0

معرفي كتاب

 
bafrani
bafrani
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 811
محل سکونت : تهران

پاسخ به:معرفي كتاب

کتاب پدر عشق و پسر نویسنده سیدمهدی شجاعی

 موضوع:عاشورا،امام حسین و حضرت علی اكبر)
این نوشته، نحوه ی شهادت حضرت علی اکبر(ع) از زبان اسب آن حضرت برای مادر ایشان (لیلا)، با نثری ادبی و داستانی به نگارش در آمده است.
این کتاب به عنوان یکی از ناب‏ترین روایات ادبی هنری از واقعه کربلا خواندنی است. «عقاب» ـ مرکب حضرت علی اکبر(ع) ـ برای لیلی از اتفاقاتی که برای فرزندش افتاده حکایت جانسوزی را روضه‏خوانی می‏کند. شجاعی این کتاب را ظاهرا برای کودک و نوجوان کانون پرورش فکری نوشته است ولی در واقع پدر عشق و پسر داستان عاشقانه‏ای است که سن و سال نمی‏شناسد. سی و شش مقتل معتبر و درجه اول برای نوشتن این روضه مکتوب، هنرمندانه کنار هم گذاشته شده است.
*عجیب بود رابطه ی میان این پدر و پسر. من گمان نمی کنم در تمام عالم، میان یک پدر و پسر اینهمه تعلق، اینهمه عشق، اینهمه انس و اینهمه ارادت حاکم باشد. من همیشه مبهوت این رابطه ام.
گاهی احساس می کردم که رابطه حسین و علی اکبر فقط رابطه ی یک پدر و پسر نیست. رابطه ی باغبان با زیباترین گل آفرینش است. رابطه ی عاشق و معشوق است. رابطه ی دو انیس و همدل جدایی ناپذیر است.احساس می کردم رابطه ی علی اکبر با حسین فقط رابطه ی یک پسر با پدر نیست. رابطه ی ماموم و امام است. رابطه ی مُحبُّ و محبوب است و اگر کفر نبود، می گفتم رابطه ی عابد و معبود است. نه...چگونه می توانم با این زبان الکن به شرح رابطه ی میان دو اسم اعظم بپردازم؟


 

س

سه شنبه 28 دی 1389  4:50 PM
تشکرات از این پست
hobab1370
bafrani
bafrani
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 811
محل سکونت : تهران

پاسخ به:معرفي كتاب

اخلاق ناصری /خواجه نصیرالدین طوسی

  کتابی مهم در اصول اخلاق یا حکمت عملی در دوره اسلامی و از متن های معتبر زبان فارسی، به فارسی در قرن هفتم هجری. مطالب کتاب، تلفیقی از دیدگاه فلسفی و علمی یونانی و دیدگاه اسلامی است که درباره انسان و خانواده و جامعه می باشد و ترکیبی از بعضی رساله های دوره اسلامی است که جمع آوری و تالیف شده است. نویسنده آن، خواجه نصیرالدین طوسی، دانشمند بزرگ ایرانی می باشد. او با نوشتن این اثر که اولین اثر مهم حکمت علمی بود سنتی را بنیاد نهاد که نه در دوره اسلامی و نه در دوره یونانی قبل از او سابقه نداشت. کتاب «اخلاق ناصری» ترجمه و تحریر «تهذیب
 الاخلاق» ابوعلی مسکویه، به اضافه دو قسمت دیگر (در تدبیر منزل و سیاست مدن) است که خواجه، خود به آن افزوده است.

*ساختار و تقسیم بندی کتاب: کتابی که امروزه در درست است و مولف به تصدیق و تصریح خود از آثار حکمای قدیم استفاده و بنام «اخلاق ناصری» است شامل یک مقدمه و 3 بخش (مقاله) است:
بخش 1: در حکمت خلقی (اخلاقی): این بخش که بیشتر مطالب آن برگرفته از کتاب تهذیب الاخلاق یا «طهارة الاعراق» "ابوعلی مسکویه" می باشد مشتمل است بر مبادی در هفت فصل و مقاصد در ده فصل.
بخش 2: در حکمت منزلی (تدبیر منزل): شامل 5 فصل است که خواجه نصیر آنرا از رساله مختصر «تدبیر منزل» نویسنده گمنام، بنام " آبروسن" یونانی گرفته و خود آنرا به مواعظ و آداب متقدمان و متاخران موشح کرده است.
بخش 3: در حکمت مدنی (سیاست مدن): شامل 8 فصل است که خواجه در تدوین آن بطور عمده از رساله های «فصول المدنی» و «آراء اهل المدینه الفاضله فارابی» و رساله «السیاسه ابن سینا» استفاده کرده و در پایان این قسمت، فصلی از وصایای منسوب به افلاطون است.


 

س

سه شنبه 28 دی 1389  4:50 PM
تشکرات از این پست
hobab1370
bafrani
bafrani
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 811
محل سکونت : تهران

پاسخ به:معرفي كتاب

تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق/ مسکویه

  نام کامل کتاب «تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق»، در علم اخلاق و حکمت عملیه، به زبان عربی. این کتاب، یکی از معدود آثاری است که در آن تلاش شده تا اخلاق فلسفی، با بهره بردن از مبانی اخلاق نزد افلاطون و ارسطو تبیین شود. نویسنده، ابوعلی احمد مسکویه، که مشهور به "ابن مسکویه" است. تهذیب الاخلاق، یکدوره کامل اخلاق فردی، خانوادگی و اجتماعی است که در بخش های مختلف آن، مطالب بسیاری درباره رفتارهای انسانی، برطرف کردن معظلات اخلاقی، شرایط همکاری اجتماعی و قوانین حاکمیت سیاسی، مطرح و به شیوه عینی و عملی، هدفها و راهکارهای روشنی، بیان
شده است. از آنجا که حکمای بزرگ از ارسطو تا ابن مسکویه، سعی بر رستگاری و خوشبختی ویژه افراد بشر داشتند و آنرا در اخلاق و کردار نیکو می دانستند، لذا معتقد بودند که برای این منظور، باید به معرفت و شناخت نفس پرداخت و در واقع، کمال و غایت و قوا و ملکات نفس را شناخت و آنگاه علوم فکری را در بین انسانها رواج داد تا دل و مغز و اندیشه آدمی روشن و روح و احساسات و عواطف آنها، تلطیف شود. این کتاب، انگیزه مولف از همین مسئله است.


ادامه مطلب
 

س

سه شنبه 28 دی 1389  4:52 PM
تشکرات از این پست
hobab1370
bafrani
bafrani
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 811
محل سکونت : تهران

پاسخ به:معرفي كتاب

آداب المتعلمین

 کتابی درباره آداب تعلیم و تربیت اسلامی، رسم علم آموختن و دانستنی های طالب علم و مراتب اخلاقی آنان به زبان عربی. این اثر، نقطه تحول در تاریخ تربیت اسلامی شرق تا اوایل قرن 12 هجری. نویسنده آن "برهان الدین زرنوجی" فقیه و عالم بزرگ قرن پنجم و ششم هجری قمری. در این کتاب به اقوال و آراء دانشمندان و شاعران استناد و از شعرا و اثر دانشمندان اهل تسنن بسیار یاد شده و اشعار و نکته هایی از آنها به مناسبت آمده، گرچه بعضی از نویسندگان، نام و سخنان آنها را یا حذف کرده و یا تغییر داده اند و بعضی تالیف آن را به خواجه نصیرالدین طوسی، نسبت داده اند. این اثر، چند بار تحریر و
 تلخیص شده که یکی از این تحریرها در حاشیه کتاب «الهدایة فی النحو» در کتاب جامع المقدمات است.
*معرفی اجمالی نویسنده: برهان الدین زرنوجی، از شهر «زرنوج» در نزدیکی شهر بخارا بود و به همین دلیل به «زرنوجی» معروف شد. او شاگرد فقیه حنفی "برهان الدین مرغنیانی" نویسنده «الهدایه» بود. اگر چه وی به عنوان یک فقیه برجسته، مشهور شد ولی معلم بزرگی بود که عمیقا به فرآیند تعلیم و تربیت رسمی علاقه مند بود. او سال 1203 میلادی، رساله « تعلیم المتعلم» (آموزش فراگیر و روش یادگیری) را نوشت. زروجی سال 519 هـ ق برابر 1125 میلادی در گذشت.
*انگیزه نویسنده از تالیف کتاب: از نظر نویسنده، علی رغم تلاش زیادی که بسیاری از دانش جویان در راه کسب علم دارند ولی قادر به تحصیل آن و بهره مند از ثمرات آن نیستند به دلیل اینست که راه و روش تحصیل علم را نمی دانند و قدم در راه صحیح نگذاشته، لذا به مقصود نمی رسند. از این جهت، مولف سعی کرده تا راه کسب دانش علم را بنابر آنچه که در کتابها خوانده یا از بزرگان و اساتید شنیده، نشان داده و بطور ایجاز بیان کند.

س

سه شنبه 28 دی 1389  4:53 PM
تشکرات از این پست
hobab1370
bafrani
bafrani
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 811
محل سکونت : تهران

پاسخ به:معرفي كتاب

 

 1
كتابی برای دانش اندوزی
«آمدند و كندند و سوختند و كشتند و بردند و رفتند.» این خلاصه ترین و در عین حال گویاترین توصیفی است كه از حمله مغولان به سرزمین ایران و قتل و غارتی است كه پس از آن روی داد.
    این قتل و غارت دهشتناك هم به شهادت تاریخ نتوانست چراغ دانش، خرد و تمدن را در سرزمین ایران خاموش كند و حتی در همین دوران بزرگانی در عرصه علم و ادب و خرد ایرانی درخشیدند كه تابناكی خورشید وجودشان از پس ابرهای تاریخ هنوز چشم نواز است.
    یكی از این بزرگان، خواجه نصیرالدین ابوجعفر محمدبن محمد توسی است كه سال 597 در توس خراسان زاده شد و سال 672 در بغداد درگذشت و در پایین پای مبارك حضرت امام موسی بن جعفرالكاظم به خاك سپرده شد.
    پدر او كه خود شاگرد فضل الله راوندی و او نیز شاگرد سیدمرتضی بود، فرزند را با مبانی علوم عقلی و نقلی شیعی آشنا كرد.
    از شاگردان معروف خواجه كه نه تنها در دانش بلكه در سیاست نیز از بزرگان زمانه خود بود، می توان به فقیه بزرگ عالم تشیع علامه حلی و قطب الدین شیرازی اشاره كرد.
    «آداب المتعلمین» یكی از آثار این دانشمند بزرگ است كه اخیرا عبدالرسول چمن خواه و اسماعیل ارسن چاپی تازه و پاكیزه از آن را به بازار نشر عرضه كرده اند.
    این كتاب سرشار است از ریزترین، دقیق ترین و عالمانه ترین نكته ها برای دانش اندوزی و آموختن، كه با وجود گذشت سال ها از نگارش آن همچنان قابل استفاده و سرشار از نكات ارزشمند است.
    نمونه هایی از توصیه های خواجه نصیرالدین توسی را به دانش اندوزان از این كتاب كه نشر روزبهان آن را بتازگی منتشر كرده است، می خوانیم:

س

سه شنبه 28 دی 1389  4:53 PM
تشکرات از این پست
hobab1370
bafrani
bafrani
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 811
محل سکونت : تهران

پاسخ به:معرفي كتاب

معرفی کتاب گلشن راز شبستری /چراغ دل عارفان

   «گلشن راز» مجموعه عارفانه ای كه مشتمل بر 105 بیت است و به رغم این اختصار و قلت ، شیواترین مضامین عرفانی و گویاترین مفاهیم انسانی و رساترین معانی هنری را در خود جای داده است.
«شیخ محمود شبستری» هر چند بیش از چهار دهه در این دنیای فانی و خاكی نزیست اما شاهكاری از خویش بر جای گذاشت كه بعدها «چراغ دل» عارفان و عاشقان و حق پویان گردید.
شیخ سعدالدین محمود فرزند عبدالكریم در ایام سلطنت گیخاتو خان در شهر«شبستر» از توابع آذربایجان چشم به جهان گشود. او اكثر سالهای عمر خویش را به سیاحت در اطراف و اكناف جهان پرداخت و بدین سان كوله باری از تجربه و آموزه و حكمت برای خویش اندوخت. وی از علمای مشهور متصوفه زمان خود بود و دانش پژوهان برای حل مسائل عرفانی خویش به او مراجعه می كردند. از او به عنوان یكی از نوادر روزگار و مفاخر فلاسفه ایران یاد می شود.
مثنوی گلشن راز چگونه پدید آمد
«شیخ محمود» به خاطر جایگاه و اعتباری كه در عرصه عرفان داشت همواره مورد وثوق علما، شعرا و عرفا و فلاسفه جهان قرار داشت و در اكثر مجالس و محافل، پاسخگوی خیل سوالات و پرسش های دیگر عرفا بود.ترجمه مثنوی «گلشن راز» به چندین زبان زنده جهان، موید اعتبار و ارج و قرب اوست. او چنان به مضامین عرفانی تسلط داشت كه حتی پاسخ های خود را فی البداهه و در همان مجلس به نظم و نثر درآورده و پاسخ می گفت. در سال 717 هجری قمری (1317 میلادی) «امیر حسین هروی» یكی از شیوخ خطه خراسان نامه ای مشتمل بر 17 سوال و به شكل منظوم و شعرگونه نگاشت و از شیخ محمود خواست تا به آنها پاسخ گوید.

س

سه شنبه 28 دی 1389  4:55 PM
تشکرات از این پست
hobab1370
bafrani
bafrani
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 811
محل سکونت : تهران

پاسخ به:معرفي كتاب

قرآن در اسلام تالیف علامه سید محمد حسین طباطبایى

 كتاب «قرآن در اسلام» تالیف علامه سید محمد حسین طباطبایى به كوشش سید هادى خسروشاهى توسط موسسه بوستان كتاب به قیمت۲۲۰۰ تومان منتشر شده است.
کتاب قرآن در اسلام نوشته محمدحسین طباطبایی، از ریشه دارترین مدارک آیین مقدس اسلام است. علامه در این نوشته کوتاه که در نوع خود کم نظیر است قرآن را در جنبه های مختلف بررسی کرده و دیدگاه های عقلی و منطقی آن را معرفی نموده است. موضوع این کتاب موقعیت قرآن مجید در جهان اسلام است، اینکه قرآن چیست، چه ارزشی برای مسلمانان دارد، کتابی است جهانی و همیشگی، وصیی است آسمانی نه مولود فکر بشری و رابطه آن با دیگر علوم و اوصاف آن.
کتاب «قرآن در اسلام» به شبهات و پرسش‌های مطرح شده در زمینه آرای تشیع و آموزه‌های قرآن کریم، پاسخ‌هایی را ارایه داده است.  این اثر دینی دربردارنده عنوان‌های گوناگونی است که از آن میان می‌توان ارزش قرآن برای مسلمانان، قرآن به مثابه برنامه اساسی زندگانی بشری، قرآن سند دعوت پیامبر(ص)، جهانی‌بودن قرآن، کامل و جامع‌بودن قرآن را نام برد.جاوید بودن قرآن، استقلال جذابیت قرآن، معانی ظاهری و باطنی قرآن، چرا قرآن از راهی بیرونی و راهی درونی سخن می‌گوید؟، آیات محکم و متشابه قرآن، معنای محکم و متشابه از دیدگاه مفسران و علما، روش امامان اهل‌بیت(ع) در برخورد با آیات محکم و متشابه، تفسیر قرآن و معنای لغوی وحی، از دیگر مباحث این نوشتار به شمار می‌روند.

 

س

سه شنبه 28 دی 1389  4:55 PM
تشکرات از این پست
bafrani
bafrani
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 811
محل سکونت : تهران

پاسخ به:معرفي كتاب

شیعه در اسلام تألیف :علامه‏سید محمد حسین طباطبایى

  ناشر:دفتر انتشارات اسلامى چاپ :تابستان 1378
موضوعات:كلامى از ناشر /مقدمه /بخش اول:كیفیت پیدایش و نشو و نماى شیعه /انشعابات شیعه /بخش دوم:تفكر مذهبى شیعه /طریق اول:ظواهر دینى،اقسام ظواهر دینى /طریق دوم:بحث عقلى /طریق سوم:كشف /بخش سوم:اعتقادات اسلامى از نظر شیعه دوازده امامى /2ـ پیغمبر شناسى /3ـمعاد شناسى /4ـامام شناسى /اجمالى از تاریخ زندگى دوازده امام (ع) ( امام اول تا امام هشتم )/اجمالى از تاریخ زندگى دوازده امام (ع) ( امام هشتم الى آخر)/پیام معنوى شیعه
كتابى كه اكنون از نظر خواننده مى‏گذرد،جزئى از طرحى است كه جهت معرفى«تشیع»در مغرب زمین تحقق پذیرفته است.گرچه در طى قرن گذشته،دانشمندان مغرب زمین،مطالعات زیادى درباره جوانب مختلف اسلام و تمدن اسلامى انجام داده‏اند،اما اكثر این آثار با نهایت تعصب و غرض انجام گرفته و در آنها كوشش در تحریف اسلام دیده مى‏شود.
وانگهى تقریبا تمام منابع اروپائیان در تحقیقاتى كه درباره اسلام انجام مى‏گیرد،از منابع اهل تسنن است و هرگاه از قرآن،حدیث،سیره نبوى،فقه و كلام سخن به میان مى‏آید،معمولا مقصود همان نظر اهل سنت و جماعت است و حتى این نظر نیز اغلب تحریف یافته و مغرضانه بیان شده است.
در آثار موجود به زبانهاى اروپایى،تشیع به صورت یك فرقه فرعى معرفى شده و تمام دید و علت وجودى آن به یك نزاع صرفا سیاسى و اجتماعى تقلیل یافته و كمتر به علل دینى كه باعث پیدایش«شیعه»گردید،توجه شده است،حتى در تحقیقات درباره«شیعه»به طور كلى باز سهم اساسى از آن«اسماعیلیه»است!و«شیعه دوازده امامى»حتى به اندازه مكتب اسماعیلى مورد نظر قرار نگرفته است!!

س

سه شنبه 28 دی 1389  4:55 PM
تشکرات از این پست
hobab1370
bafrani
bafrani
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 811
محل سکونت : تهران

پاسخ به:معرفي كتاب

سنن النبی (ص) /حضرت آیة ا.... طباطبایی

  سنن النبی: آداب و سنن پیامبر (ص)
کتاب سنن النبی (ص) تالیف علامه بزرگوار، حضرت آیة ا.... طباطبایی (قدس سره)، تنها کتابی است که پیرامون آداب و سنن و روش رفتاری رسول خدا (ص) تدوین گردیده است و برای شیفتگان دین و طالبین معارف حقه، این کتاب گنجینه ای بس عظیم از معارف می باشد.
نظر علامه طباطبایی (ره) درباره کتاب سنن النبی (ص)
«این کتاب از جمله عنایات، الطافی است که خداوند سبحان امکان تالیف آن را به ما داد، بحثی از روایاتی که راویان مسلمان حدیث در کتابهای خود در مورد آداب و سنتهای آقا و سرورمان حضرت رسول خدا (ص) آورده اند را تا آنجا که زمان اندک و فرصت کوتاه ما اجازه داد انتخاب نموده ایم».
*به گفته علامه طباطبایی: «در این کتاب حرفی از مکروهات به میان نیامده چرا که روش حق بر آن قرار گرفته که از پیامبر (ص) هیچ کار مباح و مکروهی سر نزد و ادله عقلی و نقلی هم به این اصل استوار است، ناگفته پیداست که ما در این کتاب به جهت رعایت اختصار، سندهای احادیث را حذف نمودیم و فرقی میان روایات مسنده و مرسله نهادیم و برای سهولت در کار مراجعین نام کتابها و نویسندگان آنها را ذکر کرده تا اهل بحث بتوانند به اصل روایات نقل شده مراجعه نمایند و از خداوند در این راه کمک طلبیدیم».
*این کتاب با عناوین دیگر توسط مترجمانی چون محمدهادی فقهی، حسین قهستانی، حسین استادولی و عباس عزیزی و .... ترجمه و توسط ناشرانی چون تهذیب، انصاری و کتاب فروشی اسلامیه منتشر شده است. متن این کتاب به همراه ترجمه در سال 1354 به چاپ رسیده است و همچنین این کتاب به زبان اردو توسط ولی الحسن رضوی در سال 1376 ترجمه و به چاپ رسیده است.

س

سه شنبه 28 دی 1389  4:56 PM
تشکرات از این پست
hobab1370
bafrani
bafrani
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 811
محل سکونت : تهران

پاسخ به:معرفي كتاب

آموزش دین یا تعالیم اسلام

   آموزش دین یا تعالیم اسلام
کتاب آموزش دین یا تعالیم اسلام یکی از تالیفات علامه سیدمحمدحسین طباطبایی است. علامه این کتاب را به تقاضای یکی از مدارس مذهبی تهران برای دانش آموزان مدارس آن دوره که تعلیمات دینی در مدارس به صورت جالبی ارائه شده بود، در 5 جلد کوچک به صورت ساده و فشرده نوشته و چاپ کردند. این مجموعه مدتها فراموش شده بودند تا اینکه سیدمهدی آیت الهی با کسب اجازه از حضور استاد علامه مطالب آنها را جمع آوری نموده و با هم تلفیق کردند و در سه جلد با سه بخش اصلی عقاید و اخلاق و احکام چاپ گردانیدند.
*ساختار و تقسیم بندی کتاب
این کتاب شامل سه بخش اصلی الف - آگاهی به دین ب- عقاید: 1- احکام، 2- عدل، 3- نبوت، 4- معاد 5- امامت پ- اخلاق و احکام، است.
1- مطالب تشریح شده در بخش آگاهی به دین: تعریف دین، فواید دین، نقش دین، دین از نظر قرآن، اهمیت اسلام، خدمات اسلام، نماز، روزه، حج، آزادی در اسلام، حقوق زن و مرد، روش اسلام، و ...
2- مطالب تشریح شده در بخش «عقاید»: توحید، خداشناسی، مساله غیب، هدف آفرینش، عدل و نبوت، سیری کوتاه در جنگهای پیامبر، قرآن سند نبوت، درسهایی از امامت، ولایت و زعامت، اهل بیت پیامبر، درسهایی از معاد و رستاخیز، سیری کوتاه در زندگی امامان و....
3- مطالب تشریح شده در بخش «اخلاق و احکام»: درسهایی از اخلاق، درسهایی از احکام، وضو، غسل، تیمم، نماز، مقدمات نماز، ارکان نماز، جهاد در اسلام، قضاوت در اسلام، شهادت، اقرار، ازدواج و طلاق، غصب، لقطه، احیاء اموات، اطعمه و اشربه، کلیات مسایل ارث، شفعه، زن در جامعه های پیش از اسلام و ....
این کتاب در سالهای متمادی به چاپ رسیده و موضوع آن شیعه – اصول دین و شیعه – فقه جعفری است که در سه جلد به چاپ رسیده است. انتشارات جهان آرا و دفتر انتشارات اسلامی از منتشرین این کتاب هستند.


 

س

سه شنبه 28 دی 1389  4:56 PM
تشکرات از این پست
hobab1370
bafrani
bafrani
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 811
محل سکونت : تهران

پاسخ به:معرفي كتاب

آثار محمدابراهیم آیتی

دكتر محمد ابراهیم آیتی در سال 1294 شمسی در بیرجند متولد شد و تا سال 1317 در بیرجند و مشهد مقدس علوم قدیمه را تحصیل می كرد وی از سال 1320 تا 1329 در بیرجند به موعظه و تدریس اشتغال داشت. سپس به تهران مهاجرت كرد و از سال 1334 در دانشكده علوم معقول و منقول آن زمان به تدریس پرداخت.
در سال 1340 از رشته معقول و منقول دانشگاه تهران به اخذ درجه دكتری نایل گردید و سپس در تهران اقامت كرد و علاوه بر تدریس، به موعظه و خطابه و به درس تفسیر در حوزه علما و اهل معرفت و تقوی اشتغال داشت.
وی به كمك استعداد شگرف و حافظه قوی كه داشت به فاصله چند ماه زبان انگلیسی را آموخت و بر آن مسلط شد و در زمان كوتاهی مورد توجه علمای اعلام قرار گرفت به طوری كه آیة ا... مرتضی مطهری مكرر در سخنرانیها و نوشته های خود از سجایای اخلاقی و تحقیقات علمی او یاد كرده است.
دكتر آیتی علاوه بر تدریس و موعظه در تهران روزهای جمعه در شمیران تفسیر قرآن می گفت. در یكی از روزهای جمعه در حالی كه برای درس تفسیر به طرف شمیران می رفت به علت تصادف درگذشت و بعدازظهر همان روز، رادیو تهران خبر درگذشت این عالم فرهیخته را اعلام كرد و در سال 1343 هجری شمسی پیكر او از مدرسه كاظمیه تا میدان شوش تشییع و سپس به قم حمل شد و به دستور آیة ا... مرعشی در قبرستان ابوحسینی در ایوان اختصاصی علما مدفون گردید.


 

س

سه شنبه 28 دی 1389  4:57 PM
تشکرات از این پست
hobab1370
bafrani
bafrani
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 811
محل سکونت : تهران

پاسخ به:معرفي كتاب

نگاهی به زندگی وآثار محمد ابراهیم آیتی

    دكتر محمد ابراهیم آیتی بیرجندی واعظ و خطیب وارسته
دكتر محمد ابراهیم آیتی در سال 1294 شمسی در بیرجند متولد شد و تا سال 1317 در بیرجند و مشهد مقدس علوم قدیمه را تحصیل می كرد وی از سال 1320 تا 1329 در بیرجند به موعظه و تدریس اشتغال داشت. سپس به تهران مهاجرت كرد و از سال 1334 در دانشكده علوم معقول و منقول آن زمان به تدریس پرداخت.
در سال 1340 از رشته معقول و منقول دانشگاه تهران به اخذ درجه دكتری نایل گردید و سپس در تهران اقامت كرد و علاوه بر تدریس، به موعظه و خطابه و به درس تفسیر در حوزه علما و اهل معرفت و تقوی اشتغال داشت.
وی به كمك استعداد شگرف و حافظه قوی كه داشت به فاصله چند ماه زبان انگلیسی را آموخت و بر آن مسلط شد و در زمان كوتاهی مورد توجه علمای اعلام قرار گرفت به طوری كه آیة ا... مرتضی مطهری مكرر در سخنرانیها و نوشته های خود از سجایای اخلاقی و تحقیقات علمی او یاد كرده است.
دكتر آیتی علاوه بر تدریس و موعظه در تهران روزهای جمعه در شمیران تفسیر قرآن می گفت. در یكی از روزهای جمعه در حالی كه برای درس تفسیر به طرف شمیران می رفت به علت تصادف درگذشت و بعدازظهر همان روز، رادیو تهران خبر درگذشت این عالم فرهیخته را اعلام كرد و در سال 1343 هجری شمسی پیكر او از مدرسه كاظمیه تا میدان شوش تشییع و سپس به قم حمل شد و به دستور آیة ا... مرعشی در قبرستان ابوحسینی در ایوان اختصاصی علما مدفون گردید.
صفات ایشان:
مرحوم دكتر آیتی انسانی وارسته و سلیم النفس، بسیار صبور و به حقیقت از مردان با كمال راستین عهد خود بود. در تحقیق و تجسس علمی بسیار دقیق عمل می كرد. مزیت او در كارهای علمی بر این بود كه علم قدیم را با روش جدید جمع داشت و نیك دریافته بود كه جامعه علمی كنونی چه نیازی دارد و چگونه باید در حوزه كردن مسایل قدیمی قدم بر داشت، نمونه كامل اثر او كه بدین شیوه تدوین شده است، رساله اجتهادی دكتری او به نام مقولات (مبحثی از منطق) را باید نام برد كه با توجه به اصول بجا گفتن و به اندازه گفتن و به زبان روشن بیان كردن و مبتنی بر مأخذ قدیم و كتابهای اروپایی تدوین گردیده است.
تألیفات وی:
ترجمه تاریخ یعقوبی - ترجمه كتاب البلدان یعقوبی - تصحیح تفسیر شریف لاهیجی - تاریخ اندلس و حكومت مسلمین در اروپا - افكار جاوید محمد ترجمه از انگلیسی - جهان در قرن بیستم ترجمه از انگلیسی - گفتار عاشورا - آیینه اسلام ترجمه از عربی - سرمایه سخن - فهرست ابواب و فصول اسفار ملاصدرا - مرجعیت و روحانیت.
مرحوم آیتی دو كتاب مهم دیگری را در دست طبع داشت و به پایان رسانید كه رخت از جهان بربست، یكی جلد دوم تاریخ یعقوبی و دیگری مقولات عامه كه رساله ختم تحصیلات او بود.
دكتر آیتی با دوستان صمیمی و صدیق خود در راه انتشار كتاب نیز همكاری داشت و یكی از بانیان در شركت انتشار بود.
از دیگر تألیفات استاد "تاریخ شهدای اسلام" و "تاریخ پیغمبر اسلام" است كه یكی از مراجع مهم تاریخ اسلام در حوزه و دانشگاه به شمار می رود.


 

س

سه شنبه 28 دی 1389  4:57 PM
تشکرات از این پست
hobab1370
bafrani
bafrani
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 811
محل سکونت : تهران

پاسخ به:معرفي كتاب

کتاب أسرار ملکوت تالیف آیةالله سید محمدمحسن حسینی طهرانی

 دستور العمل سلوکی علامه طهرانی به یکی از شاگردان خود در خارج از کشور
 بسم الله الرّحمن الرّحیم
السّلام علیكم و رحمة‌ُ الله و برَكاته، نامه گرامی واصل و از مضمون آن اطّلاع حاصل؛ بزرگان طریق فرموده‌اند: برای پیمودن راه یك توبه كامل ضروری است (غسل، دو ركعت نماز، یكصد بار استغفار، بیرون آمدن از جمیع حقوق النّاس و مظالم عباد، و قضاء فوائت من حقوق الله تعالی). و دیگر: پیوسته ملازم سكوت بودن و غذا بموقع و به اندازه خوردن و از حیوانی كمتر مصروف نمودن و با بسم الله شروع كردن و در صورت امكان سه روز در ماه روزه داشتن. و قبل از اذان صبح بیدار شدن و بین الطّلوعین را بیدار ماندن و در این حال نماز شب و نافله صبح و نماز صبح، و سپس هر روز حدّاقلّ یك حزب قرآن، ثواب آن هدیه به روح رسول اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم نمودن. و در یك اربعین هر روز هزار بار أستغفر اللهَ رّبی گفتن با شرائط ذكر (طهارت بدن و لباس، و وضو، و مكان خلوت، و استعمال عطر و بخور، و رو به قبله نشستن چهار زانو، و انگشتری عقیق در دست راست نمودن، و توجّه كامل به معنای ذكر كردن) و سپس به سجده درآمدن و حدّاقل چهارصد مرتبه" لا إله إلا أنت سبحنک إنی کنت من الظالمین1" گفتن. و پس از آن نشستن و با خدای تعالی شرط عدم معصیت در نمز نمودن (مشارطه) و در طول روز مراقب نفس بودن (مراقبه) و هنگام خواب محاسبه كردن (محاسبه) و از مجالس و محافل دنیاپرستان دوری نمودن و با ابناء دنیا نشست و برخاست نكردن، و پیوسته متفكّر در درون بودن، و طهارت دائم (دوام وضو و غسل جمعه) و

س

سه شنبه 28 دی 1389  4:57 PM
تشکرات از این پست
hobab1370
bafrani
bafrani
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 811
محل سکونت : تهران

پاسخ به:معرفي كتاب

زن در میزان فقه سیاسی اسلام - خواجه بشیراحمد انصاری

 جایگاه زن دراسلام بحث دامنه داری است که از چشم اندازهای متفاوت به آن پرداخته شده است. قرائت برخی از فرق اسلامی از فقه سیاسی اسلام در بسیاری از كشورهای مسلمان این است که زن از صلاحیت کافی برای مدیریت و رهبری جامعه برخوردار نیست.
اخیرا یک نویسنده و پژوهشگر افغان مقیم آمریکا، کتابی منتشر کرده که در آن بامراجعه به قرآن، متون تاریخی و منابع اصولی و فقه اسلام، این روایت را فاقد اعتبار فقهی تشخیص داده و با استناد به متون دینی، زن را همسان مرد، دارای صلاحیت مدیریت و اداره جامعه معرفی کرده است. تعدادی از علمای برخی از فرق اسلامی البته چنین قرائتی پیشتر مطرح کرده اند.
این کتاب را شاید بتوان قرائت جدیدی از متون و مفاهیم دینی دستکم در افغانستان دانست که توسط بشیراحمد انصاری، به نام "زن درمیزان فقه سیاسی اسلام" در 14 گفتار و 99 صفحه به نگارش درآمده است.
"لَن یُفلِح قَومُ وَلّوا أمرَهَُمُ امرأة" (کسانی که امور خویش را به زنی بسپارند، هرگز رستگار نخواهدشد) روایتی است که برخی از فرق اسلامی آن را منسوب به پیامبر اسلام می دانند و در این رساله مورد پژوهش قرار گرفته است.
بر اساس ادعای نویسنده، این روایت که منبع و مرجع قضاوت در مورد صلاحیت شرعی زن که در ادارهء امور جامعه قرار گرفته، با توجه به معیار و اصول مطرح درعلم حدیث شناسی، فاقد اعتبار فقهی است.

س

سه شنبه 28 دی 1389  4:58 PM
تشکرات از این پست
bafrani
bafrani
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 811
محل سکونت : تهران

پاسخ به:معرفي كتاب

اسلام و غرب نویسنده: حسن السعید

   مقدمه :بسم الله الرحمن الرحیم ((اسلام و غرب)) نوشته حسن السعید یكی از كتابهائی است كه بطور جالب و مفصل و دقیق مراحل مسلمان شدن عده كثیری از غربیها را پی گیری كرده و این مسئله كه چرا مسیحیان به اسلام روی می آورند را ریشه یابی می نماید. او نمونه های بارزی از مسلمان شدن غربیها بویژه تعداد قابل توجهی از اندیشمندان، علما، متفكرین، روحانیون مسیحی، خاورشناسان، سیاستمداران، دولتمردان، روزنامه نگاران، و هنرمندان زن و مرد ارائه میدهد. این كتاب زمانی برشته تحریر درآمده كه مسلمان شدن چهره های مسیحی در غرب مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار گرفته و روزی نیست كه رسانه های همگانی خبر از مسلمان شدن عده ای از مسیحیان را ندهند. رسانه های همگانی غرب نه تنها از این حركت جدید استقبال نكرده، بلكه انتقادهای شدیدی نسبت به شخصیت های معروفی كه به اسلام روی آورده رواداشته اند. بعنوان مثال مسلمان شدن شخصیتی همچون ((مراد هوفمن)) سفیر سابق آلمان در مغرب سبب گردید كه رسانه های همگانی آلمان، سفیر این كشور در مغرب را بخاطر مسلمان شدن مورد انتقاد قرار دهند. آنها خواستار بركناری نامبرده از پست و مقام خود شدند. پروفسور ادوارد سعید استاد فلسطینی الاصل مقیم آمریكا معتقد است: ((پیروزی انقلاب اسلامی ایران سبب شد كه رسانه های همگانی غرب و آمریكا بیش از پیش اسلام را مورد مطالعه و معرفی قرار دهند. این رسانه ها اقدام به تشریح و تجزیه و تحلیل اسلام نمودند و بدین علت اسلام در غرب شناخته شد)). كتاب اسلام و غرب كه به زبان عربی نوشته شده است شامل یك مقدمه و چهار فصل است.

س

سه شنبه 28 دی 1389  4:58 PM
تشکرات از این پست
hobab1370
دسترسی سریع به انجمن ها