21. بر شما باد راز پوشي در كارهاتان در امور دين و دنيا . روايت شده كه " افشاگري كفر است " و روايت شده " كسي كه افشاي اسرار مي كند با قاتل شريك است " و روايت شده كه " هرچه از دشمن پنهان مي داري ، دوست تو هم بر آن آگاهي نيابد "
عليكم في أموركم بالكتمان في أمور الدين و الدنيا ، فإنه روي " أن الإذاعة كفر " و روي " المذيع و القاتل شريكان " و روي " ما تكتمه من عدوك فلا يقف عليه وليك "
بحار الانوار ، ج 78، ص (347)
22. هر كس به رزق و روزي كم از خدا راضي باشد ، خداوند از عمل كم او راضي باشد.
من رضي عن الله تعالي بالقليل من الرزق رضي الله منه بالقليل من العمل
بحار الانوار ، ج 78، ص (356)
23. پنج چيز است كه در هر كس نباشد اميد چيزي از دنيا و آخرت به او نداشته باش : كسي كه در نهادش اعتماد نبيني ، و كسي كه در سرشتش كرم نيابي ، و كسي كه در خلق و خوي اش استواري نبيني ، و كسي كه در نفسش نجابت نيابي ، و كسي كه از خدايش ترسناك نباشد.
خمس من لم تكن فيه فلا ترجوه لشيء من الدنيا و الَخرة : من لم تعرف الوثاقة في أرومته ، و الكرم في طباعه ، و الرصانة في خلقه ، و النبل في نفسه ، و المخافة لربه
تحف العقول ، ص (470)
24. به راستي كسي كه در پي افزايش رزق و روزي است تا با آن خانواده خود را اداره كند ، پاداشش از مجاهد در راه خدا بيشتر است
ان الذي يطلب من فضل يكف به عياله أعظم أجرا من المجاهد في سبيل الله
بحار الانوار ، ج 78، ص (339)
25. مبادا اعمال نيك و تلاش در عبادت را به اتكاي دوستي آل محمد ( علیهم السلام ) رها كنيد ، و مبادا دوستي آل محمد (علیهم السلام ) و تسليم براي آنان را به اتكاي عبادت از دست بدهيد ، زيرا هيچ كدام از اين دو به تنهايي پذيرفته نمي شود
لا تدعوا العمل الصالح و الاجتهاد في العبادة اتكالا علي حب آل محمد ( علیهم السلام ) ، لا تدعوا حب آل محمد (علیهم السلام) و التسليم لأمرهم اتكالا علي العبادة ، فإنه لا يقبل أحدهما دون الَاخر
بحار الانوار ، ج 78، ص (347)
26. عبادت پر روزه داشتن و نماز خواندن نيست ، و همانا عبادت پر انديشه كردن در امر خداست
ليس العبادة كثرة الصيام و الصلاة ، و انما العبادة كثرة التفكر في أمر الله
تحف العقول ، ص (466)
27. به آن حضرت گفته شد : چگونه صبح كردي ؟ فرمود : با عمر كاسته ، و كردار ثبت شده ، و مرگ بر گردن ما و دوزخ دنبال ما است ، و ندانيم با ما چه شود
قيل له : و كيف اصبحت ؟ قال ( ع ) : اصبحت بأجل منقوص ، و عمل محفوظ ، و الموت في رقابنا ، و النار من ورائنا ، و لا ندري ما يفعل بنا
تحف العقول ، ص (470)
28. هيچ بنده به حقيقت كمال ايمان نرسد تا سه خصلتش باشد : بينايي در دين ، و اندازه داري در معيشت ، و صبر بر بلاها
لا يستكمل عبد حقيقة الايمان حتي تكون فيه خصال ثلاث : التفقه في الدين ، و حسن التقدير في المعيشة ، و الصبر علي الرزايا
تحف العقول ، ص (471)
29. ريان از امام رضا عليه السلام پرسيد : نظرتان راجع به قرآن چيست ؟ امام فرمود : قرآن سخن خداست ، فقط از قرآن هدايت بجوييد و سراغ چيز ديگر نرويد كه گمراه مي شويد
قال الريان للرضا ( ع ) : ما تقول في القرآن ؟ فقال : كلام الله لا تتجاوزوه ، و لا تطلبوا الهدي في غيره فتضلوا
بحار الانوار ، ج 92، ص (117)
30. عبدالسلام هروي مي گويد : از امام رضا ( ع ) شنيدم مي فرمود : خدا رحمت كند كسي را كه آرمان ما را زنده كند . گفتم : چگونه اين كار را بكند ؟ فرمود : آموزشهاي ما را ياد بگيرد و به مردم بياموزد
قال عبدالسلام بن صالح الهروي : سمعت الرضا ( ع ) يقول : رحم الله عبدا احيي امرنا . قلت : و كيف يحيي امركم ؟ قال : يتعلم علومنا و يعلمها الناس
وسائل الشيعة ، ج 18، ص (102)
31. هركس از خود حساب بكشد سود مي برد و هركس از خود غافل شود زيان مي بيند ، و هركس ( از آينده اش ) بيم داشته باشد به ايمني دست مي يابد ، و هركس از حوادث دنيا عبرت بگيرد بينش پيدا مي كند ، و هركس بينش پيدا كند مسائل را مي فهمد و هركس مسائل را بفهمد عالم است
من حاسب نفسه ربح ، و من غفل عنها خسر ، و من خاف أمن ، و من اعتبر أبصر ، و من أبصر فهم ، و من فهم علم
بحار الانوار ، ج 78، ص (352)
32. عجب درجاتي دارد : يكي اين كه كردار بد بنده در نظرش خوش جلوه كند و آن را خوب بداند و پندارد كار خوبي كرده . يكي اين كه بنده اي به خدا ايمان آورد و منت بر خدا نهد با اين كه خدا را به او منت است در اين باره
العجب درجات : منها ان يزين للعبد سوء عمله فيراه حسنا فيعجبه و يحسب انه يحسن صنعا ، و منها أن يؤمن العبد بربه فيمن علي الله و لله المنة عليه فيه
تحف العقول ، ص (468)
33. خداوند سه چيز را به سه چيز ديگر مربوط كرده است و به طور جداگانه نمي پذيرد . نماز را با زكات ذكر كرده است ، هركس نماز بخواند و زكات ندهد نمازش پذيرفته نيست . نيز شكر خود و شكر از والدين را با هم ذكر كرده است . از اين رو هركس از والدين خود قدرداني نكند از خدا قدرداني نكرده است . نيز در قرآن سفارش به تقوا و سفارش به ارحام در كنار هم آمده است . بنابراين اگر كسي به خويشاوندانش رسيدگي و احسان ننمايد ، با تقوا محسوب نمي شود
إن الله عزوجل أمر بثلاثة مقرون بها ثلاثة اخري : امر بالصلاة و الزكاة ، فمن صلي و لم يزك لم يقبل منه صلاته ، و امر بالشكر له و للوالدين ، فمن لم يشكر والديه لم يشكر الله ، و امر باتقاء الله و صلة الرحم ، فمن لم يصل رحمه لم يتق الله عزوجل
عيون اخبار الرضا ، ج 1 ، ص (258)
34. از حرص و حسادت بپرهيز كه اين دو ، امتهاي گذشته را نابود كرد ، و بخيل نباش كه هيچ مؤمن و آزاده اي به آفت بخل مبتلا نمي شود . بخل مغاير با ايمان است
اياكم و الحرص و الحسد ، فإنها أهلكا الامم السالفة ، و اياكم و البخل فإنها عاهة لا تكون في حر و لا مؤمن ، إنها خلاف الإيمان
بحار الانوار ، ج 78، ص (346)
35. صدقه بده هرچند كم باشد ، زيرا هر كار كوچكي كه صادقانه براي خدا انجام شود بزرگ است
تصدق بالشيء و إن قل ، فان كل شيء يراد به الله ، و إن قل بعد ان تصدق النية فيه عظيم
وسائل الشيعة ، ج 1 ، ص (87)
36. توبه كار به منزله كسي است كه گناهي نكرده است
التائب من الذنب كمن لا ذنب له
بحار الانوار ، ج 6 ، ص (21)
37. بهترين تعقل خودشناسي است
افضل العقل معرفة الانسان نفسه
بحار الانوار ، ج 78، ص (352)
38. به خدا خوش گمان باشيد ، زيرا خداي عزوجل مي فرمايد : من نزد گمان بنده مؤمن خويشم ، اگر گمان او خوب است ، رفتار من خوب و اگر بد است ، رفتار من هم بد باشد
أحسن الظن بالله ، فإن الله عزوجل يقول : أنا عند ظن عبدي المؤمن بي ، إن خيرا فخيرا و إن شرا فشرا
اصول کافی ، ج 3 ، ص (116)
39. گاهي ، مردي كه سه سال از عمرش باقي مانده صله رحم مي كند و خدا عمرش را 30 سال قرار مي دهد و خدا هرچه خواهد مي كند
يكون الرجل يصل رحمه ، فيكون قد بقي من عمره ثلاث سنين فيصيرها الله ثلاثين سنة و يفعل الله ما يشاء
اصول کافی ، ج 3 ، ص (221)
40. حريصانه به دنبال قضاي حاجت حاجتمندان باشيد ، هيچ عملي بعد از واجبات بالاتر از شاد كردن مسلمان نيست
احرصوا علي قضاء حوائج المؤمنين و إدخال السرور عليهم و دفع المكروه عنهم ، فإنه ليس شيء من الاعمال عندالله عزوجل بعد الفرائض افضل من إدخال السرور علي المؤمن
بحار الانوار ، ج 78، ص (347)