0

آشنايي با كشور ژاپن

 
alimoradis
alimoradis
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : آذر 1389 
تعداد پست ها : 7040
محل سکونت : آذربايجان غربي

آشنايي با كشور ژاپن

موقعیت جغرافییی و شریط اقلیمی و جمعیت
ژاپن كشوري جزيره اي است كه در امتداد شمال شرقي ساحل قاره آسيا واقع شده و مركب از 4 جزيره اصلي بنام هاي هكايدو ، هنشو ، شيكـوكــو ، كيـوشــو و 6848 جزيره كوچك ( مجموعاً 6852جزيره ) ميباشد و كلاً 378000 كيلومتر مربع وسعت دارد . كل خاك ژاپن معادل 3/0 درصد مساحت خاكي كره زمين مي باشد و73% از مساحت اين كشور را كوهساران جنگلي تشكيل داده اند . بلندترين قله كوهستاني ژاپن فوجي نام داردكه ارتفاع آن 3776 متر است . ميـزان نـزول بـاران در ژاپن بطور متوسط ساليانه 1700 الي 1800 ميليمتر مي باشد.
-جمعيت
جمعيت ژاپن 291/127 ميليون نفر مي باشد كه 24/62 ميليون نفر را افراد مذكر و 05/65 ميليون نفر را افراد مؤنث تشكيل ميدهند . تراكم جمعيت در اين كشور 339 نفر و انتظار عمر جهت مردان 53/78 سال و جهت زنان 49/85 سال تشخيص داده شده است . ميزان مرگ و مير اطفال به 7/3 ( براي هرهزار تولد ) رسيده و رشد جمعيت 18/0 درصد ميباشد.

تشكیلات حكومتی
 
حكومت در ژاپن بصورت سيستم پارلماني مشابه با انگلستان مي باشد. در قانون اساسي پارلمان بعنوان عاليترين ارگان تصميم گيري پيرامون مسائل مملكتي تعيين گرديده است . امپراطور تنها بعنوان مظهر اتحاد مردم عنوان گرديده و كليه اعمال وي در رابطه با امور مملكتي ( مندرج در قانون اساسي ) بايستي با صلاحديد قبلي پارلمان انجام شود.
نخست وزير از بين نمايندگان پارلمان انتخاب مي گردد و وي وزيران دولت رامنصوب مينمايد.غالباً اكثر اعضاي كابينه از بين نمايندگان پارلمان انتخاب مي شوند. ژاپن داراي دو مجلس « نمايندگان »‌ و « مشاوران » مي باشد . مجلسين به عنوان چكيده و تحقق واقعي و عملي اصل حق حاكميت مردم تلقي گرديده و برطبق قانون اساسي، ارگان نمايندگي مردم ، بالاترين ركن قدرت حكومتي ،و تنها ركن قانونگذاري كشور ميباشند. مطابق با قانون اساسي كنوني ژاپن ،مجلس نمايندگان نسبت به مجلس مشاوران از تفوق و برتري قطعي برخوردار است.
نظام نوين انتخابات مجلس نمايندگان از تركيب انتخابات درحوزه هاي انتخابيه تك كرسي و انتخابات از طريق نمايندگي سهميه اي به وجود آمده است . ژاپن براي جبران اشكالات موجود در هريك از سيستم هاي فوق بطورمنفرد ، تركيبي از اين دو روش انتخاباتي را مورد پذيرش قرار داده است.
درنظام جديد،مجلس نمايندگان داراي 480 كرسي نمايندگي مي باشد، كه از اين تعداد ، 300كرسي به حوزه هاي انتخابيه تك كرسي در 47 ناحيه كشور تخصيص داده شده و 180 كرسي ديگر بين 11 بلوك منطقه اي توزيع گرديده كه از طريق ليست ثابت نمايندگي سهميه اي ،مردم نمايندگان خود را انتخاب مي كنند . در روش انتخاباتي درحوزه هاي انتخابيه تك كرسي ، هم احزاب مي توانند كانديداي خود را به مردم معرفي نمايند، و هم افراد منفرد و مستقل بدون وابستگي حزبي ميتوانند خود را نامزد نمايند. ولي در روش انتخابات از طريق نمايندگي سهميه اي ، فقط احزاب هستند كه ميتوانند ليست كانديداهاي مورد نظر خود را ارائه نمايند.
مجلس مشاوران درمجموع 242كرسي نمايندگي دارد ، برطبق قانون اساسي ، دوره نمايندگي در مجلس مشاوران شش سال مي باشد، و انتخابات براي نيمي از نمايندگان اين مجلس ، هرسه سال يكبار صورت مي گيرد. برخلاف نظام نوين انتخاباتي مجلس نمايندگان ، نظــام انتخاباتي مجلس مشاوران اجازه شركت يك نامزد انتخاباتي در هردو روش (كانديداي دو گانه )را نمي دهد.
نظام نوين انتخاباتي با هدف تغيير نظام سياسي ژاپن و تبديل آن به يك نظام سياسي دو حزبي تنظيم گرديده است ، كه در آن ، انتقال قدرت به راحتي ازحزب حاكم به حزب مخالف صورت پذيرد، و اراده مردم درتعيين دولتها و در نتيجه سرنوشت خود نافذتر گردد. اين نظام همچنين در راستاي دادن نقش بيشتر به احزاب سياسي بزرگتر و سياستهاي رقابتي آنها تنظيم گرديده است.

تحولات سیاسی  اخیر
 
سيستم حكومتي ژاپن بر اساس فعاليت احزاب سياسي قرارداشته و احزاب سياسي نقش تعيين كننده اي در صحنه سياست كشوردارند.در شرايط كنوني ،مهمترين احزاب سياسي فعال عبارتند از : حزب ليبرال دمكرات ، حزب دمكراتيك ژاپن ،حزب كومه جديد، حزب كمونيست ژاپن ،حزب سوسيال دمكرات.
حزب ليبرال دمكرات ، نماينده متنفذترين نيروي سياسي در ژاپن بود كه بطور مستمر ،اكثريت ثابتي را درمجلسين ژاپن از زمان تشكيل آن در سال 1955 تا ژوئيه 1993 حفظ كرد و پس از يك دورة 9 ماهه دوري از قدرت از 1994 به بعد با ائتلاف با احزاب كوچكتر دولت را تشكيل داد. اين حزب در انتخابات مجلس نمايندگان كه در 30 ماه اوت سال 2009 برگزار شد شكست فاحشي خورد و در حاضر در مجلس نمايندگان حزب دموكراتيك ژاپن حائز اكثريت مي باشد .
حزب دمكراتيك ژاپن در تاريخ 1996 ميلادي تاسيس و در سالهاي اخير انتخاباتهاي مجالس قانونگذاري در كسب كرسيهاي پارلماني به موفقيتهاي قابل توجهي دست يافت. با ادغام حزب ليبرال در حزب دموكراتيك اين حزب عملاً بعنوان دومين حزب بزرگ سياسي ژاپن درآمده بود و با تنزل موقعيت احزاب كمونيست و سوسيال دمكراتيك آراء مخالف به سمت حزب دموكراتيك جذب شد .  در انتخابات مجلس نمايندگان اين حزب باخط مشي جوانگرايي ، و باهدف تغيير وضعيت سياسي جاري از مفاهيم سنتي احزاب سياسي به يك شبكه آگاه سياسي از شهروندان ، بعنوان يك مجراي وسيع ارتباطي ومتعهد به اصلاحات بنيادين در نظام موجود تاسيس گرديده است.
تعداد كرسيهاي احزاب درمجلس نمايندگان پس از انتخابات 30 اوت2009 بقرار ذيل است :
حزب دمكراتيك ژاپن                308   كرسي
حزب ليبرال دمكرات                119       
حزب كومه نوين                     21         
حزب كمونيست                     9          
حزب سوسيال دمكرات            7          ”        
مستقلين و غيره                   16        
تركيب جديد احزاب سياسي در مجلس مشاوران :
حزب دمكراتيك ژاپن             113     كرسي
حزب ليبرال دمكرات             85         
حزب كومه نوين                 20          
حزب كمونيست                  7          
حزب سوسيال دمكرات        5           
حزب جديد مردم               4           
مستقلين                          8           
آقاي يوكيو هاتوياما، نخست وزير كنوني،  از حزب دموكراتيك ژاپن و نود و سومين نخست وزير ژاپن است كه در 16 سپتامبر 2009 به نخست وزيري رسيد . وي 62 سال دارد و داراي مدرك دكترا از دانشگاه استانفورد ايالات متحده ميباشد.

شاخصهای عمده اقتصادی
 
سيستم اقتصادي ژاپن سرمايه داري و مبتني بر بازار مي باشد. اين كشوردر حال حاضر به عنـوان دوميـن قدرت اقتصادي دنيا (از لحاظ توليد ناخالص داخلي )محسوب مي شود.جامعه ژاپن از تجمع خانوارهاي صاحبان صنايع ، بوروكراتهاي دولتي ، احزاب سياسي و حتي دانشگاهيان تشكيل گرديده و لذا سياست ، تجارت وجامعه به هم پيوسته مي باشد. وعقيده عمومي بر آن است كه اين تجمع و يا اتحاد باعث حفظ امنيت ملي ، ايجاد اشتغال كامل و توزيع مخاطرات ( ريسك ) گوناگون بين همه آحاد ملت مي گردد.
اگر چه پايه هاي رشد و توسعه ژاپن در دوران امپراتوري ميجي ( 1912-1868 ) استوار گرديده معهذا رشد و شكوفائي اقتصاد اين كشور مرهون تلاش همه جانبه مسئولين دولتي ، صاحبان صنايع، نوآوران و مردم كشور در طي دوران بعد از جنگ جهاني دوم بوده است .
 
تحول اقتصاد داخلي ژاپن
بدنبال « توافق پلازا » در سپتامبر 1985 و ترقي تدريجي ارزش برابري ين در مقابل دلار و ساير ارزهاي عمده ، بانك مركزي ژاپن سياست انبساطي پولي را در پيش گرفت و نرخ بهره رسمي در چند نوبت كاهش داده شد. بدين ترتيب اقتصاد اين كشور از سال 1987 به علت اين سياسـت ، وارد مرحله رشد اقتصادي بالائي گرديد و سفته بازي -
« اسپكولاسيون » - بي سابقه اي در بازار دارائيها، خصوصاً زمين و اوراق بهادار ، پديد آمد.
بانك ژاپن جهت جلوگيري از اين روند مخاطره آميز درماه مه سال 1989 نرخ بهره رسمي را كه به حد بي‎سابقه 5/2% رسيده بود، افزايش داد و سياست هاي پولي انقباضي را اتخاذ نمود. ادامه اين سياست بتدريج اثرات خود را در اقتصاد كشور به ظهور رسانيد و قيمت زمين وسهام در سال 1991 رو به تــنزل گذاشــت . بسياري از بانك ها و نهادهاي مالي ژاپن كه در طي دوره « اقتصاد حبابي » وام هاي عمده اي را به شركت هاي ساختماني ومعاملاتي املاك اعطا نموده بودند، به علت كاهش قيمت داراييهايي كه نزد آنها به وثيقه گذاشته شده بود، خسارات عمده اي ديدند و با مساله « بدحسابي » مشتريان خود مواجه شدند.
شايان ذكر است كه اوايل سال 1992 علايمي دال بر ركود اقتصادي پديدار گشت و لذا دولت مجدداً سياست هاي پولي انبساطي اختيار نمود و نرخ بهره رسمي را در چندين نوبت كاهش داداين نرخ در حال حاضر 4/0 % ميباشد.
دولت همچنين از سال 1992 تا بحال درچندين مرتبه طرحهاي ايجاد تحرك در اقتصاد كشور با بهره برداري از افزايش سرمايه گذاري در پروژه هاي عمومي عام المنفعه و غيره را بمورد اجرا گذاشته كه اگرچه  هنوز هم به رونق اقتصادي منتج نگرديده معهذا در سالهاي اخير رشد آهسته و مداومي(تاقبل از بحران مالي جهاني) قابل رؤ يت بوده است.
وضعيت اخير اقتصادي ژاپن
 اگر چه ميزان بيكاري در ژاپن(كه در ماههاي اخير به حد 2/5 در صد نيز رسيده بود) در مقايسه با ايالات متحده و اروپا نسبتاً پائين مي‌باشد معهذا چنانچه اين معيار را كه از تقسيم تعداد بيكاران بر كل نيروي كار حاصل مي‌شود را در نظر بگيريم، با توجه به اينكه كل نيروي كار در سالهاي اخير روندي كاهنده داشته‌ است، نرخ بيكاري افزايش زيادي داشته است. در سال 1998 كل نيروي كار در حد غائي خود بود و چنانچه در وضعيت فعلي نيز نيروي كار در همان حد باقي مي‌ماند نرخ بيكاري در ژاپن به حد 8% مي‌رسيد. كاهش فعاليت‌هاي اقتصادي علت عمده افزايش نرخ بيكاري مي باشد. طبق برآوردهاي موجود ميزان تقاضا حدود 7% (35تريليون ين) كمتر از ميزان عرضه مي‌باشد. در دهه‌هاي قبلي دولت براي ايجاد تحرك در اقتصاد كشور از سياست افزايش كارهاي عمومي عام‌المنفعه (public works) پيروي مي نمود. معهذا در حال حاضر بعلت افزايش شديد كسري مالي، گسترش كارهاي عمومي عام‌المنفعه غير ممكن ميباشد. جمع بدهي‌هاي دولت مركزي و دولتهاي محلي تا پايان مارس 2011 به معادل 8/1 برابر توليد ناخالص داخلي خواهد رسيد.
 سرمايه‌گذاري‌هاي دولتي در سال 1996 به حد غائي خود (6/42 تريليون ين) رسيد. در سال 2008 كل سرمايه‌گذاريهاي دولتي 7/19 تريليون ين بود. آقاي هاتوياما نخست وزير ژاپن بودجه كارهاي عمومي جهت سال مالي 2010 را حدود 3/18% نسبت به رقم سال مالي 2009 كاهش داد. دولت جديد بجاي افزايش بودجه كارهاي عمومي عام‌المنفعه افزايش مواجب خانوارها در رابطه با پرورش كودك، تا پايان دوره راهنمائي و پرداخت شهريه دبيرستانهاي دولتي را در نظر گرفته است. كل مبلغ اين طرح 7/2 تريليون ين مي‌باشد كه در مقايسه با ارقامي كه سابقا جهت كارهاي عمومي هزينه مي‌شد اندك است.
 يكي ديگر از زمينه‌هاي ايجاد رونق اقتصادي گسترش صادرات مي‌باشد. وابستگي ژاپن به صادارت حدود 5/17% (در سال مالي 2008) مي‌باشد كه در مقايسه با آلمان (40%) و فرانسه (20%) چندان هم زياد نمي باشد. معهذا با توجه به بحران اقتصادي اخير صادرات ژاپن در ماه فوريه 2009 حدود 4/49% بصورت ساليانه كاهش يافت ليكن در ماههاي اخير با توجه به رشد نسبتاً مستحكم در چين صادرات ژاپن بهبود يافته است.
 البته بالا رفتن ارزش برابري ين در مقابل دلار نيز بر وضعيت صادرات ژاپن تأثيرگذار است. واحد پول ژاپن تقريباً بمدت 28 ماه در مقابل دلار آمريكا روندي صعودي داشت و اخيراً هر دلار در حوالي 90 ين در بازارهاي بين المللي معامله مي‌شود. واحد پول كشورهايي كه داراي مازاد تجاري معتنابهي هستند معمولاً روندي فزاينده دارد. ليكن دولت چين نوسانات ارزش رنمينبي (RENMINBI) را كنترل نموده و از افزايش ارزش آن جلوگيري نموده است. بطور كلي بازار سرمايه در چين كنترل شده است و دولت نرخ برابري پول اين كشور در مقابل ساير ارزها را تعين مي‌كند. در ژاپن امكان كنترل ارزش برابري ين وجود ندارد و لذا هرگونه هماهنگي در زمينه نوسانات ارز و نياز به مداخله دولتها، از طريق وزراي دارائي كشورهاي گروه 7 صورت مي‌پذيرد.
وضعيت اشتغال
 طبق آخرين آمار منتشره وزارت امورداخله و ارتباطات ژاپن ميزان بيكاري در ماه فوريه سال 2010 به 9/4% رسيد كه مشابه ميزان ماه قبل مي‌باشد. ليكن در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 250000 نفر ديگر شغل خود را از دست داده اند و تعداد 24/3 ميليون نفر از نيروي كار ژاپن فاقد شغل مي باشد.
 1/1 ميليون نفر از رقم مذكور، بعلت تصميم صاحب كاران خود و با توجه به وخامت وضعيت اقتصادي شغل خود را از دست داده‌اند. درماه فوريه تعداد شاغلين 800.000 نفر كاهش يافت و به 85/61 ميليون نفر رسيد. وضعيت بيكاري در بخش صنايع با وخامت بيشتري همراه بوده است. تعداد 540.000 نفر از نيروي كار در اين بخش طي يك سال گذشته شغل خود را از دست داده‌اند و در حال حاضر تعداد 49/10 ميليون نفر در اين بخش فعاليت دارند.
 برعكس در بخش پزشكي و رفاه اجتماعي تعداد شاغلين طي يكسال گذشته 420.000 نفر افزايش يافته و به 49/6 ميليون نفر رسيده است.
 نرخ بيكاري براي مردان به 2/5% رسيده كه با ميزان ماه قبل مشابه است. ميزان بيكاري خانم‌ها 2% كاهش يافته و به 4/4% رسيده است. علت بهبودي وضعيت اشتغال خانم‌ها مرتبط با افزايش تعداد كاركنان زن در مشاغل پاره وقت در فروشگاههاي خرده فروشي و صنايع رفاه اجتماعي مي‌باشد.      در ضمن نسبت پيشنهاد كار به متقاضيان كار در ماه فوريه 47% به 1 بوده كه اين رقم بمعناي آن است كه براي هر يكصد نفر داوطلب كار جديد تنها 47 شغل وجود داشته است.
وضعيت خانوارها
 متوسط مخارج مصرفي ماهيانه خانوارهاي ژاپني نيز در ماه فوريه نسبت به مدت مشابه سال قبل 5/0 درصد كاهش يافته و به 261163 ين رسيده كه براي هفتمين ماه متوالي ادامه يافته است. خانوارهاي ژاپني با توجه به وخامت نسبي وضعيت اقتصادي و پيش‌بيني ادامه اين روند در كوتاه مدت در مخارج خود احتياط بيشتري بخرج مي‌دهند. در ضمن متوسط درآمد ماهيانه خانوارهاي ژاپني در ماه فوريه 463866 ين گزارش گرديده است كه 3/1% نسبت به سال قبل ترقي داشته است.
بودجه سال مالي 2010
وزارت دارائي ژاپن جهت سال مالي 2010 يك بودجه 299/92 تريليون يني پيشنهاد نموده كه 751/3 تريليون ين نسبت به رقم مشابه در سال قبل ترقي نموده است .     افزايش ميزان بودجه تلاش جديد دولت ژاپن جهت مقابله با اثرات منفي كاهش شديد فعاليت هاي اقتصادي در سطح جهاني مي باشد.
رقم مربوط به هزينه هاي عمومي 454/53 تريليون ين در نظر گرفته شده كه اين رقم نيز 723/1 تريليون ين نسبت به رقم مشابه در سال قبل افزايش يافته است. بيش از 79/4 تريليون ين(حدود 53 ميليارد دلار) از بودجه كل كشور در سال مالي 2010  به هزينه هاي دفاعي اختصاص داده شده است .
شاخص هاي عمده اقتصادي ژاپن
ذخاير رسمي به ارز خارجي در دسامبر سال 2010                        7/1053 ميليارد دلار
توليد ناخالص داخلي در سال 2009 به قيمتهاي جاري                      09/5تريليون دلار
صادرات ژاپن در سال 2009                                                         580 ميليارد دلار
واردات ژاپن در سال 2009                                                          550 ميليارد دلار
متوسط واردات نفت خام از ايران در سال 2009                              421 هزار بشكه در روز
نرخ بيكاري(ژانويه 2010)                                                            8/4 %
نرخ بهره رسمي                                                                     4/. %
نرخ بهره سپرده هاي كوتاه مدت                                                15/. %
ميزان رشد اقتصادي در سال 2009                                              6 - % (اسمي)
ميزان رشد اقتصادي در سال 2009                                              5 - % (واقعي)
        در ضمن طي دوره ژانويه الي دسامبر 2009 صادرات ايران به ژاپن 25/9 ميليارد دلار وواردات ايران از ژاپن به 64/1 ميليارد دلار رسيد و حجم روابط دو كشور حدود 11 ميليارد دلار بوده است.
متوسط ارزش دلار در سال 2009 برابر با 61/93 ين بوده است.

نظام آموزشی
 
از نيمه اول قرن شانزدهم، هنگامي كه ژاپن هنوز در مرحله فئوداليته به سر مي برد، مردم كشور شوق و ذوق زيادي براي آموزش داشتند. در آن زمان، طبقه سامورائي علاوه بر مسئوليت امورنظامي، وظيفه ارائه آموزش را نيز به عهده داشت. به همين منظور، مدارسي در تمام نقاط كشور تأسيس شده بود تا به اطفال خانواده هاي سامورائي موضوعات فرهنگي، اخلاقي و نظامي مورد نياز وظائف آنان را تعليم دهد.
همچنين در آن دوران، تعداد بيست هزار مدرسه كه به «تراكويا» (مدارس معابد) معروف بوده اند، در سراسر كشور تأسيس گرديده بود. حضور يافتن در اين مدارس معابد كاملاً داوطلبانه بود و هيچگونه محدوديتي درمورد سن نيز وجود نداشت. در حدود 40% از دهقانان و مردم شهرنشين در اين گونه مدارس تحصيل مي كردند.
در دورة «ادو» (EDO) (1600 الي 1868ميلادي) كه ژاپن دروازه هاي خود را به روي خارجيان بست و از ورود فرهنگ و رسوم بيگانه به داخل كشور جلوگيري نمود، رهبران ژاپن امر آموزش همگاني و تعميم آن را ســرلوحه اقدامات اصلاحــي خود قــراردادند. در همين دوره، يك فيلسوف ژاپني به نام «ناكائه توجو» اعلام داشت:«هيچ دولت و ملتي نمي تواند بدون اين كه افراد آن كشور سواد و فرهنگ خود را ارتقاء دهند، پيشرفت و توسعه داشته باشد.»
در عصر «ميجي» يك سيستم آموزشي مختلط تأسيس گرديد. اين سيستم جديد از آغاز مدرسه ابتدائي تا پايان دوران دانشگاه را زير پوشش خود قرار مي داد و به منظور تضمين و پيشرفت صنعت و فرهنگ از طريق معرفي دانش غربي به وجود آمده بود.
سيستم جديد آموزش با شعار «ما چشم به راه دوراني هستيم كه در هيچ خانه روستائي يا شهري حتي يك نفر بي سواد وجود نداشته باشد» در سال 1872 ميلادي ترويج يافت و در همين سال قانون آموزش اجباري براي اوليــن مرتبه به مرحله اجرا گذاشته شد كه 28% از كل افراد واجد شرائط در مدارس آن شركت كردند. از 1900 – 1872 ژاپن موفق گرديد اين سطح را با انگلستان هم رديف كند و به 80% برساند.
در سال 1900 ميلادي، اطفالي كه به سن 6 سالگي مي رسيدند، بايد 4 سال دورة آموزش اجباري را بگذرانند. در همين سال، 90% كودكان واجد شرائط به مدرسه مي رفتند و در سال 1907 وقتي تعليمات اجباري از 4 سال به 6 سال افزايش يافت اين نسبت به 99% رسيد.
شايان ذكر است كه ژاپن توانست طي مدت چهل سال، از لحاظ ظرفيت آموزشي به حد كشورهاي پيشرفته اروپائي نظير انگلستان برسد. از اين مرحله به بعد، تعداد بسياري مدارس ابتدائي، دبيرستانهاي مقدماتي و متوسطه، مدارس حرفه اي، كالج و دانشگاههاي متعدد تأسيس گرديد.
از سال 1982 ميلادي، نسبت دانش آموزاني كه از مدارس ابتدائي به دبيرستانهاي مقدماتي راه يافتند 100% بود و حدود 95% از دانش آموزان سيكل اول دبيرستان موفق شده اند به دورة سيكل دوم راه يافند.
1- مهد كودك و كودكستان
كودكان ژاپني قبل از ورود به دبستان، معمولاً در كلاسهاي مراكز پرورش كودك و يا كودكستانهاي شركت مي نمايند. مراكز پرورش كودك دولتي است و فلسفه تأسيس آنها ايجاد تسهيلات براي والدين شاغل مي باشد. اين مراكز شش روز در هفته جهت مراقبت از كودكان نوزاد الي 5 ساله از ساعت 8 صبح الي 6 بعد از ظهر داير مي باشد. سرپرستي اين گونه تأسيسات را «وزارت تندرستي و رفاه» و شهرداريهاي منطقه اي برعهده دارند.علاوه بر مراكز پرورش كودك (Hoikuen)، كودكستانهائي نيز بدون توجه به وضعيت شغلي والدين براي كودكان 4 سال به بالا وجود دارد. كلاسهاي كودكستان (yochien) از ساعت 9 صبح الي 30/1 بعد از ظهر در شش روز از هفته باز است.
در سال 2006 تعداد 13835 كودكستان در ژاپن مشغول به فعاليت بودند كه تعدا 1726520 كودك در آنها در حال تعليم ديدن بوده اند.
2- مدرسه ابتدائي
بر طبق ماده 26 قانون اساسي ژاپن، والدين وظيفه دارند كودكان خود را از سن 6 سالگي به مدرسه بفرستند و مقامات دولتي شهرهاي كوچك و بزرگ و روستا در اين زمينه به تأسيس مدارس گوناگون به منظور آموزش اجباري مبادرت مي ورزند.
مدت آموزش در مدارس ابتدائي 6 سال است و دانش آموزان در اين دوره به فراگيري زبان ژاپني، علوم اجتماعي، حساب، علوم، موسيقي، هنر، صنايع دستي، خانه داري، ورزش و اخلاق مي پردازند. در طول تحصيلات ابتدائي، در اكثر موارد يك معلم تمام موضوعات مختلف را تدريس مي نمايد.
در سال 2006 تعداد 22878 دبستان در سطح كشور فعاليت داشته اند كه تعداد دانش آموزان آنها 7187417 نفر بوده اند.
3- دبيرستانهاي مقدماتي (چوگاكّو)
در دبيرستانهاي مقدماتي، به منظور تربيت شخصت هائي كه بتوانند به ايفاي نقش هاي مفيد در جامعه بپردازند، علوم پايه و فنون لازم براي شغلهاي مورد نياز به دانش آموزان تدريس مي گردد. همچنين استعداد يابي ذاتي دانش آموز پرورش داده مي شئد تا وي را در يافتن مسير آينده زندگي خود متناسب با شخصيت فرديش ياري كنند. مدت تحصيل در اين دبيرستانها 3 سال و اجباري است.
در سال 2006 تعــداد 10992 دبيــرستان مقدماتــي در ژاپن داير بوده كه وظيفه تدريس به 3601527 دانش آموز را عهده دار بوده اند.
 4- سيكل دوم دبيرستان
فارغ التحصيلات دبيرستانهاي مقدماتي پس از گذراندن يك آزمون ورودي مي توانند به سيكل دوم دبيرستان راه يابند.
در اين دورة دبيرستان، دانش آموزان موضوعات آكادميك يا خاصي را فرا مي گيرند كه هدف از آن تربيت دانش آمــوزان به صورت شخصيت هاي قــادر به خدمت در ميهــن مي باشد. موضوعات آموزشي، پايه هاي لازم بــراي پرورش دادن عقيده دانش آموزان براي نيل به اميال و آرزوهايشان را در زندگي فراهم مي نمايد.
مدت تحصيل در اين دبيرستانها 3 سال است كه اكثراً به وسيله حكومت هاي محلي و نيز به صورت خصوصي تأسيس گرديده اند.
در سال 2006 تعداد 5385 دبيرستان متوسطه در ژاپن وجود داشته كه تعداد 3494513 دانش آموز در آنها به تحصيل مشغول بوده اند.
5- مؤسسات آموزش عالي
سيستم آموزش عالي در ژاپن كه فارغ التحصيلان دبيرستانها را پس از برگزاري آزمون ورودي مي پذيرد شامل دانشگاهها، كالج هاي مقدماتي، كالج هاي تكنولوژي و مدارس تخصصي مي باشد.
دانشگاههـاي ژاپــن به دو صورت دولتــي و خصوصي مي باشد. آموزش دانشگاهي عموماً 4 سال طول مي كشد، ولي براي رشته هاي پزشكي و دندانپزشكي 6 سال لازم است.
براي اخذ مدرك فوق ليسانس دو سال و براي گرفتن دكترا 3 سال ديگر مورد نياز است.
تا سال 2006 تعداد 744 دانشگاه در ژاپن وجود داشته كه تعداد 568 دانشگاه آن توسط بخش خصوصي تأسيس شده است.
علاوه بر دانشگاههاي مذكور تعداد 64 كالج فني، 468 كالج مقدماتي، 3441 مدرسه آموزشهاي تخصصي و 1729 مدرسه متفرقه در ژاپن دائر بوده است.
قابل ذكــر است كه اكنون در ژاپــن تعداد 71 مدرسه براي نابينايان، 104 مدرسه مختص ناشنوايان و 831 مدرسه ويــژه معلولين (به غير از نابينا و ناشنوا) وجود داشته كه غالباً توسط دولت تأسيس گرديده اند.
در ضمن در سال 2006 تعداد 103806 دانشجوي خارجي در ژاپن به تحصيل اشتغال داشته كه 9057 نفر از آنها بورسيه وزارت آموزش و پرورش بوده اند. تعداد دانشجويان ايراني در اين كشور حدود 230 نفر ميباشد.

خصایص ویژه  اجتماعی
 
 درر ژاپن اشتراك زبان و نژاد دربين مردم، توام با اشتراك در آداب و رسوم،  و نيز آئين و شرايط خاص جغرافيائي همسوئي افكار و اعتقادات را فراهم نموده و اين عوامل منجر به رشد روحيه اجتماعي و سختكوشي وعادت به كار دستجمعي و هماهنگي در بين مردم شده است. در اين كشور تواضع از مدير آغاز و در مجموعه رده هاي پائين انتشار مي يابد. هرگاه يكي از دو طرف فاقد اين خصلت باشد، نحوه ارتباط به سرعت به شكل رئيس و مرئوس مبدل و بالطبع ميزان مشاركت افراد در پيشبرد اهداف سازمان در سطح وظيفه ، دستور و كنترل تقليل مي يابد. 
بطور كلي در ژاپن بجاي پرورش روحيه انحصارگرائي يا فرد گرائي ، نگرش سطحي به مسائــل ، عــدم برنامه ريزي و رقابت شخصي نابجا براي تفوق بر ديگران ، زمينه هائي در اجتماع پرورش داده شده كه ابتدا موفقيت در اموراجتماعي را تامين نموده و مالاً به رفاه هر فرد جامعه منتج گرديده است .روحيه وطن دوستي در اقشار ملت اشاعه داده شده و انضباط ويژه اي درشيوه زندگي و كارهاي اجتماعي به چشم مي خورد كه نظير آن را بندرت در ساير كشورها ميتوان مشاهده نمود.
اكثريت مردم ژاپن به خانواده اهميت زيادي ميدهند ، به عهد خود وفادارند، غيبت نمي كنند، دروغ نمي گويند و همواره« ژاپني گرا » هستند يعني اينكه رابطه حقيقي آنان با خودشان است وخارجي هميشه بيگانه است ، لذا در برخورد باخارجيان همواره داراي رفتاري توأم با نزاكت ، تبسم ، كم صحبتي ، وعدم گفتگو پيرامون مسائل جدي مي‎باشند.درضمن غالب مردم ژاپن از پذيرائي از مهمان در منزل خود، به علت محدوديت هاي فيزيكي و فرهنگي، ابا دارند و در صورت نياز از مكان هاي عمومي (رستوران و هتل ) براي پذيرائي استفاده مي كنند.
   

نحوه تفكر و ذهنیت ژاپنی ها
 
خصيصه هاي عمده طـرز تفكـر سنتي و فرهنگ ژاپني را عمدتا ً ميتوان منشعب از ً تجربيات مستقيم ً و ً عقايد تجربي عمومي ً بيان نمود. ژاپني ها بشدت علاقمند به تجربه نمودن وتمتع از زندگي بوده ،  زندگي را با تمام ابهامات، ناملايمات ، و تناقضاتش پذيرا بوده ،  همواره بر تمايلات مستقيماً درك شده و احساسي تاكيد داشته  و برايشان تجربيات تازه بدست آمده از اهميت زيادي برخوردار است.جنبه منفي اين طرز تفكر از زندگي عدم توجه به جنبه هاي معنوي يا روشنفكرانه و مشكل بودن تفكر راسخ ميتواند باشد. علت اين امر شايد آن است كه ً شرق ً ، خاور دور و خصوصاً ژاپن ، كاملاً با ً غرب ً منطق گـرا تفاوت دارد . ً شرق ً ميكوشــد كه واقعيـت را ً در آنچه هست و يا در كليت آن ً بگيرد. تفكر غربي از تناقضات ،معماها وتوهمات اجتناب ميورزد ؛ و ليكن در خاوردور عقيده عمومي بر آن است كه ازاين جنبه هاي زندگي نبايد تنفر داشت.
بعضي از محققين ساده زيستن را بعنوان يكي ازصفات ژاپني ها قلمداد نموده اند. همچنين جواب دادن غير مستقيم، تبسم بجاي درگيرشدن دريك بحث منطقي ،ابراز احساسات بجاي منطق و عينيت گرائي ، جواب مؤدبانه بظاهر مثبت به جاي پاسخ رك و صريح و ايجاد چالش در طرف مقابل ، پيروي از“ سمبوليزم ” در بسياري ازجنبه هاي زندگي و هنر ، از ديگر خصيصه هاي ژاپني ها برشمرده شده است.
ژاپني ها در استقبال از ايده هاي خارجي شايد يكي از  بي تعصب ترين مردم روي زمين باشند؛ و ليكن همواره اين گونه ايده ها به شيوه اي مطلوب با فرهنگ بومي تطابق داده ميشود.مردم اين سرزمين همچنين اهميت زيادي به هماهنگي و تسامح نسبت به عقايد واعمال ديگران ازخود نشان ميدهند .تاكيد برجنبه هاي عملي زيست ، و دوست داشتن طبيعت و ابراز آن در بسياري از جنبه هاي زندگي روزمره (نظيرمراسم چاي ، گل آرائي ، باغباني و غيره ) در عموم مردم مشاهده ميشود. در فرهنگ ژاپني برجنبه هاي زيبائي زندگي تاكيد گذاشته شده و اگر بگوئيم كه زيباشناسي وذوق و شوقي كه مردم اين كشور دربسياري از امورزندگي از خود نشان ميدهند به مراتب بيش از ساير مللاست ، شايد سخني به گزاف نگفته باشيم.

اخلاقیات و روابط اجتماعی
 
اخلاقيات ژاپنيها نيز تا حد زيادي منحصر بفرد ميباشد. در بسياري از كشورها اخلاق عمومي از معتقدات مذهبي و نيز با پيروي از تعاليم مشاهير آن ديار نشأت گرفته است. وليكن در ژاپن نميتوان هيچگونه اساس فلسفي ويا متافيزيك ومذهبي براي اخلاقيات تعيين نمود . اخلاقيات در ژاپن تنها يك الگوي زيست اجتماعي واقعگرايانه و عمدتاً براساس وظيفه ، وفاداري نسبت به گروه و مافوق ، و سلسله روابط اجتماعي منحصراً ژاپني استوار است. جوهره اين اصول اخلاقي را درونگرائي ،صفاي باطن ،آرامش دروني وتاكيد بر انگيزه و پرهيز از دنباله روي كوركورانه اصول فكري تشكيل ميدهد.در ژاپن رابطه انساني از اهميت زيادي برخورداراست . برخلاف فرهنگ غربي كه در آن تاكيد زيادي بر اصل فرديت گذاشته ميشود، در ژاپن گروه اهميت بيشتري داشتهو وفاداري نسبت به گروه و مافوق مورد تأكيد است. اين گونه ازجنبه هاي جمع گرائي از امور خانواده تا كشوري را شامل ميشود .البته در سالهاي اخير روابط اجتماعي در اين كشور به سمت نوع مرسوم در كشورهاي غربي سوق نموده و فرهنگ سنتي درحالت دگرگوني است . نسل جوان امروزي ژاپن نسبتا غرب گرا است و قيد و بندهاي نسل هاي گذشته را ندارد. جوانان در حال حاضر وقت بيشتري را در تنهايي با كامپيوتر و يا بازيهاي ويدئوئي مي گذرانند و روابط شخصي ازصميميت كمتري برخوردار است و روند روابط خانوادگي رو به تضعيف گذاشته است. . ژاپن مدرن بي آلايشي سابق خود را باخته و بجاي آن خود بيني عجيبي در حال جوانه زدن ميباشد . اين نگراني وجود دارد كه اخلاقيات اين جامعه در حالت گسستگي باشد و آن نوع همبستگي كه زماني يكي از صفات بارز اين جامعه را تشكيل مي داد رو به نابودي گذاشته باشد.
 

نحوه نگرش به مذهب
 
در ژاپن مذاهب متعددي وجود دارند كه كم وبيش انتخابي از اصل و ياصورت اوليه آن مذاهب بوده و انعطاف پذيري هاي لازم جهت اطمينان از عدم ايجاد تنشهاي مذهبي درجامعه در آنها ايجاد گرديده و به بياني ديگر ً ژاپنيزه ً گرديده اند. اهداف غائي اين مذاهب براي ژاپني ها چندان اهميت ندارد. آنچه مهم است نيل به آرامش دروني ومواجهه آرام با مسائل زندگي ميباشد. شينتوئيزم ،بوديزم و كنفوسيانيزم در كنار هم براي مقاصد عملي به كارگرفته شده اند و در كليه اين مذاهب بر صبر و شكيبائي و روحيه هماهنگي تاكيد بعمل آمده است .بسياري ژاپن را سرزمين بودا تلقي ميكنند ، وليكن واقعيت آن است كه بوديزم مرسوم در ژاپن با بوديزم ناب و ياحتي بوديزم رايج درجنوب و جنوب شرقي آسيا فرق بسيار دارد.در ژاپن بوديزم به عنوان يك مذهب پر از نشاط توصيف گرديده ، زيرا ژاپني ها عموماً از زندگي لذت مي برند . ايجاد تغييرات عمده در بسياري از اصول فلسفه بودائي ، مذهبي و اخلاقيات كه در بسياري از كشورهاي منطقه غيرممكن و يا به سختي امكان پذير است ، در ژاپن به راحتي ميسرگرديده است.در يـك بــررسي كــه تـوســط  انستيتــوي ريـــاضيات آمـاري موسوم بـــه  INSTITUTE OF STSTISTICAL MATEHMATICS در سالهاي اخير صورت گرفته 35 درصد مردم خود را معتقد به مذهب اعلام نموده و 65 درصد ديگر اعلام داشته اند كه پيرو هيچ مذهبي نيستند.

ادیان و مذاهب
 
طبق قانون اساسي ، آزادي مذهبي براي همه مردم كشور تضمين گرديده و هيچ سازمان و ارگان مذهبي نبايد از دولت امتيازي دريافت و يا هيچ گونه قدرت سياسي اعمال نمايد. حكومت و ارگانهاي حكومتي بايد از فعاليت در امر تعليمات مذهبي يا هرنوع فعاليت مذهبي پرهيز نمايند.اگر چه در ژاپن مذهب رسمي وجود ندارد معهذا آيين هاي شينتوييزم و بوداييزم درعموم مردم رواج داشته و بيشترين پيروان را بخود اختصاص داده اند.
شينتو
كلمه شينتو از كلمات چيني شين  تائو (به معني طريقت خدايان) مشتق گرديده است. شينتو آئين باستاني ژاپن است كه قدمت آن به 500 سال قبل از ميلاد مسيح ميرسد و بدواً تركيبي غير شفاف از نيايش طبيعت، پرستش باروري، فنون غيب گوئي ، پرستش قهرمانان و پيروي از عقايد جادوگران و كاهنان اولية تمدن بشري (shamanism) ، بوده است.
در افسانه هاي مربوط به پيدايش شينتو از تاريخ و زندگي «كامي» (خدا) سخن بميان آمده است. در ميان خدايان يك زوج مقدس يعني ايزاناگي نو ميكو تو ( IZANAGI NO  MIKOTO ) و ايزانامي نو ميكوتو (IZANAMI-NO-MIKOTO) وجود داشتند كه جزائر ژاپن از آنان تولد يافت. فرزندان آنها به خدايان قبيله هاي گوناگون ژاپني مبدل شدند.
آما تراسو اوميكامي (AMATERASU OMIKAMI) يا الهه خورشيد يكي از دختران آنها بود. وي جده خانواده امپراطوري انگاشته شده  و بعنوان رئيس خدايان محسوب مي گردد. زيارتگاه وي در ايسه (ISE) واقع است و گفته ميشود كه زادگان وي كشور را متحدالشكل نمودند. برادر وي سوسانو (SUSANO) نام دارد كه در روايت است از بهشت نازل شده و در سرتاسر دنيا سير و سياحت نموده و مشهور به كشتن افعي عظيم شرارت است.
«كامي» الوهيت شينتو ميباشد. اين كلمه را معمولاً بعنوان «خدا» يا «خدايان» ترجمه كرده اند . معهذا «كامي» هيچگونه شباهتي از لحاظ معنا به خدا در اديان توحيدي (يگانه پرستي) ندارد. لذا مفهوم تواناي مطلق و همه جا حاضر بودن خدا در مفهوم «كامي» متجلي نميشود. خدايان متعدد ديگري به اشكال مختلف از جمله به اشكال ذيل براي پيروان شينتو متصور است:
- مخلوقات و اشياء طبيعي (غذا، رودخانه ، صخره)
- خدايان نگهبان نواحي و يا قبائل خاص
- افراد استثنائي ، شامل كليه امپراتورها (منهاي آخرين امپراتور)
- نيروهاي خلاق آبستره
 اين خدايان معمولاً مهربان و بي خطر تلقي ميشوند و محافظ و پشتيبان مردمند.
شينتو داراي مبحث خداشناسي توسعه يافته اي نبوده و فاقد دستورالعمل اخلاقي مختص خود مي باشد. پيروان شينتو بيشتر دنباله رو دستورالعمل هاي اخلاقي كنفوسيوس هستند.
در كتب مذهبي شينتو راجع به «دشت پهناور بهشت» و «سرزمين تاريك» كه زميني ناپاك و مرده است صحبت بميان آمده  وليكن در مورد زندگي پس از مرگ جزئيات مختصري دارد.
- اجداد و نياكان عميقاً مورد احترام و پرستش واقع ميشوند.
- كليه ابناي بشر بعنوان «فرزندان خدا» تلقي شده و  بنا بر اين زندگي بشري و طبيعت مقدس است.
- پيروان شينتو «موسوهي» (MUSUHI) ،كه بمعني قدرت خلاق و هماهنگ كننده «كامي» است، را محترم ميشمارند و در طلب «ماكوتو» (MAKOTO) ، به معني خلوص قلب و صدق و صفا ميباشند. اين امر بعنوان راه و يا خواست «كامي» تلقي ميشود.
- اخلاقيات بر اساس منفعت گروهي است و شينتو بر درستكاري، حساسيت و روش و رفتار نيك تأكيد دارد.
در شينتو بر چهار جنبه از زندگي تأكيد گرديده است :
1-    رسوم و خانواده: خانواده بعنوان مكانيزمي كه رسوم توسط آن نگهداري ميشوند تلقي ميگردد. عمده ترين جشن ها مربوط به تولد و ازدواج است.
2-     عشق به طبيعت : طبيعت مقدس است. تماس با طبيعت نزديك شدن  به خدايان است. اشياء طبيعي بعنوان ارواح مقدس پرستش ميشوند.
3-    پاكيزگي فيزيكي: پيروان شينتو براي استحمام ،خصوصا‘ پاكيزگي دست و دهان، اهميت زيادي قائلند.
4-   «ماتسوري» (جشن): ماتسوري در واقع پرستش و احترام و افتخار به خدايان و ارواح اجداد و نيايشي جهت حفظ صلح است.
نحوه عبادت در شينتو
در شينتو بسياري از مكانها از جمله كوهها، چشمه ها و غيره مقدس شمرده ميشوند.
هر زيارتگاه شينتو به خداي خاصي كه به عقيده پيروان داراي شخصيت الهي است و دعاهاي خالصانه وفاداران خود را اجابت مي كند اختصاص دارد. در هنگام ورود به يك زيارتگاه شينتو بايستي از يك سر درب ويژه كه «توري» (tori) ناميده ميشود عبور كرد. «توري» در واقع سمبل مرز بين جهان فاني و دنياي لايتزال خدايان است.
در گذشته پيروان شينتو معمولاً در رودخانه اي كه در نزديك زيارتگاه شينتو بود به «ميسوگي» (MISOGI) ، كه شستن بدن بود ميپرداختند. در سالهاي اخير به شستشوي دست و دهان در حوضچه اي كه در حياط زيارتگاه تعبيه شده بسنده مي كنند.
پيروان شينتو به حيوانات بعنوان فرستادگان خدايان با احترام نگريسته  و معمولاً در هر زيارتگاه شينتو دو مجسمه از «سگهاي نگهبان»، كه به ژاپني (KOMA- INU) ناميده شده و در مقابل يكديگرند قرارگرفته، وجود دارد.
مراسم زيارتگاه شينتو شامل تطهير، اهدا پيشكش، خواندن دعا و انجام رقصهائي است كه به پيشگاه خدايان ارائه ميگردد.
-   كاگورا (KAGURA) رقص هاي تشريفات مذهبي همراه با نوازش موسيقي با سازهاي سنتي ميباشد. اينگونه رقص ها توسط رقاصان ماهر اجرا مي شود و معمولاً شامل دختران باكره و گروهي از مردان( يا يك مرد) برگزار ميشود.
-   «ماموري» (MAMORI) طلسم هائي است كه به نيت شفا يا محافظت و پرهيز از بلايا با خود حمل مي كنند و غالباً بشكل هاي زينتي مختلف مي باشد.
در خانه هاي بسياري از پيروان شينتو محراب كه به ژاپني «كامي دانا» (KAMI DANA) (قفسه خدايان) گفته ميشود جايگاه مركزي را دارد.
پيروان شينتو جشن هاي فصلي ، نظير كاشتن در فصل بهار و درو كردن در پائيز، سالگرد ويژه تاريخ يك زيارتگاه و يا  براي بزرگداشت و احترام به  روح يك ولينعمت محل،  برگزار مي كنند.
11 فوريه هر سال در ژاپن ، كه داراي سيستم سكولار است، « روز تأسيس ملي » (NATIONAL FOUNDING DAY) ناميده ميشود و جشن يادبود تأسيس ژاپن است. بر طبق اساطير امپراتور جينمو (JINMU) در 660 سال قبل از ميلاد مسيح در چنين روزي بر تخت سلطنت جلوس نموده است. بعضي از زيارتگاههاي شينتو مراسمي را درآن روز برگزار مي كنند. جشن هاي ديگر عبارتند از: «شوگاتسو» (سال نو 1 الي 3 ژانويه) «هينا ماتسوري» (فستيوال دختران، سوم مارس) ، «تانگونو سكو (TANGO NO SEKKU) يا فستيوال پسران در 5 ماه مه و «هوشي ماتسوري» يا جشن ستارگان كه در هفتم ژوئيه هر سال برگزار ميشود.
از پيروان شينتو انتظار ميرود كه با گذر عمر و بمناسبت هاي خاص از زيارتگاههاي شينتو بازديد كنند. بعنوان مثال جشن شيچي گو سان (SHICHIGOSAN) شامل دعاي خير و آرزوي سعادت جاوداني كاهن شينتو براي دختران 3 و 7 ساله و پسران 5 ساله است كه همه ساله در 15 نوامبر برگزار ميشود.
بسياري از پيروان شينتو در عبادت « اهداء يك وعده غذا »، كه در آن هر فرد در هر ماه معادل يك وعده غذا پول به سازمان مذهبي خود و يا جهت عمليات رفاهي بين المللي اهدا مينمايد، مشاركت مي كنند.
«اوريگامي« (ORIGAMI) يا كاغذ ارواح و خدايان، يك هنر سنتي ژاپني است كه با تا كردن ورقه كاغذ اشكال زيبائي كه عمدتاً بشكل پرنده ميباشند، درست مي كنند. «اوريگامي» غالباً در زيارتگاههاي شينتو قابل رؤيت است و براي  احترام به روح درخت، كه به كاغذ جان بخشيد ه، «اوريگامي» را هرگز نمي برند.
انواع مختلف شينتو
        در ژاپن شينتو به چهار شكل عمده يا سنتي قابل رؤيت است:
1-             كوشيتسوشينتو (Koshitsu Shinto)
يا شينتوي خانواده سلطنتي كه شامل مراسمي است كه امپراتور، كه در قانون اساسي فعلي ژاپن بعنوان « سمبل كشور و اتحاد مردم » تعريف گرديده، اجرا مي كند و عمده ترين مراسم مذهبي آن نيعينا مساي ( NIINAMESAI) ميباشد. در اين مراسم امپراتور پيشكش هائي را به خدايان اولين ثمرة برداشت غله ساليانه اهدا مي كند و معمولاً كاهن و راهبه اي (SHOTEN  و NAI-SHOTEN) وي را در اجراي اين شعائر مذهبي ياري مينمايند.
2-              جينجا شينتو (JINJA SHINTO)
جينجا شينتو بزرگترين گروه و نوع اصلي شينتو مي باشد كه اصل آن به دوران ماقبل تاريخ برميگردد. تا پايان جنگ جهاني دوم جينجا شينتو « شينتوي كشوري» بود و پيروان آن امپراتور ژاپن را بعنوان يك خداي زنده مي پرستيدند . تقريباً كليه زيارتگاههاي شينتو عضو «جينجا هونچو» ( JINJA HONCHO) ، كه انجمن زيارتگاههاي شينتو است، ميباشند. اين انجمن از پيروان خود ميخواهد كه موارد ذيل را رعايت نمائيد:
-        شكرگزار موهبت الهي و مزايائي كه از نياكان به آنها رسيده باشند و در انجام شعائر شينتو دقت نمايند كه اين عبادات را با خلوص، وضوح و صفاي قلب انجام دهند.
-        آماده كمك به ديگران و بطور كلي به مردم سراسر جهان، و بدون چشم داشت پاداش باشند، و بعنوان موجودي كه خواسته خداوندي در آن سرشته شده در جهت پيشرفت جهان جد و جهد نمايند.
-        با اتفاق و اتحاد با ديگران در راه تصديق و سپاسگزاري هماهنگ خواسته هاي امپراتور قدم بردارند و دعا كنند كه كشور ژاپن با بركت مواجه شود و مردمان ديگر كشورها نيز در صلح و سعادتمندي زندگي كنند.
3-              كيوها شينتو ( بعضاً آكاشوها شينتو نيز ناميده شده)
كيوهاشينتو شامل 13 فرقه كه در ابتداي قرن نوزدهم توسط افراد تأسيس گرديدند مي باشد. هر فرقه داراي عقايد و دكترين خاص خود است كه در اغلب آنها بر پرستش خداي مركزي فرقه تأكيدبه عمل آمده است. بعضي از اين فرقه ها يكتا پرستند.
4-              مينزوكو شيننتو (MINZOKU SHINTO)
مينزو كوشينتو يا شينتوي مردمي هيچ سازمان و يا مقر مركزي ندارد و بيشتر درمراسم مذهبي در نواحي روستائي و يا در كنار جاده ها، مزرعه ها توسط خانوارها انجام ميگيرد. يك جامعه روستائي غالباً ساليانه شخصي غير روحاني را انتخاب مي كنند كه وظيفه اش نيايش به درگاه الوهيت محلي است. شايان ذكر است چهار نوع فوق الذكر شينتو با يكديگر مرتبط ميباشند. و شينتو بطور كلي مذهبي توأم با تسامح بوده و ساير اديان را معتبر مي داند. پيروان شينتو به اديان ديگر، شيوه عبادت و مكانهاي مذهبي آنان احترام مي گذارند. شينتو داراي كتاب مقدس نظير اديان اسلام، مسيحيت و يهود و غيره نبوده و تبليغات و موعظه گري معمول نيست. بر خلاف اديان يگانه پرست در شينتو هيچ چيز مطلق نيست و هيچكس بطور مطلق درست و يا نا درست نيست. شينتو بر اساس خوش بيني است و فرض بر آن است كه ذات انسان خوب است و بدي توسط ارواح شيطاني پديد مي آيد . لذا هدف از اجراي بسياري از مراسم مذهبي شينتو تطهير و پرهيز و دور نگاهداشتن ارواح پليد از طريق نيايش و اهدا پيشكش به «كامي» مي باشد. در شينتوييزم مرد و زن ميتوانند كاهن شينتو شده  و ازدواج نموده و بچه دار شوند.
در عصر امپراتور ميجي (1868 الي 1912) شينتو به دين رسمي ژاپن مبدل شد و رهبران اين مذهب به مشاغل عاليرتبه دولتي گماشته شده و زيارتگاههاي شينتو بطور مرتب از دولت وجوه مالي دريافت مي نمودند. بعد از جنگ جهاني دوم شينتو و دولت از هم مجزا شدند.
امروزه مردم ژاپن با بازديد از زيارتگاههاي شينتو غالباً براي سلامتي خود و خانواده ، ايمني در رانندگي ، موفقيت تجاري، زايمان بي خطر، موفقيت در امتحانات و امثالهم دعا مي كنند.
طبق يك بررسي كه توسط «آژانس امور فرهنگي» ژاپن انجام گرديده تعداد پيروان شينتو در ژاپن 107 ميليون نفر، پيروان بودا 5/95 ميليون نفر، و پيروان مسيحيت 8/1 ميليون نفر بوده است. همچنين تعداد زيارتگاههاي شينتو 81000 ، معابد بودائي 77000 ، و تعداد كليساها 6900 باب گزارش گرديده است.
آئين بودائي
در اواسط قرن ششم ( رسما درسال 538 ) از هند واز طريق چين و كره به ژاپن راه يافت و نظر به اينكه مورد پشتيباني امپراتور قرارگرفت ،در سراسركشور اشاعه يافت .
در اوائل قرن نهم بودائيزم در ژاپن وارد مرحله تازه اي گرديد و اشراف و درباريان با توسل به آن درجهت تحكيم موقعيت خود قدم برداشتند.درعصر « كاماكورا»‌(1338-1192 ميلادي ) كه ژاپن با كشمكش هاي سياسي واجتماعي مواجه بود، فرقه هاي گوناگون بودائي در كشور به وجود آمد و به تدريج نه تنها به عنوان يك مذهب درجامعه ژاپن جاي گرفت ، بلكه درجهت اغتناي دانش در كشور نيز عمل نمود. و ليكن در دوره « ادو » ( 1868-1603 ) كه كشور درحالت آرامش نسبي بود ، قدرت سياسي اجتماعي معابد بودائي و جنبه هاي فرهنگي بودائيزم نسبتاً كاهش يافت .
در زمان امپراتور « ميجي » مخالفت با بودائيزم به اوج خود رسيده ولي از اين دوره به بعد ، با كوشش پاره اي از روحانيون اين مذهب كه به فرقه هاي متعددي هم تقسيم گرديده بود ، بيشترين پيرو ، بعد از آئين « شينتو » ، در ميان اديان رايج كشور را به خود اختصاص داده است .
پيروان آئين بودائي در ژاپن از نوع « ماهايانا » كه به معني « گردونه بزرگتر » است ، معتقدند كه بشر بدون ترك دنيا و داشتن زندگي عادي هم ميتواند از طريق ايمان به بودا وتقدس او رستگار شود .
درمقابل آئيـن بـودايي « ماهايانا »‌، آئين بودائي ابتدائي « هينايانا » يا
« گردونه كوچكتر » وجود دارد كه براساس آن ، تنها افرادي كه بتوانند از عهده ترك دنيا برآيند اهل نجات خواهند بود.
 
مسيحيت
اين مذهب در سال 1549 ميلادي توسط مبلغين“ ژزوئيت ” و “ سن فرانسيس اكزاويه” به ژاپن راه يافت و درنيمه دوم همين قرن رشد سريعي نمود. در اواخر قرن شانزدهم كه ژاپن بصورت ملتي يك پارجه در آمد، مسئولين مملكتي مخالفتها و سركوبي شديدي را عليه مسيحيت آغاز كردند . اين دين تا اواسط قرن نوزدهم كه ژاپن دروازه‎هايش را به سوي خارجيان گشود، ممنوع بود.
كنفوسيانيزم
نيز در اوائل قرن ششم ميلادي به ژاپن راه يافت و ژاپني ها اين آئين را بيشتر به صورت يك آداب اخلاقي تلقي مي كنند.كنفوسيانيزم اثرات زيادي برنحوه تفكر و رفتار ژاپني ها داشته ، و ليكن اين تاثيراز دوران جنگ جهاني دوم كاهش يافته است .
 
اسلام
اگر چه آشنايي مردم با دين مبين اسلام از سال 1877 ميلادي كه كتابي تحت عنوان زندگاني محمد(ص ) از زبان انگليسي به ژاپني ترجمه شده آغاز مي گردد، با اين وجود ورود اسلام به ژاپن پس از انقلاب اكتبر 1917 در روسيه و استقرار حكومت سوسياليستي در آن كشور انجام گرفت .در طي اين دوره ، تعدادي از مسلمانـان ترك كه در شوروي زندگي مي كردند به ژاپن پناهنـده شدنـد و در شهرهاي عمده از جمله توكيو ، كوبه ، ناگويا و  مستقر گرديده و “ انجمن اسلامي ژاپن كبير ” را تشكيل و مورد حمايت نظاميا ن مخالف حكومت كمونيستي قرارگرفتند.
پس ازجنگ جهاني دوم و اشغال ژاپن توسط نيروهاي متفقين « مك آرتور» فرمانده نيروهاي متفقين « انجمن اسلامي ژاپن كبير » را به علت همكاري آن با نظاميان جنگ طلب ژاپني تعطيل نمود.باخاتمه اشغال ژاپن ، مسلمانان « ‌انجمن اسلامي ژاپن » را باهدف گسترده نمودن همكاري بين مسلمانان ژاپن تشكيل دادند.
البته تعداد اعضاي انجمن در ابتداپنجاه نفر بود كه اكثر آنان را ژاپني هاي مسلمان كه پس از شروع «‌جنگ سرد» به كشورشان بازگشته بودند ، تشكيل مي‎داد. چند سال بعد « انجمن اسلامي ژاپن »‌ با كمكهاي مالـي كـه از « رابطه العالم اسلامي » دريافت نموده بود « مركز اسلامي ژاپن » راتاسيس نمود.بطور كلي انجمنها و موسسات اسلامي در ژاپن غالبا ً با كمكهاي مالي عربستان و مديريت پاكستاني ها و تركيه اي هاي مقيم ژاپن اداره ميشود.درحال حاضر يك «مسجد» در توكيو وجود دارد كه توسط تركيه احداث گرديده است . درضمن در ژاپن آقاي القائم ساوادا و پسر ايشان آقاي ابراهيم ساوادا به مذهب شيعه گرويده و فعاليتهائي را در زمينه خدمات و آموزش هاي اسلامي انجام ميدهند.
به طور كلي ميزان پايبندي مردم به مذهب در ژاپن در مقايسه با مردم ساير كشورها كمتر است و درحال حاضر مذهب و يا بهتر بگوئيم آئين ژاپني ، بيشتر در مــراسم ويـــژه مورد توجه قرار ميگيرد ودربعضي از موارد دست آويزي براي گروه گرائي ميباشد.
« اكيو موريتا » موسس شركت سوني مي گفت : « ما ژاپني ها خود را آدمهاي زياد مذهبي نمي دانيم ، گرچه مذهبي هم هستيم .مامعتقديم كه خداوند در هرچيزي حلول كرده است. ما بودائــي ،كنفوسيوسي ، شينتو و مسيحي هستيم  ؛ ولي به همان نسبت پيشرو هم هستيم . ما به شوخي ميگوئيم كه بيشتر ژاپني ها شينتو به دنيا مي آيند، به طريق كنفوسيوسي زندگي مي كنند ، به آئين مسيح ازدواج و به رسم بودائي دفن مي‎شوند.»

 

چهارشنبه 6 بهمن 1389  3:08 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها