نه . آیت الله میرزا محمد اشراقی (ارباب) (م 1341 ق) پس از ذکر روایت بشارة المصطفی دربارهی زیارت جابر مینویسد : در این خبر معتبر ، مذکور نیست که زیارت جابر در روز اربعین بوده یا روز دیگر و نیز ذکر نشده که زیارت جابر در سال اول شهادت بود یا بعد ؛ لیکن مذکور در سایر کتب شیعه ، تحقق هر دو امر است . در هر حال ورود اهلبیت را به کربلا در روز اربعین بسیاری ذکر کردهاند ، از عامه و خاصه ؛ مانند ابننما و ابنطاووس و ابومخنف و صاحب کتاب نورالعین ، و از عبارت امالی صدوق نیز ظاهر شود که گوید : خرج علی بن الحسین علیهالسلام
بالنسوة و رد الرأس الی کربلاء . . . و در سیره و تاریخ محفوظ است . که بعد از سال شهادت ، اهلبیت مسافرتی به عراق ننمودهاند . ایشان پس از ذکر خلاصهی نظر محدث نوری میفرماید : و حاصل او زیاده بر استبعاد چیزی نیست و امور منقوله را نتوان به استغراب تکذیب کرد ، اگر چه سید بن طاووس با آنکه خود او در کتاب لهوف ورود اهلبیت [12] را در اربعین ذکر کرده ، در کتاب اقبال استبعاد نموده و هرگاه کسی تأمل و تتبع در وضع مسافرت اعراب و خصوصا در ازمنهی سابقه نموده باشد ، میداند که این گونه طی مسافت ایشان خلاف عادت نیست ، خصوصا هر گاه قافلهای شتاب داشته باشد و از این قبیل سرعت سیر (در) مسافرت بسی معهود است . . . در هر حال وجهی برای تکذیب ورود اهلبیت به کربلا نیست . [13] . ده . آیت الله شهید قاضی طباطبایی ؛ ایشان رنج فراوانی در اثبات این مسئله تحمل نمود و کتابی بزرگ در اینباره گردآوری نمود ، که خلاصهی ادلهی او را به هنگام طرح ادلهی محدث نوری خواهیم آورد . - گفتنی است که گر چه برخی از نقلهای فوق ، تنها بازگرداندن سر مقدس به بدن طاهر آن حضرت در روز اربعین را ذکر کرده است ، ولی از آن جا که مسئلهی الحاق سر به بدن ، از مسئلهی بازگشت اهلبیت به کربلا جدا نیست ، و بنابر قول مشهور این کار توسط امام زینالعابدین علیهالسلام صورت پذیرفت ، از این رو سخن قرطبی و پس از آن قزوینی ، مناوی ، شبراوی و شبلنجی را آوردیم .
پی نوشتها
[12] مرحوم سید در لهوف تنها ورود اهلبیت را به کربلا و ملاقات با جابر را نقل نمودهاند ، و زمان را معین نساختهاند .
[13] الأربعین الحسینیة ، ص 207 - 205 .