آمیزه تمام عیار تکنولوژی و یادگیری
آمیزه تمام عیار تکنولوژی و یادگیری
|
تحول بسیاری در دورنمای آموزشی خاورمیانه در حال وقوع است. موسسات آموزش عالی به دلیل رقابت بسیار و تغییر تقاضای دانشآموزان و دانشجویان و به منظور ارتقا و پیشرفت کیفیت عرضه آموزش و تعلیم، به تکنولوژی روی میآورند. بخش اعظمی از نیروی انجام این روند، توسط تمرکز و تاکید فزاینده بر زیر ساختها تامین میشود و در این مورد، خاورمیانه را میتوان با بهترین مورد در دنیا قیاس نمود.
در این مورد به خصوص، چهار موسسه آموزش عالی پیشگام در زمینه اتخاذ تکنولوژی را بر گزیدیم. هم اکنون استفاده از تکنولوژیهای ایمیل، واژه پردازی، PowerPoint و وب در فزایند یادگیری و آموزش به استاندارد تبدیل شده است. با وجود اینکه این امر اساسا ماهیت این فرایند را تحت تاثیر قرار نداده است، اما تکنولوژی اطلاعات به بخشی از این آمیزه عرضه تکنولوژی در دانشگاه تبدیل شده است و به عنوان مکمل ابزارهای سازمانی موجود فعلی استفاده میشود.
واضح است که در این روند، دانشجویان کلاینتهای اصلی سازمانهای آموزش عالی هستند و به طور مستقیم یا غیر مستقیم اصلیترین منبع درآمد محسوب میشوند و ویژگیها و نیازهای آنها، سازمانها را در اجرای برنامهها و رویکردهایشان هدایت مینماید. Mathew Boice از Sun Grad SCT در GM-Middle-East میگوید، موسسات آموزش عالی به سرعت، طرحهای تکنولوژی را پیاده میکنند تا به نحوی بهتر سازههای دانشگاهی را جذب نموده و در سرویسدهی و حفظ آنها موفقتر باشند. Euad Alqadi، مدیر فروش ناحیهای در بخش خصوصی و فراگیر شرکت سیسکو سیستمز در این زمینه میافزاید، بخش آموزش در زمینه اتخاذ تکنولوژی بینظیر است و عوامل بسیاری در اتخاذ تکنولوژی توسط موسسات آموزش عالی دخیل هستند. اولا و مهمتر از همه اینکه، امروزه، دانشجویان برای پیشرفت تجارب یادگیری، خواستار ابزارهای تکنولوی هستند. ثانیا، در این بخش رقابت سالمی وجود دارد که باعث میشود، موسسات آموزشی به منظور جذب بیشتر دانشجویان در جدیدترین تکنولوژیها سرمایه گذاری نمایند. مهمترین مزیت تکنولوژی در آموزش این است که فاصله بین یادگیرندگان و محیط یادگیری را پر میکند. در این بخش شرکت سیسکو نقش اصلی و مهمی دارد و ما طرحی جامع از تکنولوژی را عرضه میکنیم که شامل شبکه هوشمند اطلاعات (Intelligent Information Network) میباشد.
صرفنظر از نیاز به جذب و حفظ دانشجویان، بسیاری از موسسات آموزش عالی، IT را به عنوان راه اصلی ارتقا و پیشرفت مسئولیت پذیری و کارآیی جایگاههای یادگیری میدانند. Dania El-Kadi مدیر ارتباطات بازاریابی شرکت Intel GCC میگوید، سازمانهای آموزش عالی متوجه اهمیت تکنولوژی در ارتقا نحوه ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان شدهاند. از این رو اخیرا شاهد به کارگیری قابل ملاحظه IT در دانشگاهها و دانشکدههای آموزش عالی سراسر این منطقه هستیم. به علاوه، دانشگاهها به طور فزایندهای به دنبال استقرار تسهیلاتی برای ادغام بررسیها وپژوهشهایی دراین زمینه هستند. ما در شرکت اینتل دو نوع از این تسهیلات را برقرار کردهایم. یکی مرکز کارآیی و قابلیت نفتی در دانشکده عالی تکنولوژی ابوظبی و دیگری مرکز کارآیی و قابلیت مالی در دانشگاه آمریکایی بیروت.
