معاون اداري مالي و مديريت منابع وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از دانشگاه تبريز به عنوان دومين دانشگاه کشور ياد کرد و گفت: هم اکنون 30 درصد فعاليتهاي دانشگاه تبريز در بخش تحصيلات تکميلي بوده و اين براي دانشگاهي که از مرکز و پايتخت دور است بسيار چشمگير مي باشد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ، دکترعلي اکبر متکان در جلسه شوراي دانشگاه تبريز رويکردهاي مختلف حوزه معاونت خود را برشمرد و با اشاره به اهميت توسعه متوازن دانشگاهها، خاطرنشان کرد: زماني در دانشگاهها شاهد توسعه خواهيم بود که اين توسعه، متوازن بوده و رشد صورت گرفته در همه بخشها هم به لحاظ کمي و هم به جهت کيفي يکسان باشد تا شاهد موفقيت مراکز دانشگاهي باشيم.
با افزايش ظرفيت تحصيلات تکميلي، دانشگاه تبريز ميتواند از دانشگاههاي تهران پيشي گيرد
وي با بيان اينکه دانشگاه تبريز قادر است دورههاي تحصيلات تکميلي خود را 20 درصد ديگر نيز افزايش دهد، گفت: با توجه به زيرساختهاي موجود، وجود اساتيد متخصص و مجرب و آزمايشگاههاي مجهز، دانشگاه تبريز مي تواند50 درصد ظرفيت آموزشي خود را به بخش تحصيلات تکميلي اختصاص دهد که در صورت تحقق اين امر، اين دانشگاه مي تواند از دانشگاههاي تهران نيز پيشي بگيرد.
متکان با بيان اينکه در کنار توسعه دانشگاهها، خروجيهاي مراکز علمي کشور نيز از اهميت ويژه برخوردار است، افزود: فارغ التحصيلان دانشگاهي بايد در جهت ارتباط با نيازهاي جامعه تربيت شوند و اگرخروجي دانشگاهها افراد متخصصي باشند اما نتوانند به درستي نياز کشور را رفع کنند، نقص بزرگي قلمداد مي شود که بايد به اين موضوع توجه ويژه شود.
مقالات دانشگاهي کشور کاربردي نيستند
معاون وزيرعلوم با تاکيد بر اينکه فعاليتهاي پژوهشي در دانشگاهها بايد در جهت رفع مشکلي از مسايل جامعه انجام گيرد، گفت: در صورتي که چنين نگاهي بر فعاليتهاي پژوهشي حکمفرما نباشد سرمايه گذاريهاي ما در اين بخش سودي نخواهد داشت.
متکان صرف توليد مقالات ISI را در کشور رافع تمامي نيازهاي کشور ندانست و ادامه داد: بسياري از مقالات ISI که از سوي اساتيد کشور ما ارايه مي شود در کشور کاربردي نداشته و اين نتايج و زحمات قابل تقدير در خدمت ساير کشورها قرار مي گيرد، بدون آنکه هزينهاي براي آن صرف کرده باشند.
سرانه دانشگاهي وزارت علوم چهار برابر شده است
وي کاربردي شدن پژوهشهاي دورههاي تحصيلات تکميلي را در دانشگاهها از ضروريات خواند و اظهاركرد: در کنار اين موضوع بايد بسترسازيهاي لازم براي فعاليتهاي پژوهشي نيز در دانشگاهها فراهم شود که خوشبختانه يکي از سياستهاي وزارتخانه در اين راستا بوده است.
متکان تامين حداقل نيازهاي مالي را ركن مجموعه دانشگاهها و اساتيد و فراهم آوردن امکانات مورد نياز از جمله اقدامات اين وزارتخانه در اين زمينه برشمرد و گفت: بودجه هزينهاي و سرانه دانشگاهي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از سال 85 تاکنون بيش از 400 درصد رشد داشته است.
معاون وزيرعلوم در ادامه افزود: البته در زمينه بودجه تملک سرمايهاي نيز شاهد رشد قابل توجهي بودهايم.
تعداد دانشجويان دوره دکترا پنج برابر شده است
متکان با بيان اينکه در اواخر دهههاي70 و80 بسياري از جوانان ما براي تحصيل به دانشگاههاي خارجي با کيفيت پايين ميرفتند، خاطرنشان کرد: هم اکنون با توسعه آموزش عالي در دورههاي تحصيلات تکميلي در کشور شاهد هستيم که روند اين حرکت تغيير پيدا کرده است.
وي با بيان اينکه با برنامه ريزيهاي صورت گرفته هم اکنون توسعه آموزش عالي در کشور در مسير صحيح خود قرار گرفته است، اظهاركرد: تعداد دانشجويان کارشناسي ارشد کشور از 20 هزار دانشجو در سال 84 به 55 هزار نفر رسيده و همچنين تعداد دانشجويان دوره دکتري نيز از 4 هزار نفر به بيش از20 هزار دانشجو رسيده است.
بودجه توسعه و تجهيز آزمايشگاه دانشگاههاي برتر 10 برابر شده است
معاون وزير علوم توسعه و تجهيز آزمايشگاه دانشگاهها را از برنامههاي اولويتدار وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ذکر کرد و گفت:150 ميليارد تومان جهت تجهيز آزمايشگاههاي دانشگاهها در نظر گرفته شده و علاوه بر اين براي 10 دانشگاه برتر کشور نيز اعتبارات خاصي اختصاص خواهد يافت که 10 برابر بودجه هاي قبلي خواهد بود.
متکان در ادامه همچنين از اختصاص 10 ميليارد ريال براي خوابگاههاي دانشگاه تبريز خبر داد و با اشاره به قابليتهاي اين دانشگاه در بخشهاي مختلف از جمله پتانسيلهاي پرديس ارس، تصريح كرد: دانشگاه تبريز بايد با توجه به ظرفيتهايي که دارد به سمت بين المللي شدن حرکت کند و اين امر براي دانشگاه تبريز دور از دسترس نيست.
خوابگاهها از دانشگاهها جدا ميشوند
نحوه ارايه خدمات دانشگاهي يکي از مشکلات اساسي دانشگاههاست
معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري همچنين با اشاره به بحث آمايش سرزمين آن را يک موضوع اساسي خواند و گفت: ضرورت دارد توسعه آموزش عالي در استانها و کشور بر اساس اين برنامه صورت گيرد؛ اما بايد براي دانشگاههاي مادر و برتر شرايط ويژهاي را در نظر داشت.
متکان در خاتمه نحوه ارايه خدمات دانشگاهي را يکي از مشکلات اساسي دانشگاهها دانست و گفت: بر اين اساس با تشکيل کميته تجميع و نظارت کامل دانشگاهها، مقرر است در طول برنامه پنجم با اختصاص وام هاي 4 درصدي بخش خوابگاهها از دانشگاهها جدا شود.