شهيد خرازي با همسويي ظاهر و باطنش هيچ گاه گرفتار نفاق نشد
گروه فرهنگي / حوزه ايثار و شهادت
89/12/06 - 13:49
شماره:8912060354
حجتالاسلام سالك در گفتوگو با فارس:
شهيد خرازي با همسويي ظاهر و باطنش هيچ گاه گرفتار نفاق نشد
خبرگزاري فارس: سخنگوي جامعه روحانيت مبارز با بيان اينكه شهيد خرازي با همسويي ظاهر و باطنش هيچ گاه گرفتار نفاق نشد، گفت: در شرايطي كه افكار مختلف براي سست كردن نيروهاي داخلي تلاش ميكردند، شهيد خرازي تمام نيروي خود را براي حفظ منافع انقلاب اسلامي و امام خميني (ره) به كار ميگرفت.
حجتالاسلام احمد سالك در گفتوگو با خبرنگار ايثار و شهادت باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در ابتدا رياست كميته دفاع شهري و سپس فرماندهي سپاه اصفهان را برعهده داشتم؛ در اين مسئوليتها با چهرههايي از جمله شهيد حجت الاسلام مصطفي رداني پور، مرحوم شهيد خرازي، حسين كوهرنگي و بسياري از شهدا آشنا شدم.
وي ادامه داد: به دليل برخورداري سطح بالاي نيروي انساني سپاه اصفهان، قدرت اعزام به نقاط مختلف كشور مثل سيستان و بلوچستان و كردستان را داشتيم؛ از اين رو نيروهايي همچون شهيد افشار، سردار شمشيري و علي مسجدي را به سيستان و بلوچستان اعزام كرديم و در همان موقعيت چريكهايي فدايي خلق در جنگل به مردم حمله كرده بودند كه با مسئوليت اصغر منتظرالقائم، نيروهايي به آنجا اعزام شدند.
حجتالاسلام سالك افزود: در غائله كردستان نيز شهيد حسن اركدستاني، شهيد خرازي و سردار محمد حجازي به كردستان اعزام شدند؛ كشور در شرايط سختي قرار داشت؛ در واقع اصفهان براي نظام و انقلاب هم ميدان آزمايش بود و هم پادگان آموزشي كه نيروهاي مراكز آموزشي گزينش ميشدند.
وي افزود: با آغاز جنگ تحميلي و حضور نيروهاي سپاه اصفهان در اهواز، منطقه دارخوين را حفظ كرديم؛ در ابتدا نيروها به شكل بسيجي حضور مييافتند و سپس در منطقه دارخوين ساماندهي ميشدند؛ قبل از شهيد خرازي، شهيد حجت الاسلام رداني پور، مسئوليت تيپ امام حسين (ع) را به عهده داشت و بعد از وي شهيد حسين خرازي به فرماندهي تيپ امام حسين (ع) و سپس فرماندهي لشگر امام حسين(ع) منصوب شد.
حجتالاسلام سالك خاطرنشان كرد: ارتباطات مستقيم و تنگاتنگ ما با شهيد خرازي در صحنههاي مختلف عملياتها آغاز شد تا اينكه بنده به فرماندهي بسيج كل كشور منصوب شدم.
*شهيد خرازي انساني خداباور و باتقوا بود
حجتالاسلام سالك با اشاره به ويژگيهاي شهيد حسين خرازي، اظهار داشت: شهيد خرازي انساني خداباور، باتقوا، مصصم و داراي اراده قوي بود؛ وي پس از پذيرفتن مسئوليت، درباره آن كار بسيار فكر كرده و ثمره افكارشان را در قالب نقشهها و برنامههاي مختلف نمايان ميكرد؛ وي انسان متفكري بود كه در درونش حرف ميزد.
وي ادامه داد: حسين آقا، فردي مخلص و با صداقت بوده و تمام نيروها با سلايق مختلف را پذيرا بود؛ ممكن بود چه بسا با وي اختلاف نظر داشته باشند ولي ميدان ميداد تا نقطه نظرات را مطرح كنند؛ گاهي اوقات به وي اعتراض ميكردند كه چرا به فلاني ميدان ميدهي ولي ميگفت اين شخص به جنگ آمده و بايد به وي ميدان داد.