●بنابراین عوارض و تلویحات به کارگیری تکنولوژی در فرایند یادگیری و آموزش چیستند؟
Boice میگوید، تکنولوژی، زمینه جدیدی برای فرایندهای یادگیری و آموزش است که الگوهای جدیدی را در آموزش فراهم میکند. شاید، بزرگترین تاثیر آن، قرار دادن دانشجویان در مرکز یک فرایند گسترده یادگیری از طریق ظهور و پیدایش e-learning، باشد. El-kadi اینطور اظهار نظر میکند که: بعد از مهارتهای خواندن، نوشتن و حساب کردن، ICT به عنوان چهارمین مهارتی در نظر گرفته میشود که هر فرد جوانی برای موفقیت در دنیای امروز به آن نیازمند است. بنابراین این مساله بسیار حائز اهمیت است که نباید آن را به عنوان بخشی از برنامههای آموزشی وارد این مجموعه نمود بلکه باید آن را با شیوههای آموزشی ادغام کرد تا از الگوی معلم محور (instructor centric model) به یک الگوی دانشجو محور (performer centric model) برسیم. بدین ترتیب اختیارات بیشتری به دانشجویان داده میشود و آنها میتوانند با گروههای کاری در سراسر دنیا تعامل بیشتری داشته باشند.
● زیر ساخت مناسب
اگر سیستمهای پیشرفته مدیریت یادگیری را به کنار بگذاریم، زیر ساخت شبکهسازی، یکی از مهمترین مولفهها و اجزا سازنده یک طرح مناسب تکنولوژی برای سازمانهای آموزش عالی محسوب میشود. Abdullatif AL Mulla مدیر کل Microsoft South Gulf میگوید، یکی از مهمترین عوامل موفقیت در هر سازمان آموزشی، استقرار یک زیرساخت مطمئن و قابل تطبیق است. آنها باید شبکهای را بوجود آورند که بتوانند به آن اعتماد کنند و به کارمندان آموزشی و اجرایی این امکان را بدهد تا با کارهایشان هماهنگ شوند و به کارمندان IT یک پایگاه قابل توسعه و سازگاری بدهد که بتواند از طریق آن در صورت لزوم و نیاز سرویسهای جدید را اجرا نموده و به کار گیرند. مواد لازم مناسب برای یک زیر ساخت آموزشی ایدهآل شامل تکنولوژیهای پخش دیجیتالی، ذخیرهسازی، شبکه سازی مولتی مدیا و باندپهن بیسیم میباشد. به علاوه اثبات شده که mobile computing، در نتیجه انعطافی که در اختیار دانشجویان و دانشگاهیان قرار میدهد، مدل ارجح کاربردی در بخش آموزش محسوب میشود.
Weal Fakhrany، مدیر ناحیهای ۳Com Middle East میگوید، ما در ۳Com، کاملا به ارزش عرضه زیر ساخت پیشرفته شبکه در بخش آموزش پی بردهایم و به کارگیری و اجرای اخیر این زیر ساخت توسط ما در دانشگاه بحرین نشانگر تعهدها به توسعه تکنولوژی در دانشگاهها و دانشکدهها است. ما، با فراهم کردن موجبات ارتباطات قابل اعتماد و سریع شبکهای، این مساله را تضمین میکنیم که دانشگاه بدون هیچ مانعی و با موفقیت آموزش عالی را در اختیار دانشجویان قرار میدهد. هم اکنون ۲۰۰۰۰ دانشجو که توسط راهحلهای ۳Com حمایت میشوند، قادر هستند از هر منطقهای در دنیا به شبکه دانشگاه دسترسی داشته باشند.دانشجویان و اساتید میتوانند، با حداقل تاخیر به ابزارهای یادگیری در elibraries دسترسی پیدا نموده، با اساتید کنفرانسهای تصویری داشته و از طریق شبکه تکالیف خود و اصطلاحات مربوط به آن را مبادله نمایند.
Boice اشاره میکند که، ممکن است سیستمهای ویژه تشکیل دهنده دانشکدهها و مجموعههای دیجیتالی با توجه به نیازهای منحصر به فرد و اهداف خاص هر موسسه و سازههای تشکیل دهندهاش، متفاوت باشد. تکنولوژیهای مناسب مورد استفاده در سازمانهای آموزشی باید شامل مواردی چون، راهحلهای اجرایی به منظور پشتیبانی از فرایندههای اجرایی، راهحلهای مدیریت محتوی برای مدیریت محتوی، مدیریت اسناد و امور علاوه بر مدیریت محتوی برای کارآیی بیشتر، راهحلهای جریان کار، imaging (تصویرسازی) و راه حلهای مرتبط باشد. مقوله مهم دیگری که موسسات آموزشی در زمان انتخاب راهحلهای تکنولوژی باید آن را مد نظر داشته باشند، مقوله امنیت است.
بنابر بررسی اخیر توسط Educause، سازمان غیر انتفاعی که رسالتش پیشرفت آموزش عالی با ارتقا استفاده هوشمند از تکنولوژی اطلاعات است، افزایش استفاده وبه کارگیری شبکهها درموسسات آموزش عالی فرصتهای استثنایی را در اختیار کاربران قرار میدهد، اما در عین حال خطرات مرتبط با ذخیرهسازی مبادلات و دسترسی به اطلاعات را نیز افزایش میدهد. دسترسی به اطلاعات همراه با ملزومات قانونی، طرحها توزیع و پخش و عوامل معاندانه در اینترنت - مستلزم هزینههای بیشتر، شیوههای امنیتی جدید و خط مشیهای روزآمد است.
HP معتقد است که گرایش و تمایل به سمت برنامههای کاربردی Open -Source نرمافزاری در بخش آموزش، در حال رشد است و احتمال امن نمودن نرمافزارهای به کار رفته در شرکتهای خانگی، فشارهای اقتصادی برای کاهش بودجهها و تسهیل امور مربوط به مجوزدهی، دست به دست هم، پاندول را بیشتر به سمت نرمافزارهای Open Source میکشاند.
● پیشتازی در این روند
زیر ساخت تکنولوژی آموزشی خاورمیانه را میتوان با مهمترینها در دنیا قیاس نمود و Craig Barret رئیس سابق اینتل از آن تحلیل و قدردانی نموده است. (در این مورد، چهار موسسه آموزش عالی پیشگام در زمینه اتخاذ تکنولوژی را انتخاب کردیم). may Ammouneh، مدیر بازاریابی Homansoft Learning Solutions میگوید، آموزش تنها بخشی است که اهداف و مقولههای مشترکی در سراسر دنیا دارد. این منطقه (خاورمیانه) روند مشابه تکنولوژی امریکای شمالی را دنبال میکند. Alkadi میگوید، برخی از دانشگاهها ودانشکدههای آموزش عالی در این منطقه بر حسب تکنولوژی اتخاذ شده الگوهای نقشی (role models) هستند. به تازگی بسیاری از آنها پیشگام اجرای ابزارهای غیر ثابت شدهاند که دانشکدههای متعددی در کشورهایی چون کویت، لبنان، مصر و امارات متحده عرب امروزه ابزارهای بیسیم دارند و برای ارتقا تجارب یادگیری دانشجویانشان، جدیدترین نمونههای کاربردی را در دسترسشان قرار دادهاند.
● یادگیری در راستای نیاز
زیرساخت جدید IT دانشکده Dubai men را میتوان نظیر بهترین زیر ساخت در دنیا یافت. این زیر ساخت بسیار پیچیده، این امکان را به ۲۰۰۰ دانشجو و ۳۰۰ استاد در این دانشکده میدهد تا به یک تکنولوژی منحصر به فرد پیشرفته دسترسی پیدا کرده و این دانشکده را به عنوان پیشگام eLearning در منطقه خلیج فارس تبدیل نماید. این دانشکده دارای برخی از جدیدترین تکنولوژیهای موجود است که شیوههای جدید و بنیادی یادگیری را مهیا میسازد، شیوههایی اعم از آرشیوهای آنلاین، کتابخانه، کنفرانسهای ویدیویی، اتصالات و ارتباطات بیسیم و VoIP. استفاده از مدل IBM on demand، محیطی را فراهم میکند که دارای انعطافپذیری نهادی برای تغییر و استفاده از تکنولوژیهای جدید بوده و با ملزومات متغییر در صورت لزوم سازگار میباشد. این زیر ساخت از دسترسی بیسیم در دانشکده پشتیبانی میکند ودر مجموع محیط جدیدی را ایجاد مینماید که در آن شیوههای جدید و پیشرفته یادگیری، اعم از اولین تسهیلات آنلاین در منطقه که دانشجویان را قادر میسازد، ویدیو کلیپهای سخنرانیهای مختلف کلاسی را از طریق تکنولوژی video-on-demand دریافت کنند، فعال است.
این سیستم گزینهای را در اختیار دانشجویان میگذارد که میتواند سخنرانیها را پس از دریافت نمودن فایل در کامپیوترهایشان به صورت آفلاین اجرا نمایند.
قابلیتهای DMC eLearning به توانایی آرشیو کردن آنلاین کتابهای کتابخانه نیز گسترش مییابد به طوری که دانشجویان میتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق نوتبوکهایشان چه در زمان حضور در کلاس و چه خارج از آن، استخراج نمایند. همچنین این زیر ساخت از تسهیلات کنفرانس ویدیویی پشتیبانی میکند و به اعضا دانشکده این امکان را میدهد تا سخنرانیهای خود را ترتیب دهند و بدون حضور فیزیکی در کلاس با دانشجویانشان در تعامل باشد. شبکه DMC به صورت مدل شبکهای طراحی شده است تا کوچکترین احتمالات خطا را نیز کاهش دهد. LAN حدود ۵۰۰۰ گره دارد در حالیکه این مجموعه حاوی ۱۴ نقطه دسترسی بدون سیم است.
این شبکه با سرعت دو گیگابیت اجرا میشود و به طور همزمان در هر لحظه از زمان برای تمامی دانشجویان یک مگابیت در ثانیه باند پهن فراهم میآورد. چنین نیروی مدرن DMC IT توسط محیط شبکهسازی نورتل پشتیبانی شده و دارای بیش از ۳۵ سیستم IBM eServer xSeries یک سیستم مدیریت فراگیر کاملا یکپارچه که از نرمافزار فراگیر Tivoli شرکت آیبیام و راهحل Peregrine helpdesk استفاده میکند، میباشد. در بخش ذخیرهسازی، DMC دارای یک SAN با ظرفیت ۵ ترابایت و یک Scalable ۱۰۰ strong library با ظرفیت تقریبا ۴۰ ترابایت، است. به علاوه از تکنولوژیهای دیجیتالی مدیا برای مدیریت دیجیتالی، ذخیره کردن، محافظت و توزیع فایلهای صوتی و تصویری و ویدیویی در شبکه DMC استفاده میکند.
DMC محیط ناهمگنی را اجرا میکند که سختافزار برای برنامههای کاربردی متفاوت مورد استفاده اعم از سان میکروسیستمز، سرورهای اینتل xSeries، ناول، لینوکس و ویندوز به طور مطلوب تنظیم میشود. اگر چه این سیستم هم اکنون از ۲۰۰۰ دانشجو پشتیبانی میکند، اما به آسانی میتواند این تعداد را تا ۶۰۰۰ افزایش دهد، که البته این رشد برنامهریزی شده DMC در ده سال آینده است.مساله امنیت، مساله کلیدی و مهم برای زیرساخت جدید DMC بوده و DMC میخواهد که از این بودن کامل محیط بدون ممانعت از دسترسی دانشجویان به منابع و فایلهای اطلاعاتی مناسب اطمینان حاصل نماید. Imad Ramadan، سوپروایزر ITS میگوید، به همین دلیل است که مالک طرح امنیتی ۶ لایه داریم. و تعادل خوبی را بین امنیت و کارآیی برقرار نمودهایم. راه حل امنیتی در تمام شبکه وجود دارد و جدیدترین مکانیزمهای کنترل دسترسی از قبیل، فایروالها، IPS و فیلترها رابه کار میگیرد. ویژگیهایی چون ابزارهای پروکسی بررسی ویروس نیز سرعت و در عین حال امنیت شبکه راتضمین مینماید.
● یک بستر بررسی تکنولوژی
امروزه بر حسب استفاده و کاربرد تکنولوژی، به آسانی میتوان AUS رابه عنوان یکی از کاربران پیشگام تکنولوژی در بازار معرفی نمود. AUS، به دلیل ویژگیهایی چون اتصال کاملا بیسیم، VoIP و RFID در ماههای آتی برخی از تکنولوژیهایی را که برای اولین بار در این منطقه به کار میرود، به نمایش میگذارد. هم اکنون این مجموعه دارای ۴۰۰ کیلومتر شبکه فیبر نوری است. در مورد دانشگاه آمریکایی شارجه استراتژی یکپارچه نمودن تکنولوژی در هر لایه بخشی از جنبشی است که دانشگاه آن را حرکت به سوی مسئولیت پذیری کامل دانشجویان میخواند. در حالیکه به طور واضح تمرکز بر تضمین یک زیر ساخت قوی IT است. به هر حال قطعا فشار بر روی ایجاد قابلیتهای تحقیق و توسعه و هدایت و به کارگیری تکنولوژیهای نوظهور است. (AUS) دانشگاه آمریکای شارجه که در سال ۱۹۹۷ توسط شیخ دکتر سلطان بن محمدالقاسمی، عضو شورای عالی و حاکم شارجه تاسیس شد، امروز دارای ۴۱۰۰ دانشجو، چهار دانشکده (دانشکده علوم و هنر، دانشکده طراحی و معماری، دانشکده مدیریت بازرگانی و دانشکده فنی و مهندسی) و ۲۶۰ استاد و ۷۰۰ کارمند میباشد.
George J DeBin، قائم مقام مدیر مالی و اجرایی AUS میگوید، این دانشگاه به عنوان یک پیشگام در زمینه آموزش عالی به سبک آمریکایی در منطقه خلیج فارس برای حمایت از رشد خود و ابعاد گسترده در سراسر دانشگاه به میزان زیادی به زیر ساخت IT خود متکی است. ما به ویژه برای هدایت تکنولوژیهای نوظهور چارتی داریم و تضمین میکنیم که ارتباط و تکنولوژی در اختیار هر دانشجویی قرار دارد. مدیر IT دانشگاه Ashi Sheth ،AUS میگوید، ما قصد داریم ۶۰-۵۰ تلفن IP را در محیطی کنترل شده مثل کتابخانه قرار دهیم تا تماسهای VoIP درون دانشکده را فعال نماییم. RFID پروژه دیگری است که توسعه خواهیم داد و میخواهیم با استفاده از تکنولوژی RFID امکان بررسی کتابها را توسط خود دانشجویان فراهم کنیم.مضاعف نمودن ارتباطات اینترنت در حمایت از e-learning و ایجاد یک (initiative) پورتال دانشجویی است که یک منبع آنلاین را در اختیار دانشجویان قرار میدهد تا اطلاعات خودرا به صورت کاملا امن ذخیره نمایند. همچنین قرار است، ارتباطات بیسیم و باسیم برای کاربران داخلی و هم کاربران میهمان مورد توسعه و تقویت قرار گیرند. به علاوه این دانشگاه (AUS) در تلاش است تا با ادامه شراکت تمام و کمال خود با سیستمهای سیسکو از اجرای زیر ساخت اطمینان حاصل نماید.
Sheth میگوید، همچنین مشغول توسعه قابلیتهای مرکزی و اصلی مثل به کارگیری سوئیچ اترنت ۱۰G نیز هستیم و علاوه بر این اجرای VPNها را نیز برای امنیت ارتباطات درونی و از راه دور مد نظر قرار دادیم. هدف این هست که کنترل دقیقی بر محیط خود داشته باشیم. رسیدن به یک دیدگاه و نظر یکپارچه در زمینه فعالیتهای تجاری نیز هدف اصلی این زیر ساخت و استراتژی کاربردی است، به ویژه عرضه بهتر سرویس و استفاده از آن به صورت یک لایه تماما یکپارچه در تمامی بخشها. اخیرا، AUS در بخش ذخیرهسازی دارای ظرفیت ذخیرهسازی ۳-۴ ترابایت (با SAN کامل) میباشد و قصد دارد این ظرفیت را با یکپارچهنمودن زیر ساخت ذخیرهسازی خود تا ۸-۱۰ ترابایت افزایش دهد.
Sheth میگوید، علیرغم اینکه کاربرد ظرفیت ذخیره سازی به طور معمول بر روی ظرفیت ۲.۵ ترابایت ثابت مانده است اما AUS معتقد است که باید از طرحهای افزایش این ظرفیت حمایت به عمل آید. در سه تا شش ماه آینده، این دانشگاه قصد دارد به منظور کنترل موثرتر طول عمر دادهها از ذخیرهسازی مستقیم به طرحهای ذخیرهسازی چند جانبه و چند سویه تغییر گرایش دهد. AUS قصد دارد در چند ماه آینده مشارکت تکنولوژی خود رابا سیسکو افزایش داده و تکنولوژیهای نوظهور رامورد بررسی قرار دهد. تکنولوژیهایی اعم از استفاده از سوئیچهای برای قابلیت درجهبندی، به کارگیری سوئیچ ۱۰G و سرانجام حرکت به سمت به کارگیری پلاتفرم یکپارچه ارسال پیام که در آن از طریق یک اینترفیس عملکردهای ایمیل، ایمیل صوتی و فکس نیز فراهم است.
● آزادی یادگیری
در دانشکده (CIT) تکنولوژی اطلاعات دانشگاه امارات متحده عربی، مفهوم یادگیری به سمت دسترسی داشتن به اطلاعات در هر مکان و زمانی گرایش پیدا میکند. رئیس دانشکده (CIT) دکتر Rafic Z Makki میگوید، هدف اصلی استفاده از تکنولوژی این است که دانشجویان بتوانند با دسترسی داشتن به اطلاعات در هر دانشکده به میزان قابل توجهی یادگیریشان را تقویت نمایند و بتوانند در تسریع کارهای پژوهشی و توسعه همانند یک کاتالیزور عمل نمایند. با چنین برنامه و چارتی، تعجب آور نیست که امروز دانشگاه امارات به عنوان دانشگاهی که بزرگترین شبکه بیسیم را در این منطقه به خود اختصاص داده و فعالترین دایرکتوری را در این منطقه به کار میگیرد، متمایز و مطرح است. دکتر Makki میگوید، تمامی کارهای تجاری دانشگاه ما به صورت آنلاین هدایت میشود و ما از سیستم Blackboard برای ارائه محتویات درسی به صورت آنلاین به دانشجویان استفاده مینماییم.
علاوه بر این ما دارای تسهیلات تولید تصویر و استودیو در داخل هستیم و یک سیستم e-Learning مولتی مدیا را ایجاد نمودهایم که در یک محیط تصاویر ویدیویی متن، مفاد درسی و یادداشتهای مربوط به دانشجویان را به صورت همزمان و هماهنگ در میآورد.
وی افزود هر دانشجویی در بدو ورود به دانشکده CIT باید یک لپتاپ بخرد و از آن در محیط کلاس استفاده نماید. تمامی کلاسهایمان مجهز به تسهیلات e-Learning هستند، تسهیلاتی اعم از دسترسی بیسیم به اینترنت و مراکز مجهز به e-Learning در سراسر دانشگاه و نیز خوابگاهها. همچنین دانشگاه، آزمایشگاههای هنری را نیز برای انجام پژوهشات علمی جدید دایر نموده است. فرایند ساخت زیرساخت شاهد و ناظر همکاری دانشکده CIT با تعدادی از فروشندگان و شرکتها اعم از Emirates Computers، سان مایکروسیستمز ، سیسکو سیستمز ، اوراکل و آیبیام بوده است. دکتر Makki میگوید، از نقطه نظر تکنیکی زیر ساخت باید سه جنبه مهم یادگیری را فعال نماید:
۱- دسترسی به اطلاعات صحیح در زمان مناسب
۲- ارائه اطلاعات به نحوی که علاقه دانشجویان را به موضوع را تا حداکثر میزان ممکن بالا ببرد.
۳- تحلیل و پردازش این اطلاعات برار ایجاد دانش و بینش بیشتر
وی افزود دسترسی اینترنت به صورت گسترده و با سرعت زیاد، تکنولوژی مهمی است که تحصیلات از راه دور و به صورت آن لاین را جذابتر و مثمر ثمرتر مینماید. و این منطقه باید کار سرمایهگذاری بر شبکههای پرسرعت و گسترده اینترنت مثل Tera Grid و Internet۲ را آغاز نماید. پروژه tera Grid در ایالات متحده آمریکا، گسترده ترین و سریعترین شبکه توزیع شده در دنیا است که پژوهشهای علمی را با مقیاس ۲۰teraflop قدرت کامپیوتری تقویت مینماید.
● یادگیری مشترک
استفاده از IT هم در قسمت زیر ساخت و هم کلاینت دانشکده زنان دبی، بخشی از دانشکدههای عالی تکنولوژی، بدین منظور است که اتحاد کامل بین اطلاعات و دانشجویان برقرار شود. با حدود ۲۱۵۰ دانشجو که انتظار میرود تا سال دیگر به ۲۷۰۰ نفر افزایش یابد، اجبار استفاده از تکنولوژی برای تجهیز دانشجویان به مهارتهای صحیح برای بازارهای کاری با وضوح کامل توسعههای IT را بیان و تشریح مینماید. Brent Pienaar، مدیر IT دانشکده MIS زنان دوبی میگوید، پیشتر اینطور فرض میشد که فرایند یادگیری در کلاس اتفاق میافتد. اما امروزه با استفاده از تکنولوژی کاری می کنیم که این فرایند در همه جا و به شیوهای متحد اتفاق بیافتد. مدل اتخاذ شده، یک رویکرد مرکب است که از ترکیب تکنولوژی، سیستمهای اطلاعاتی آنلاین دانشجویی و اتصالات بیسیم استفاده میکند. به منظور حصول اطمینان از اینکه این کار در تمامی دانشکدهها به صورت استاندارد انجام میگیرد، دانشجویان در زمان پذیرش باید لپتاپ بخرند که از آن برای اهداف یادگیری و همکاری به میزان زیادی در این روند استفاده میکنند.
Pienaar میافزاید، منظور اصلی ما ایجاد یک تشریک مساعی و همکاری بوده است و فقط آماده نمودن محیط ارسال ایمیل برای دانشجویان کافی نبود. ما در دانشکدههایمان Microsoft Exchange وب سایت و یک سیستم مدیریت اولیه اسناد، سیستمهای ارسال فوری پیام برای دانشجویان و اساتید داریم و برای حصول اطمینان از اینکه همه از یک جایگاه خاص شروع میکنند و نقطه شروع همه باهم برابر است، این شرط را برای دانشجویان قائل شدهایم که باید در زمان ورود به دانشگاه یک لپتاپ خریداری کنند که از آن در مدت زمان تحصیل استفاده خواهند نمود. تشویق و ترغیب استفاده معقول از شبکه و منابع چاپی نیز یکی دیگر از اهداف ما بوده است.
دانشگاه ۱۳۵ کلاس و منابع چاپی دارد که به طور کاملا مثمرثمر تقسیم و تشریک شده است. وی ادامه میدهد، در هر راهرو یک پرینتر دارد که یعنی دانشجویان آن قسمت میتوانند به طورمشترک از آن بهره گیرند. اخیرا حدود ۲۸۰۰ ابزار به زیر ساخت شبکه متصل شده است که توسط یک تیم اختصاصی IT متشکل از ۶ مهندس پشتیبانی میشود. در بخش زیر ساخت، دانشکده علاوه بر ایجاد یک زیر ساخت قوی شبکهای، هم بر ظرفیت ذخیرهسازی و هم در ظرفیتهای SAN سرمایهگذاری نموده است. وی میگوید، ما تاکنون و در زمان لزوم بودجههای IT خود را صرف ساخت ظرفیتها نمودهایم. اخیرا بر روی یک ظرفیت SAN دو ترابایتی سرمایه گذاری کردهایم و هم اکنون هم در پی آنیم که سرمایه گذاریهای خود را در زمینه توسعه زیر ساخت شبکهای افزایش دهیم.
حدود یک سال پیش نیز دانشکده یک سیاست فروشندهای استاندارد را نیز در پیش گرفت و تصمیم گرفت که با زیر ساخت سیسکو برای استفاده در شبکه و آیبیام برای استفاده از لپتاپها و سرورها همکاری کاملی داشته باشد. Pienaar میگوید، ما همچنین حرکت خود را به سوی فراهم کردن یادگیری از طریق پروژه بیشتر کردهایم و تلاش میکنیم که آزمایشگاههای اختصاصی تکنولوژی را در این زمینه مستقر نماییم. هم اکنون یک آزمایشگاه IBM Linux و یک مرکز شبکهای سیسکو در دانشکده داریم و در پی آنیم که از طریق شبکه فیبر نوری خود، پروژههایی را در زمینه تکنولوژی بیسیم و VoIP انجام دهیم. همچنین این دانشکده علاقمند است که در زمینه ارائه یک پهنای باند یک گیگابایتی به دسکتاپ سرمایهگذاری نماید که این کار همکاری وتشریک مساعی را بیشتر به سمت جلو میبرد. |
|
نویسنده: Kavitha Rajasekhar و Jeevan Thankappan مترجم: نادیا سلیمانی |
آنروز .. تازه فهمیدم ..
در چه بلندایی آشیانه داشتم... وقتی از چشمهایت افتادم...
چهارشنبه 20 بهمن 1389 8:07 AM
تشکرات از این پست