آخرین امام (عج) از ديدگاه امام حسن عليه السلام "طوبي لمن ادرک ايامه و سمع کلامه"؛
خوشا به سعادت کسي که روزگار او را درک کند و اوامر او را گوش فرا دهد. (امام حسن مجتبي عليه السلام)
روزگار پرآشوب عهد امام حسن مجتبي عليه السلام موجب شد که شيعيان نتوانند احاديث فراواني از آن حضرت بشنوند و براي نسل هاي بعدي روايت کنند، از اين رهگذر روايات مربوط به حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف نيز از آن حضرت کمتر روايت شده است که آنچه به دست ما رسيده در اينجا مي آوريم:
"بعد از امضاي قرارداد صلح با معاويه، برخي از شيعيان ناآگاه به خدمت امام حسن مجتبي عليه اسلام رسيده، او را براي پذيرش صلح سرزنش کردند. امام حسن عليه السلام فرمود:
شما نمي دانيد که من براي شما چه کرده ام؟ به خدا سوگند آنچه من انجام داده ام براي شما از تمام اين جهان سودمندتر است. مگر نمي دانيد که من امام شما هستم؟ اطاعت من بر همه شما واجب است، و به صريح فرمايش رسول اکرم صلي الله عليه و آله يکي از دو سروران جوانان بهشتي هستم؟ مگر نمي دانيد که هنگامي که حضرت خضر عليه السلام کشتي را سوراخ کرد و جواني را کشت و ديوار را تجديد بنا کرد حضرت موسي خشمگين شد، زيرا سبب و حکمت آنها را نمي دانست، ولي کارهاي حضرت خضر در نزد خدا صحيح و بي اشکال بود؟ مگر نمي دانيد که هر يک از ما بر گردنش بيعت طاغوت زمانش خواهد بود به جز قائم ما که حضرت عيسي در پشت سر او نماز مي خواند و خداي تبارک و تعالي ولادتش را مخفي نگه مي دارد و خودش را در پشت پرده غيبت نهان مي سازد تا به هنگام ظهور، بيعت احدي در گردن او نباشد؟(1)
در زمان او درندگان با يکديگر سازش مي کنند، زمين گياهش را خارج مي کند، آسمان برکاتش را فرو مي فرستد، گنج هاي نهفته در دل زمين براي او ظاهر مي شود. بين شرق و غرب عالم تحت سيطره او در مي آيد. خوشا به سعادت کسي که زمان او را درک کند و به اوامر او گوش فرا دهد.
"التاسع من ولد اخي الحسين ابن سيده الاما، يطيل الله عمره في غيبته، ثم يظهره بقدرته في صوره شاب دون اربعين سنه، ذلک ليعلم ان الله علي کل شي قدير؛ نهمين فرزند برادرم حسين عليه السلام فرزند سرور کنيزانست، خداوند در زمان غيبت عمرش را بسيار طولاني مي کند و آنگاه او را به صورت جواني کمتر از چهل سال ظاهر مي سازد. تا دانسته شود که خداوند به هر چيزي قادر است".(2)
"لا يکون الامر الذي تنتظرون حتي يبرء بعضکم من بعض و يتفل بعضکم في وجوه بعض و يشهد بعضکم علي بعض بالکفر ويلعن بعضکم بعضا
اين امر که فرارسيدن موعد آن را انتظار مي کشيد واقع نمي شود مگر بعد از آن که برخي از شما از برخي ديگر بيزاري بجويد، و برخي در صورت برخي آب دهان بيندازد و بعضي از شما بعضي ديگر را کافر بداند و يکديگر را لعن کنند."
عمير مي گويد: عرض کردم: چنين زماني چه ارزشي دارد؟ امام عليه السلام فرمود:
"الخير کله في ذلک الزمان، يقوم قائمنا و يدفع ذلک کله؛
همه خيرها در آن زمانست، زيرا قائم ما قيام مي کند و همه اين حوادث را از بين مي برد."(3)
"تصطلح في ملکه السباع، و تخرج الارض نبتها، و تنزل السماء برکتها و تظهر له الکنوز، يملک ما بين الخافقين، فطوبي لمن ادرک ايامه و سمع کلامه؛
در زمان او درندگان با يکديگر سازش مي کنند، زمين گياهش را خارج مي کند، آسمان برکاتش را فرو مي فرستد، گنج هاي نهفته در دل زمين براي او ظاهر مي شود. بين شرق و غرب عالم تحت سيطره او در مي آيد. خوشا به سعادت کسي که زمان او را درک کند و به اوامر او گوش فرا دهد." (4)
"اسعد الناس به اهل الکوفه؛
خوشبخت ترين مردم در زمان ظهور، مردم کوفه هستند". (5) چه سعادتي بالاتر از اين که انسان در شهر حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه زندگي کند و هر روز در پشت سر او اقتدا کرده فرائض ديني را انجام دهد و پرسش هاي خود را بي واسطه از قبله مقصود و کعبه موعود بپرسد و هر روز ديدگانش با ديدار آن آفتاب عالمتاب نوراني شود و معارف الهي را از سرچشمه زلال علوم آل محمد فرا گيرد.
امام جواد عليه السلام روايت مي کنند که روزي حضرت علي عليه اسلام در حالي که به دست سلمان تکيه داده بودند وارد مسجد الحرام شدند و امام حسن مجتبي در محضر آن حضرت بود در آن هنگام مردي نيکو صورت که جامه هاي زيبا بر تن داشت وارد شد و به خدمت اميرمؤمنان عليه السلام عرض ادب و تقديم سلام نمود، سپس گفت: من از محضر شما سه پرسش مي کنم، اگر آنها را پاسخ فرماييد مي فهميم که اين مردم به شما ستم کردند و حق شما را به ناحق غصب کردند، اميرمؤمنان فرمود: آنچه مي خواهي بپرس.
چون آن مرد سؤالاتش را پرسيد، امام عليه اسلام به فرزند بزرگوارش امام حسن مجتبي رو کرد و فرمود: اي ابومحمد سؤالات اين مرد را پاسخ بگو.
طبق روايات فراواني حضرت خضر زنده است و در فرصت هاي مناسب در مجلس امامان معصوم عليهم السلام حضور مي يابد و اينک در خدمت حضرت بقية الله روحي و ارواح العالمين له الفدا مي باشد و جزء 30 نفريست که همواره در ملازمت آن حضرت هستند و خداوند به وسيله آنها رفع غربت از وجود مقدس حضرت صاحب الزمان در زمان غيبت مي نمايد.
چون امام حسن عليه السلام هر سه پرسش را پاسخ گفت، آن مرد به وحدانيت خدا و رسالت رسول اکرم گواهي داد و سپس به امامت اميرمؤمنان و امام حسن مجتبي و امام حسين سيدالشهدا (عليهم السلام) گواهي داد و آنگاه امام ها را يکي پس از ديگري شمرد و به امامت هر يکي شهادت داد تا به امام حسن عسکري عليه السلام رسيد و آنگاه گفت:
"و اشهد علي رجل من ولد الحسن لايکني ولا يسمي حتي يظهر امره، فيملاها عدلا کما ملئت جورا؛
و گواهي مي دهم به امامت فرزند امام حسن عسکري که نام و کنيه اش گفته نمي شود تا روزي که ظاهر شود و جهان را پر از عدالت کند، آن چنانکه پر از ستم شده است."
اميرمؤمنان خطاب به امام حسن فرمود: اي ابو محمد برخيز و اين مرد را تعقيب کن. امام حسن مجتبي عليه السلام بلند شد و به دنبال آن مرد حرکت کرد، لحظاتي بعد برگشت و عرض کرد: اين مرد تا از مسجد خارج شد اصلاً متوجه نشدم که کجا پاي نهاد و به کجا رفت.
اميرمؤمنان فرمود: آيا اين مرد را شناختي؟
امام حسن عرض کرد: خدا و پيامبر و اميرمؤمنان داناترند. اميرمؤمنان فرمود: او حضرت خضر بود."(6)
طبق روايات فراواني حضرت خضر زنده است و در فرصت هاي مناسب در مجلس امامان معصوم عليهم السلام حضور مي يابد و اينک در خدمت حضرت بقية الله روحي و ارواح العالمين له الفدا مي باشد و جزء 30 نفريست که همواره در ملازمت آن حضرت هستند و خداوند به وسيله آنها رفع غربت از وجود مقدس حضرت صاحب الزمان در زمان غيبت مي نمايد.(7)
پی نوشتها :
1- اعلام الوري، ص 401.
2- يوم الخلاص، ص 170.
3- بشاره الاسلام، ص 81. اين حديث به پيروي از صاحب "بشاره الاسلام" از امام حسن مجتبي عليه السلام نقل شده ولي صاحب "عقد الدرر" آن را از امام حسين عليه السلام نقل کرده است. و پژوهشگر معاصر آقاي علي اکبر غفاري(ره) در پاروقي هاي سودمند خود بر کتاب پر ارج "غيبت نعماني" يادآوري شده که اين حديث در برخي نسخه ها از امام حسن عليه السلام و در برخي ديگر از امام حسين عليه السلام نقل شده است.
4- يوم الخلاص، ص 374.
5- يوم الخلاص، ص 375-
6- اصول کافي، ج 1، ص 441.
7- غيبت شيخ طوسي، ص 102.
برگرفته از کتاب ياد مهدي (عج(