گرافیک
مقدمه:رشته پر رمز و راز گرافیک در همه محیطها با همه سلائق برای خود جائی باز کرده و در ارتباط با صنعت نیز به هنرنمایی پرداخته است. گرافیک زبان تصویری است. استفاده از علائم، سمبلها، خطوط، منحنیها و نمادها در کنار رنگهای موزون و حساب شده دنیایی از حرف و معنا را در خود جای داده است.
دانشآموزی که گرافیک را انتخاب میکند در رساندن فکر خود سرعت، گیرایی و ماندگاری را در سطحی گسترده منتشر کرده و البته با همه این جذابیتها نظر دانشجویان این رشته دال بر گرانی وسائل کار گرافیکی میباشد. گرچه امکانات نیروی متخصص در این رشته نامحدود است. داشتن روحیه اجتماعی خوب میتواند دانشجو را با سلائق مختلف آشنا ساخته و در مورد استفاده از طرحها و رنگها و نمادها او را موفقتر از دیگران نماید.
پذیرش دانشجو در این رشته بصورت نیمه متمرکز است و داوطلبانی که در ردیف معرفی شدگان چند برابر ظرفیت این رشته قرار میگیرند باید در آزمون تشریحی (طراحی) با ضریب 4 شرکت کنند. ضریب خلاقیت تصویری و تجسمی 4 و درک عمومی هنر 2 است
دیباچه: تابلوی اول از وجود یک رستوران خبر میدهد. تابلوی دوم مکان یک باجه پست را نشان میدهد و تابلوی سوم میگوید که در اینجا یک جایگاه سوخترسانی است. البته این اطلاعات به زبان نوشتاری بیان نشده است. چرا که امروزه با وجود صد زبان و 5 هزار گویش، نمیتوان برای معرفی مراکز و مکانهای مختلف از زبان نوشتاری استفاده کرد. بلکه این زبان تصویری است که با ساخت علائم و نشانهها در هواپیماها، جادهها و هتلها، پیامها را سریعتر انتقال میدهد.البته نباید تصور کرد که زبان تصویری یا به عبارت دیگر ارتباط تصویری، تنها به ساخت علائم و سمبلهای تصویری میپردازد بلکه هنر ارتباط تصویری حیطه بسیار وسیعی را در برمیگیرد که از آن جمله میتوان به نوشتن زیبای کلمات، رسم منحنی و نمونههای آماری، تهیه آگهی مطبوعاتی و پوستر، صفحهآرایی و دهها مورد دیگر اشاره کرد. به زبان دیگر کلیه طرحهایی که به وسیله چاپ قابل انتشار هستند، طرح گرافیکی میباشند. هدف رشته ارتباط تصویری آموزش این هنر در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی است. در واقع رشته ارتباط تصویری تواناییهای دانشجویان در امور تبلیغات فرهنگی یا تجاری را ارتقا میدهد که در این میان تبلیغات فرهنگی شامل تصویرسازی کتب، ساخت پوستر، تبلیغات برای نشریات و جراید مانند صفحهآرایی و آگهیهای مطبوعاتی میشود و تبلیغات تجاری نیز شامل تبلیغات نمایشگاههای بازرگانی مانند غرفهسازی و غرفهآرایی یا تبلیغات برای کالاهای مختلف است. در ضمن ارتباط تصویری دارای شاخههای دیگری مانند آرمسازی، انیمیشن و طراحی راهنمای محیطی میباشد.
تواناییهای لازم :
دانشجوی ارتباط تصویری باید علاوه بر خلاقیت، عاشق این کار بوده و طراحی قوی و زبردست باشد. چون طراحی اساس کار یک گرافیست است و در ضمن باید با رنگ به عنوان عامل تکمیلکننده فرم آشنا باشد. همچنین یک طراح باید با شاخههای مختلف هنری آشنایی کامل داشته باشد. چون یک گرافیست امکان دارد از تکنیکهای عکاسی، چاپ، خوشنویسی، نقاشی، طراحی صنعتی، اصول و مبانی صنایع دستی در کارش استفاده کند و پیام مورد نظرش را به مرحله اجرا برساند. بالاخره هنرمند این رشته لازم است با علومی مثل جامعهشناسی، روانشناسی، بازاریابی و ادبیات آشنا باشد. زیرا یک پیام تبلیغاتی باید با توجه به مخاطب آن ساخته شود؛ یعنی باید توجه داشت که مخاطب این پیام از نظر فرهنگی، اقتصادی و خواستهها و علایق در چه سطحی است. گفتنی است که دانشجویان این رشته به صورت نیمهمتمرکز گزینش میشوند؛ یعنی علاوه بر آزمون علمی، استعداد و خلاقیت دانشجویان در یک آزمون عملی نیز سنجیده میشود.
موقعیت شغلی در ایران :
برای یک فارغالتحصیل ارتباط تصویری فرصتهای شغلی زیادی وجود دارد چون تنها بخشی از کار او تبلیغات میباشد و این در حالی است که تبلیغات محدوده خاصی ندارد و از تبلیغ یک خودکار گرفته تا تبلیغ یک کالای فرهنگی مثل تئاتر یا سینما در حیطه دانش متخصص ارتباط تصویری میگنجد. از سوی دیگر تصویرسازی و طراحی روی جلد کتب، صفحهآرایی مجلات و روزنامهها و تهیه آرم و نشانه نیز در حیطه کار یک متخصص ارتباط تصویری قرار دارد. در کل باید بگوییم که در ایران دو شاخه عمده کاری برای یک گرافیست وجود دارد یکی چاپ و انتشارات؛ یعنی طرحی که در نهایت با چاپ و تولید انبوه سروکار دارد مثل تصویرسازی کتاب، صفحهآرایی مجلات و روزنامهها و تهیه پوستر و بروشور و دیگری گرافیک تلویزیونی است؛ یعنی گرافیست تعیین میکند که برای مثال مجری تلویزیون چه لباسی با چه رنگی بپوشد که هم مناسب باشد و هم تفاوت رنگها در گیرندهها اعم از رنگی یا سیاه و سفید به خوبی مشخص گردد.
درسهای این رشته در طول تحصیل :
طراحی پایه، مبانی هنرهای تجسمی، کارگاه حجمسازی، آشنایی با هنر در تاریخ، تاریخچه کتابت، خوشنویسی، عکاسی پایه، ارتباط تصویری، چاپ دستی، هنر و تمدن اسلامی، تصویرسازی، کارگاه عکس رنگی (انسان،طبیعتوطراحی) ، تجزیه و تحلیل هنرهای تجسمی، آشنایی با هنرهای معاصر، تجزیه و تحلیل آثار ارتباط تصویری، چاپ ماشینی، تصویر متحرک، طرح عملی جامع، پروژه نهایی.
صنعت بازار و کار:
زمینه های شغلی رشته مذکور عبارت است از :
طراح نشانه ، تمبر و اسکناس
طراح تیتراژ تلویزیونی
طراح حروف و خط
طراح آگهی و تابلوهای تبلیغاتی
کاریکاتوریست
طراح تیزر ( فیلم های تبلیغاتی)
طراح بسته بندی
طراح جلد کتاب ، مجله ، نوار ، بروشور، کاتالوگ
تصویر گر و صفحه آرا ، طراح پوستر ، اوراق اداری
و .....