود.5


و نیز فرمودند:


مقصود از «قصر مشید» رسول خدا ((صلی الله علیه و آله و سلّم)) و منظور از «بئر معطّله» علی (علیه السّلام) است.6


پی نوشت¬ها:

1. نجم الثاقب، باب 2، ص 62، لقب شماره 21.
2. تذکره الحفّاظ، ج 1، ص 6.
3. الغدیر، ج 5، نوادر الأثر فی علم عمر، ص 241 – 291؛ تذکرة الحفّاظ، ج 5، ص 7.
4. حج، آیه¬45: (( و چه بسیار چاه پر آب که بی-صاحب ماند؛ و چه بسیار قصرهای محکم و مرتفع!.))
5. تفسیر برهان، ج3، ص 96، ح1.
6. همان، ص 97، ح12.

منبع: کتاب ترسیم آفتاب

کریمی که جهان پاینده دارد               تواند حجتی را زنده دارد

 

دانلود پروژه و کارآموزی و کارافرینی

پنج شنبه 12 اسفند 1389  11:30 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها