0

معرفي رشته دانشگاهي روانشناسي باليني

 
svh2005
svh2005
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 18447
محل سکونت : مازندران

معرفي رشته دانشگاهي روانشناسي باليني

موضوع اين رشته تحصيلي:

متاسفانه هنوز در کشور ما بسياري از مردم، روانشناسي را با کف بيني و احضار روح يکي مي دانند وما مي بينيم که کتابهايي با موضوعات فوق، به عنوان کتابهاي روانشناسي فروش فوق العاده اي دارند. در حاليکه روانشناسي شاخه اي از علوم زيستي است که هم به مطالعه عيني رفتار قابل مشاهده مي پردازد و هم به فهم و درک فرآيندهاي ذهني که مستقيما قابل مشاهده نبوده و اساس داده هاي رفتاري و عصب زيست شناختي قابل استنباط است، توجه دارد. رشته روانشناسي در مقطع کارشناسي داراي 4 گرايش باليني، آموزش کودکان استثنايي، صنعتي و سازماني و عمومي است. روانشناسي باليني خدمات تشخيص و درماني(روان درماني) را به افرادي که دچار رفتارهاي نابهنجاري مثل افسردگي، اضطراب ، وسواس و غيره هستند، ارائه مي دهد که اين خدمات در سه زمينه تشخيص، درمان و پيشنهاد روشهايي براي پيشگيري از معضلات و نابهنجاري هاي رفتاري ارائه مي شود. روانشناسي صنعتي و سازماني نيز يافته هاي روانشناسي را در تمام محيط هاي کاري به کار مي برد يعني درباره اين که محيط کار بايد چگونه باشد تا بهترين بازدهي را داشته باشد و يا چه متغيرهايي در ارتباط بين کارفرما و کارگر موثر است و چه عواملي باعث عدم تفاهم بين کارفرما و کارگر مي شود، مطالعه مي کند. روانشناسي عمومي نيز به مطالعه کليات روانشناسي مي پردازد و روانشناسي و آموزش کودکان استثنايي کاربرد يافته هاي روانشناسي در رابطه با کودکان استثنايي(تيزهوشان و معلولين جسماني) است.

درس هاي اين رشته در طول تحصيل:
دروس مشترک بين همه ي گرايشها:

روانشناسي عمومي، علم النفس از ديدگاه دانشمندان اسلامي، آمار توصيفي، فيزيولوژي عمومي، کليات فلسفه، مباني جامعه شناسي، روانشناسي احساس و ادراک، متون روانشناسي به زبان خارجي، آمار استنباطي، روش تحقيق در روانشناسي، روانشناسي فيزيولوژيک، روانشناسي تجربي، روانشناسي رشد، روانشناسي يادگيري، روانشناسي تربيتي، روانشناسي اجتماعي، روانسنجي، انگيزش و هيجان، شخصيت، آسيب شناسي رواني، بهداشت رواني، روانشناسي مرضي کودک، تاريخچه و مکاتب روانشناسي.

دروس تخصصي گرايش روانشناسي باليني:

کاربرد مقدماتي روشهاي تشخيص باليني، کاربرد مقدماتي روشهاي درمان مصاحبه، سمينار مسائل روانشناسي باليني در جهان و ايران، پژوهشهاي عملي در روانشناسي باليني، روانشناسي پويايي گروه، کليات روانپزشکي، بررسي مقدماتي نظريه هاي روان درماني، روانشناسي مشاوره و راهنمايي، روانشناسي کودکان استثنايي.

دروس تخصصي گرايش روانشناسي عمومي:

طرحهاي پژوهشهاي آزمايشگاهي، مقدمات نور و بسيکولوژي، ارزشيابي شخصيت، روانشناسي مشاوره و راهنمايي، روانشناسي هوش و سنجش آن، تفکر و زبان، روانشناسي پويايي گروه، روانشناسي کودکان استثنايي، سمينار در مسائل روانشناسي عمومي، اختلالات يادگيري، روانشناسي جنايي، پژوهشهاي عملي در روانشناسي عمومي.

دروس تخصصي گرايش روانشناسي استثنايي:

روانشناسي مشاوره و راهنمايي، نظريه ها و کاربرد آزمونهاي شناختي، روانشناسي کودکان تيزهوش و روشهاي آموزشهاي آنها، روانشناسي کودکان عقب مانده و روشهاي آموزش آنها، اختلالات تکلم و گفتار درماني، روانشناسي تدريس به کودکان ناشنوا، روانشناسي تدريس به کودکان نابينا، متون روانشناسي کودکان استثنايي به زبانهاي خارجي، بهداشت رواني کودکان استثنايي و خانواده، زمينه پيشگيري از تولد کودکان عقب افتاده، روانشناسي کودکان ناسازگار، روشهاي تغيير و اصلاح رفتار کودکان، سمينار مسائل کودکان استثنايي در جهان و ايران، پژوهشهاي عملي در روانشناسي و آموزش کودکان استثنايي.

توانايي هاي لازم:

زيست شناسي و شيمي در اين رشته اهميت بسياري دارد و بايد پايه علوم زيستي دانشجوي اين رشته قوي باشد. به همين دليل امروزه دانشجويان اين رشته از بين دو گروه آزمايشي علوم انساني و علوم تجربي پذيرفته مي شوند. از سوي ديگر آمار و رياضي در اين رشته کاربرد وسيعي دارد. بالاخره در اين رشته زبان انگليسي اهميت زيادي دارد. دانشجوي اين رشته بايد نسبت به اطراف و جامعه خود ديد عميقي داشته باشد تا بتواند ظرافتهاي رفتاري افراد را درک کرده و در نهايت به ويژگي هاي رواني افراد پي ببرد.

موقعيت شغلي در ايران:

امروزه روانشناسي با همه جنبه هاي زندگي ما ارتباط دارد و هر اندازه که جامعه پيچيده تر شود، روانشناسي نيز نقش مهمتري در حل مسائل آدمي بر عهده مي گيرد. اين به معناي فرصت هاي شغلي متنوع و گسترده براي فارغ التحصيلان رشته روانشناسي است.
به گفته کارشناسان اين رشته، آينده روانشناسي در کشور ما روشن و اميدبخش است و فارغ التحصيلان اين رشته بايد آينده خود را در فردا ببينند. چون کشور ما يکي از کشورهاي در حال توسعه است و بدون بهره گيري از شاخه هاي مختلف روانشناسي نمي تواند توسعه همه جانبه داشته باشد. از سوي ديگر کشور ما، کشور جواني است و امروزه يکي از دغدغه هاي خانواده ها حفظ بهداشت رواني و بالا بردن سطح دانش فرزندانشان مي باشد که اين دو مهم نيز به ياري شاخه هاي مختلف روانشناسي از جمله روانشناسي رشد و روانشناسي تربيتي امکان پذير است. اما امروزه نيز فارغ التحصيلان اين رشته در درجه اول جذب آموزش و پرورش مي شوند و يا در شرکتها و سازمانها به عنوان کارشناس روانشناسي فعاليت مي کنند و عده اي نيز به عنوان دستيار متخصص روانشناسي باليني و يا روانپزشک مشغول به کار هستند.

طول دوره تحصیل

متوسط طول دوره کارشناسی روانشناس با دو شاخه روانشناسی کودکان استثنائی و روانشناسی عمومی و گرایش بالینی 4 سال است و کلیه دروس آن در 8 ترم برنامه ریزی شده است ونظام آموزشی آن مطابق آئین نامه مصوب شورایعالی برنامه ریزی است. دروس آن به صورت واحدی ارائه میشود و دانشجویان دوره کارشناسی روانشناسی پس از اتمام دروس دوره عمومی و دروس پایه و اصلی از موفقیت در این دروس وارد یکی از شاخص و یا گرایش میگردد و پس از گذراندن دروس فارغ التحصیلی دوره کارشناسی شناخته میشود.

تعداد واحدها

تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی روانشناسی 144 واحد بشرح زیر است:
1-3-دروس عمومی 23 واحد
2-3-دروس پایه و اصلی شاخه های عمومی استشنائئ71واحد
3-3-دروس پایه واصلی گرایش بالینی 98 واحد
4-3- دروس اختصاصی شاخه های عمومی – استثنائی 40واحد
5-3- دروس اختصاص گرایش بالینی 13 واحد
6-3- دروس انتخابی برای شاخص ها و گرایش ها 10 واحد
توضیح اینکه مجموع دروس هر یک از شاخه های عمومی و استثنائی وهمچنین گرایش بالینی 144 واحد می باشد.

اگر من و شما خودمان را  اصلاح کنیم ، جامعه درست می شود

جمعه 8 بهمن 1389  11:33 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها