پروفسور سميعي:
بچههاي ايران چند بعدي بزرگ ميشوند.
- نميتوان گفت كه مردم يك كشور از نظر ژنتيكي با هوشترند
به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، پروفسور مجيد سميعي افزود: انسانها در سراسر دنيا مثل هم هستند و تفاوتي ندارند. نميتوان گفت كه مردم يك كشور از نظر ژنتيكي با هوشترند اما درباره ايرانيها يك نكته را ميتوان گفت و آن اين كه تعليم و تربيت ايرانيها به گونهاي است كه بچهها از كودكي چند بعدي فكر ميكنند و پرورش مييابند.
وي گفت: من در كشورهاي مختلف دنيا فعاليت دارم. سالانه در بيش از 70 كنگره بينالمللي سخنراني ميكنم، رئيس جامعه علوم اعصاب چين با 2/1 ميليارد نفر جمعيت هستم اما وقتي با ايرانيان برخورد ميكنم متوجه ميشوم كه آنتنهاي آنان در برخورد با هر پديده به جاهاي مختلف معطوف ميشود و به ابعاد مختلف يك پديده توجه دارند. در حالي كه در بسياري از كشورها از جمله چين و ژاپن اين طور نيست و افراد فقط در يك جهت و يك بعد هر پديده توجه دارند.
وي ادامه داد: مزيتي كه درباره ايرانيان در رشتههاي مختلف مطرح است مربوط به اين قضيه است كه در رشتههاي مختلف پزشكي و جراحي هم نمود دارد و گر نه يك استعداد ذاتي و ژنتيكي خاص در ايرانيان وجود ندارد.
وي درباره توان مغز هر انسان توضيح داد: ما اصلاً نميتوانيم از حداكثر توان مغزمان استفاده كنيم، توان مغز انسان حد و نصابي ندارد، كاركرد و توانش آن قدر وسيع است كه بزرگترين كامپيوترهاي دنيا هم به پايش نميرسد و اين هنوز يك معماست كه ما چگونه ميتوانيم از توان مغز انسان بيشتر استفاده كنيم.
رئيس بخش مغز و اعصاب بيمارستان هانوفر آلمان اضافه كرد: براي درمان و جراحي بيماريهاي مغز بايد به 2 تكته توجه داشت يك بعد بيولوژيك مغز است و ديگر استفاده از تكنولوژيها و ابزارهاي نوين و پيشرفته امروزي است كه به كمك پزشكان آمده است.
وي گفت: استفاده از وسايل جديد بسيار كار جراحي را آسان كرده است به عنوان مثال براي جراحي مغز وسيلهاي به نام navigation وجود دارد كه چاقو را هر جا بگذاري نشان ميدهد كه كجاي مغز است، اين وسيله نوعي مسيريابي براي جراح است اما اگر جراح تجربه لازم را نداشته باشد و وسط كار ناگهان دستگاه كار نكرد چه بايد بكند بنابراين در جراحي مغز و كار جراحي و هر كار ديگر تجربه نقش اول را دارد و تجهيزات نوين نميتواند جاي آن با بگيرد.
وي افزود: با وجود تجاربي كه من در جراحي مغز و اعصاب دارم به يك نكته اعتقاد دارم و آن اين است كه هدايت خداوند را در كارم ميبينم
چون بعضي وقتها عملهاي بغرنجي را انجام دادهام كه بعداً خودم هم باور نميكنم كه چگونه توانستهام انجام دهم، آدم بايد در زندگي هدايت شود و اين موضوع براي من اثبات شده است.
وي گفت: در اين هدايت البته والدين و بعد معلم و اساتيد بسيار موثرند، معلمان نيابد فقط درس علمي به شاگردانشان بياموزند بلكه شاگردان بايد از استاد درس زندگي و مديريت زندگي را بياموزند.
وي در گفتوگو با شبكه 4 صدا و سيما افزود: توصيه ديگر من اين است كه دانشجويان بايد از همان سالهاي اول تحصيل با تحقيق و پژوهش پيوند بخورند، ما الان 2/2 ميليون نفر دانشجوي علاقهمند و با مغزهاي شفاف داريم، اگر اين افراد به تحقيق و پژوهش عادت كنند ديگر خودشان مسير زندگي شان را در آينده پيدا ميكنند. در اين مسابقه فشرده علمي در دنيا اين كار يك ضرورت مهم است، در غير اين صورت از دنيا عقب ميمانيم.
وي اضافه كرد: مسئله ديگر اين است كه جوانان به كارهايي مشغول شوند كه به آن علاقه دارند در اين صورت ديگر آن كار برايشان كار نيست بلكه عشق و علاقه است و از آن خسته نميشوند، براي من هم جراحي مغز كار نيست بلكه عشق است، به همين علت هنگامي كه جراحي ميكنيم تمام تمركز من بر صحنه عمل متمركز به طوري كه حتي اسم همكاران، دستياران و پرستاران اتاق عمل را هم در حين عمل فراموش ميكنم.
http://www.pezeshkanomoomigilan.ir