مسئله حجاب2
در مرحله خودجوشي ديني:
• به او کمک کنيد تا بتواند از عقايد خود در مقابل ديگران دفاع نمايد.
• به او کمک کنيد تا بتواند در ميان همسالان خود موثر بوده و مبلغ پوشش باشد.
• هر چند وقت يکبار در مورد پوشش گفتگو نماييد.
• موانع حضور او را در امور داوطلبانه رفع نماييد.
• زمينه اي رافراهم آوريد که از رفتار خود رضايت داشته و خود را تشويق نمايد.
• هيچگاه به جاي او از حجاب و پوشش تعريف نکنيد. بگذاريد خودش آنرا دوست داشته باشد.
• روي عوامل بازدارنده مثل خودنمايي، حسادت، اکراه و بي ميلي کار کنيد.
روش هاي تربيت ديني:
روش ها بسار زياد هستند و به نسبت تلاش اولياء و مربيان مي تواند همواره تغيير و افزايش يابند و از سوي ديگر با دانستن هر يک از روش ها و ترکيب آن با شيوه ها و قالب ها و محتواي مختلف، اقدامات بسيار متنوعي را مي توان تدارک ديد.
اولياء و مربيان به دانستن روش ها و حتي روش هاي گذشته و توصيه هاي ارايه شده در اين مجموعه نبايد اکتفا کرده و با شناخت مخاطب و موقعيت و کمي نوآوري، مي توانند راهکارهاي فراواني را پيش رو داشته باشند.
در ادامه برخي روشها و توصيه ها، ذيل برخي روش هاي کلي مي آيد. و بديهي است که در مقوله حجاب و پوشش اسلامي تلاش هاي فراواني براي توسعه ي روشها مورد نياز است.
در روش الگويي:
• هر چه بيشتر و بهتر حضرت فاطمه زهرا (س) و زينب کبري (س) را معرفي نماييد.
• به صورت حضوري و غير حضوري (در نشريه ها و ...) زنان موفق در عرصه هاي جهاد، تعليم و تربيت، اشتغال، ورزش ، علم و پژوهش، خدمت رساني و نيکوکاري و ... معرفي نماييد.
• پوشش هاي کشورها، اقوام و مذاهب ديگر را معرفي و نشان دهيد.
• همسالان با پوشش اسلامي که در عرصه هاي علمي، فرهنگي هنري موفقيت هايي را کسب نموده اند را معرفي نماييد.
• اساب بازي (عروسک، بگو و ...) با موضوع پوشش تهيه نماييد.
• مجسمه ها، تنديس ها ونمادهاي مربوط به پوشش را تهيه و در مدارس نصب نماييد.
• والدين سعي نمايند با خانواده هاي متدين دوست شده و با آنها رفت و آمد نمايند.
• والدين سعي نمايند فرزندشان با همسالان متدين وبا حيا دوست شوند.
• والدين سعي نمايند در خانه، مهماني ها و جامعه پوشش مناسب آن محيط را رعايت نمايند.
• والدين در گزينش مدرسه و مربي و مربيان در هماهنگي با والدين دقت نمايند.
در روش محبت :
• مربيان و والدين ، اول زبان محبت و سپس زبان استدلال داشته باشند.
• محبت را در همه حال ، همه مراحل و همه آدمها موثر بدانند.
• درصورت سئوال، کوتاهي و هر مورد ديگر، برخورد با محبت را فراموش نکنيد.
• جلب اعتماد و محبت را مقدمه و صداقت را نهايت کار خود بدانيد.
• با او که پوشش مناسب دارد عکس يادگاري بگيريد.
در تکريم شخصيت:
• به کساني که پوشش صحيح دارند، احترام بيشتري بگذاريد.
• به کساني که پوشش صحيح ندارند بگوييد، اي کاش که اين کار خير را نيز انجام دهي.
• همواره بگوييد، که علت احترام شما اين است که فرد با پوشش خودش براي خود احترام قائل است.
• عکس تکي او در خانه، و عکس دستجمعي همسالان با پوشش مناسب را در مدرسه نصب نماييد.
• به بيانات او، حتي نظرات مخالف او با ديده احترام نگاه کنيد.
• به شخصيت و توان او احترام گذاشته و در مورد پوشش، او را با فردي ديگر مقايسه نکنيد.
• بگوييد که پوشش براي او مفيد است و هيچگاه وانمود نکنيد که به پوشش او نياز داريد.
• در مراسم ها به آنها احترام بيشتر گذاشته و در کنار آنها بنشينيد.
• از آنها بخواهيد در برنامه ها حضور داشته و آثار خود را ارايه دهند.
در روش موعظه و نصيحت:
• پند و نصيحت هاي مناسب هر سن را تهيه و در دسترس داشته باشيد.
• درباره خوبي هاي پوشش و اينکه باعث حفظ شخصيت انسان مي شود، صحبت کنيد.
• درباره عواقب بد حجابي و سوء استفاده از انسانها صحبت کنيد.
• از ابزار، رسانه ها، شيوه ها و قالب هاي مختلف (مستقيم و غير مستقيم) براي موعظه استفاده نماييد.
• از افراد معنوي (روحاني، غير روحاني، مرد يا زن) جهت جلسات استفاده نماييد.
• درصورت برخي اشکالات و کوتاهي ها سخت گيري نکنيد.
• درباره ابعاد مختلف حجاب و پوشش، جلسات بحث و بررسي ميان همسالان ترتيب دهيد.
• براي پذيرش او مي بايست فرصت داد و از توصيه هاي پشت سر هم خودداري شود.
• به افراد با پوشش بگوييد که مي بايست اخلاق و رفتار آنها بهتر از بقيه باشد.
• بيش از استفاده از لفظ از نمادها و نشانه ها استفاده کنيد.
• درباره مفاهيم مرتبط با پوشش بيشتر صحبت نموده تا نگاه او وسيع تر شود.
در روش تشويق:
• از کودکي و با تقويت هاي منظم او را در مورد پوشش تشويق نماييد.
• باخريد روسري هاي زيبا، مقنعه هاي خوش رنگ او را تشويق نماييد.
• در مناسبت هاي مختلف پوشش هاي متنوع براي او تهيه شود.
• هنگام داشتن پوشش مناسب، رعايت آن و حتي حمايت از آن، او را تشويق نماييد.
• از او عکس و تصوير تهيه نموده و آنها را برايش حفظ نماييد.
• در مورد تقويت هاي مثبت و تشويق ها اندازه و مقدار را رعايت نماييد و ظاهرسازي در شما اثر نگذارد.
• والدين در نزد مربيان و مربيان در نزد والدين آنها را تشويق نمايند.
• براي انجام زنجيره اي از فعاليتها و يا موفقيت در مسابقه هاي مربوط به پوشش مدال عفت و حيا و يا نشان پاکدامني تهيه و اعطا نماييد.
• هيچگاه از جايزه، هديه و تشويق به صورت مصنوعي استفاده نکنيد و تلقي رشوه پيدا نکند.
شيوه ها ، قالب ها، رسانه ها و ابزار:
شناخت شيوه ها، قالب ها، رسانه ها و ابزار ، باعث مي شود که اولياء و مربيان با پردازش هاي جديد از محتوا راهکارهاي متنوعي داشته و ارايه دهند. اين راهکارها باعث مي شود که تنوع بيشتر تمام حواس مخاطب را تحت تاثير قرار دهد.
روش هاي مستقيم و غير مستقيم، استفاده ي به جا از رسانه ها و ابزار . روش هاي قديمي و جديد باعث مي شود تا هر روز توان بيشتري براي کار داشته باشيم.
برخي شيوه ها، قالب ها، رسانه ها و ابزار در ادامه آمده و بديهي است که مقدمه اي براي توسعه موضوع مي باشد.
1. تهيه نمايشگاه عکس:
- پوشش اسلامي
- پوشش در اقوام و ملل و مذاهب
- پوشش هاي مبتذل
2. تهيه نمايشگاه عروسکي:
- انواع پوشش هاي مناسب
- سير کشف حجاب
- پوشش اسلامي در مشاغل مختلف
3. تشکيل نمايشگاه کتاب:
- کتابهاي نظري در مبحث حجاب.
- کتابهاي احکام
- کتابهاي تصاوير و مدل ها
4. برگزاري ميز گرد حجاب:
- باحضور صاحبنظران حوزه و دانشگاه
- با حضور نوجوانان، بصورت نمايشي و بااستفاده از منابع معتبر و پرسش و پاسخ
5. برگزاري جشنواره حجاب (پوشش) و ...
- معرفي مدل ها و طرح هاي جديد لباس براي همه سنين و کاربردها
- خواندن شعر و سرود و مقاله
- اهداء جوايز به برگزيدگان طرحهاي ...
6. برگزاري برنامه مناظره
7. برگزاري جلسات هم انديشي
8. تهيه نمايش هاي کوتاه با مضمون عفت، حيا، پوشش و ...
9. تابلو اعلانات:
- نصب منظم احاديت تشويقي ، توجيهي
- نصب منظم جملات زيبا (حتي الامکان از خود بچه ها)
- نصب طرح ها و تصاوير زيبا (حتي الامکان از خود بچه ها)
- نصب تصاوير بزرگ زنان در حج، نماز جمعه و فعاليتها
10. استفاده از کارت تبريک و پيام هاي تبريک
11. استفاده از SMS جهت ارسال تصاوير و پيام هاي مرتبط
12. تهيه انواع نمادها، تنديس ها و توليد کارت هاي تک و ياد بود.
13. برگزاري مسابقه در زمينه هاي زير:
- کتابخواني - حفظ حديث
- مقاله نويسي (تحقيق و پژوهش) - شعر
- طراحي - سرود
- نقاشي - نشريه ديواري
- طراحي لباس - خاطره نويسي
- اطلاعات عمومي پوشش - حفظ آيات
- عکس
بابرگزاري هر يک از مسابقات مي توان برگزاري مراسم جشن و اهداء جوايز اثرات کار را ماندگار نمود.
حيطه هاي يادگيري:
پوشش اسلامي و حجاب نهايتاً ، وظيفه اي انساني و اعتقادي است که مربيان مي بايست در فرايند ياددهي – يادگيري به حيطه هاي مختلف آن توجه نمايند.
پوشش اسلامي و حجاب، مانند بسياري از مفاهيم ديني از هر سه حيطه متاثر است و بسته ي آموزشي آن مي بايست کاملاً متعادل باشد.
1. حيطه ي شناختي:
• در اطراف موضوع حجاب و پوشش مطالعه نموده و همواره آمادگي علمي و استدلالي جهت طرح آن داشته باشيد.
• از منابع اصيل استفاده کرده و از افراط و تفريط خودداري نماييد.
• براي هر گروه و يا هر فرد، بيان مناسب را تهيه نماييد.
• از ادبيات موضوع، شامل حکايتها، روايت ها، اشعار، تمثيل ها و جمله هاي زيبا، حداکثر بهره برداري را نماييد.
• دانايي مخاطب را بالا برده و نسبت به دانسته هايش او را آگاه کنيد.
2. حيطه ي عاطفي:
• خودتان به موضوع باور داشته باشيد و آن را بروز دهيد.
• مخاطب خود را دوست داشته و آن را اعلام نماييد.
• همواره با محبت و دوستي با آنها برخورد نماييد.
• از زيبايي ها و دوست داشتن ها پيرامون حجاب بيش از هشدارها و گناه و جزا صحبت نماييد.
• واژه هاي زيبا و عناوين دلنشين به کار ببريد.
• از هرگونه اقدام ظاهري و صرفاً شکلي جلوگيري نماييد.
• عزت نفس و خودباوري را در مخاطب افزايش دهيد.
3. حيطه ي رواني – حرکتي:
• خودتان سمبل توانمندي در انجام وظايف، به همراه رعايت پوشش باشيد.
• داشتن پوشش مناسب و رعايت حجاب و استفاده از چادر، مقنعه و نياز به مهارت دارد و کساني که تمرين بيشتري دارند راحت تر هستند از اين رو زمينه کسب اين مهارت را فراهم آوريد.
• در هر فعاليتي و در هر موقعيتي حد مناسب را توقع نماييد و افراط و تفريط نکنيد.
• در انجام فعاليت هاي مربوط به پوشش اسلامي پر نشاط حاضر شويد.
• از هر فرد متناسب با توان و موقعيت او توقع داشته باشيد.