18 آبان؛ روز ملی کیفیت
-
- مجموعه: مناسبتها در ایران و جهان
كيفيت به معناي دستيابي به استانداردهاي از پيش تعيين شده است
18 آبان؛ روز ملی کیفیت
كيفيت زماني قابل دستيابي است كه فرآيندها و فعاليت هاي سازمان به طور مستمر با نيازها و انتظارات مشتري هاي سازمان طراحي شود و به اجرا درآيد.
هجدهم آبانماه، بهعنوان روز ملی کیفیت نامگذاری شده است.
در این روز، به برترین و سرآمدترین سازمانهای ایرانی حائز شرایط در بخشهای مختلف کشور شامل سازمانها، بنگاههای اقتصادی بزرگ، واحدهای عملیاتی، مؤسسات بخش عمومی، بنگاههای کوچک و متوسط مستقل و بنگاههای کوچک و متوسط وابسته که در زمینه ارتقاء کیفیت و سرآمدی کسب و کار، فعالیتهای چشمگیری انجام دادهاند جوائزی اعطا میشود.
عالیترین مرجع تصمیمگیری در جایزه ملی کیفیت ایران، شورای سیاستگذاری میباشد و مطابق نظامنامه جایزه، دبیرخانه جایزه ملی کیفیت ایران مستقر در مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مجری جایزه بوده و کلیه عملیات اجرایی مرتبط با جایزه را عهدهدار است. یک کمیته فنی متشکل از ۲۱ نفر کارشناس متخصص در زمینه مدیریت کیفیت و مباحث سرآمدی نیز، دبیرخانه و شورای سیاستگذاری را در طرحریزی و اجرای ملی کیفیت ایران یاری مینمایند.
سخن حضرت علي(ع) كه مي فرمايند: هر كسي دو روزش يكسان باشد او زيان كار خواهد بود. تأييدي بر ارتقاي مستمر و پيشگيري از زيان مي باشد. كيفيت يعني به نيازها و انتظارات مشتري ها پاسخ دادن. كيفيت زماني قابل دستيابي است كه فرآيندها و فعاليت هاي سازمان به طور مستمر با نيازها و انتظارات مشتري هاي سازمان طراحي شود و به اجرا درآيد؛ در اين تعريف به شناخت، تعيين نيازها، انتظارات مشتري ها و پرداختن به آن ها تأكيد مي شود.
ارايه كنندگان خدمات، اهميت بيشتري به نيازهاي مشتري ها مي دهند، تا آن چيزي كه مشتري ها درخواست مي كنند، و از طرف ديگر مشتري ها تمايل بيشتري به خواسته هاي خود دارند ارايه كنندگان خدمات بايد قادر باشند انتظارات مشتري ها را بشناسند و به دنبال كسب اعتماد مشتري ها و درك نيازهاي آن ها باشند. بررسي ها و پژوهش هاي كاربردي مي توانند اطلاعات ارزشمندي درباره نيازها و انتظارات مشتري ها ارايه كنند تا بتوان با بازكردن مسير گفتگو نيازهاي آنان را شناخت و به انتظارات منطقي آن ها پاسخ گفت.
گفتگو عبارت از اظهار خلاق و آزادانه موضوعات اساسي و پيچيده و گوش سپردن به نقطه نظرات ديگران مي باشد. در حين گفتگو افراد در افكار خود به كاوش مي پردازند. در گفتگو، ارايه كنندگان خدمات و مشتري ها با كمك يكديگر، شناخت عميقتري نسبت به هم پيدا مي كنند و ارايه كنندگان در ارايه خدمت خود موجب جلب رضايت مشتري ها مي شوند و اعتماد آن ها را كسب مي كنند. يكي از اساسي ترين دلايل براي كيفيت، آشنايي با نيازها و انتظارات مشتري ها در داخل سازمان (مشتري هاي داخلي) و در خارج سازمان (مشتري هاي خارجي) مي باشد.