رييس دانشگاه تربيت مدرس در خصوص پذيرش دانشجوي پولي در دانشگاههاي دولتي، با بيان اينكه جذب دانشجوي پولي مازاد ظرفيت براي دانشگاه مناسب است، افزود: جذب اين دانشجويان علاوه بر اينكه بر قوت علمي آنان تاثير ميگذارد باعث ميشود كه دانشجويان كشور به كشورهاي ديگر مهاجرت نكنند و از نظر فرهنگي با خطر مواجه نشوند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر بيژن رنجبر با اشاره به درآمدزايي دانشگاهها از طريق پذيرش اين دانشجويان، عنوان كرد: در برنامه پنجم توسعه سرفصلهايي مطرح شده است كه منجر به كاربردي شدن و جهش علمي در كشور ميشود و دانشگاهها را به سمتي پيش ميبرد كه درآمد زايي داشته باشند.
وي با اشاره به فعاليت 29ساله اين دانشگاه در خصوص توسعه علمي در كشور در سالهاي اخير، عنوان كرد: پس از پيروزي انقلاب اسلامي ما شاهد رشد چشمگير و پرشتاب علم و فناوري در كشور بوديم.
از سال 1960 تا 2011، 127 هزار و 800 سند علمي در ايران ثبت شده است
رنجبر با اشاره به شاخصهاي توسعه علم و فناوري در كشور، اظهاركرد: تعداد مقالات علمي پژوهشي،كتب تاليفي، ميزان كاربردي شدن و تجاري كردن پروژهها، تعداد فارغ التحصيلان و شاخصهاي ديگر از جمله موارد ارزيابي توسعه علمي و پژوهشي كشور به شمار ميآيد و دانشگاهها بر اساس اين شاخصها از نظر علمي و فناوري رتبه بندي ميشوند.
وي با بيان اينكه تعداد مقالات علمي پژوهشي مهمترين مسئله در توليد علم يك كشور به شمار ميآيد، افزود: از سال 1960 تا 2011، 127 هزار و 800 سند علمي در ايران ثبت شده است كه 125 هزار و 700 عنوان از آن در دوران پيروزي انقلاب اسلامي تا سال جاري ايجاد شده است.
در 19 سال رژيم طاغوت تنها دو هزار مقاله منتشر شد
رنجبر با بيان اينكه اكثريت رشد علمي ايران پس از پيروزي انقلاب شكل گرفت، اظهاركرد: در 19 سال رژيم طاغوت تنها دو هزار مقاله منتشر شد و اين مسئله نشان دهنده عقب افتادگي كشور در آن سالها است.
وي با اشاره به ثبت حدود 101 هزار سند علمي از سال 2005 به بعد و به خصوص در دولتهاي نهم و دهم، تصريح كرد: حدود 80 درصد اسناد علمي توليد شده در چند سال اخير در اين مدت زمان بوده است و اين مسئله نشان ميدهد كه از نظر علمي در كشور اتفاق مهمي رخ داده است.
رييس دانشگاه تربيت مدرس با اشاره به وضعيت ايران در منطقه و جهان، عنوان كرد: در بين كشورهاي منطقه، ايران پس از تركيه رتبه دوم را از نظر توليد علمي و مقالات علمي پژوهشي داشته است اما اگر رشد و توليد مقالات علمي از سال 2009 تا 2010 را مورد بررسي قرار دهيم، كشور ايران رشد 11 درصدي داشته است در حاليكه تركيه تنها 1/1 درصد رشد داشته است.
با اجراي برنامه پنجم توسعه، انقلاب بزرگي در آموزش عالي رخ خواهد داد
با اجراي درست برنامه پنجم توسعه تا 10 سال آينده ميتوان بين 10 كشور مطرح دنيا قرارگرفت
رييس دانشگاه تربيت مدرس با بيان اينكه با اجراي برنامه پنجم توسعه، انقلاب بزرگي در بحث آموزش عالي رخ خواهد داد، افزود: از نظر توليد كليه اسناد علمي، ايران در بين 55 كشور صاحب نظر و جايگاه، رتبه 22 را دارد و از نظر توليد مقالات علمي پژوهشي رتبه 21 را در اين كشورها كسب كرده است و با اجراي درست برنامه پنجم توسعه اميدواريم بتوانيم تا 10 سال آينده در بين 10 كشور مطرح دنيا قرار بگيريم.
آثار رشد علمي و توليد مقالات در كشور بايد به صورت كاربردي شود
وي با بيان اينكه آثار رشد علمي و توليد مقالات در كشور بايد به صورت كاربردي شود، افزود: اگر توليد مقالات در راستاي رفع معيشت مردم باشد ما شاهد رشد هستيم كه پس از پيروزي انقلاب با توجه به رشد زير ساختهاي علمي و ايجاد دانش بنيادي، توانستهايم علم را به صورت كاربردي پيش ببريم.
رنجبر ادامه داد: ما حتي در برخي زمينهها نسبت به ساير دانشگاههاي دنيا نيز جلوتر حركت كرديم و دانشگاه تربيت مدرس به عنوان دانشگاه مولود انقلاب در سال 60 با اساسنامه مدرسه تربيت مدرس آغاز به فعاليت كرد و در سال 65 به دانشگاه تبديل شد.
وي با بيان اينكه اولين دانشجوي كارشناسي ارشد اين دانشگاه در سال 63 و اولين دانشجوي دكتراي آن در سال 71 فارغ التحصيل شدند، تصريح كرد: اين دانشگاه در حال حاضر داراي 13 دانشكده، 14 مركز تحقيقاتي و 3 واحد بينالمللي در حال فعاليت مي باشد.
رنجبر با اشاره به فعاليت 520 عضو هيات علمي تمام وقت و 900 عضو هيات علمي مدعو در اين دانشگاه، افزود: در حال حاضر 4 هزار و 100 دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد و 2 هزار و 500 دانشجو در مقطع دكتري در حال تحصيل هستند و تاكنون 15 هزار دانشجوي كارشناسي ارشد در 145 رشته و 2 هزار و 300 دانشجوي دكتري در 110 رشته فارغ التحصيل شدهاند.
دانشگاه تربيت مدرس با توجه به جوان بودن با دانشگاههاي قديمي و معتبر كشور همآوردي ميكند
وي با بيان اينكه دانشگاه تربيت مدرس با توجه به جوان بودن آن توانسته است با دانشگاههاي قديمي و معتبر كشور همآوردي كند، افزود: در گذشته اخباري منتشر شده بود كه دانشگاه تربيت مدرس در بين 5 دانشگاه برتر كشور قرار دارد ،اما ما ادعا ميكنيم كه رتبه دانشگاه كمتر از آن خواهد بود.
رييس دانشگاه تربيت مدرس در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اينكه دانشگاه تربيت مدرس فعاليتهاي خود را با رشتههاي علوم انساني آغاز كرده و الان نيز داراي رشتههاي فني مهندسي است، آيا اين دانشگاه در آينده گرايش خاصي به رشتههاي علوم انساني پيدا ميكند يا خير عنوان كرد: دانشگاه تربيت مدرس داراي 13 دانشكده است كه يكي از دانشكدههاي آن دانشكده علوم انساني ميباشد اما اين دانشگاه حول بحثهاي فني مهندسي نيز ميچرخد.
وي با بيان اينكه در 5 سال اخير تعداد دانشكدههاي دانشگاه از شش دانشكده به 13 دانشكده افزايش يافته است، افزود: در سالهاي اخير بحث توسعه و ارتقاء در بين دانشكدههاي دانشگاه مطرح شده بود و رشد دانشكدهها به دانشكدههاي مستقل آغاز گرديده است منتهي از نظر نمودي كه دانشكدهها در توليد مقالات علمي و پژوهشي دارند، در رشتههاي فني مهندسي، علوم پايه و علوم پزشكي اين رشد بيشتر است و درصد مقالات رشتههاي علوم انساني نسبت به ساير رشتهها كمتر ميباشد.
دانشجويان دانشگاه تربيت مدرس با آرامش بيشتري در مسايل سياسي و فرهنگي فعاليت ميكنند
رييس دانشگاه تربيت مدرس با اشاره به فعاليت فرهنگي دانشجويان اين دانشگاه، افزود: تحصيلات تكميلي بودن و فعاليت دانشجويان آن به صورت شبانهروز در آزمايشگاهها و كارگاههاي دانشگاه تربيت مدرس خود يك فعاليت فرهنگي است اما قطعا به علت اينكه دانشجويان اين دانشگاه در سنين پخته تري قرار دارند، با آرامش بيشتري در مسايل سياسي و فرهنگي فعاليت ميكنند.
با كمبود تجهيزات آزمايشگاهي و كارگاهي روبرو هستيم
وي با اشاره به تجهيزات آزمايشگاهي و كارگاهي، ادامه داد: دانشگاه تربيت مدرس نيز همانند ساير دانشگاههاي كشور با كمبود اين تجهيزات مواجه است و ما نيز با مشكل كمبود بودجه در اين خصوص روبرو هستيم؛ اما با توجه به اينكه عمده دانشجويان ما دانشجويان تحصيلات تكميلي هستند بخش زيادي از بودجه دانشگاه صرف مسائل پژوهشي ميشود در حاليكه اين بودجه در دانشگاههاي ديگر صرف دانشجويان مقطع كارشناسي ميشود.
وي با اشاره به وجود 282 آزمايشگاه و كارگاه در اين دانشگاه، عنوان كرد: تقريبا تمامي اين آزمايشگاهها و كارگاهها مجهز هستند و در برخي از رشتهها تجهيزات منحصر به فردي در مقايسه با منطقه در آنان وجود دارد.