پرویز کلانتری نقاش پیشکسوت ایرانی معتقد است اگر دیر بجنبیم در آینده محققان برای تحقیق در مورد هنر معاصر ایران باید به شیخنشینهای حاشیه خلیج فارس بروند.
پرویز کلانتری نقاش پیشکسوت ایرانی معتقد است اگر دیر بجنبیم در آینده محققان برای تحقیق در مورد هنر معاصر ایران باید به شیخنشینهای حاشیه خلیج فارس بروند.
به گزارش خبر آنلاین، او که مهمان کافه خبر شده بود، میگوید: «همین موضوع به گونهای مانع ایجاد رابطه و گفتوگو بین هنرمندان و مخاطبان با هنرمندان شده است.»
پرویز کلانتری از نسل سوم نقاشان نوگرای ایرانی است که در دوره آنها رابطه عمیقی بین هنرمندان عرصههای مختلف به وجود آمد.
او دلیل این مسئله را پاتوقهای فرهنگی و کافهها و گالریهایی میداند که در آنها مهمترین رویدادهای هنری روز مطرح میشد و بدون فاصله در روزنامههای روز بعد، انعکاس مییافت.
او میگوید: «کافه نادری، کافه فیروز و کافههای خیابان لالهزار - که امروزه جایشان را به لامپ و لوسترفروشی و الکتریکیها سپردهاند - از پاتوقهای مهم فرهنگی آن روزگار به شمار میرفتند که اتفاقا نقش مهمی در معرفی و رشد ادبیات و هنر جدید در میان هنرمندان و جامعه داشتند و اتفاقا تسویهحسابهای هنری و شخصی هم در همین کافهها اتفاق میافتاد.»
کلانتری در بخش دیگر صحبتهایش از ضرورت راهاندازی موزه هنرهای معاصر ایران برای نمایش دائمی آثار 70 سال هنر مدرن سخن گفت.
به گفته او، درایران موزه به معنای واقعی برای نمایش آثار هنرمندان تجسمی وجود ندارد و با توجه به اینکه بیشتر آثار هنرمندان ایرانی این روزها توسط شیخنشینها خریداری میشود، در سال های آتی اگر هنرمندی قصد داشته باشد که درباره هنر تجسمی ایران مقالهای بنویسد باید به یکی از کشورهای عربی سفر کند.
این نقاش مدرن که با استفاده کاهگل سبک جدیدی در نقاشی ایرانی به وجود آورده معتقد است در شرایط فعلی از شیوه مناسبی برای نگهداری از آثار هنری استفاده نمیشود.
کلانتری در این نشست درباره هنر مدرن، ارتباط میان هنرمدرن با سنت، نسل جدید هنرمندان ایران به ویژه زنان، پاتوقهای فرهنگی و آثار جدیدش سخن گفت.