* شهيد خرازي در راستاي منافع انقلاب و امام (ره) گام برميداشت
فرمانده سپاه اصفهان در دوران دفاع مقدس ادامه داد: شهادت ميدهم كه شهيد خرازي با روحانيت، در رأس آن با امام خميني (ره) و در زمان رياست جمهوري مقام معظم رهبري، با ايشان ارتباط معنوي و اعتقادي داشته و با همسويي ظاهر و باطنش هيچ گاه گرفتار نفاق نشد؛ اين نكته بسيار مثبت در شرايط جنگ بود؛ افكار مختلف براي سست كردن نيروهاي داخلي تلاش ميكردند؛ به عنوان مثال جريان سيدمهدي هاشمي در جنگ به جاي دفاع از حضرت امام، مبلغ منتظري و امثال او بودند؛ برخي به نيتهاي ديگر به ميدان جنگ ميآمدند ولي شهيد خرازي با استفاده از وحدت نيروها به فكر حفظ منافع انقلاب اسلامي و امام خميني (ره) بود و اين هنر شهيد خرازي بود.
* گفتههاي شهيد خرازي با عملش تطبيق داشت
حجتالاسلام سالك بيان داشت: اگر وي رزمندگان را به حضور در خط مقدم جبهه تشويق ميكرد، خود در همان جا با شور و علاقه زايدالوصفي حضور داشت؛ زماني كه رزمندگان خلوص ايشان را مي ديدند، بيشتر تشويق ميشدند در واقع ارتباط انديشه و تفكرات وي با عمل، عامل بسيار مهم و مؤثري در پيروزيها بود كه در اكثر فرماندهان اين امر مشاهده ميشد.
وي به توسل و تضرع شهدا و رزمندگان به درگاه خداوند اشاره كرد و گفت: با توجه به فرمايش حضرت امام خميني (ره) كه جنگ را دانشگاه ميدانستند، يكي از رموز در اين دانشگاه، رشد علمي و معنوي، توسل و مناجات با حضرت حق بود؛ رزمندگان در سختيها با توكل به خدا و توسل به امام زمان (عج) در ميدان جنگ حضور پيدا ميكردند؛ رزمندگاني كه پشت شهيد خرازي حركت ميكردند، با ديدن تضرع، نجواي دعاي كميل، دعاي ندبه و خواندن نماز شب وي، درسهاي گران قيمتي ميگرفتند.
*تنبيه مدعي دروغين در دوكوهه توسط شهيدان ردانيپور و خرازي
حجتالاسلام سالك با اشاره به خاطرهاي از شهيد خرازي گفت: درعين صفا و صميميتي كه در شهيد موج مي زد، اگر كسي مرتكب خطايي ميشد، براي رضاي خدا عصباني ميشد؛ يك بار در دو كوهه جواني ادعاي ارتباط و ملاقات با امام زمان (عج) را داشت؛ اين امر موجب شده بود كه برخي از عاشقان امام زمان (عج) دور وي جمع شده و از صحنه نبرد و وظيفه اصلي دور شوند.
وي ادامه داد: شهيد مصطفي ردانيپور، آن فرد را صدا زد، در جلسهاي كه با حضور بنده و شهيد حسين خرازي برگزار شد، از آن جوان خواست كه ادعاي خود را اثبات كند كه پاسخي جز تخيل و احساسات از او نشنيديم. يادم نيست كه شهيد خرازي يا شهيد ردانيپور يك سيلي به صورت آن جوان زد و دستور داده شد تا وي را در توالتي به مدت نصف روز زنداني كنند. بعد از آن تنبيه، جوان اقرار كرد كه اين صحبتها بازي بيش نبوده و به اين ترتيب از جبهه اخراج شد.
فرمانده سپاه اصفهان در دوران دفاع مقدس افزود: از آنجايي كه شهيد خرازي خداباور بود و خدا را ناظر و خود را در محضر ايشان ميديد، سعي مي كرد دوستي و خشم را به جا، اندازه و مناسب به كار بگيرد.
*شهيد خرازي ذهن مهندسي نظامي قوي داشت
وي يادآور شد: در دوران دفاع مقدس نيروهاي بسيج و سپاه سابقه جنگ كلاسيك و غيركلاسيك نداشتند ولي در جنگ فرماندهي جنگ را آموختند سپس به پيروزيهاي مهمي درعملياتها دست يافتند؛ يكي از همين فرماندهان شهيد خرازي بود كه پس از تحويل محدوده عمليات، خود را از قرارگاه به خط دشمن مي رساند؛ محدوده دشمن را به طور كامل شناسايي ميكرد؛ در قرارگاه نقشه را ميكشيد؛ حمله اصلي و فريب را تعيين ميكرد؛ با تنظيم عمليات نيروهاي انساني و تجهيزات و ارتباطات را مهيا كرده و بعد به قرارگاه مركزي اعلام آمادگي ميكرد؛ بدين ترتيب دستور حمله صادر ميشد كه اين نشان دهنده ذهن مهندسي نظامي قوي شهيد خرازي بود كه با مشاهدات عيني، جنگهاي نظامي را كنترل ميكرد.
حجتالاسلام سالك بيان داشت: شخصيت حقيقي شهيد خرازي براساس معنويت، ايمان راستين به خداوند متعال و فطرت پاك وي شكل گرفته بود و شخصيت حقوقي را در دل جنگ كسب كرد و به مقام فرماندهي رسيد.
*لبخند شهيد خرازي حاكي از پروازش به ملكوت اعلي بود
وي يادآور شد: در يكي از عملياتها و در شرايط سخت بمباران دشمن با حسين ديدار داشتم؛ لبخند زيباي وي برايم جلوه كرد كه حاكي از پرواز وي به ملكوت اعلي بود؛ او با لبخندش حرف داشت و مصداق توصيف اميرالمؤمنين از شادابي مؤمنين بود.
*شهيد خرازيها منتخب شده خداوند بودند
وي ادامه داد: اينكه امام ميفرمايند جنگ يك دانشگاه بود، امثال خرازيها تربيت شده همين دانشگاه بودند كه مربي آنها حضرت امام بود؛ وي مجروح شد و دستش را از دست داد ولي باز هم در جنگ حضور يافت؛ حضرت اميرالمؤمنين (ع) فرمودند «كساني كه خود را براي خداوند پاك كردند، خداوند آنها را براي خود برميگزيند» در واقع شهيد خرازيها منتخب خداوند متعال بودند، شهيد مصطفي رداني پور نيز از اين جرگه بودند، تنها تفاوت در گمنامي شهيد مصطفي رداني پور است كه هنوز پيكر مطهر وي پيدا نشده است.
*زواياي پنهان جنگ براي نسلها بيان شود
حجتالاسلام سالك با اشاره به اهميت و ضرورت برگزاري مراسمهاي بزرگداشت شهدا و ايثارگران، اظهار داشت: پرداختن به ابعاد دفاع مقدس، بيان جملاتي از حضرت امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري، ارائه مطالبي از شهدا و فرماندهان از جمله زواياي مختلف دفاع مقدس است كه بايد يادآوري شده و به نسل امروز و آيندگان منتقل شود؛ هر چقدر از مطالب دفاع مقدس براي جوانان بگوييم، باز هم كم كار كردهايم زيرا بسياري از زواياي جنگ شناخته نشده است.
وي ادامه داد: در بازگويي ابعاد دفاع مقدس، نقش اساسي حضرت امام و فرماندهي، فرمانده كل قوا و حضرت مقام معظم رهبري در جنگ براي تمام رجال سياسي و نظامي دنيا مشخص ميكند كه يك روحاني در حالي كه فقيه و مرجع تقليد است ميتواند فرمانده جنگ باشد و اين امر افتخاري براي ملت ما است.
*معرفي شهدا به جهان، احياگر دين است
فرمانده سپاه اصفهان در دوران دفاع مقدس ضمن تأكيد بر معرفي شخصيتهاي دفاع مقدس به دنيا، يادآور شد: پرداختن به شخصيت يك شهيد مثل شهيد خرازي، احياگر مسائل ديني است؛ اين شهيد به جبهه رفت تا آيه 8 سوره يوسف و بحث عبوديت را عملياتي كرده و در جهان ترويج دهد.
وي خاطرنشان كرد: در مراسمهايي كه به نام شهدا برگزار ميشود، بايد به سيره عملي شهدا پرداخته و بيان شود كه يك شهيد 24 ساعت خود را چگونه گذراند؛ چقدر بيدارخوابي كشيد؛ چقدر و چگونه نماز خواند و روزه گرفت؛ چقدر در مسائل فني نظامي عميق شد؛ چقدر مشاهدات علمي داشت؛ در طول ايامي كه در ميدان نبرد بود چقدر مرخصي گرفت و در ايام مرخصي چه كار كرد؛ چرا خرازي و امثال خرازي پدر و مادر خود را فداي يك عمليات كردند؟ لذا بيان سيره عملي شهدا، براي نسلها الگو ميشود.
*ارتباط شهدا با ائمه اطهار (ع)
حجتالاسلام سالك در ادامه به بيان خاطرهاي از شهيد حجتالاسلام مصطفي ردانيپور پرداخت و گفت: اين شهيد بارها در دعاي كميل اشك ريخت و فرياد زد كه «خداوندا! ميخواهم مثل مادرم حضرت زهرا (س) مزارم نامعلوم شود»؛ خداوند نيز دعاي وي را مستجاب كرد؛ حالا بايد ديد چه ارتباطي بين اين رزمنده شهيد با ائمه اطهار (ع) بوده است كه مثل آنها به شهادت ميرسد.
وي ادامه داد: در دوران دفاع مقدس شهدايي كه درعملياتي با رمز «يا زهرا(س)» به شهادت رسيده بودند از ناحيه پهلو آسيب ديده بودند؛ اكثر شهدايي كه در عمليات بيتالمقدس با رمز «يا عليبن ابيطالب(ع)» به شهادت رسيده بود از جمله برادرم، فرق سرشان شكافته شده بود؛ شهيد رضايي عاشق امام حسين (ع) بود، عراقيها يك تير به پاي وي زدند و در ادامه سرش را با قيچي آهنچين جدا كردند سپس با سر وي بازي كردند؛ آنها به آرزويشان رسيدند.
حجتالاسلام سالك گفت: علاوه بر اين جانبازاني در كشور هستند كه دستها و پاهاي خود را فداي اسلام كردند؛ اين جانبازها چه از خداوند خواستند؟ اين مسائل مهم ناگفتههاي دفاع مقدس است و بايد براي جوانان كه دنبال الگو هستند، بازگو شود درواقع بيان راه شهدا و الگوبرداري آنها از سيدالشهدا (ع) ارزشهاي بزرگ و احياگر دين است.
*مدعيان پيشكسوت جهاد و شهادت نكات قابل توجه شهيدان را با اعمال خود تطبيق دهند
عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز در ادامه خطاب به پيشكسوتان جهاد و شهادت، گفت: برخي پيشكسوتان جهاد و شهادت مدعي هستند كه جنگ را اداره كردند؛ خلاف هم نميگويند در جنگ بودهاند ولي بايد نكاتي را كه شهيدان خرازي، مصطفي ردانيپور و ديگر شهدا توجه داشتند، مورد توجه قرار دهند؛ شهدا خودشان را با ارزشهاي ديني در بعد انديشه و فكر و اخلاق عمل تطبيق دادند، ساخته و پرداخته شدند تا بتوانند در ميدان جنگ حضور داشته باشند.
وي بيان داشت: شهيد خرازي و ديگر شهدا دينباور و دينشناس بودند و همين امر موجب شد تا آنها افرادي مؤمن، باتقوا و با سياست شوند؛ آنها شخصيتهايي بودند كه خودشان را تحت تعليم اهلبيت(ع) ميديدند و در غيبت كبري حضرت مهدي (عج) تحت فرمان، امام خميني(ره) و سپس مقام معظم رهبري بودند.
*تسليم شدن بر امر ولايت رمز موفقيت شهدا بود
حجتالاسلام سالك يادآور شد: شهدا در مقابل ولايت اظهارنظر نميكردند بلكه تسليم محض ولايت بودند؛ آنها با اشاره ولايت، حركت ميكردند چه رسد به آنكه ولايت دستور و فرمان ميدادند؛ ولايتپذيري آنها مبناي ظاهري نداشت بلكه از عمق اعتقادات قلبي آنها نشأت گرفته بود و اين اعتقاد قلبي به ولايت، رمز موفقيت آنها بود؛ آنها نجات در دنيا و آخرت را تسليم بودن در مقابل مقام ولايت ميدانستند و اين رمز موفقيت در جنگ بود.
وي با بيان اينكه شهدا با تسليم شدن در مقام ولايت ارتقاء فهم سياسي پيدا كردند، اضافه كرد: آنها در بعد سياسي و جنگي، خود را با فرمانده كل قوا تطبيق ميدادند و خارج از صراط مستقيم توحيد و ولايت گام نميگذاشتند؛ وقتي حضرت امام خميني(ره) فرمودند «قطعنامه 598 را پذيرفتم و جام زهر را نوشيدم» بچهها دنبال اين بودند كه چه كسي جام زهر را به حضرت امام داده است ولي با اين حال رزمندگان مصلحت امام خميني(ره) مبني بر پذيرش قطعنامه 598 را پذيرفتند.
*شهدا تبلور حضور ملت در جبههها بودند
عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز ادامه داد: شهدا كساني بودند كه با دعاي خير و پشتيباني مردم به جبهه ميرفتند و خودشان را تبلور حضور ملت در جبهههاي جنگ ميديدند؛ آنها احساس نميكردند كه پشتشان خالي است با قوت قلب ميجنگيدند و هيچوقت پشت به مردم نميكردند.
وي ادامه داد: پيشكسوتان جهاد و شهادت، اگر امروز بخواهند نجات پيدا كنند، راه نجاتشان فقط و فقط تبعيت از آيتالله العظمي امام خامنهاي(مدظلهالعالي) است و لاغير؛ بايد برخي از آنها توبه كنند و پشت سر ولايت بايستند.
*پيشكسوتان جهاد و شهادت براي دفاع از خط شهدا سكوت را بشكنند
حجتالاسلام سالك يادآور شد: با وجود فتنه 88 و فتنه 25بهمن سال جاري و سكوت برخي افراد با وجود اين همه هجمه سنگين به سوي مقام معظم رهبري، پذيرفته نيست.
وي افزود: امروز در جنگ نرم، هدف دشمن براندازي نظام، برخورد با ولايت و ايجاد اختلاف بين جامعه متحد اسلامي است؛ با توجه به اين امر مهم مشاهده ميشد كه سران فتنه در شعارهايشان ميگفتند «نه غزه، نه لبنان، جانم فداي ايران» و امروز به بهانه دفاع از مصر در خيابانها ميريزند در حالي كه پيشكسوتان جهاد و شهادت سكوت كردهاند.
عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز اظهار داشت: چرا اين پيشكسوتان از خط شهيدان خرازي، بروجردي، ردانيپور، حسن باقري و ديگر شهدا دفاع نميكنند؟ سكوت آنها به نفع استكبار تمام ميشود و اين قابل تحمل نيست؛ اين افراد با سكوتشان آب به آسياب دشمن ميريزند.
وي گفت: امروز نسل سوم انقلاب، با فلسفه شهادت و انتظار در دانشگاهها و حوزهها به ميدان آمدهاند؛ اگر ديروز صدام در مقابل ما ايستاد، امروز اسرائيل و آمريكا مستقيماً در مقابل جمهوري اسلامي، خط و حدي تبيين كردهاند و بايد به سنگر برويم و رهبري در قلب سنگر ما را هدايت كنند. سكوت آقايان نشان دهنده اين است كه رهبري به سنگر بروند و اين امر خلاف عقل و منطق است.
انتهاي پيام/
یک شنبه 8 اسفند 1389 10:13 AM
تشکرات از این پست