حضور و نقش زنان در عصر ظهور امروز بانوان هم با توجه به شرایط منحصر به فردشان در جامعه جهانی، به آینده می اندیشند؛ به یک انقلاب جهانی و یک حکومت موعود، که چگونه در برابرقدرت های بزرگ غلبه پیدا می کند. برنامه های او چیست؟ چه رویکردی درباره زنان دارد؟ چه کسانی با او همکاری می کنند؟ زنان در آن زمان چه نقشی دارند؟ راز موفقیت او در چیست؟...
بر اساس برخی از روایات حضور و نقش زنان از نظر زمان و موقعیت در دوران ظهور، چهارگونه به تصور درآمده است:
۱) حضور پنجاه زن در بین یاران امام
اولین گروه زنانی که به محضر امام زمان می شتابند، آن هایی هستند که در همان ایام زندگی می کنند و همانند دیگر یاران امام به هنگام ظهور در حرم امن الهی به خدمت ایشان می رسند. در این باره دو روایت وجود دارد:
روایت اول
ام سلمه ضمن حدیثی درباره علایم ظهور، از پیامبر روایت کرده است که فرمود:
در آن هنگام پناهنده ای به حرم امن الهی پناه می آورد و مردم همانند کبوترانی که از چهار سمت به یک سو هجوم می برند به سوی او جمع می شوند تا این که در نزد آن حضرت سیصد و چهارده نفر گرد می آیند که برخی از آنان زن می باشند و بر هر جبار و جبارزاده ای پیروز می شوند. (صدوق محمد بن علی بن الحسین، کمال الدین، ج ۲، ص۵۰)
روایت دوم
جابربن یزید جعفی، در ضمن حدیث مفصلی از امام باقر علیه السلام در بیان برخی از نشانه های ظهور نقل کرده است:
به خدا سوگند سیصدو سیزده نفر می آیند که پنجاه نفر از آنان زنند و بدون هیچ قرار قبلی در مکه کنار یکدگر جمع خواهند شد . این است معنای آیه شریفه :"هر جا باشید خداوند همه ی شما را حاضر می کند؛ زیرا اوبر هر کاری توانا ست"
۲) زنان آسمانی
دسته دوم چهارصد بانوی برگزیده هستند که خداوند برای حکومت جهانی حضرت ولی عصر علیه السلام در آسمان ذخیره کرده است و با ظهور آن حضرت به همراه حضرت عیسی علیه السلام به زمین می آیند. ابو هریره از پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم روایت کرده است:
عیسی بن مریم به همراه هشتصد مرد و چهارصد زن از بهترین و شایسته ترین افراد روی زمین فرود خواهد آمد.
آیا این زنان از امت های پیشین هستند یا امت اسلامی زمان پیامبر صلی الله علیه وآله،و معصومین علیهم السلام،یا از دوران های مختلف؟ آن ها از چه زمان و به چه علت به آسمان برده شده اند، و برای عهده داری منصبی در حکومت حضرت، می آیند یا... برای مسایل دیگر؟ در مورد این مطالب حدیث فوق سخن نمی گوید.
۳) زنانی که رجعت می کنند
گروه دیگر زنانی هستند که خداوند به برکت ظهور حضرت آن ها رازنده خواهد کرد.این گروه دو دسته اند: برخی با نام و نشان از زنده شدنشان خبر داده شده و برخی دیگر فقط از آمدنشان سخن به میان آمده است. در منابع معتبر اسلامی نام سیزده زن یادشده است که به هنگام ظهور زنده خواهند شد. این گروه دو دسته اند: برخی با نام و نشان از زنده شدنشان خبر داده شده و برخی دیگر فقط از آمدنشان خبر آمده است.
طبری در دلایل الامامه از مفضل بن عمر نقل کرده است که امام صادق فرمود:
همراه قائم سیزده زن خواهند بود. گفتم آن ها را برای چه کاری می خواهد؟ فرمود: به مداوای مجروحین پرداخته و سرپرستی بیماران را بر عهده خواهند گرفت. نامشان را پرسیدم. فرمود: قنوائ، دختر رشید هجری، ام ایمن، حبابه والبیه، سمیه مادر عمار یاسر، زبیده مادر خالد امسیه، ام سعید حنفیه، صیانه، ماشطه، ام خالد جهنیه.(الطبری، محمد بن جریر، دلایل الامامه، ص ۳۱۴)
در این روایت امام صادق علیه السلام فقط نام نه نفر از زنان را نام می برد. در کتاب خصایص فاطمیه به نام" نسیبه" دختر" کعبه مازینه" و در کتاب منتخب البصائر به نام "وتیره" و"احبشیه" اشاره شده است. (ریاحین الشریعه، ج۵، ص۴۱، به نقل از خصایص فاطمیه)
۴) بانوان منتظر
انتظار فرج یعنی نفی هر گونه سلطه از بیگانگان ،مبارزه با افکار انحرافی و فساد اخلاقی ،بیزاری از دشمنان خدا و رسول او، و آراسته شدن به هر آن چه حضرت منتظر می خواهد. و این همه برای زنان منتظر امت اسلامی، در عفاف وحجاب، و رعایت حدود الهی در سایه اخلاق اسلامی نهفته است.
چهارمین گروه بانوان پرهیز گاری هستند که پیش از ظهور رحلت کرده اند. به ایشان گفته می شود امام تو ظهور کرده است، اگر مایلی می توانی حضور داشته باشی، و ایشان به اراده ی پروردگار زنده می شوند.
رجعت زنان مربوط به گروه خاصی نیست و هر بانویی خود را با خواسته ها و شرایط زندگی در حکومت حضرت تطبیق دهد، ممکن است در زمان ظهور از رحمت خداوندی بهره مند شده و رجعت کند. این بانوان از همان افرادی هستند که در زمینه سازی ظهور نیز نقش موثر دارند.
یکی ازسفارشات عملی که می تواند نوعی آمادگی در فرد ایجادکند خواندن دعای معروف عهد است. (القمی، شیخ عباس، سفینه البحار، ج ۱، ص۲۰۴)