رييس دانشگاه رازي كرمانشاه با اشاره به ايجاد 62 رشته كارشناسي ارشد و 19 رشته دكتري در اين دانشگاه عنوان كرد: با توجه به رشد چشم گير دانشگاههاي كشور و علاقمندي ايرانيان به تحصيل، در تلاشيم كه دورههاي تحصيلات تكميلي توسعه يابند، زيرا اهداف بلند دانشگاه و جايگاه جهاني ايران به سمت حل مشكلات مردم در حركت است و ما مجبوريم كه به سمت ايجاد دورههاي تحصيلات تكميلي و توسعه آن پيش رويم.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پروفسور محمد مهدي خدايي با بيان اينكه رشتههاي مقطع كارشناسي در صورت نياز منطقه و استان در دانشگاه توسعه مييابد، افزود: در راستاي كاهش فعاليت دانشگاههاي مادر هر استان در دوره كارشناسي و فعاليت بيش از پيش دورههاي تحصيلات تكميلي، خوشبختانه وزارت علوم جهت تقويت دورههاي تحصيلات تكميلي آيين نامههايي ايجاد كرده است كه همه اعضاي هيات علمي دانشگاهها مجبور به فعاليت و كار پژوهشي هستند.
يك سوم از 500 پذيرفته شدگان كارشناسي ارشد امسال، از فارغ التحصيلان دانشگاه رازي بودند
وي با اشاره به پذيرش 500 دانشجوي كارشناسي ارشد در دانشگاه رازي كرمانشاه در سال جاري، اظهار كرد: يك سوم از اين تعداد تنها فارغ التحصيلان مقطع كارشناسي دانشگاه رازي بودند و مابقي از دانشجويان دانشگاههاي تهران در اين دانشگاه پذيرش شدند.
رييس دانشگاه رازي كرمانشاه با اشاره به فعاليت اين دانشگاه از سال 51 با ايجاد دانشكده علوم، عنوان كرد: دانشگاه رازي فعاليت خود را با پذيرش حدود 200 دانشجو در 4 رشته شيمي، فيزيك، زيست شناسي و رياضي آغاز كرد و به تدريج فعاليتهاي خود را در ايجاد دانشكدههاي جديد و پرديسهاي مختلف در كرمانشاه، كردستان و ايلام افزايش داد.
وي با اشاره به آغاز انقلاب فرهنگي در سال 61، اظهاركرد: پس از پيروزي انقلاب اسلامي بخشهاي كشور مورد تجديد نظر قرار گرفتند كه در اين راستا آموزش عالي نيز كه دانشگاههاي خود را براي مدتي متوقف كرده بود، مجددا فعاليتهاي خود را از سر گرفت.
خدايي با بيان اينكه در آن زمان دانشگاهها به دنبال اين بودند تا مسائل و كمبودهاي خود را حل كنند، افزود: به عنوان مثال در سال 57 دانشجويان دانشكده پزشكي دانشگاه رازي به علت نبود امكانات به دانشگاههاي تهران اعزام شدند كه پس از گذشت حدود دو سال اين دانشجويان به كرمانشاه بازگشتند.
ايجاد دانشكده نفت در دستور كار دانشگاه قرار دارد
به زودي دانشكدههاي برق و كامپيوتر در دانشگاه ايجاد خواهد شد
وي با اشاره به فعاليت 8 دانشكده قديمي و جديد در دانشگاه رازي كرمانشاه، گفت: در حال حاضر بحث ايجاد دانشكده نفت در دستور كار اين دانشگاه قرار دارد، همچنين به زودي دانشكدههاي برق و كامپيوتر در اين دانشگاه ايجاد خواهد شد.
دانشگاههاي ايران پيش از پيروزي انقلاب اسلامي دبيرستانهاي بزرگ بودند
رييس دانشگاه رازي كرمانشاه با بيان اينكه در آيندهاي نزديك دانشكده علوم و مهندسي كشاورزي از دانشكده مهندسي كشاورزي جدا ميشود، افزود: دانشگاههاي ايران پيش از پيروزي انقلاب اسلامي تنها به امر آموزش مشغول بودند و به عبارتي دانشگاههاي ما دبيرستانهاي بزرگ بودند.
وي با اشاره به اشتغال هزار و 100 دانشجو و فعاليت 18 عضو هيات علمي در سال 57، اظهاركرد: از اين تعداد عضو هيات علمي اكثريت آنها مربي بودند و در مقطع كارشناسي ارشد در دانشگاهها فعاليت ميكردند.
خدايي با بيان اينكه در آن زمان اعضاي هيات علمي به ندرت پيدا ميشد، افزود: اگر دانشگاهي موفق به يافتن فارغ التحصيل كارشناسي ارشد از رشتهاي ميشد، به سرعت او را به عنوان عضو هيات علمي جذب دانشگاه ميكرد.
وي با بيان اينكه به تدريج دانشگاهها در طول زمان توسعه يافتند، تصريح كرد: خوشبختانه در حال حاضر در بسياري از رشتههاي تخصصي به سادگي جذب فارغ التحصيل دكتري صورت نميگيرد به عنوان مثال در رشته شيمي سالانه حدود 50 دانشجوي دكتري فارغ التحصيل ميشوند كه با توجه به اولويت دانشگاهها در جذب فارغ التحصيلان همان دانشگاه، معمولا اين افراد كمتر جذب دانشگاههاي ديگر ميشوند.
رييس دانشگاه رازي كرمانشاه با اشاره به اينكه دانشگاه يك مركز تربيتي است و علاوه بر رسالت آموزشي و پژوهشي خود بايد در مباحث تربيتي نيز فعاليتهاي خود را ادامه دهند، افزود: فارغ التحصيلان دانشگاهها در آينده اميد كشور خواهند شد و چرخ مملكت را به حركت درميآورند كه اگر دانشجويان افرادي متعهد و متخصص باشند ميتوانند از كشور خود به درستي صيانت و ارزشهاي خود را حفظ كنند و اگر به هر دليلي دانشجويان درست تربيت نشوند نميتوانيم آينده بهتري براي كشور ترسيم كنيم.
خدايي در خصوص رشد فعاليتهاي پژوهشي در دانشگاهها با بيان اينكه در گذشته بحث تحقيقات بسيار غريب و فقير بود ولي الان تمامي اعضاي هيات علمي به بحث توليدات علمي و پژوهشي وارد شدهاند، افزود: در سال گذشته با توجه به رشد 11 درصدي توليدات علمي كشور ما بالاترين رشد را در دنيا داشتيم و با توجه به اين مسئله تمامي مسئولين توجه كردند كه يكي از راههاي توسعه توجه به آموزش عالي است.
فاز سوم فعاليتهاي دانشگاهي، حركت به سمت كارآفريني و حل مشكلات مردم است
وي با بيان اينكه در فاز سوم فعاليتهاي دانشگاهي، دانشگاهها بايد به سمت كارآفريني و حل مشكلات مردم هدايت شوند، تصريح كرد: به تدريج بايد پايان نامههاي دانشجويي بخشي از مشكلات مردم و جامعه را حل كنند تا بتوانيم بر اساس چشم انداز پيش بيني شده رتبه اول منطقه را كسب كنيم كه براي فراهم شدن اين بستر دانشگاهها بايد مسئوليت سنگيني را بيش از پيش به دوش بگيرند.
خدايي با اشاره به بحث توليد علم و ISI به عنوان يكي از شاخصهاي مطرح كشور، افزود: ما اعتقاد نداريم كه تنها ISI از شاخصهاي علمي و پژوهشي است؛ بلكه ساير شاخصهايي بايد تعريف شود تا دانشگاهها بتوانند بر آنها متمركز و پژوهشهاي كاربردي خود را تقويت كنند.
رييس دانشگاه رازي كرمانشاه با اشاره به فعال بودن دانشگاه رازي كرمانشاه از سال 2006 به بعد در مقالات ISI عنوان كرد: در سال 2006 بر اساس رتبه بندي دانشگاههاي جهان اسلام، دانشگاه رازي كرمانشاه پس از تركيه و پاكستان مقام سوم، در سال 2008 در رتبه بندي دانشگاههاي ايران مقام 14 و در سال 2010 رتبه اول در تعداد استنادات را كسب كرده است.
وي ادامه داد: همچنين بر اساس آخرين رتبه بندي دانشگاه هلند بر اساس شاخصهاي كيفي جديد دانشگاه رازي كرمانشاه رتبه اول را در ميان دانشگاههاي جهان اسلام، دانشگاه بوعلي سيناي همدان رتبه دوم و دانشگاه پاكستان رتبه سوم را كسب كرده است.