حجاب
حجاب در لغت به معناي پوشش، پرده، وسيله پوشش، حايل و... است. فرهنگ معين و فرهنگ عميد براي واژه حجاب، معاني زير را آوردهاند: پرده، ستر، نقابي كه زنان، چهره خود را بدان پوشانند و رويبند و چادري كه زنان سرتا پاي خود را بدان پوشانند. اين واژه در اصطلاح به معناي «پوشش مخصوص زنان» است.
فطري بودن پوشش
تمام كساني كه زندگي بشر و تحولات آن را ارزيابي كردهاند، به اين نتيجه رسيدهاند كه از آغاز پيدايش انسان، هر يك از زن و مرد كوشيده است تا پوشش مناسب خود را تهيه كند. تلاش هميشگي بشر براي تهيه پوشاك، از آن جهت كه با آموزش خاصي همراه نبوده است، نشان ميدهد كه تكاپوي انسان براي يافتن پوشش، از فطرت درونياش سرچشمه ميگيرد. حجاب زنان، پيشينهاي طولاني دارد. با مطالعه آثار تمدنهاي گوناگون، چنين به نظر ميرسد كه حجاب زنان، از عادتهاي كهن تمدنهاي بشري بوده است. براي مثال، بر اساس نوشته دايرة المعارف لاروس، زنان يوناني در دورههاي گذشته، صورتها و اندامشان را تا روي پا ميپوشاندند.
مصونيت، نه محدوديت!
حجاب در باورها و ارزشهاي ما ريشه دارد و رعايت پوشش به ويژه در ميان بانوان، ايجاد مصونيت براي جلوگيري از عوارض منفي، مفاسد و ابتذال است. از ديدگاه اسلام، زن، شخصيتي شايسته دارد و ميتواند مدارج كمال را بپيمايد و به مراتب عالي انسانيت بار يابد. دامن زن، مدرسه بشر است و والايي مردان، بدون زنان ممكن نيست. اصلاح جامعه در گرو پارسايي، حيا و حجاب بانوان خواهد بود. جايگاه والاي اين گوهر گرانبهاي آفرينش، ميطلبد كه در صدف پوشش قرار گيرد تا ارزشهايش حفظ گردد. خانم فاطمه دولان، استاد مسلمان انگليسيزبان گفته است: «حجاب باعث ميشود كه زن، ارزش خود را از حد يك كالاي تجارتي يا وسيلهاي براي بهرهدهي بالا ببرد و هم خود براي خويش ارزش قائل شود و هم جامعه را وادار به احترام كند».
سابقه پوشش در ايران
پوشش در ايران، به قبل از اسلام و صدور حكم حجاب بر ميگردد. در تاريخ چنين آمده است: هنگامي كه سه تن از دختران كسرا، شاه ساساني را اسير كردند و نزد خليفه دوم بردند، آن سه با پوشش و نقاب، سيماي خود را پوشانيده بودند. خليفه دستور داد حجاب از چهره برگيرند تا بدينگونه خريداران، آنان را ببينند و پول بيشتري به پايشان بريزند. دوشيزگان ايراني از برهنه كردن سر و صورت خودداري كردند و نماينده خليفه را با مشتي كه بر سينهاش زدند، از خود دور ساختند. خليفه با مشاهده اين وضع، عصباني شد و خواست با تازيانه آنان را آزار دهد. در آن حال، حضرت علي عليهالسلام به خليفه فرمود: «در رفتارت با دشمن مدارا كن. از رسول اكرم صلياللهعليهوآله شنيدم كه ميفرمود: بزرگ و شريف هر قومي را كه خوار گرديده است، گرامي داريد».
حجاب كامل بعد از فرمان الهي
رعايت پوشش در ميان اقوام و قبيلهها، پيش از اسلام نيز وجود داشته، ولي فراگير نبوده است. از برخي روايات برميآيد كه رواج پوشش كامل، پس از فرمان الهي و كلام وحي بوده است. در روايتي از يكي از همسران رسول اكرم صلياللهعليهوآله ميخوانيم كه وي گفته است: «من برتر از زنان انصار نديدم. همين كه آيههاي سوره نور نازل شد، يك نفر از آنان ديده نشد كه همچون گذشته بيرون آيد و آنها سر خود را با روسريهاي مشكي ميپوشانيدند.» از آيههاي قرآن كريم هم برميآيد كه وجوب حجاب براي بانوان، بر اساس صراحت قطعي وحي است و اينكه برخي از تحليلگران پنداشتهاند پوشش، از عادتها و رسمهاي دوره عباسي است، پذيرفتني نيست.
نشانهاي از ديانت
اسلام، حجاب را لطف و عنايتي از سوي خداوند متعالي ميداند و مسئله تحميل، محدوديت و خشونت در آن مطرح نيست. زن با رعايت حجاب، افزون بر آنكه نشانهاي از ديانت، ايمان و تقوا با خود دارد، نوعي ابهت در خويشتن به وجود ميآورد و از اين راه در مسائل اجتماعي و سياسي مشاركت ميكند. در ارزش و قدرت تأثير حجاب همين بس كه استعمارگران هرگاه خواستهاند بر اختناق خود در جامعه بيفزايند و به حيلههاي خود دست يابند، كوشيدهاند اين دژ استوار را كه ضامن ايمان و عفاف و عامل گسترش فضيلت در جامعه اسلامي است، از ميان بردارند يا آن را كماهميت جلوه دهند.
تلاش استعمارگران
در فرهنگ كشورهاي اسلامي و به ويژه ايران، حجاب از جايگاه بلندي برخوردار است و دشمنان همواره تلاش كردهاند ميان حجاب و اصل دين جدايي به وجود آورند. بر همين اساس، استعمارگران در ايران، رضاخان، در افغانستان، امان اللّه خان و در تركيه، كمال آتاتورك را برگزيدند تا در اين كشورها به اسلامزدايي بپردازند و فرهنگ وارداتي غرب را جايگزين كنند. رضاخان با حمايت بريتانيا، در هفدهم دي ماه 1314 خورشيدي، كشف حجاب را رسمي و اجباري كرد و فرزندش اين روز را جشن گرفت. اين دو نماد استبداد، همه امكانات كشور را براي گسترش فرهنگ بيحجابي و ابتذال در ايران به كار گرفتند. قيام گوهرشاد با حضور اقشار مردم مشهد به رهبري عالمان و نيز اعتراض شيخ محمدتقي بافقي در قم، از جمله ايستادگيهاي ملت در برابر اين حركت بود.
توطئه كشف حجاب
بيترديد، از پليدترين ترفندهاي دشمنان اسلام، توطئه كشف حجاب است كه در تاريخ معاصر ميهن ما به شكل رسمي و قانوني اتفاق افتاد. رهبر كبير انقلاب در اين باره فرمود: «زن در دو مرحله مظلوم بوده است: يكي در جاهليت كه اسلام منت گذاشت بر انسان و زن را از آن مظلوميتي كه داشت، بيرون كشيد و يك موقع هم زن در ايران مظلوم شد و آن دوره شاه سابق بود».
واكنش امام خميني رحمهالله به كشف حجاب
امام خميني رحمهالله كه در زمان كشف حجاب به حاج آقا روحاللّه خميني معروف بود، به همراه تني چند از فضلاي حوزه علميه قم، به رئيس حوزه علميه قم، آيت اللّه شيخ عبدالكريم حائري يزدي گفتند: «چارهاي جز اين نيست كه در تلگراف رسمي به كشف حجاب اعتراض شود؛ چون حجاب از ضروريات دين اسلام است و ما بايد از آن دفاع كنيم. اگر طاغوت قبول نكرد، دست كم از حوزه و مرجعيت شيعه رفع تكليف ميشود و اين اعتراض در تاريخ ميماند.» آيت اللّه حائرييزدي در تلگراف مختصري خطاب به رضاشاه نوشت: «حجاب از مسلّمات دين اسلام است و كشف آن براي زنان نبايد اجباري و الزامي باشد» كه با پاسخ اهانتآميزمحمدعلي فروغي، نخستوزير وقت و واكنش تند رضاخان روبهرو گرديد.
ضرورت حجاب
در احاديث و روايات گوناگون بر ضرورت حجاب تأكيد شده است. حضرت علي عليهالسلام ميفرمايد: «در آخرالزمان و نزديك قيامت كه بدترين زمانهاست، زناني ظاهر ميشوند كه بيحجاب و نامناسب از خانه بيرون ميآيند. آنان به احكام الهي و دستورهاي اسلامي پايبند نيستند، بلكه داخل در فتنهها ميگردند و زناني خوشگذران و شهوتران هستند. اينگونه زنان براي هميشه در دوزخ خواهند سوخت».
مظهر عفاف
فاطمه عليهاالسلام ، مظهر عفاف و پارسايي و سرمشق و سرور تمامي زنان عالم است. روزي رسول اكرم صلياللهعليهوآله از صحابه پرسيد: چه چيزي براي زنان از همه بهتر است؟ ياران ندانستند. پس علي عليهالسلام از فاطمه عليهاالسلام پرسيد و آن حضرت پاسخ داد: «از همه چيز بهتر اين است كه نه مردان بيگانه را ببينند و نه مردان بيگانه، آنها را».
اسوه عفت و پاكدامني، اولين روز تولد را با پوششي بهشتي آغاز كرد. در رواياتي آمده است كه هنگام تولد، لباسي از بهشت براي آن حضرت آورده شد و جسمش پوشش كامل يافت تا زمينه تعالي روحش باشد. زهراي پاك، اين برترين الگوي زن و عاليترين چهره بشريت، گو اينكه فريادگري بر ضد ظلم را پيشه داشت و ستم بر امام خويش را برنميتابيد، از محدوده خانه پا بيرون نهاد و در اجتماع حضور يافت و با بليغترين جملهها از حق و حقيقت دفاع كرد و اين همه در نهايت آزرم، حيا و عفاف بود.
ريشههاي بيحجابي