0

نگاهی به احاديث حضرت محمد(ص)

 
omid78
omid78
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 184
محل سکونت : آ.شرقی

نگاهی به احاديث حضرت محمد(ص)


نگاهی به احاديث حضرت محمد(ص

تعدادی از احاديث حضرت محمد(ص) در موضوعات مختلف.

رسول خدا(ص): هركس دوستی دنيا و لذائذ آن را بر طلب علم الهی ترجيح دهد مستوجب خشم الهی می‌شود و در پائين‌ترين درجات آتش دوزخ با جهودان محشور خواهد بود و درباره چنين افرادی آيه زير نازل گشته است. سوره بقره آيه 89: و چون عرضه شد برايشان راه راست و شناختند صحيح بودن آنرا پس كفران اين نعمت كردند و از آن روی برتافتند پس لعنت خدا بر كافران باد. مكارم الاخلاق صفحه 528

رسول خدا (ص): ای بندگان خدا شما همانند بيمارانيد و خداوند مانند طبيب مصلحت مريض در اين است كه به دستورات طبيب عمل نمايد نه آنكه به چيزی كه خود می‌پسندد اظهار تمايل كند پس تسليم اوامر و دستورات الهی شويد تا به گروه نجات يافتگان بپيونديد و به خير و سعادت دست بيابيد. مجموعه ورام جلد 2 صفحه 117

رسول خدا (ص): در تفسير قول خدای عزوجل سوره واقعه آيه 10 و 11 ((السابقون السابقون اولئك المقربون)) ((سبقت گيرندگان در انجام اوامر الهی همان مقربان درگاه الهی هستند)) فرمودند: جبرئيل به من خبر داده سابقون علی(ع) و شيعيانش هستند آنها هستند كه به بهشت سبقت گيرند و به جهت كرامتی كه خداوند به آنها كرده مقربان درگاه الهی هستند. امالی شيخ مفيد صفحه 339

 رسول خدا(ص)
هركس كه خداوند به او علم دين عطا كرده باشد و او آن را به مردم تعليم ندهد پس از مرگ داوند را در حالی ملاقات می‌كند كه بر دهانش لجام آهنين زده باشند. بحارالانوار جلد 2 صفحه 68

پيغمبر(ص): دوستی من و خاندانم در هفت جای پروحشت سودمند است وقت مرگ در قبر هنگام زنده شدن موقع تحويل دادن نامه اعمال در وقت حساب و سنجش اعمال و عبور از پل صراط كتاب نصايح صفحه 263 حديث 13

رسول خدا(ص): خداوند متعال به هيچ عالم و دانشمندی سرمايه علمی عطا نفرمود جز آنكه از او پيمان گرفت نوع همان پيمانی كه از پيغمبران گرفت كه احكام و دستوراتش را به مردم ابلاغ نمايند و هرگز از بيان حقيقت دريغ نورزند. ترجمه منية المريد صفحه 59

پيامبر اكرم(ص): هركس كه خداوند به او علم دين عطا كرده باشد و او آن را به مردم تعليم ندهد پس از مرگ داوند را در حالی ملاقات می‌كند كه بر دهانش لجام آهنين زده باشند. بحارالانوار جلد 2 صفحه 68

رسول خدا(ص): هركس قرآن را قرائت كند و آن را سبب و وسيله روزی خويش قرار دهد روز قيامت بيايد در حالی كه صورتش استخوانی باشد كه در آن گوشت نيست يعنی بی آبرو به محشر وارد شود. ثواب الاعمال صفحه 638

رسول خدا(ص): هركه امامت علی(ع) را پس از من منكر شود چون كسی باشد كه در زندگيم پيغمبری مرا انكار نموده و هركه پيغمبری مرا منكر باشد چون منكر ربوبيت پروردگار است. امالی صدوق صفحه 656

پيامبر اكرم (ص): هرگاه خداوند خير بنده‌ای را بخواهد او را در امر دين و احكام و دستوراتش دانا و فهميده می‌نمايد. امالی مفيد صفحه 174

رسول خدا(ص): هر مؤمنی بميرد و يك ورق كاغذ از او بماند كه دانشی بر آن باشد آن ورقه روز قيامت ميان او و دوزخ حائل و مانع شود و خدای تبارك و تعالی به هرحرفی كه در آن كاغذ نوشته شهری در بهشت به او دهد كه هفت برابر دنيا باشد. امالی صدوق صفحه 37

رسول خدا(ص): مؤمنی نيست كه يك ساعت نزد عالمی نشيند جز آنكه خدای عزوجل به سوی او ندا كند نزد حبيب من نشستی به عزت و جلالم سوگند تو را با او ساكن بهشت نمايم و باكی از اين كار ندارم. امالی صدوق صفحه 37

رسول خدا(ص): قرض داری كه حقوق مردم را نپرداخته پس از مرگ در قبرش در غل و زنجيری از آتش است و جز پرداخت قرضش توسط وارثين چيزی غل و زنجير را باز نمی‌كند. نهج الفصاحه صفحه 391

رسول خدا(ص): كسی كه برای رفع نياز برادر مؤمن خود كوشش نمايد مانند اين است كه نه هزار سال خداوند متعال را عبادت نموده در حالی كه روزها را روزه گرفته و شب‌ها را هم شب زنده‌داری كرده. بحارالانوار جلد 74 صفحه 315

 پيامبر(ص)
ای بندگان خدا شما همانند بيمارانيد و خداوند مانند طبيب مصلحت مريض در اين است كه به دستورات طبيب عمل نمايد نه آنكه به چيزی كه خود می‌پسندد اظهار تمايل كند پس تسليم اوامر و دستورات الهی شويد تا به گروه نجات يافتگان بپيونديد و به خير و سعادت دست بيابيد. مجموعه ورام جلد 2 صفحه 117

رسول خدا(ص): شب معراج كه به سوی آسمان‌ها عروج كردم در مسير خويش بر گروهی برخورد كردم كه لبهای ايشان را با قيچی‌های آتشين می‌بريدند و در آتش می‌افكندند از جبرئيل پرسيدم اينها چه افرادی هستند؟ در پاسخ گفت سخن سرايان و خطيبان امت شما هستند كه مردم را به كارهای پسنديده می‌خواندند و خود غافل‌اند از آن و حال آنكه ايشان قرآن را تلاوت می‌كردند ولی از گفتارش غافل بودند. وسائل الشيعه جلد 17 صفحه 318

رسول خدا(ص): هركس مؤمنی را بيازارد پس بی‌گمان مرا اذيت كرده و هركس مرا برنجاند گويا خدا را آزار رسانده است و هركس خدا را اذيت كند چنانكه در تورات انجيل زبور و قرآن آمده از رحمت خداوند به دور است. جامع السعادت جلد 2 صفحه 215

رسول خدا(ص): كسی كه مؤمنی را بی جهت اذيت نمايد پس مانند آن است كه ده مرتبه مكه معظمه و بيت المعور را خراب كرده و هزار فرشته مقرب درگاه الهی را كشته است. مستدرك الوسائل جلد 2 صفحه 103

رسول خدا(ص): خداوند متعال فرموده: هركس به يكی از دوستان من اهانت كند به جنگ با من كمين كرده است و من از هر چيزی بيشتر به كمك دوستانم می‌شتابم. اصول كافی جلد 4 صفحه 53

رسول خدا(ص): آنكس كه ساعتی ذلت و سختی فرا گرفتن علم الهی را تحمل نكند و با حقارت موقت آن كنار نيايد برای هميشه در نادانی ذلت می‌ماند و يك عمر با خواری جهل به سر می‌برد. بحارالانوار جلد 1 صفحه 57

رسول گرامی(ص): وقتی خداوند درباره كسی اراده خير فرمايد وی را در امر دين فقيه و دانا می‌كند و به دنيا و علائق مادی كم اعتنايش می‌كند و او را به عيوبات اخلاقيش بينا و آگاه می‌سازد. نهج‌الفصاحه صفحه 26

رسول خدا(ص): بدترين مردم كسی است كه آخرت خود را به دنيای خويش بفروشد و بدتر از او كسی است كه آخرت خود را به خاطر دنيای ديگران از دست بدهد و تباه كند. سخنان 14 معصوم جلد 4 صفحه 108

رسول خدا(ص): هركه داستانی از برادر دينی خود بگويد كه قصدش خراب كردن دوست خود باشد تا او را از چشم مردم بيندازد خدا او را از ولايت خود بيرون كند و در ولايت شيطان گذارد و شيطان هم از او دوری گزيند. امالی صدوق صفحه 486

پيامبر اكرم(ص): هركس يك مساله شرعی از احاديث ما پيرامون حلال و حرام و مسائل دينی‌اش را بياموزد خدای تعالی هزار گناه او را بيامرزد و شهری از طلا به وسعت دنيا برايش در بهشت بنا كند و به عدد هر موئی كه در بدنش قرار دارد برايش حج مقبول می‌نويسند. بحارالانوار جلد 1 صفحه 214

رسول خدا(ص): كسی كه به دنبال يادگيری علوم الهی و مسائل دينی‌اش اقدام كند مانند كسی است كه روزها را روزه و شب‌ها را به شب زنده‌داری تا صبح پراخته و آموختن يك مساله شرعی برای شخص بهتر از اين است كه به اندازه كوه ابوقبيس در راه خدا طلا انفاق كند. بحارالانوار جلد 1 صفحه 184

رسول خدا (ص): كسی كه از خانه خود برای يادگيری علم دينی بيرون آيد هفتاد هزار ملك او را مشايعت می‌كنند و اگر در اين راه از دنيا برود شهيد از دنيا رفته است. عين الحيوة صفحه 169

 حضرت محمد(ص)
خداوند متعال به هيچ عالم و دانشمندی سرمايه علمی عطا نفرمود جز آنكه از او پيمان گرفت نوع همان پيمانی كه از پيغمبران گرفت كه احكام و دستوراتش را به مردم ابلاغ نمايند و هرگز از بيان حقيقت دريغ نورزند. ترجمه منية المريد صفحه 59

رسول خدا(ص): به اصحاب خود می‌فرمودند: مقيد كنيد خود را به نوشتن احاديث زيرا خدای تعالی به خاطر كسانی كه احاديث را ثبت می‌كنند و سپس نشر می‌دهند هربلا و بدی را از مردم دور می‌كند و آنان در ميان شيعيان ما مانند ستارگان‌اند چه در حال زنده بودن و چه پس از مرگشان و خدا به خاطر ايشان هر بدعتی كه در دين گزارده شود را از بين می‌برد. ترجمه منيةالمريد صفحه 531

رسول اكرم(ص): ياد كنيد در مجالس و صحبت‌های خود فضايل علی ابن ابی طالب(ع) را زيرا ياد كردن از علی بن ابی طالب(ع) ياد از من است و ياد كردن من ياد كردن از خداست. عين الحيوة صفحه 548

رسول خدا(ص): روزی شيطان در جلوی موسی(ع) مثل شد پس موسی(ع) به شيطان گفت كدام گناهست كه چون فرزند آدم مرتكب آن می‌شود تو بر او مسلط ميشوی شيطان گفت وقتی كه از خود راضی باشد و عمل‌های خير خود را بسيار شمارد و گناهانش در چشم او اندك كند. عين الحيوة صفحه 182

رسول خدا(ص): خداوند چهارچيز را در چهار چيز قرار داده است: 1.بركت علم را ر احترام به استاد 2.بقای ايمان را در تعظيم خدا به وسيله انجام بی‌چون چرای دستوراتش 3.لذت و بركت زندگی را در نيكی به پدر و مادر 4.و آزادی از جهنم را در آزار ندادن مردم نصايح صفحه 230

رسول گرامی(ص): در ايام زندگی اوقاتی فرا می‌رسد كه در معرض نسيم حيات بخش الهی قرار می‌گيريد و فرصت مناسبی بدست می‌آوريد كه برای آخرت خود بهره‌ای شايان ببريد پس بكوشيد از آن فرصت‌ها استفاده كنيد و خويشتن را در مسير فيض الهی قرار دهيد. محجة البيضاء جلد 5 صفحه 15

رسول اكرم(ص): آنكس كه بر رويش در خيری گشوده شد غنيمت بشمارد و از فرصت استفاده كند زيرا نمی‌داند چه وقت آن در برويش بسته می‌شود. مستدرك الوسائل جلد 2 صفحه 9

رسول خدا(ص): آنگاه كه از بوستان‌های بهشتی عبور می‌كنيد خود را از نعمت‌های آن اشباع و بهره‌مند سازيد عرض شد: بوستان‌های بهشت كجاست؟ فرمودند حلقه‌ها و جلساتی كه در آن فضائل و احاديث ما خاندان مطرح می‌شود.

رسول اكرم(ص): يكی از انصار نزد پيامبر(ص) آمد و گفت اگر بنا باشد جنازه‌ای را تشييع كنم يا در مجلس مرد دانشمندی حاضر شوم حضور مرا در كداميك از اين دو دوست‌تر می‌داريد. حضرت فرمودند: اگر كسانی باشند كه در پی جنازه روان شوند و آن را به خاك سپارند حاضر شدن در مجلس عالمی كه علوم و احاديث و آيات الهی را بيان می‌نمايد از حضور در تشييع هزار جنازه و عيادت كردن از هزار بيمار و برپا ايستادن برای عبادت خدا در هزار شب و روزه داشتن در هزار روز و صدقه دادن هزار دينار به فقير و گزاراندن هزار حج و حضور در هزار جنگ در راه خدا فضيلت بيشتری دارد و اينها كجا به پای حضور در مجلس علم الهی می‌رسد آيا ندانسته‌ای كه حيات و زنده بودن قلب به آموختن علم الهی است و مرگ و نابودی قلب آدمی به جهل و نادانی است. روضة الواعظين صفحه 12

رسول اكرم(ص): احترام گذاشتن به مسلمان مو سفيد و سالخورده از جمله تجليل خداست و از ما نيست كسی كه بزرگسال ما را احترام نكند و به خردسال ما مهربانی نكند. اصول كافی جلد 3 صفحه 240

رسول خدا (ص): پير سالخورده در ميان قوم و كسان خود مانند پيغمبر الهی در امت خود است. سخنان 14 معصوم جلد 2 صفحه 25

 رسول خدا(ص)
هركه داستانی از برادر دينی خود بگويد كه قصدش خراب كردن دوست خود باشد تا او را از چشم مردم بيندازد خدا او را از ولايت خود بيرون كند و در ولايت شيطان گذارد و شيطان هم از او دوری گزيند. امالی صدوق صفحه 486

رسول اكرم(ص): روزی رسول خدا(ص) در حين عبور از كوچه‌ای بعضی از كودكان را در حال بازی ديد و فرمود: وای بر فرزندان آخرالزمان از پدرانشان عرض شد يا رسول الله(ص) از پدران مشرك آنها فرمود: نه بلكه از پدران مسلمان ايشان كه هيچ چيز از فرائض و احكام مذهبی را به آنان نمی‌آموزند و اگر خود فرزندان به دنبال فراگيری پاره‌ای از مسائل دينی بروند آنها را از اداء اين وظيفه مقدس باز می‌دارند و تنها به اين قانع هستند كه فرزندانشان به دنبال كسب و تجارت روند و متاع ناچيزی از دنيا بدست آورند بدانيد من از اين قبيل پدران بيزار هستم و آنها نيز از بستگی به من بری‌اند. مستدرك الوسائل جلد 2 صفحه 625

رسول اكرم(ص): شما را درباره نوجوانان و جوانان به نيكی سفارش می‌كنم كه آنها دلی رقيق‌تر و قلبی فضيلت‌پذيرتر دارند خداوند مرا به پيامبری برانگيخت تا مردم را به رحمت الهی بشارت دهم و از عذابش بترسانم جوانان سخنانم را پذيرفتند و با من پيمان محبت بستند ولی پيران از قبول دعوتم سرباز زدند و به مخالفتم برخاستند. سخنان 14 معصوم جلد 2 صفحه 133

رسول اكرم(ص): وجود پيران سالخورده بين شما باعث افزايش رحمت و لطف پروردگار و گسترش نعمتهای الهی بر شماست. نهج الفصاحه صفحه 222

رسول اكرم(ص): با جمعی از اصحاب خود از جائی عبور می‌كردند كه مردی از كنار ايشان عبور كرد بعضی كه او را می‌شناختند گفتند ديوانه است. رسول اكرم(ص) فرمودند: اين مرد ديوانه نيست بلكه مبتلا به مرضی است ديوانه حقيقی آن زن و مردی است كه جوانی خود را در غير طاعت الهی صرف كرده باشد. مشكوة الانوار صفحه 153

رسول اكرم(ص): حضور رسول خدا(ص) عرض شد: شخصی در دوران جاهليت مرتكب اعمال زشتی شده كه به آن ها آگاهی نداشته اكنون كه فهميده و به شرف هدايت اسلام نائل گشته آيا خداوند گناهان گذشته او را مؤاخذه می‌كند؟ حضرت فرمودند: اگر در باقيمانده عمرش كه دانا شده دارای حسن رفتار باشد و به پاكی و نيكی اقدام كند خداوند او را به گناهان گذشته‌اش مؤاخذه نمی‌كند ولی اگر در باقيمانده عمرش نادرست و بدكار باشد و به رويه گذشته‌اش ادامه دهد به تمام اعمال دوران عمرش مواخذه خواهد شد. سفينة البحار جلد 3 صفحه258

www.pconline.irمنبع: 

 انسان فرزندکار وزحمت خویش است

یک شنبه 25 اسفند 1387  2:37 PM
تشکرات از این پست
alibeiki
alibeiki
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 1003
محل سکونت : تهران

پاسخ به: نگاهی به احاديث حضرت محمد(ص)

مهرورزی مومن با مومن برای رضای خدا از بزرگ ترین شاخه های ایمان است. هر کس دوستی و دشمنی و بخشش و دریغش همه در راه کسب رضای خدا باشد از برگزیدگان است. 
رسوی الله (ص)- تحف العقول 48
پنج شنبه 24 اردیبهشت 1388  1:47 PM
تشکرات از این پست
hhh128
hhh128
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1388 
تعداد پست ها : 22
محل سکونت : تهران

پاسخ به: نگاهی به احاديث حضرت محمد(ص)

محمد صلوات الله علیه پیامبر عشق و امید باشد که نه تنها کلام ایشان را بیان کنیم بلکه با عمل خود به ان جامه عمل بپوشانیم
محروم اون کسی هست که تو این فرصت محدود غافل بمونه...
ممکنه جهل عذر باشه ولی غفلت وباله
غفلت از خود، از حقیقت دنیا، از آخرت، از منازلی که در پیش داریم و غفلت از دشمنان قسم خورده ای که تو این مسیر دنبال ما هستند
و هم عن الاخره هم غافلون
پنج شنبه 24 اردیبهشت 1388  7:56 PM
تشکرات از این پست
rayanhamid
rayanhamid
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 229
محل سکونت : تهران

پاسخ به: نگاهی به احاديث حضرت محمد(ص)

پرهيز از لجاجت‏
ايّاكَ واللَّجاجَةَ؛ فانّ أوَّلَها جَهلٌ و آخِرَها نَدامَةٌ.)5298/11؛ تحف العقول: 14)
بپرهيز از لجاجت؛ زيرا كه آغاز آن نادانى و فرجامش پشيمانى است.
اللهم عجل لوليک الفرج
پنج شنبه 31 اردیبهشت 1388  10:45 PM
تشکرات از این پست
rayanhamid
rayanhamid
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 229
محل سکونت : تهران

پاسخ به: نگاهی به احاديث حضرت محمد(ص)

آثار ازدواج
زَوِّجُوا أياماكُم، فَانَّ اللَّهَ يُحسِنُ لَهُم فى أخلاقِهِم، ويُوَسِّعُ لَهُم فى أرزاقِهِم، ويَزِيدُهُم فى‏مُرُوّاتِهِم.(2250/5؛ بحار: 222/103)
بى‏همسران خود را همسر دهيد؛ زيرا با اين كار خداوند اخلاق آنان را نيكو مى‏گرداند و روزى‏هايشان را زيادمى‏كند و بر جوانمردى‏هاى آنان مى‏افزايد
تشويق به ازدواج‏
مَن أحَبَّ أن يَلقَى اللَّهَ طاهِراً مُطَهَّراً فَلْيَلْقَهُ بزَوجَةٍ.(2248/5؛ بحار: 220/103)
هر كه دوست دارد كه پاك و پاكيزه خدا را ديدار كند، با داشتن همسر به ديدارش رود.
محبوب ترين بنا
ما بُنِىَ فى الاسلامِ بِناءٌ أحَبَّ الى اللَّهِ‏عزّ و جل، وأعَزَّ مِنَ التَّزويجِ.
(2248/5؛ بحار: 222/103)
در اسلام هيچ بنايى ساخته نشد، كه نزد خداوند عزّ و جل محبوبتر و ارجمندتر از ازدواج باشد.
ازدواج، سنت پيامبر
النِّكاحُ سُنَّتِى، فَمَن رَغِبَ عَن سُنَّتى فَلَيسَ مِنّى.(2248/5؛ بحار: 220/103)
ازدواج سنّت من است؛ پس هر كه از سنّت من روى گرداند از (امّت) من نيست.
حفظ دو سوم دين با ازدواج‏
ما مِن شابٍّ تَزَوَّجَ فى حَداثَةِ سِنِّهِ الّا عَجَّ شَيطانُهُ: "يا وَيْلَهُ، يا وَيْلَهُ ! عَصَمَ مِنّى ثُلُثَى دِينِهِ"، فَلْيَتَّقِ‏اللَّهَ العَبدُ فى الثُّلُثِ الباقِى.(2250/5؛ بحار: 221/103)
هيچ جوانى نيست كه در دوره جوانى خود ازدواج كند، مگر آن كه شيطان او فرياد برآورد كه: »واى بر او، واى براو! دو سوم دينش را از (گزند) من حفظ كرد«. بنابراين، انسان بايد براى حفظ يك سوم ديگر، تقواى خدا در پيش‏گيرد.
چندين برابر شدن عيار نماز، با ازدواج‏
شِرارُكُم عُزّابُكُم، رَكعَتانِ مِن مُتَأهِّلٍ خَيرٌ مِن سَبعِينَ ركعةً مِن غَيرِ مُتَأهِّلٍ.(2252/5؛ كنزالعمال:44448)
بدترين افراد شما بى‏همسران شمايند؛ دو ركعت نماز فردهمسرداربهتراست‏ازهفتادركعت‏نمازفردبى‏همسر.
ازدواج با زنان متدين‏
مَن تَزَوَّجَ امرَأةً لا يَتَزَوَّجُها الّا لِجَمالِها لَم يَرَ فيها ما يُحِبُّ، ومَن تَزَوَّجَها لِمالِها لا يَتَزَوَّجُها الّا وَكَلَهُ‏اللَّهُ الَيهِ، فعلَيكُم بذاتِ الدِّينِ.(2254/5؛ بحار: 235/103)
هر كه با زنى به خاطر زيبايى‏اش ازدواج كند، دلخواه خود را در او نبيند و هر كه با زنى به خاطر مال و ثروتش‏ازدواج كند، خداوند او را به همان مال و ثروت واگذارد. پس بر شما باد به (ازدواج با) زنان متديّن.
ترجيح دين دارى بر زيبايى همسر
لا يُختارُ حُسنُ وَجهِ المَرأةِ على حسُنِ دِينِها.(2254/5؛ كنزالعمال: 44590)
نبايد حُسن صورت زن را بر حُسن ديندارى او برگزيد.
رد نكردن خواستگار ديندار
اذا جاءَكُم مَن تَرضَون َدِينَهُ وأمانَتَهُ يَخطُبُ (الَيكُم) فَزَوِّجُوهُ، ان لا تَفعَلُوهُ تَكُن فِتنَةٌ فى الأرضِ‏وفَسادٌ كبيرٌ.(2256/5؛ بحار: 372/103)
هرگاه كسى به خواستگارى نزد شما آمد و ديندارى و امانتدارى او را پسنديديد، به او زن دهيد؛ كه اگر چنين‏نكنيد، در روى زمين تبهكارى و فساد بسيار پديد خواهد آمد.
اللهم عجل لوليک الفرج
پنج شنبه 31 اردیبهشت 1388  10:47 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها