0

ویژگى مثل‏هاى قرآن

 
reactivate
reactivate
کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 29

ویژگى مثل‏هاى قرآن

ویژگى مثل‏هاى قرآن

قرآن

قرآن در عین این كه در بیان مثلها از فرهنگ محیط تاثیر نمى‏پذیرد، ولى مثل‏هاى آن پیوسته متناسب با اهدافى است كه در هر محیطى آن را تعقیب مى‏كند.

انسان از محیطى كه در آنجا پرورش یافته، تأثیرپذیر مى‏باشد ، و فرهنگ محیط در سخنان او از شعر و نثر جوانه مى‏زند و افراد آگاه از ویژگى‏هاى ملت‏ها ، زادگاه سخنان را به خوبى تشخیص مى‏هند.


شخصیت انسان خود را در گفتار و رفتار او پنهان مى‏سازد ، به عبارتی زاییده مثلثى است كه یك ضلع آن را عامل محیط تشكیل مى‏دهد ، و دو ضلع دیگر آن « عامل وراثت ‏» و « تعلیم و تربیت ‏» است.

 

اثرپذیرى قرآن از محیط

قرآن سخن آدمى نیست كه از محیط تاثیر بپذیرد ، او سخن خدا است كه آفریدگار انسانها و محیط و فرهنگ و آنچه در جهان امكانى نام هستى دارد ، مى‏باشد .

انتظار این كه قرآن از فرهنگ محیط مكى و یا مدنى متأثر گردد ، اندیشه باطل است كه گاه و بیگاه دامنگیر خاورشناسان مغرض مى‏گردد و برخى از افراد را فریب مى‏دهد .

در قرآن مسأله اثرپذیرى از محیط كاملا بى‏اساس است ، بلكه اگر سخنى هست مربوط به جاى دیگر است ، و آن این كه هدف قرآن از مثل‏هاى ابداعى و ابتكارى ، بیان یك اندیشه نامحسوس در قالب محسوس است تا آن حقیقت نامرئى در لباس یك واقعیت مرئى ، براى مخاطبان جلوه كند .

 

شرایط حاکم بر مکه !

پیامبر گرامى در محیط مكه گرفتار شرك مشركان ، و نیایش آنان در برابر سنگ و فلز و چوب بود . از این جهت وحى الهى باید در مثل‏هاى هدایت‏گرانه خود ، در صدد معالجه این بیمارى باشد ، و مثل‏هائى مطرح كند كه ناظر به تحقیر خدایان دروغین آنها مى‏باشد تا از این طریق مشركان را به زشتى پندار و كردار خود متوجه سازد.

البته این نه به آن معنا است كه تمام مثل‏هاى آیات مكى بر محور نكوهش از بت‏پرستى دور مى‏زند ، بلكه مقصود این است كه مثل‏هاى آیات مكى به گونه‏اى است كه مى‏خواهد بیمارى‏هاى فراگیر و حاكم بر محیط مكه را مداوا كند ، خواه این بیمارى بت‏پرستى باشد یا رباخوارى ، كشتن اولاد بى‏گناه باشد ، یا خرافه‏گرائى.

شرایط حاكم بر مدینه غیر از شرایط حاكم بر مكه بود !

 پیامبر در مدینه گرفتار نفاق منافقان وانسانهاى دو چهره، و یهود لجوج و معاند بود كه پیوسته هر دو گروه به كارشكنى پرداخته و براى رهبر و پیروان او مشكلاتى پدید مى‏آوردند.

از این جهت مثل‏هاى هدایت‏گرانه كه در آیات مدنى وارد شده است ، بیمارى‏هاى مخصوص این محیط را نشانه گرفته ، و پیوسته كوشیده است تلاش‏هاى منافقان را بى‏اثر و یا كارهاى ریاكارانه را بیهوده جلوه دهد.

در این مثل‏ها دیگر مسأله بت‏پرستى و تحقیر بت‏ها یا نكوهش امثال اینها مطرح نیست تا مثل‏ها به معالجه این نوع از بیمارى‏ها بپردازد.

 كسانى كه غیر خدا را اولیاى خود برگزیده‏اند ، بسان عنكبوتند كه خانه براى خود بتند و سست‏ترین خانه‏ها خانه عنكبوت است، اگر مى‏دانستند

همچون لانه عنكبوت

تار عنکبوت

براى این كه سخن ما خالى از شاهد و گفتار نباشد ، نمونه‏اى از مثل‏هاى مكى و نمونه‏اى دیگر از مثل‏هاى مدنى را ارائه مى‏كنیم كه هر یك بیمارى محیط را نشانه گرفته و در صدد علاج آن برآمده‏اند.

قرآن در تحقیر خدایان دروغین مثلى را مى‏زند و آن این است كه دل بستن به این خدایان دروغین بسان دل بستن عنكبوت به لانه سست‏خویش مى‏باشد كه كوچكترین مقاومت و ایستادگى در برابر حوادث ندارد ، چنانكه مى‏فرماید:

«مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ أَوْلِیَاء كَمَثَلِ الْعَنكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنكَبُوتِ لَوْ كَانُوا یَعْلَمُونَ ؛ كسانى كه غیر خدا را اولیاى خود برگزیده‏اند ، بسان عنكبوتند كه خانه براى خود بتند و سست‏ترین خانه‏ها خانه عنكبوت است ، اگر مى‏دانستند ».(عنکبوت / 41 )

چه مثلى زیباتر و چه تشبیهى روشن‏تر از این، لانه عنكبوت در نظر او از دوام و استحكامى برخوردار است ، اما در برابر یك باد ملایم از جاى كنده مى‏شود ، و با افتادن قطره آبى پاره مى‏گردد ، و با نزدیك شدن شعله آتش از هم مى‏پاشد .

بتان و هم چنین هر پایگاهى غیر خدا مانند قدرت و ثروت ، عشیره و اولاد ، بسان لانه عنكبوت است كه در یك چشم به هم زدن فرو مى‏ریزد و اثرى از آن باقى نمى‏ماند .

در این آیه مكى ، تحقیر شرك و خدایان دروغین مورد هدف قرار گرفته درحالى كه در مثل‏هاى مدنى بیمارى خاص آن محیط ، مورد تعرض قرار گرفته است .

 

چارپایی که کتاب حمل می کند !

مثل‏هاى مدنى از مبارزه با شرك فارغ بوده، گاهى نادانى یهودان رانشانه مى‏گیرد. درباره عدم بهره‏گیرى آنان از توراتى كه در اختیار دارند، مثل یاد شده در زیر را مطرح مى‏كند:

«مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ یَحْمِلُ أَسْفَارًا ؛ و حال كسانى كه مكلف بر تورات شده‏اند، ولى حق آن را ادا نمى‏كنند، بسان درازگوشى است كه كتابهائى بر او حمل مى‏كنند ». (جمعه /

چهارشنبه 27 بهمن 1389  12:55 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها