آیین سنتی ۲۶ عید ماه
آیین ویژه سنتی ۲۶ عید ماه طبری هر سال در تاریخ ۲۸ تیرماه شمسی در بیشتر روستاهای استان برگزار میشود. در روستای امامزاده حسن سوادکوه این مراسم با آداب خاصی انجام میشود این رسم به جشن مردگان نیز معروف است. بر اساس سنت رایج و باورهای مردم در زمانهای قدیم فریدون پادشاه پیشدادی به خونخواهی پدرش جمشید شاه ضحاک پادشاه را در سرزمین مازندران و در دماوند کوه به بند میکشد، مردم خبر این پیروزی را در شب با آتش زدن بوتهها به یکدیگر اطلاع میدهند. و فردای آن روز با برپایی جشن و مسابقه کشتی این پیروزی را گرامی میدارند. امروزه نیز اهالی روستاهای اطراف همگی به امامزاده حسن میآیند و علاوه بر خیرات کردن برای اموات خود و روشن کردن شمع روی مزارها، تماشاگر مسابقه کشتی سنتی لوچر میشوند. در این روز کشتی گیران سوادکوه در این محوطه گرد میآیند و به مصاف هم میروند.در مناطق جلگهای جشن مردگان در آرامگاهها برگزار میشود
دوست عزیز آرش کمانگیر از کوه سوردار نور پرتاب تاریخی را انجام داده بنابراین نمی توان هر چیز را به مناطق شرق مازندران و ساری چسباند به کتابهای دکتر ستوده توجه کن با تشکر واتاشان از نور درود بر مردمانی که برای شناساندن تاریخ و هویت خود تلاش می کنند.گرامیان، آرش کمانگیر برای پایان دادن به نبرد زمانبر ایران و توران، که در آسیای میانه درحال انجام بود، کمان بدست گرفت واینگونه صلح وآشتی را برای دو کشور به ارمغان اورد. تیر آرش به درخت گردویی در فرغانه اصابت کرده و انجا مرز دو کشور اعلام شد.در منابع اصیل تاریخی ، این نبرد در اطراف رودخانه ای در آمل ثبت شده است؟ دراینجا لازم است ذکر کنم که مقصود از آمل، شهرستان آمل واقع در مازندران نیست. گای لسترنج در کتاب جغرافیای تاریخی خلافت شرقی می آورد،در اطراف رود جیهون سرزمینی است که آن را آمویه می گویند که به صورتهایی همچون آمو، آموی، آمول ضبط شده است. لطفا به نکات زیر توجه شود. اکنون بر همه محققان پذیرفته شده است که: 1=آرش کمانگیر برای پایان دادن به نبرد ایران و توران که زمان بسیاری طول کشید، با رضایت دو طرف نبرد،دست به کمان برد. 2= نبرد ایران و توران در فرغانه صورت پذیرفت. پس باید پذیرفت که این نبرد در مازندران انجام نشد که آرش از آنجا تیری پرتاب کرده باشد.
علاوه بر این، قابل پذیرش نیست که آرش از مازندران-آمل،نور،سوادکوه یا ... تیری پرتاب کرده و آن تیر به فرغانه واقع در آسیای میانه رفته باشد.بنظر من اگر کسی در مطالعات تاریخی، دقت کافی نداشته باشد، موجبات فرسایش وحتی ریزش توان اسطوره مندی و تاریخ گریزی ماتش را فراهم میسازد.من خود مازنی هستم و اکنون درحال نوشتن پایان نامه کارشناسی ارشد تاریخ و تمدن ملل اسلامی. ولی معتقدم که برای بیان وقایع تاریخی باید عنصر عقلانیت را در کنار منابع دسته اول قرار داد و سپس وقایع را تشریح کرد منابع:التفهیم بیرونی-احسن التقاسیم مقدسی-جغرافیای تاریخی... گای لسترنج -ماهنامه حافظ:سال دوم ، شماره مهرماه،مقاله دکتر ناصر تکمیل همایون و... با تاکید بر منابع جغرافیای تاریخی ایران و جهان اسلام-