گفتوگو با سينماداران در آستانه كليدخوردن جشنواره <~
جشنواره فیلم فجر در این سال ها فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذشته است و برگزاری توام با استقبال، کیفیت، تخصص و... آن متاثر از عوامل متعددی بوده، عواملی که گاه افزایش سطح کیفی و گاه کاهش آن را به دنبال داشته است. جشنواره فیلم فجر به جز سينماهاي مردمي هر سال دارای یک مقر اصلی است که عموما اهالی رسانه و مطبوعات به همراه منتقدان و جمعی از هنرمندان و عوامل فیلمها در آن جا برای تماشای فیلمها تجمع میکنند و تعداد ديگري از سالنها نيز مختص اهالي سينما، مديران فرهنگي و سياسي كشور است.
انتخاب این سالنها منوط به شرایط متفاوتی است و البته یکی از مسائل مهمی که جای بحث و بررسی دارد ارتباط میان برگزاری جشنوارهای بینالمللی مانند فجر و ساخت و ساز سالنها، پردیسهای سینمایی و تجهیز و بازسازی سالنهای قدیمی سطح شهر از سوی سرمایه گذار بخش خصوصی و دولتی است. بحث دیگری مبنی بر این که جشنواره فیلم فجر چه منافعی را برای سینماداران در طول برگزاری و بعد از آن به همراه دارد.
رضا سعیدیپور؛ مدیر پردیس آزادی با بیان این که جشنواره فیلم فجر میان سینماداران رقابت ایجاد کرده است، گفت: سطح توقع مخاطبان نسبت به سالنهای سینما بالا رفته است به همین دلیل ستاد برگزاری جشنواره در سالهای اخیر به دنبال انتخاب سالن های مناسب برای نمایش آثار خود است و سینماداران در رقابتی حرفهای به دنبال تجهیز سالن هایشان هستند تا به اصطلاح از قافله عقب نمانند.
وی درباره سالنهای قدمی شهر تهران، توضیح داد: اگر سینماهای قدمی شهر تهران در اروپا واقع شده بودند به طورحتم حفظ و نگهداری و یا به موزه تبدیل میشدند. با این وجود این سالنها به دلیل ظرفیت بالا و در صورت تجهیزو بازسازی میتوانند برای نمایش برخی از آثار پر مخاطب جشنواره مورد استفاده قرار گیرند.
به گفته سعیدیپور این رویداد سینمایی برای صاحبان سالنها تنها یک پرستیژ اجتماعی محسوب میشود و بیشتر جنبه اعتباری دارد و برگزاری جشنواره تاثیری بر افزایش سالن های سطح شهر نداشته است زیرا تعداد سالنها نسبت به گذشته کاهش نیز پیدا کرده اند.
همچنین مازیار رضاخانی؛ مدیر پردیس سینما رازی به میزان پتانسیل های سالنهای قدیمی برای نمایش آثار جشنواره ای بین المللی اشاره کرد و گفت: بازسازی سینماهای قدمی با توجه به جانمایی نامناسبی که امروز در جغرافیایی شهری پیدا کرده اند و عموما در محله لاله زار و اطراف آن واقع شده اند با جذب مخاطب جشنواره رو همراه نخواهد بود و تنها می تواند نیاز مخاطب محلی را تغذیه کنند.
به همین منظور معتقدم در حال حاضر بیش از بازسازی به سالن سازی نیازمند هستیم. وی درباره تاثیرات مختلف جشنواره براموری مانند سالن سازی و افزایش تولیدات در سینما، عنوان کرد: این رویداد تاثیرات خوبی در رونق سالن های سینما و شناساندن سینما به مخاطب در طول سال دارد به طوری که ماههای بعد از جشنواره استقبال از سینماها بسیار بیشتر میشود.
همچنین عبدالله علیخانی؛ مدیر سینما عصر جدید با برشمردن نقاط قوت و ضعف جشنواره فیلم فجر، گفت: این رویداد هنری فرصت مناسبی برای ارزیابی کارنامه سینمایی کشور و نقاط قوت و ضعف آن است. اما یکی از نکاتی که میتوان به آن انتقاد داشت میزان بالای فیلمهای حاضر در جشنواره است.
وی در این باره ادامه داد: سینمایی ما اگر در طول سال 80 فیلم به تولید می رساند بیش از نیمی از آن را در جشنواره ارائه می دهد و مطبوعات فیلم ها را مرتبا بررسی و سبب میشود در زمان اکران سینماداران و مخاطب عام در برابر برخی آثار جبهه داشته باشند.
مدیرسینما عصرجدید اظهارکرد: از میان سینماهای قدیمی تنها چند سالن قابل بازسازی و استفاده برای جشنواره هستند زیرا جغرافیایی شهری در تهران تغییر کرده و دسترسی به عموم آن سینماها برای مخاطبان مشکل شده به طوری که در مناطق لاله زار، استامبول و سعدی حدود 30 سینما به تعطیلی کشانده شدهاند و در مقابل هنوز در مناطق مورد نیاز سالنسازی صورت نگرفته است.
علیخانی افزود: جشنواره فیلم فجر سود و منفعت مالی محدودی برای سینماداران به همراه دارد اما با یک گل بهار نمیشود چراکه برگزاری یک جشنواره 10 روزه درچند سینما نمیتواند دردی را از سینمای بیمار کشورمان دوا کند، به همین دلیل مدیران باید فکری کنند تا سینما در تمام روزهای سال در سبد خانوادهها قرار گیرد.
در ادامه امیر هوشنگ پاسبانیان؛ مدیر سینما استقلال گفت: جشنواره فیلم فجر یک مراسم سینمای است که به هیچ عنوان در جریان سالن سازی تاثیری ندارد و تنها میتواند در تجهیز سالن ها موثر واقع شود به همین منظور سینما استقلال در سالهای 85 و 84 به دلیل سرویسدهی مناسب به عنوان بهترین سینما معرفی شد.
وی با تاکید بر اینکه عموم سینماهای خوب همان قديمیها هستند، اظهار کرد: سینما استقلال هنگام نمایش فیلم سینمایی ملک سلیمان پرفروش ترین سینما بود و پردیس ملت با سه سالن فروش کمتری را تجربه کرد.
پاسبانیان ادامه داد: سیستم صدا و تصویر برخی از سینماهای قدیمی از سالنهای تازه ساخت بسیار بهتر هستند و ظاهر مدرن این سینماها نباید سبب شود که ما تنها ظاهر قصه را ببینم.
مدیر سینما استقلال ادامه داد: چندان کیفیت سینماها برای متولیان جشنواره حائز اهمیت نیست و آن ها در انتخاب های خود بیشتر به دنبال پراکندگی جغرافیایی در سطح شهر هستند.
محمد اشرفی؛ مدیر مجموعه سینمایی ماندانا نیز با اشاره به سینماهای که در طی دهه 40 و 50 ساخته شده اند، بیان کرد: سالنهای که در طول آن سالها ساخته شدهاند همچنان جزو بهترین سینماها هستند زیرا از استانداردهای بالای به لحاظ کیفی، رفاهی و حتی ایمنی برخورداراند و اگر این سالن ها بازسازی شوند نقش موثرتری در جذب مخاطب نسبت به سالن های جدید خواهند داشت.
اشرفی با بیان این که جشنواره فیلم فجر در بهسازی سالنها بسیار موثر است، عنوان کرد: سینماهای متقاضی جشنواره برای آنکه بتوانند دراین رویداد هنری شرکت بهم رسانند باید تمامی نواقص سالنهای خود را بررسی و رفع کنند. اشرفی در این باره ادامه داد: سالن های قدیمی هویت و اصالت بیشتری برای علاقه مندان سینما در میان نسل های مختلف دارد زیرا نمایانگر شناسنامه فرهنگی مردمان یک منطقه است به همین منظور اگر به درستی بازسازی شوند با جذب مخاطب بالایی رو به رو خواهند شد.
وی با تاکید بر اینکه بهتر است نگاه مالی چندانی نسبت به جشنواره وجود نداشته باشد، گفت: جشنواره فیلم فجر برای سینماداران اعتبار و جذب مخاطب را به همراه دارد.
این گزارش تنها بابی بود در راستای تعمق و تفکر مدیران برای برگزاری هرچه مناسبتر بزرگترین رویداد سینمایی کشور و همچنین اطلاع مخاطب از چگونگی روابط میان سالنهای سینما با جشنواره فیلم فجر.
امسال 35 سالن نمايش با 15232 صندلي در سطح شهر تهران در اختيار جشنواره فيلم فجر قرار گرفته است.
بيست و نهمين جشنواره بينالمللي فيلم فجر از تاريخ 16 تا 26 بهمنماه به دبيري «مهدي مسعودشاهي» در تهران برگزار ميشود.