0

مدیریت زمان

 
mohsenh
mohsenh
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : دی 1389 
تعداد پست ها : 1156
محل سکونت : قم

مدیریت زمان

مدیریت زمان دریک تعبیرساده یعنی:توانایی ادارهی زمان.

بحث مدیریت زمان فقط به کنترل زمان وافزایش ساعات مطالعه اختصاص ندارد،بلکه آن به هرچیزی که منجربه افزایش بهره وری مطالعه شودارتباط دارد،ازجمله:اصول وراهبردهای مطالعه،روشهای برنامه ریزی،وحتی آمادگیهای روانی.
بنابراین توجه داشته باشیدکه فقط این فصل،مختص به مدیریت زمان نیست وسایرفصول این بخش وبسیاری ازمباحث
دیگرکتاب نیز،به نوعی بامدیریت زمان ارتباط دارند.

درست درس خواندن

اگرزیاددرس بخوانید،امادرست نخوانید،یعنی زمان راکشته اید!درست درس خواندن مساوی خواهدبودباحداکثراستفاده اززمان موجود،واین یعنی بهره وری ساعات مطالعه.دراین باره،عوامل زیادی رامی توان نام بردکه به هرکدام درجای خود اشاره خواهدشد.اگرنمیتوانیدازساعات مطالعه خوداستفاده مطلوب راببرید،بایدبه دنبال عوامل ودلایل آن بگردیدوهیچ دلیلی نبایدموجب فرارشما ازاین واقعیت شود،چراکه عملا زمان شمابدون استفاده ی مفیدتلف خواهدشد.دانش آموزانی که نمیتوانندخوب درس بخوانند،با ارتباط دادن مشکل خودبه عوامل بیرونی مانندکمبودامکانات،ضعف تدریس دبیران،کم بودن زمان و…،عملاازپذیرش این واقعیت که مشکل اصلی به خودآنهاوانگیزه هایشان مربوط است،فرارمیکنند.

کلید

درست درس خواندن یامطالعه ی بهینه،یعنی استفاده کامل اززمان موجودبرای درک وفهم مطالب.

خروج ازبن بست افزایش ساعات

گاه دانش آموزان به قدری درباره ی افزایش ساعات مطالعه اصراروتمرکزدارندکه مساله مهمتراستفاده بهینه ازساعات مطالعه به فراموش سپرده میشود.یادتانباشدکه شمادرمسابقه ی رکوردگیری افزایش ساعات شرکت نکرده ایدواین که کسی ساعات بیشتری راصرف مطالعه کند،لزومابه معنای پیشرفت نخواهدبود.افزایش ساعات مطالعه بایدروندی تدریجی ومنطقی داشته باشدودرکنارآن بایدنحوه ی استفاده مطلوب وبهینه اززمان نیزبایدموردتوجه جدی باشد.هستنددانش آموزانیکه روزانه4-5ساعت مطالعه می کنندولی به اندازه یک ساعت استفاده می برندودرمقابل دانش آموزانی که یک ساعت مطالعه می کنندولی ازهمه ی آنهاکاملابهرهمی گیرند.بنابراین هنردرس خواندن شمابه زیادخواندن نیست واگردانش آموزی به این نکته توجه نکندممکن است دچارخودفریبی شود.

کلید

اگرافزایش ساعات مطالعه مهم است،استفاده بهینه ازاین ساعات مهمتراست.

فضای ذهنی

اگرکاری برای انسان مهم باشدخودبه خودقسمت عمده ای ازفضای ذهنی اورا اشغال خواهدکرد.کسی که درس می خواندامابه فکردرس خواندن نیست،درواقع کاری راجدی نگرفته است.معنای واقعی(اهمیت درس خواندن)این است که حداقل قسمت قابل توجه ی ازفضای ذهنی به آن اختصاص یابد.اگربرای کنکوردرس میخوانید،چه حجمی ازاشتغالات ذهنی شمارابه صورت واقعی ونه کاذب کنکورتشکیل میدهد؟به عبارت خودمانی تر،

چقدرکنکوری فکرمی کنید؟چقدرجوّکنکورشماراگرفته است؟شایدطرح این موضوع برای خیلی هاعجیب باشد،امابایدبدون تعارف بگوییم، دانش آموزانی هستندکه به رغم ادعا،عملابیشترشعارمی دهندوکنکوربه دلایل خودآگاه وناخودآگاه واقعااصلی ترین مشغله ی ذهنی آنان نیست. وقتی کاری برای انسان مهم باشد،اوباتمام وجودجذب آن میشود.

باملاکهایی میتوانیدتشخیص دهیدکه شماچقدرفضای درس خواندن یاکنکورقرارگرفته ایدوتاچه حددراین موضوع جدی هستید.

- چقدربه مسائل حاشیه ای فکرمیکنید؟

- موقع درس خواندن چقدرجذب مطالعه میشوید؟

- به هنگام مطالعه،چقدردچارحواس پرتی میشوید؟

- مطالعه شماتاچه اندازه ای هوشیارانه است؟

- آیاهنگام مطالعه،زودخسته میشوید؟

- چقدردربرنامه های تان جدی هستید؟

- نگاه شمابه ایام درس خواندن چگونه است؟

- نگاه شمابه ایام کنکورچگونه است؟ اجباری یااختیاری؟

متاسفانه برحسب عادت،دانش آموزان هرچه به امتحانات یاکنکورنزدیکترمیشوند،تازه متوجه حساسیت موضوع شده و سعی میکنندخودرا درفضای آن قراردهند.این عادت ماست که کارها رادردقیقه ی 90 انجام میدهیم،لذادرموردامتحانات وکنکورهم درشرایط بحرانی وروزهای پایانی،حساسیت موضوع برایمان بیشترمیشود.بنابراین،یک عامل مهم درمدیریت زمان این است که درک ما ازدرس خواندن وکنکورچیست؟وچقدرفضای ذهنی مادرجهت درس خواندن یاکنکورقرارگرفتهاست؟

کلید

دانش آموزی که می خواهدجدی باشد،بایدهرچه سریعترخودرادرفضای درس خواندن یاکنکورقراردهدوازمشغله های ذهنی حاشیه ای وغیرضروری اجتناب کنند.

نتیجه گیری:

1- درست درس خواندن یامطالعه ی بهینه،یعنی استفاده کامل اززمان موجودبرای درک وفهم مطالب.

2- اگرافزایش ساعات مطالعه مهم است،استفاده بهینه ازاین ساعات مهمتراست.

3 -دانش آموزی که می خواهدجدی باشد،بایدهرچه سریعترخودرادرفضای درس خواندن یاکنکورقراردهدوازمشغله های ذهنی حاشیه ای وغیرضروری اجتناب کند.


 


 


 

 

 

 

 

 

 

 



 


یک شنبه 3 بهمن 1389  4:37 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها