چهار . شیخ بهایی (م 1030) ؛ ایشان در کتاب توضیح المقاصد چنین آورده است : التاسع عشر (من الصفر) ؛ فیه زیارة الأربعین لأبی عبدالله الحسین علیهالسلام - وفی هذا الیوم و هو یوم الأربعین من شهادته علیهالسلام کان قدوم جابر الأنصاری رضی الله عنه لزیارته علیهالسلام ، و اتفق فی ذلک الیوم ورود حرمه علیهالسلام من الشام الی کربلاء ، قاصدین المدینة علی ساکنه السلام و التحیة ؛ روز نوزدهم ماه صفر ، زیارت اربعین حضرت امام حسین علیهالسلام است . . . و در این روز که روز اربعین است ، روز ورود جابر بن عبدالله انصاری است ، که به زیارت قبر آن حضرت شتافت و آن روز با روز ورود اهلبیت امام حسین علیهالسلام از شام به کربلا یکی گردید ؛ در حالی که ایشان قصد عزیمت به مدینه را داشتند . [6] . پنج . مناوی (م 1031) در ضمن ذکر اقوال گوناگون دربارهی محل دفن سر مطهر امام حسین علیهالسلام میگوید : و الامامیة یقولون الرأس أعید الی الجثة و دفن بکربلاء بعد أربعین یوما من القتل ؛ امامیه میگویند : پس از چهل روز از شهادت ، سر به بدن بازگردانده شد و درکربلا دفن گردید . [7] . شش . علامهی مجلسی (م 1110) در رابطهی با علت استحباب زیارت سیدالشهداء علیهالسلام در روز اربعین میفرماید : و المشهور بین الأصحاب أن العلة فی ذلک رجوع حرم الحسین صلوات الله علیه فی مثل ذلک الیوم الی کربلاء عند رجوعهم من الشام و الحاق علی بن الحسین صلوات الله علیه الرؤس بالأجساد ؛ مشهور بین اصحاب این است که علت آن ، بازگشت اهلبیت حسین علیهالسلام در چنین روزی به کربلا است ، هنگامی که از شام باز میگشتند . و علی بن حسین علیهالسلام سرهای مقدس را به اجساد ایشان ملحق ساخت . [8] . - برخی از ظاهر این عبارت چنین برداشت کردهاند که ایشان شهرت بین اصحاب را دربارهی بازگشت اهلبیت در روز اربعین بازگو نمودهاند . ممکن است گفته شود که متعلق شهرت ، استحباب زیارت حضرت سیدالشهدا علیهالسلام در روز اربعین است ، نه بازگشت اهلبیت در روز اربعین به کربلا ! هفت . شبراوی مینویسد : و قیل أعید الی الجثة بکربلاء بعد أربعین یوما من مقتله ؛ گفته شده است که سر به بدن آن حضرت بعد از چهل روز پس از شهادت ، به بدن بازگردانده شد [9] . هشت . شبلنجی (م 1322 [10] ) نیز میگوید : و ذهبت الامامیة الی أنه أعید الی الجثة و دفن بکربلاء بعد أربعین یوما من المقتل ؛ نظر امامیه این است که سر آن حضرت به بدن ایشان ملحق گردید ، و چهل روز پس از شهادت آن حضرت در کربلا به خاک سپرده شد . [11]
[6] توضیح المقاصد ، ص 6 . همان گونه که گذشت ، فرمایش ایشان که روز نوزدهم را روز اربعین دانستهاند ، مبنی برمحاسبهی روز عاشورا در ضمن عدد اربعین است ، وظاهر آن است که محاسبه از روز بعد است ، و هیچ کس جز ایشان این روز را به عنوان روز اربعین معرفی نکرده است .
[7] فیض القدیر ، ج 1 ، ص 205 .
[8] بحارالأنوار ، ج 101 ، ص 334 .
[9] الاتحاف بحب الأشراف ، ص 70 .
[10] معجم المؤلفین ، ج 13 ، ص 53 .
[11] نور الأبصار ، ص 121 .