0

نسل دوم زنان مهاجر در سوئد

 
gh_golpa
gh_golpa
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1388 
تعداد پست ها : 1224
محل سکونت : اصفهان

نسل دوم زنان مهاجر در سوئد

نسل دوم مهاجرين ساكن سوئد با حفظ نسبى موازين مورد قبول فرهنگ اجدادى و گزينش داده‏ها و امكانات اجتماعى و فرهنگى جامعه نوين، تدريجا علاوه بر يافتن جايگاهى مشخص، به سمت‏حضور فعال منطقى در جامعه سوئد حركت مى‏كند.

زنان در اكثر جوامع بشرى بستر انتقال فرهنگ مى‏باشند. نسل اول و دوم زنان مسلمان ساكن سوئد با كوشش براى حفظ معيارهاى عقيدتى، از اين امر مستثنى نيستند و “حجاب” بارزترين نمود و نشانه تمايل به زندگى و احترام به جامعه نوين همراه با حفظ معيارهاى اخلاقى است.

دختران مهاجر تبار (محجبه و غيرمحجبه) ساكن سوئد نسبت‏به آينده خود اميدوارند و برخلاف تصورات، به هيچ وجه پديده‏هايى سركوب شده نيستند. اغلب خانواده‏هاى مهاجر تبار سعى فراوانى دارند تا فرزندانشان با دستيابى به تحصيلات عالى، به عنوان عضوى فعال در جامعه نوين فعاليت داشته باشند.

توجيه منطقى حقوق متقابل زنان مهاجر
روزنامه كثير الانتشار آفتون بلادت. (سوسيال دموكرات) كه پرفروش ترين نشريه روزانه منطقه اسكانديناوى محسوب مى‏شود، همزمان با تعطيلات تابستانى مدارس و فصل كار موقت و بخصوص با توجه به مباحث و مناظراتى كه در خصوص “بيگانه ستيزى” و رشد “گرايشات نژادپرستانه” در طول سال گذشته در سوئد مطرح بود، گزارشات بخش “زنان” روزنامه در روزهاى اول تا سوم مردادماه را به درج گزارشات مفصلى از ماحصل مصاحبه، گفت و گو و آمار تهيه شده از نظرات دختران جوان مهاجر تبار از ۱۹ كشور مختلف جهان اختصاص داده است.

“آفتون بلادت” در كوشش براى حفظ “توازن”ها و “ضوابط” روزنامه نگارى جامعه سوئد، علاوه بر درج نظر دخترانى كه آزادى مطلق را مى‏پسندند، با چاپ عكس دختران نوجوان محجبه، نظرات آنان را درباره پوشش، آزاديهاى فردى، آزادى انتخاب همسر به چاپ رسانده و به صورتى موزون و موجه، نسل دوم دختران مهاجر تبار (اعم از مسلمان و غيرمسلمان) را نسلى معرفى كرده كه همانند همسن و سالهاى “بومى” خود، به وظايف متقابل اجتماعى خود آگاه است.

در اين گزارشها، دختران خارجى تبار، افرادى تحصيلكرده، آگاه به اهداف زندگى خود و داراى موازين فرهنگى و اخلاقى غيرمتعارض با فرهنگ جامعه جديد معرفى شده‏اند.

حربه‏يابى مغرضين عليه اسلام و حجاب

گزارشهاى مفصل و مسلسل روزنامه “افتون بلادت” در توجيه و تشريح رشد اجتماعى مهاجرين، بخصوص “زنان و دختران مهاجر تبار مسلمان” در جامعه نوين، براى گروهى از مغرضين گران آمده است.

روزنامه “داگنزنيهتر” (ليبرال) يكى از گزارشهاى اجتماعى شماره ششم مرداد ماه ۷۸ خود را با انتخاب عنوان ” چرا روسرى سر كردن (حجاب) ممنوع نباشد؟” به گفت و گو و نقل نظرات “اسرين محمدى” دختر ۲۳ ساله ايرانى الاصلى كه اظهارات دو سال پيش وى عليه اسلام و بانوان مسلمان، با واكنش بسيار تند جامعه مسلمانان سوئد مواجه شد، اختصاص داده است.

اسرين محمدى در پى سخنان افراطى عليه زنان مسلمان ايران، در سال ۱۹۹۷، به يك “طعمه لذيذ تبليغاتى براى مطبوعات و رسانه‏هاى مغرض تبديل شد.

گزافه‏گويى عليه فرهنگ اسلامى، مطلوب مغرضين
چنين به نظر مى‏رسد كه “گزافه گويى” يك فرد، براى مقابله با تاثيرات احتمالى گزارشهاى روزنامه “افتون بلادت” از يك طرف و “حمله روانى به مسلمانان ساكن سوئد” مطلوب مغرضين است. اسرين محمدى، در بخشى از گفت و گوى خود با روزنامه “داگنزنيهتر” در ادامه حملات سابق به “حجاب” و فرهنگ بانوان مسلمان ساكن سوئد، به وجود “مقررات و ممنوعيتهاى گسترده و متنوع در سوئد اشاره كرده و گفته است كه:

“در سوئد مقررات و ممنوعيتهاى بسيار زيادى وجود دارد. چرا ممنوعيتى براى روسرى سر كردن تعيين نمى‏كنند. البته نه به اين معنى كه فرد روسرى‏دار (محجبه) زندانى شود، بلكه وى را وادار به پرداخت ۲۰۰ كرون جريمه نقدى نمايند و به او بگويند كه ديگر با روسرى از خانه بيرون نرو“.
درج نظرات “غيردموكراتيك” نظريه پرداز منتخب روزنامه “داگنزنيهتر” در ارتباط با “حجاب” به عنوان بخشى از فرهنگ غنى اسلامى كه به طور ملموس در كشور سوئد و در ميان زنان مسلمان، رو به گسترش است، در قبال گزارش روزنامه ارگان سوسيال دموكراتها كه به جذب آراى سياسى اقشار و آحاد مختلف مردم توجه دارند، قابل توجه است. آفتون بلادت كه پرفروشترين نشريه روزانه شمال اروپا محسوب مى‏شود، با انتخاب عنوان نقل قولى “من خودم همسرم را انتخاب مى‏كنم”، علاوه بر درج نظرات چند دختر نوجوان مسلمان و غيرمسلمان مهاجر، پاسخ دختران جوانى را كه والدين آنها از ۱۹ كشور مختلف (غالبا اسلامى) به سوئد مهاجرت كرده‏اند، به سؤالات اجتماعى و فرهنگى روزنامه به چاپ رسانده است.

پاسخ دختران نوجوان خارجى تبار كه از ديد بسيارى از مغرضين و افراد بومى بيگانه ستيز، در هاله‏اى دورتر از فضاى عادى جامعه زندگى مى‏كنند و مايل به زندگى فعال در جامعه نوين نيستند، ميزان بيگانگى جامعه بومى نسبت‏به ديدگاه واقعى آنها را نشان مى‏دهد.

سؤالات، آيا:
۱- به تبار خود افتخار مى‏كنى؟ بله، ۱۰۰%
۲- با دوستان سوئدى رفت و آمد دارى؟ ۵/۵۲% بله، ۵/۴۷% خير.
۳- خانواده درباره ازدواجت تصميم مى‏گيرند؟ ۲۰% بله، ۵/۷۲% خير. ۴- روابط جنسى قبل از ازدواج قابل قبول است؟ ۵/۲۷% بله، ۵/۷۲% خير.
۵- تاكنون به فكر تغيير نامت‏به اسم سوئدى بوده‏اى؟ ۱۰% بله، ۹۰% خير.
۶- كاريابى برايت‏به اندازه يك سوئدى سهل است؟ ۲۸% بله، ۷۲% خير.
۷- توسط عضوى از خانوده، تاكنون كتك خورده‏اى؟ ۵۰% بله، ۵۰% خير.
۸- به تحصيلات مورد علاقه رسيده‏اى؟ ۹۵% بله، ۵% خير.
۹- تابه حال به علت تعلق ملى تمسخر شده‏اى؟ ۵% بله، ۹۵% خير.
منبع : سفارت ج.ا.ا استكهلم

چهارشنبه 6 بهمن 1389  11:15 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها