فلسفۀ حجاب درنماز
چرا زنان در نماز بايد پوشش و حجاب داشته باشند؟ آيا در قرآن به اين موضوع اشارهاى شده است؟
نخست لازم به يادآورى است كه قرآن به مسئله پوشش زن در نماز اشارهاى به صراحت ندارد، لكن رواياتى كه به تفسير آياتى همچون آيات 26 و 31 سوره اعراف پرداختهاند به اين مسئله اشاره كردهاند.1 اما فقها به استفاده از رواياتى كه در اين زمينه وارد شده به مسئله پرداختهاند.
دربارۀ پوشش در نماز بايد گفت: مسئلۀ محرم و نامحرم مربوط به انسانهاست و خداوند منزّه از آن است، ولى فلسفۀ پوشش انسان تنها مربوط به مسئلۀ محرم و نامحرمى نيست، چون بر هر نمازگزارى (زن باشد يا مرد) واجب است خود را در نماز به مقدارى كه در شرع مقدس واجب شده بپوشاند؛ اگرچه تنها باشد و در خلوت نماز بخواند و هيچ كس او را نبيند.
پوشش براى انسان، اعم از زن و مرد، نوعى كرامت الهى است. تنها آدميان لباس مىپوشند، امّا هيچ حيوانى لباس نمىپوشد؛ بنابراين پوشش نشانهاى براى شخصيت و احترام انسان محسوب مىشود؛2 افزون بر اين، در نماز علاوه بر خشوع قلبى، خشوع ظاهرى و احترام در مقابل ذات حق تعالى هم لازم است و آنچه خداوند براى بانوان در خضوع و احترام بندگى مىخواهد، مسئلۀ رعايت حجاب هنگام نماز است. قرآن كريم مىفرمايد: «وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ»؛3 و ما از شاهرگ [او] (انسان) به او نزديكتريم.
از اينكه خداوند، رعايت حجاب را هنگام نماز واجب كرده، مىفهميم كه حجاب، بهترين و تنها لباسِ حضور نزد پروردگار است. حجاب براى زنان مؤمن، مقدمه قرب و نزديكى به حق تعالى است و بهترين تمرين براى حفظ و رعايت آن براى بانوان در برابر نامحرم به شمار مىرود، زيرا خانمىكه پنج نوبت در شبانه روز در آنجا كه نامحرمى نيست اين گونه خود را بپوشاند، بىگمان خود را در برابر نامحرم بهتر مىپوشاند؛ البته مسئلۀ لزوم رعايت حجاب براى بانوان در نماز، ممكن است حكمتهاى ديگرى هم داشته باشد كه براى ما معلوم نيست، چون فلسفه و حكمت همۀ احكام براى ما بيان نشده و آنچه بيان شده نيز به طور كامل به دست ما نرسيده است.4 براى آگاهى بيشتر چند كتاب دربارۀ حجاب معرفى مىكنيم.5