نقش زنان از صدر اسلام تا امروز
صد البته تربیت فرزندانی که در دفاع از وطن و دین خود در برابر دشمنان از جان خود گذشتند و در این راه جانفشانیهای بسیار کردند از مهمترین نقوش مادران این کشور بود
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل ازسنت نیوز، زن در نظام ارزشى اسلام، منزلت و جایگاه بلندى دارد برخلاف ادیان و تمدنهاى پیش از آن، که غالباً زنان را به دیده تحقیر مىنگریستند زن در نظاماسلامى مىتواند نقش اصلى و بنیادىاى را درسازندگى جامعه ایفا کند
نزول یک سوره از قرآن به نام نساء (زنان)، حاکى از اهمیت و نقش زنان در جامعه است.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم )، زنان را امانت الهى دانست و بارها سفارش آنان را به مردان نموده است؛ آن حضرت در حکومت نه چندان طولانى خود، زنانى را که در اجتماع مسلمانان نقش برجستهاى در جهت تقویت پایههاى دین ایفا کرده بودند، ستود و وعدههاى معنوى بزرگى به آنان داد. از این رو، زنان در دولت نبوى در عرصههاى مختلف سیاسى ، اجتماعى ، فرهنگى ، نظامى و اقتصادى به ایفاى نقش پرداختند و رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را در اهدافش یارى دادند. سُمیّه، مادر عمّار از جمله زنان پیشگام در اسلام است. وى شکنجههاى دردناک مشرکان را تحمل کرد و سرانجام به شهادت رسید او اولین زن شهیده در راه اسلام است.
در زمینه سیاسی زنان همپای مردان حتی در صدر اسلام حضور داشتهاند، مهاجرت یکی از راههاى مبارزه سیاسى است. در این میدان مبارزه نیز، زنان همگام با مردان، مشارکت داشتند. چنانکه در میان مهاجران به حبشه، چند تن از زنان حضور داشتند. رقیه، دختر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم )، سوده، دختر قِیس بن عبد شمس، اسماء بنت عُمَیس، امحبیبه، دختر ابىسفیان و امّسَلمه مخزومى از آن جمله اند.
در فقه اسلامى جهاد براى دفاع از سرزمین اسلام، بر زن و مرد مسلمان واجب شده است. در جهاد ابتدایى نیز، زنان مىتوانند شرکت کنند و تنها از نبرد رودر رو با دشمن منع شدهاند که آن هم علت خاصى دارد.
پیامبر به آن دسته از زنانى که داوطلب اعزام به جنگ مىشدند و مهارت لازم را براى کارهاى جبهه، مثل مداواى مجروحان، آشپزى، دوختن مشکها و … داشتند و از شجاعت لازم نیز براى حضور در صحنه جنگ برخوردار بودند، اجازه حضور مىداد.
در منابع، دست کم نام ۳۴ زن در صحنه هاى نظامى دیده مىشود.
این ۳۴ زن در ۱۲ غزوه حضور داشتهاند. در این میان نبرد خیبر با شرکت حدود ۲۰ زنو غزوه احد با حضور ۱۴ زن، بیشترین مشارکت زنان را داشته است؛ ام سلمه با شرکت در هشت غزوه (احد، خندق، خیبر، حدیبیه، فتح مکه، حنین، طائف و تبوک) بیشترین حضور را داشته است؛ امعُمّارَه نیز با شرکت در هفت غزوه در رتبه دوم قرار دارد.
نام برخى زنان که در غزوات حضور داشتهاند عبارتند از: حضرت فاطمه (سلام الله علیها)، عایشه، امایمن، حَمْنَه بنت جَحْش، سمیرا بنت قیس، نسیبه و امسلیم، در نبرد احد، نفیسه و بحینه، دختران أرت (الحارث) بن مطلب، امحبیبه بنت جحش، خدیجه و هند، دختران حصین، امعماره، صفیه، امّایمن، امّسَنان اسلمیه و امّسلیم در غزوه خیبر حضور داشتند.
هشت سال جنگ تحمیلی، پس از انقلاب اسلامی ، عرصه کارزار دیگری برای زنان آفرید. آنها از نخستین روزهای جنگ، همپای رزمندگان به ستیز با دشمن پرداختند. گاه تن به تن جنگیدند و گاه با پرداختن به امور جنگی، حضور مستقیم خود را در دفاع مقدس، حفظ کردند. به تدریج و با طولانی شدن آن، جنگ به دیگر نقشهای خدماتی زنان، نیاز پیدا کرد. از این رو، زنان به پشتیبانی از جبهه در پشت جبهه روی آوردند. به شهرها و خطوط جنگی رفتند تا به امداد و درمان جنگجویان بپردازند.
در جبهه و پشت آن، به طرق مختلف و اعجاب انگیز در تقویت روحیه رزمنده ها کوشیدند. البته همه خدمات جنگی را در آنچه بر شمردیم، نمی توان خلاصه کرد، بلکه باید کار زنانی را که برای رزمندگان شعر، داستان، حماسه نوشتند. موسیقی، فیلم و تئاتر ساختند. عکس، خبر و گزارش تهیه کردند. شهید، جانباز و اسیر شدند را نیز به حساب آورد،اینها تنها بخشی از خدمات آنان به جنگ است.
صد البته تربیت فرزندانی که در دفاع از وطن و دین خود در برابر دشمنان از جان خود گذشتند و در این راه جانفشانیهای بسیار کردند از مهمترین نقوش مادران این کشور بود، مادرانی که از محبت و عشق خود نسبت به فرزندانشان در راه رضایت پرورداگار دست کشیدند و با دستان خود آنها را به سمت جبههای حق علیه باطل فرستادند.