کلان شهر کرج از دیرباز، پل ارتباطی و گلوگاه بسیار مهمی در حد فاصل تهران- قزوین و شهرهای استان مازندران بودهاست. همچنین در طی سه دهه گذشته با ایجاد شبکه راههای جدید و احداث آزادراههای منشعب و عبوری از آن بر اهمیت این شهر در مسیر ارتباطی تهران به کشورهای اروپایی افزوده شدهاست. مهمترین راههای ارتباطی کرج عبارتاند از:
- آزادراه تهران- کرج- قزوین به طول ۱۵۹ کیلومتر
- راه آسفالته کرج- هشتگرد به طول ۳۸ کیلومتر
- راه آسفالته کرج- چالوس به طول ۱۶۱ کیلومتر
- راه آسفالته کرج- شهریار به طول ۱۸ کیلومتر
- راه آسفالته کرج- بوئین زهرا به طول ۹۸ کیلومتر
- راه آسفالته کرج- رباط کریم به طول ۴۰ کیلومتر
- راه آسفالته کرج- گاجره – دیزین- شمشک به طول ۸۲، ۸۸ و ۱۰۳ کیلومتر
همچنین در سال ۱۳۸۰ انواع راههای موجود در شهرستان کرج (آسفالت، اصلی، فرعی، شنی) بالغ بر ۶۳۶ کیلومتر بودهاست. پایانههای مسافربری کرج نقش عمدهای را در زمینه ترابری و جابجایی بار و مسافر از مقصد کرج به سوی نقاط مختلف ایران بر عهده دارند. همچنین در سال ۱۳۷۷ فعالیت روزانه قطار سریعالسیر کرج- تهران (مترو-خط ۵) مورد بهرهبرداری قرار گرفت و از ایستگاه مرکزی کرج تا ایستگاه صادقیه (آریاشهر) تهران میتوان استفاده نمود و ادامه مسیر در جنوب تهران به ایستگاه شهر ری و بهشت زهرا و شمال تهران به ایستگاه میرداماد منتهی میگردد. در حال حاضر مترو در مسیر کرج- مهرشهر به طول ۱۱ کیلومتر مورد بهره برداری قرار گرفتهاست. ایستگاه راه آهن شهر کرج که در قسمت جنوب آزادراه تهران-کرج قرار دارد یکی دیگر از شبکههای انتقال مسافر و بار میباشد که فاصله آن از تهران به کرج ۴۱ کیلومتر و از ایستگاه کرج تا قزوین ۱۰۳ کیلومتر است.
هميشه واسه گلي خاک گلدون باش که اگه به آسمون هم رسيد يادش باشه ريشش کجاست