0

حاتمي‌كيا: در «پلاك» سير سينماي جنگ را مي‌توان ديد

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

حاتمي‌كيا: در «پلاك» سير سينماي جنگ را مي‌توان ديد

89/11/11 - 09:54
شماره:8911110207
نسخه چاپي ارسال به دوستان
تكرار/ گزارش فارس از مراسم رونمايي مجموعه فيلم‌هاي حاتمي‌كيا؛
حاتمي‌كيا: در «پلاك» سير سينماي جنگ را مي‌توان ديد

خبرگزاري فارس: ابراهيم حاتمي‌كيا در مراسم رونمايي مجموعه آثارش گفت: شخصا ترجيح دادم كه اين مجموعه حاوي فيلم‌هاي جنگي من باشد و عناصر و مؤلفه‌هاي مربوط به جنگ را در بر بگيرد در «پلاك» مي‌توان سير سينماي جنگ را ديد.


گزارش تصويري مرتبط
-------------------------------

به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، جلسه رونمايي مجموعه آثار ابراهيم حاتمي‌كيا با عنوان «پلاك» و با حضور ابراهيم حاتمي‌كيا، محمد پيرهادي و محمدرضا عباسيان (مديرعامل موسسه رسانه‌هاي تصويري) و خبرنگاران برگزار شد.
براساس اين گزارش، محمدرضا عباسيان در ابتداي اين نشست با بيان اين مطلب كه مجموعه آثار ابراهيم حاتمي‌كيا در راستاي انتشار مجموعه‌هاي شخصيت محور يا موضوع محور منتشر شده، گفت: مجموعه پلاك اولين مجموعه در اين راستاست كه در دوره مديريت آقاي ابراهيم داروغه‌زاده كليد خورد.
وي افزود: انتخاب اين مجموعه به عنوان مجموعه آثار با مضمون دفاع مقدس انتخاب بسيار خوبي بوده و شامل سه فيلم كوتاه و 13 فيلم بلند است.
عباسيان از زحمات محمد پيرهادي به عنوان مجري طرح اين پروژه تقدير كرد و گفت: مديرعامل محك فيلم در اين راستا زحمات بسياري كشيده‌اند تا اين اثر با كيفيت بسيار بالا منتشر شود سعي ما بر اين بوده كه بر اساس نگاتيوهاي اين آثار مجموعه فوق را گردهم بياوريم.اين مجموعه به سه زير نويس فارس، عربي و انگليسي ترجمه شده است و هر كدام از فيلم‌ها در يك دي وي دي انتشار يافتند.
همچنين يك دي وي دي شامل مصاحبه اكبر نبوي و ابراهيم حاتمي‌كيا درباره تمامي فيلم‌هاي اين مجموعه وجود دارد پشت صحنه كامل، موسيقي متن، عكس‌هاي صحنه و پشت صحنه آثار نيز از ديگر قسمت‌هاي اين پكيچ هستند.
مديرعامل موسسه رسانه‌هاي تصويري افزود: 28 دي‌وي‌دي در 14قاب و با كيفيت بسيار مطلوب تمامي تلاش ما براي ارائه نخستين مجموعه شخصيت محور مؤسسه رسانه‌هاي تصويري است تا به عنوان يكي از هداياي فاخر فرهنگي توسط نهادهاي بين‌المللي در كنار صنايع دستي ارائه شود.
در ادامه اين نشست ابراهيم حاتمي‌كيا ضمن ابراز خرسندي از انتشار اين مجموعه گفت: «پلاك» به همت دو ساله محمد پيرهادي و من از ابتدا شروع شد و جرقه‌ شروع آن برمي گردد به زماني كه مي‌ديديم فيلم‌هايي مثل مهاجر با كيفيت بسيار بد از تلويزيون پخش مي‌شدند و يك نوجوان در كنار فيلم‌هاي چارلي چاپلين و لورل هاردي كه آنها را تماشا مي‌كرد، بنظر مي‌رسيد كه فيلم‌هاي ما يك قرن عقب‌تر ساخته شده است
وي افزود: من اين موضوع را با آقاي ضرغامي مطرح كردم تا آثار سينمايي ما با كيفيت بهتري پخش شود.
حاتمي كيا با بيان اين مطلب كه مجموعه پلاك حاصل فعاليت فرهنگي و صرفا براي بحث تجاري منتشر نشده است، گفت: بارها مراكز فرهنگي متعددي از من نسخه‌اي از آثارم را براي نمايش مي‌خواستند كه دسترسي به آنها بعضا امكان‌پذير نبود و اين مرا آزار مي‌داد به خصوص اينكه سينماي جنگ در آنسوي آبها مهجور واقع شده و در داخل كشور حافظه تاريخي مردم و واكنش مثبتي كه نسبت به آن دارند ممكن است آن را از بين نبرد.
حاتمي‌كيا افزود: مؤسسه رسانه‌هاي تصويري در زمينه انتشار اين مجموعه زحمايت بسياري كشيده‌اند و ما نيز با تمام قوا سعي كرديم كه كيفيت آن را حفظ كنيم. من به جز سه فيلم كوتاهي كه در سال 1361 ساختم و متاسفانه نتوانستم كپي‌هاي نگاتيو آن را پيدا كنم تمام تلاشم را براي استفاده از نگاتيوهاي نسخه‌هاي اصلي كردم.
وي افزود: حتي براي بالا بردم كيفيت اين فيلم‌ها دوباره آنها چاپ شدند و به صورت تله سينما درآمدند و بارها براي اينكه كيفيت بهتري داشته باشند عودت داده شدند.
بسيار خوشحالم كه اين مجموعه امروز به منصه ظهور رسيده و از رسانه‌هاي تصويري به خاطر حوصله‌اي كه براي تهيه اين مجموعه داشتند، تشكر مي‌كنم.
ابراهيم حاتمي‌كيا با بيان اين مطلب كه شايد به نظر برسد ارگاني تصميم گرفته كه آثار مرا در يك مجموعه منتشر كند گفت: اين تصور ممكن است وجود داشته باشد كه يك ارگان وجود داشته كه مجموعه آثار جنگي من را منتشر كند. ولي بايد بگويم كه جرقه اوليه اين كار را ما زديم و انجامش داديم براي من بسيار مهم است كه روزي اين آثاري با كيفيت بلو ري چاپ شود، حتي به صورت دالبي ارائه شود بنظر من اين آثار بايد به شدت تكنيكي ارائه شوند تا در كتابخانه يا مجموعه آثار فرهنگي عزيزان جا بگيرد.
حاتمي‌كيا درباره خريداري كپي‌رايت نسخه‌هاي اين مجموعه گفت: بحث رايت، قصه قديمي و غصه سينماي ماست. من جزء كساني هستم كه فيلم‌هايش را در طول اين چند سال شايد 20 بار از تلويزيون پخش كرده باشند و ما فقط دعاي خير تماشاگران را به عنوان ذخيره آخرتمان داشته‌ايم و مسئولين مربوطه نيز حساسيتي نسبت به اين موضوع نداشته‌اند.
اين كارگردان سينماي دفاع مقدس با ذكر اين خبر كه مجموعه «پلاك» حاوي بخش‌هاي حذف شده و به نمايش در نيامده از آثارش است، گفت: بعضي سفارش‌هايي كه حذف شده و بخش‌هايي كه در تدوين آنها را بيرون كشيده‌اند نيز در اين مجموعه وجود دارد كه تعدادشان هم كم نيست.بعضا در مورد فيلم «از كرخه تا راين» حدود 60 دقيقه حذف شد يا در مورد آثاري كه 10 تا 20 دقيقه از آنها را بنا به صلاحديد خودم از فيلم حذف كردم.
حاتمي‌كيا با بيان اين مطلب كه ترجيح داده بخشي از آثارش كه مربوط به سينماي جنگ هست را در يك مجموعه منتشر كند، گفت: به نظرم انتشار اين بخش از آثارمان براي آغاز مقتضي‌تر بود و موضوع واضح‌تري داشت و خودم نيز مخالف بودم تا مقطعي غير از جنگ را منتشر كنم، اين مجموع در باب سير سينماي جنگ است و قطعا براي محققان سينماي جنگ و كساني كه اهل مطالعه و تحقيق سينمايي هستند كار با ارزشي است.
كارگردان فيلم «مهاجر» گفت: قطعا ارائه اين مجموعه به معني نساختن فيلم جنگي براي من نيست و من حتما فيلم‌هايي در ارتباط با جنگ خواهم ساخت، اما از «موج مرده» سعي كردم كه خيلي سريع روي اين موضوع نايستم ضمن اينكه فيلم‌هاي كنوني سينماي جنگ به نظرم بسيار كهنه هستند و بوي عقب‌افتادگي مي‌دهند، دليل‌اش اين است كه تصميم گيرنده‌ها ذهنيت سيريش شده‌اي در اين باره دارند در حالي كه تازه نفس‌ها كه اميدوارم بعضي آثارشان در جشنواره ديده شود حرف‌هاي تازه‌اي با خود مي‌آورند.
وي افزود: اكنون نسل فرزند من بايد از جنگ حرف بزند و آنها تفسير جديد خودشان را بياورند ولي اين امر رخ نمي‌دهد چرا كه كسانيكه تصميم براي سينماي جنگ مي‌گيرند معمولا مديران ترسويي هستند و حاصل آن تبعا فيلم‌هاي مرده‌اي است.
حاتمي كيا در پاسخ به سوال مبني بر انتخاب نام پلاك براي اين مجموعه گفت: خيلي در مورد عنوان يا مجموعه فكر و بحث شد و من ترجيح دادم كه عنوان پلاك را براي انتخاب كنم چرا كه پلاك هنوز اين صراحت و نشانه را براي ما دارد كه از دوراني حرف مي‌زند كه براي ما آشناست پلاك نشانه اين است كه وقتي ‌مي‌خواهيم در مورد صاحب اثر تحقيق كنيم از اين پلاك به او مي‌رسيم اين پلاك گذشته را مورد تحقيق قرار مي‌دهد و جزو فرهنگ بعد از جنگ شده است.
وي همچنين درباره تصور او پيرامون فروش و استقبال مردم از اين مجموعه گفت: اين مجموعه با نگاه درآمد منتشر نشده و جزو كارهايي است كه نگاه فرهنگي در آن وجود دارد.
حاتمي‌كيا در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران درباره ساخت فيلم چمران گفت: قصدمان اين است كه فيلم را سال 91 كليد بزنيم چرا كه پيش توليد آن به زمان طولاني نياز دارد و زمانش فصل تابستان است. قطعا سال 90 پيش توليد آن را شروع خواهيم كرد.
وي همچنين در پاسخ به اين سؤال كه چرا برخي از آثار جنگي در جشنواره‌هاي بين‌المللي حضور پررنگي ندارد، گفت: يكي از غصه‌هاي هميشگي من همين است، من با فيلم‌هايم به مراكز فرهنگي متعددي در جهان رفته‌‌ام و در دانشگاه‌هاي مختلف دنيا جلسات فراواني در مورد اين آثار برگزار شده ولي آثار در حوزه جشنواره‌هاي هنري جا نداشت.
وي افزود: شايد دليل آن حضور مسئولين وقت آن دوران و تفكرات آنها بود، بخاطر دارم در آن دوران فيلم‌هاي جشنواره‌اي را مجبور مي‌كردند كه فيلم‌هايي از جنس من را نيز در كنار خود به جشنواره‌ها ببرند و در واقع فيلم من را آويزان آنها مي‌كردند كه مثلا فيلم من اگر ببينيد بيشتر از فيلم‌هاي كيارستمي به همه جشنواره‌ها رفته است كه در واقع اين ماحصل همين اجبارهاست كه از حاصل فشار افكار برخي مديران بوده است متأسفانه مردان جنگجويي پشت اين فيلم‌ها نبودند و اين غصه براي من بود كه نگهبانان خوبي براي حوزه سينماي جنگ وجود نداشت.
وي ادامه داد: تخصص من فيلم جنگي به معناي سازوكار نظامي نيست و من از متن جنگ سخن مي‌گويم سه فيلم من از اين مجموعه تنها به متن جنگ مي‌پردازد و بقيه آن به عوارض و حواشي مربوط به آن نگاه دارد رسول ملاقلي‌پور متخصص اين نوع از سينماي جنگي بود و او بسيار مي‌توانست متن جنگ را به تصوير بكشد من از آدمهاي جنگ حرف مي‌زنم و كساني كه در متن جنگ با ايدئولوژي خاص خود زندگي كردند.
وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: نگاه دنيا به فيلم‌هاي جنگي ضد جنگ است بخصوص جشنواره جهاني مثل جشنواره برلين در اين جشنواره‌ها بايد از جنگ بد گفته شود، درست است كه در فيلم‌هاي من في‌النفسه تعريف مثبتي از جنگ وجود ندارد ولي نگاه سلبي ندارد و جنس آن ايجابي است فيلم‌هاي من در فضايي مي‌گذرد كه آدم‌هايش آدم‌هاي جنگ هستند و نگاه آرماني دارند اين در سينماي دنيا معني ندارد و فضاي آن فهميده نمي‌شود.
وي افزود: مثلا در آن دوران فيلم‌هاي ضد جنگ هم به جشنواره‌هاي خارجي مي‌رفت مثل فيلم آباداني‌ها (كيانوش عياري) كه براساس دزد دوچرخه ساخته شده بود، من اين مسائل برايم معنايي نداشت و از فضاي ديگري حرف مي‌زدم كه بچه‌هاي جنگ شخصيت‌هاي اصلي آن بودند.
وي همچنين درباره ساخت فيلم زندگي حاج احمد متوسليان گفت: بسيار علاقمند هستم كه اين فيلم را بسازم و آن را هم خواهم ساخت ولي چندان اميدي به حمايت‌هاي دولتي براي ساخت آن ندارم ولي فيلم خودم را خواهم ساخت.
حاتمي‌كيا همچنين در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران درباره دلايل فروش فيلم «اخراجي‌ها» گفت: به نظر من آن فيلم بايد خيلي تحليل شود اخراجي‌ها روي نقطه كور سينماي جنگ دست گذاشت ولي صرفا براي آن نبود كه فروش كرد و اكنون نيز در مورد آن علاقه‌اي ندارم كه حرف بزنم.

 
 
دوشنبه 11 بهمن 1389  3:47 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها