0

دانلود کتاب مقدمه ای بر مفاهیم معماری سه لایه در مهندسی نرم افزار

 
Mehdi900
Mehdi900
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 6667
محل سکونت : بوشهر

دانلود کتاب مقدمه ای بر مفاهیم معماری سه لایه در مهندسی نرم افزار

کتاب الکترونیکی مقدمه ای بر مفاهیم معماری سه لایه در مهندسی نرم افزار به زبان فارسی

دانلود کتاب الکترونیکی مقدمه ای بر مفاهیم معماری سه لایه در مهندسی نرم افزار

نویسنده: ابوذر نوذری | زبان کتاب: فارسی | تعداد صفحه: 61 | حجم فایل: 600 کیلوبایت

این کتاب به طور ویژه و خاص به بیان مسائلی در زمینه اصول توسعه نرم افزار با استفاده از معماری سه لایه پرداخته است. کتاب با زبانی ساده و متنی شیوا و روان تالیف گردیده و می تواند مورد استفاده دانشجویان و توسعه دهندگان سیستم های نرم افزاری قرار گیرد. در این کتاب پس از آشنایی کلی با مفاهیم معماری و لایه بندی در مهندسی نرم افزار، به طور خاص بر معماری سه لایه جهت طراحی سیستم های نرم افزاری تمرکز شده است.

..........


و دلایل و ضرورت استفاده از این معماری خاص برای طراحی سیستم های نرم افزاری بیان شده است.در ادامه ضمن شرح کوتاهی بر الگوهای طراحی و معرفی آنها، الگوی طراحی Façade به منظور طراحی واسط های موجود در بین لایه ها تشریح شده و ساختارهای داده ای مورد نیاز برای طراحی نمودن آنها به دقت بررسی شده اند. همچنین راه حل های موجود برای برقراری ارتباط با پایگاه داده ها، بررسی شده و یک راه حل بهینه در انتها معرفی شده است. پس از کسب آشنایی با معماری سه لایه و ملاحظات مرتبط با طراحی لایه ها، مسائل مربوط به پیاده سازی این معماری در قالب یک برنامه کوچک و نمونه با زبان C# و تکنولوژی ADO .Net شرکت مایکروسافت مطرح شده اند. و تکه کدهایی به عنوان نمونه، که برخی از آنها نیز قابلیت استفاده مجدد را دارا می باشند، ارائه شده است.این نوشتار به دلیل استفاده از مراجع معتبر و روزِ دنیای مهندسی نرم افزار، و همچنین بیان مطالب در قالبی ساده و روان و اجتناب از ترجمه یا اقتباس های کلیشه ای و تحت الفظی می تواند به عنوان یک مدخل بسیار مناسب، و البته مقدماتی، برای آشنایی با این معماری مطرح گردد.

دانلود از مدیا فایر

دانلود از Rapidshare

دانلود از 4shared


پسورد فایل: www.aghazeh.com


بیشتر بدانید

امروزه دانش مهندسی نرم افزار و به دنبال آن صنعت نرم افزار در دنیا به خوبی جای خود را باز نموده است. و قدمتی حدود سه دهه را در پیشینه خود به همراه دارد. هم اکنون در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان بنگاه های عظیم اقتصادی که محور اساسی کسب و کار آنها تولید سیستم های نرم افزاری است با مقیاسی بزرگ در حال کار و تولید می باشند. و حجم تولید و فروش آنها از برخی شرکت های موفقِ صنایع فلزی یا صنعتی و معدنی در کشور ما به مراتب بیشتر و بالاتر است. اما متاسفانه حرکت موتور صنعت نرم افزار در ایران بسیار کند و آهسته می باشد. و در برخی زمینه ها به نظر می رسد که به کلی این موتور خاموش شده است! این در حالی است که تعداد زیادی از کشورهای در حال توسعه از سال ها قبل با دیدن مزیت ها و فرصت های موجود در زمینه تولید و توسعه نرم افزار روی آن سرمایه گذاری نموده و توانسته اند عقب ماندگی های خود را در صنایع ماشین محور به این وسیله جبران نمایند. یکی از ضعف های اساسی صنعت نرم افزار در ایران، که مطمئنا در کشور ما اطلاق لفظ صنعت برای نرم افزار کمی ثقیل به نظر می رسد، عدم وجود دیدگاه های مهندسی و شیوه برخورد غیر مهندسی با این زمینه می باشد. چرا که نرم افزارهای طراحی شده داخل کشور یا به شیوه کارگاهی توسط افرادی که صرفا توانایی هایی در یک زبان برنامه نویسی، آن هم به طور محدود، داشته اند انجام شده است. و یا اینکه به عنوان یک طرح تحقیقاتی و نه تجاری و سودآور، در یکی از مراکز دانشگاهی یا پژوهشی کشور به انجام رسیده است. نقطه آغازین ایجاد تحول در صنعت نرم افزار ایران، اصلاح دیدگاه اشاره شده و شروع برای اصلاح آن از دانشگاه آنهم به طور خاص در دوره کارشناسی مهندسی نرم افزار می باشد.

بر اساس موضوعاتی که بیان گردید و سابقه فعالیت کارهای عملی و نیز علاقمندی های شخصی به مطالعه و تحقیق در زمینه مهندسی نرم افزار، تصمیم گرفتم فعالیت کوچکی در این زمینه برای اصلاح پیش زمینه های خودم و احیانا هم صنف های خودم در دانشگاه و صنعت، در برخورد با تکنولوژی توسعه سیستم های نرم افزاری انجام دهم. بر این اساس موضوع توسعه نرم افزار بر اساس معماری سه لایه را جهت گردآوری یک سری اطلاعات مقدماتی و انتشار آن برای استفاده عموم انتخاب نمودم. امروزه بحث معماری و توجه به آن در راس مدل ها و روش های توسعه نرم افزار قرار گرفته است. به نحوی که متدولوژی های فراونی کانون توجه خود را به معماری معطوف کرده اند. همچنین بحث معماری سه لایه و چند لایه بحثی داغ در دنیای مهندسی نرم افزار می باشد. به خصوص اینکه این موضوع با موضوعات دیگری همچون : مهندسی نرم افزار مبتنی بر مولفه، استفاده مجدد از قطعات و تکه کدهای ایجاد شده، الگوهای طراحی و استفاده از تجارب موفق پروژهای قبلی و تحلیل و طراحی شیئ گرا، گره خورده است. بر این اساس با توجه به ضعف هایی که در شیوه های توسعه نرم افزار در بازار کار مشاهده کرده ام سعی نمودم تا به تحقیقی، که در نامیدن آن به عنوان یک تحقیق شک دارم، در این زمینه دست بزنم.

ساختار این نوشته بدین صورت است که در فصل اول مباحثی به منظور آشنایی با معماری و معماری سه لایه ارائه می گردد. در فصل دوم طریقه ای برای طراحی لایه های مختلف معماری سه لایه به خصوص لایه کاربرد به وسیله یک الگوی معروفِ طراحی تشریح می گردد. و در پایان در فصل سوم در خصوص پیاده سازی این معماری، البته به صورت محدود و خلاصه شده، مباحثی بیان گردیده است.

« سعادتمند کسی است که از هر اشتباه و خطایی که از او سر می زند، تجربه ای جدید به دست آورد »
سقراط

سه شنبه 12 بهمن 1389  4:56 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها