آييننامه حمايت از پاياننامههاي دانشجويي با محورها و اولويتهاي پژوهشي الگوي اسلامي ـ ايراني پيشرفت در حوزه آموزش عالي، آسيب شناسي فرهنگي فضاهاي دانشگاهي، راهكارهاي ارتقاي فرهنگي و اجتماعي دانشگاهها، آسيبشناسي مصرف مشروبات الكلي، مواد مخدر، داروهاي روانگردان و غيره در محيط هاي دانشگاهي، بومي سازي علم، علوم انساني و اسلامي در دانشگاهها، كارآفريني فرهنگي تدوين شد.
دكتر آدمي مدير كل دفتر مطالعات فرهنگي و برنامهريزي اجتماعي وزارت علوم در گفتوگو با خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به تدوين اين آييننامه، عنوان كرد: با توجه به اهميت و نقش دانشگاهها و موسسات وابسته به وزارت علوم در روند رشد و توسعه علمي و پژوهشي، دفتر مطالعات اين وزارتخانه به منظور هدايت و استفاده از توان و نيروي متخصص و كارآمد و با استناد به چشم انداز معاونت فرهنگي و اجتماعي، راهبرد حمايت از پاياننامههاي دانشجويي مرتبط با اولويتهاي پژوهشي دفتر مطالعات فرهنگي و برنامهريزي اجتماعي در قالب آئين نامه حمايت از پايان نامههاي دانشجويي تهيه و تدوين كرده است.
وي با اشاره به اهداف اين آييننامه، اظهاركرد: بهرهمندي از توانمنديهاي علمي دانشجويان دانشگاهها در حوزه فرهنگي و اجتماعي به منظور تحقق اهداف دانشگاه تمدنساز اسلامي ـ ايراني، هدايت نظاممند پاياننامههاي تحصيلات تكميلي در جهت اولويتهاي فرهنگي و اجتماعي كشور، ايجاد انگيزه در دانشجويان و حمايت از ايدههاي خلاقانه در زمينه فرهنگي و اجتماعي، رصد تحولات فرهنگي و اجتماعي دانشگاههاي كشور و تامين بخشي از نيازهاي پژوهشي معاونت فرهنگي وزارتخانه از جمله اهداف اين آييننامه به شمار ميآيد.
مدير كل دفترمطالعات فرهنگي و برنامهريزي اجتماعي وزارت علوم با بيان اينكه كليه دانشجوياني كه در مقاطع تحصيلات تكميلي مشغول به تحصيل هستند، ميتوانند از تسهيلات اين آييننامه برخوردار شوند، افزود: موضوع پاياننامه بايد منطبق با اولويتها و نيازهاي پژوهشي دفتر مطالعات فرهنگي و داراي ماهيت كاربردي، راهبردي و برنامهريزي باشد و قابليت تبديل به كتاب مورد حمايت ويژه دفتر را داشته باشد.
وي با بيان اينكه پاياننامهاي مورد حمايت قرار ميگيرد كه هنوز وارد مرحله اجرايي نشده باشد و يا حداكثر شش ماه از تاريخ تصويب يا دفاع از آن در مراجع ذيربط در دانشگاه نگذشته باشد، ادامه داد: سقف حمايت مالي از پايان نامهها در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري توسط شورا تعيين و به عنوان پيوست آييننامه به دانشگاهها ابلاغ خواهد شد.
آدمي با اشاره به مراحل پذيرش پايان نامه دانشجويي، خاطرنشان كرد: دانشجو بايد پيشنهادنامه پايان نامه را به همراه تاييديه تصويب آن در دانشگاه مربوطه و تكميل برگ درخواست حمايت از پايان نامه براي شوراي پژوهش اين دفتر ارسال كند و پس از بررسي اوليه موضوع پايان نامه در صورت انطباق با اولويتهاي اعلام شده وصول آن به دانشجو اعلام ميشود.
وي گفت: بر اساس اين آئيننامه دانشجويان مي توانند پايان نامههاي خود را با محورها و اولويتهاي پژوهشي ذيل ارسال كنند: الگوي پايش وضعيت سنجي فرهنگي ـ اجتماعي و ديني محيط هاي دانشگاهي و خوابگاهي، سنجش نگرش اجتماعي، ديني، سياسي و فرهنگي دانشگاهها، نيازسنجي فرهنگي و اجتماعي جامعه دانشگاهي، سياستگذاري و برنامهريزي فرهنگي و اجتماعي در حوزه آموزش عالي، آينده پژوهشي فرهنگي و اجتماعي حوزه آموزش عالي كشور، مفاهيم، راهبردها و راهكارها، اخلاق علم، پژوهش و فنآوري، كارآفريني فرهنگي، فرصتها و تهديدهاي فرهنگي و اجتماعي رسانه نوين (فضاي مجازي، تلفن همراه و ماهواره و غيره) در حوزه آموزش عالي كشور، تفريح و اوقات فراغت در دانشگاهها(آسيب شناسي، وضعيت سنجي و برنامهريزي)، بررسي مولفههاي هويت ايراني ـ اسلامي، تاثير بومي گزيني بر هويت و امنيت ملي، فضاي مجازي و هويت ملي با تاكيد بر جامعه دانشگاهي، بررسي نقش اقوام ايراني در تقويت و تحكيم هويت ايراني ـ اسلامي، نقش نظام آموزش عالي در تقويت و تحكيم هويت ملي، بررسي مسايل قومي ـ مذهبي دانشجويي در دانشگاههاي كشور، فرصتها و تهديدهاي فرهنگي و اجتماعي بومي گزيني در دانشگاههاي كشور، فرصتها و تهديدهاي فرهنگي و اجتماعي بومي گزيني در دانشگاههاي كشور، فرصتها و تهديدهاي فرهنگي و اجتماعي تحولات اقتصادي كشور(خصوصي سازي، هدفمندي يارانهها و ...) در حوزه آموزش عالي كشور، بررسي تاثير «تعامل خانواده و دانشگاه» بر شاخصهاي تحصيلي، فرهنگي و اجتماعي دانشجويان، نقش آموزش عالي در ترويج فرهنگ عفاف و حجاب، فرهنگ عفاف و حجاب در دانشگاهها، توانمندسازي و ارتقاء مهارتهاي زندگي يا شغلي دختران و زنان دانشگاهي.