يك پژوهشگر مسائل زنان در گفتوگو با فارس: اسلامستيزي حجاب زن مسلمان را به يك نماد مبارزاتي تبديل كرده است
يك پژوهشگر مسائل زنان با اشاره به اينكه بعد از حادثه 11 سپتامبر موج اسلامستيزي در جهان غرب گسترش يافت، گفت: اين اسلامستيزي حجاب زن مسلمان را به يك نماد مبارزاتي تبديل كرده است.
طهورا نوروزي در گفتوگو با خبرنگار زنان باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: با وجود سركوب موج اسلامگرايي در سطح دنيا، همچنان شاهد گسترش اسلامگرايي به ويژه در جهان غرب هستيم؛ شعار جديد فعاليتهاي بينالمللي غرب، نفوذ به كشورها از طريق مرزهاي فرهنگي است كه با استفاده از ابزار فرهنگي، براي شكستن مرزهاي جغرافيايي و استثمار كشورها تلاش ميكنند.
وي در ادامه افزود: اين ابزارهاي فرهنگي در دست مسلمانان نيز وجود دارد به عنوان مثال هماكنون شبكههاي شيعه زبان بسياري در ماهواره وجود دارد كه همزمان با تلاش غرب براي مقابله با اسلام، براي گسترش موج اسلامگرايي تلاش ميكنند و اين موجب ميشود تا موج اسلامگرايي علي رغم سركوب فراوان غرب همچنان در حال توسعه باشد.
اين پژوهشگر مسائل زنان با بيان اينكه بعد از حادثه ۱۱ سپتامبرموج ضد اسلام به صورت افراطي در غرب شكل گرفت، عنوان كرد:اين موج اسلامستيزي بعد از حادثه ۱۱ سپتامبردر غرب موجب شد تا حجاب و عفاف به عنوان نماد بارز زن مسلمان نمود بيشتري پيدا كند و نماد اسلام براي زن مسلمان كه حجاب است بيشتر فراگير شد و در كشورهاي غربي روسري زن مسلمان را بارزتر از گذشته ديديم.
وي ادامه داد:فرهنگ، رسانه و اقتصاد در غرب براي منفور كردن موضوع حجاب و عفاف تلاش بسياري ميكنند و از سوي ديگر فطرت زنان طرفدار موضوع پوشيدگي است و نميتواند در مقابل فشاري كه بر روي آنها وجود دارد از حجاب و عفاف صرف نظر كند؛ به واقع دليل اصلي ممنوعيت حجاب و عفاف در فرانسه، تركيه و امروز در آذربايجان چيست؟
نوروزي تصريح كرد: اگر حجاب يك نماد ديني است و بايد حذف شود چرا اين حساسيت بر روي صليب مسيح و كلاه يهود وجود ندارد؟ چرا فقط حجاب به عنوان يك نماد ديني كنار گذاشته ميشود در حاليكه هيچ حساسيتي بر روي نمادهاي ديني ديگر وجود ندارد و حتي بر روي مساجد نيز حساسيت وجود ندارند اما با حجاب مقابله بسياري ميشود.
اين پژوهشگر مسائل زنان با اشاره به اينكه مقابله با حجاب چند علت ميتواند داشته باشد، عنوان كرد: به هر حال توسعه حجاب با توجه به موج اسلامگرايي در كشورهاي غربي و شرقي نماد يك انتخاب آگاهانه است يعني زني كه در غرب روسري ميپوشد اين پوشش او نشان از يك انتخاب آگاهانه دارد و از طرف ديگر يك نماد مخالفت با رويه حاكم در كشورش بوده همچنين سيستمهاي امپرياليستي را كه تمام ظرفيتها را براي تكثير افكارشان به كار گرفتهاند زير سؤال ميبرد.
وي اضافه كرد:علت اين همه ترس از حجاب يك دختر در كلاس درس اين است كه حجاب و روسري به يك نماد مبارزاتي براي زنان مسلمان به ويژه در جهان غرب تبديل شده است همچنين كشور آذربايجان به دليل وجود انديشههاي كمونيستي و لائيك در مقابل حجاب ايستاده و تلاش براي حذف آن دارد.
نوروزي با تأكيد بر رويكرد تساهل و تسامح در غرب و كشورهاي مسلماني كه به غرب وابستهاند، اظهارداشت: در حوزه رفتارهاي فردي مشاهده ميشود به عنوان مثال اگردر اين كشورها فردي مشروب بخورد با او كاري ندارند كه اين رويكرد تساهل و چشمپوشي است اما با حجاب يك زن مسلمان برخورد ميشود چون سيستم از حجاب او احساس خطر ميكند و در واقع يك زن با حجاب خود در اجتماع به نوعي اعتراض خود را به سيستم موجود اعلام ميكند.
سكوت سازمان ملل در مقابل تبعيض ديني
اين پژوهشگر مسائل زنان گفت: امروز بحث آموزش در سازمان ملل فارغ از نژاد و جنسيت مطرح است و افراد پيرو هر دين آسماني كه باشند و حتي اگر دين نداشته باشند بايد به صورت برابر به آموزش دسترسي داشته باشند كه ممنوعيت از ورود دختران محجبه به كلاس درس برخلاف معيارهاي حقوق بشر و سازمان ملل است.
وي افزود: سازمان ملل با موضوع تبعيض نژادي به شدت برخورد ميكند در حاليكه هماكنون مسئله تبعيض ديني در آذربايجان وجود دارد و وقتي دختري با روسري نميتواند به دانشگاه برود اين امر يك نوع تبعيض ديني است كه سكوت سازمان مل در برابر آن معنا دارو همسو با جريانهاي ضد اسلام در سطح بينالملل است.
نوروزي خاطرنشان كرد: ممنوعيت حجاب باعث نميشود كه تعداد افراد با حجاب كم شوند بلكه حضور با حجاب آنها در اجتماع تبديل به يك جنبش شده و حجاب زن مسلمان نماد مبارزاتي بيشتري پيدا ميكند.