0

ماء معین برخی بزرگان، «ماء معین»1را از القاب حضرت مهدی (علیه السّلام) شمرده اند.

 
mohamadaminsh
mohamadaminsh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1389 
تعداد پست ها : 25772
محل سکونت : خوزستان

ماء معین برخی بزرگان، «ماء معین»1را از القاب حضرت مهدی (علیه السّلام) شمرده اند.




ماء معین

برخی بزرگان، «ماء معین»1را از القاب حضرت مهدی (علیه السّلام) شمرده اند.

به هر سو که نظر افکنیم و نشانه¬ای از حیات و زندگانی بیابیم، آب، اساس و پایه¬ی آن است.


اگر انسان زنده است و حرکت می¬کند، اگر گیاهی می¬روید و طراوتی دارد و هر جنبنده هر کجا بخزد به یمن و برکت آب است که خدای بخشنده ارزانی داشته، اما با این همه سود بسیار و این همه زیبایی¬هایی که آب می آفریند، ارزش و جایگاه واقعی آن برای اغلب مردم پوشیده و پنهان است. آن زمان که آسمان بخل ورزد و نزول این خیر فراگیر و پر فایده از آسمان باز ماند و جوشش آن از اعماق خاک بازایستد، طبیعت بوی مرگ و خشکی به خود می گیرد و چرخه¬ی حیات به کندی گراید یا از حرکت بازایستد و در این هنگامه، انسان به خویشتن آید و نقش آب در زندگی جلوه گر شود، این سرمایه و شالوده¬ی حیات، جایگاه از دست رفته خود را در طبیعت بازیابد.


چهارده نور منزِّه و پاک، نبی اکرم، امیرالمؤمنین علی، و فاطمه¬ی زهرا و فرزندان معصوم ایشان (علیهم السّلام)منبع و اساس حیات و زندگانی¬اند. آنان اقیانوس بی¬کران علوم و معارف الهی¬اند که در بستر جامعه به آرامی به حرکت درآیند، پاک و زلال، با وقار و آرام، با منظره¬ای زیبا و دل نشین که همه از آن ها بهره گیرند. هر کجا قدم گذارند، حیات و سرسبزی به ارمغان آورند و استعدادهای نهفته و مرده را از درون جامعه و اعماق دل¬ها شکفته و بارور کنند، همان گونه که در برخی روایات، امامان معصوم (علیهم السّلام)به آب، مانند گشته اند و «ماء» - آب – در آیات را به آنان تأویل نموده¬اند.


امام باقر (علیه السّلام) در تفسیر آیه¬ی شریف «وَ یُنَزِّلُ عَلَیکُم مِّنَ السَّمَاءِ مَاءً لِّیُطَهِّرَکُم بِهِ»2فرمود:


منظور از «ماء»، امیرالمؤمنین علی (علیه السّلام) است.3


امام رضا (علیه السّلام) در پاره ای از روایتی، امام را این طور توصیف کرد:


«الامام، الماء العذب، علی الظمآء»4؛


امام آب شیرین و گوارایی برای تشنه است.


امام باقر (علیه السّلام) در تفسیر «عَینَاً یَشرَبُ بِهَا عِبَادُ اللَّهِ»فرمود:


مقصود چشمه¬ای است که در سرای نبی اکرم (صلی الله علیه وآله و سلّم) می جوشد و در سرای تمام انبیا و مؤمنین جاری می شود. 6


حضرت بقیه الله، امام زمان (علیه السّلام) چونان آب، اساسِ پیدایش زندگانی و سبب نظام پدیده¬ها است؛ بلکه هستی آب و هر چیز دیگر نیز از آن او است و در پرتو آن وجود فرخنده و پر برکت، هستی جوهره و رنگ حیات و زندگی به خود گیرد؛ بدین سبب تمام آفریدگان بود و نبود و آرامش خویشتن را مدیون و وام دار آن وجود خجسته¬اند. آن حضرت اقیانوس پهناور معرفت و دانش خداوندگار است که هرگز مکدّر و آلوده نگردد، صاف و بی آلایش، پاکِ پاک، روشنِ روشن. مهدی (علیه السّلام) ذخیره¬ی خدای سبحان است و در هر دلی و جامعه¬ای راه یابد، احیا و شکوفا گردد، نردبان تکامل و رشد را بپیماید و به سر منزل مقصود و مقصد وارد آید. اما با این همه لطف و بخشش فراوان، اغلب آدمیان از او در غفلت¬اند و به این سو و آن سو مستانه و متحیرانه می دوند، چه زیبا فرمود امام صادق (علیه السّلام):


مردم از آبی اندک و گذرا که نه منبعی دارد و نه اصلی می نوشند، اما به نهر بزرگ و با شوکت [که آبش همیشه لبریز است و روان] توجّهی نمی کنند [آبی نگیرند و بهره ای نبرند]، سؤال کردند: منظو از نهر بزرگ چیست؟ حضرت در پاسخ فرمود: رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم)، و علم و دانشی که ایزد متعال به او بخشش نمود. پروردگار بخشایش گر، تمام سنت¬های انبیای سلف را به آن حضرت عطا کرده است. پرسیدند: آن سنت ها چیست؟ در جواب فرمود: دانش تمام انبیا، و رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلّم) تمام آن علوم و معارف را نزد امیرالمؤمنین، علی (علیه السّلام) سپرد [و علی (علیه السّلام) به امام پس از خود انتقال داد تا آن علوم و معارف در سینه ی مبارک حضرت مهدی (علیه السّلام) جاگرفت]. 7


قرآن کریم به مردم هشدار داده که اگر امام و پیشوایان دین مورد کم لطفی و بی مهری قرار گیرند، سرانجامی جز ناکامی نخواهند داشت و امام این اصل و اساس خلقت، از دیدگان غایب و مستور گردد. علی بن جعفر از برادر بزرگوارش، امام موسی بن جعفر (علیه السّلام) از تأویل آیه¬ی شریف «اِن اِصبَحَ مائُکُمُ غَوراً فَمَن یَأتِیکُم بِماءٍ مَعِینٍ»8سؤال کرد، امام (علیه السّلام) فرمودند:


منظور این است که اگر امام شما از دیدگانتان غایب گشت چه می کنید؟9


رسول خدا (صلی الله علیه وآله و سلّم) در ضمن گفتاری به عمّار فرمود:


پیشوایان راستین پس از من از صلب و نسل علی (علیه السّلام) هستند و آنان امامان رهنمایند و مهدی (علیه السّلام) از آن هاست. عمّار گفت: ای رسول خدا (صلی الله علیه وآله و سلّم) پدر و مادرم فدایت باد! این مهدی کیست؟ فرمود: ای عمّار! خدای تبارک و تعالی با من پیمان بسته که از نسل حسین (علیه السّلام) نُه امام پدید آورد که نهمین آنان از دیدگان غایب است و این است [معنای] گفتار خدا که می فرماید: «إِن أصبح مائکم» ای عمّار بدان که غیبت او [سالیان سال] به درازا کشد تا مردم دو دسته گردند؛ برخی بر امامت او ثابت قدم مانند و گروهی روی گردانند و در آخرالزمان ظهور کند و تمام خاوران را از عدل و داد آکنده سازد.10


بارالها! به درگاهت شکایت می آوریم از فقدان نبی اکرم (صلی الله علیه وآله و سلّم) غیبت امام زمان (علیه السّلام)، سختی و فتنه های آخرالزمان، از دشمنان بسیار و شیعیان اندک، بارالها! غم و اندوهمان را با ظهور حضرت بزدا، آمین یا ربّ العالمین.


پی¬نوشت¬ها:

1. نجم الثاقب، باب 2، ص 108، لقب شماره¬ی 143؛ العبقری الحسان، ج 1، باب بیان اسامی و القاب، ص 28.
2. سوره¬ی انفال، آیه¬ی 11: «و آبی از آسمان برایتان فرستاد تا شما را با آن پاک کند».
3. بحارالانوار، ج 36، ص 176، تاریخ امیرالمؤمنین (علیه السّلام)، باب 38، فی سائر الآیات النازلـة فی شانه (علیه السّلام)، ح 176.
4. کافی، ج 1، ص 199، کتاب الحجـة، باب نادر، جامع فی فضل الامام و صفاته، ح 1.
5. سوره¬ی انسان، آیه¬ی 6: «چشمه¬ای که بندگان خاص خدا از آن می نوشند».
6. تفسیر نور الثقلین، ج 5، ص 477.
7. بحارالانوار، ج 26، ص 166، کتاب الامامـة، باب 12، ان عندهم جمیع علوم الملائکه و الأنبیاء، ح 12.
8. سوره¬ی ملک، آیه¬ی 30: «اگر آب های شما در زمین فرو رود، چه کسی می تواند آب جاری و گوارا در دسترس شما قرار دهد».
9. بحارالانوار، ج 24، ص 100، کتاب الامامـة، باب 37، أنهم (علیه السّلام) الماء المعین و البئر المعطّله، ح 2.
10. همان، ج 33، ص 18، تاریخ امیرالمؤمنین (علیه السّلام)، باب 13، شهادة عمار، ح 276.

منبع: کتاب ترسیم آفتاب

کریمی که جهان پاینده دارد               تواند حجتی را زنده دارد

 

دانلود پروژه و کارآموزی و کارافرینی

پنج شنبه 12 اسفند 1389  11:13 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها