«سلام فرمانده» یک اثر فاخر اجتماعی و فرهنگی
نماهنگ سلام فرمانده یک اثر فاخر در حوزه فرهنگ است. این نماهنگ تاثیرات مثبت و ارزندهای در بین اقشار مختلف جامعه ایجاد کرده به نحوی که به عنوان یک چسب اجتماعی با ظرافت و زیبایی، اعضای سه نسل را با همه تفاوتها و گوناگونیها در کنار یکدیگر در ورزشگاهها، میادین و پارکها برای یک هدف مشترک گرد هم آورده است.
سلام فرمانده یک اثر فاخر اجتماعیگروه اجتماعی دفاعپرس - سرهنگ «سجاد نامور» معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس خراسان شمالی؛ امروزه تحت تاثیر جریان نوسازی در اکثر کشورهای جهان تفاوت نظام ارزشی و نگرشی بین نسل های متفاوت موجب کاهش فهم و درک متقابل آن ها از یکدیگر شده است در جامعه اسلامی ما نیز علاوه بر جریان نوسازی، جنگ اقتصادی و پروژه نفوذ در کنار سایر عوامل موجب شده تا بین جوانان دهه ۸۰ و نوجوانان دهه ۹۰ با نسل های قبل تعارضات و چالشهایی در روابط متقابل ایجاد شود به نحوی که باورها و نظام ارزشی متفاوت بین آن ها موجب کاهش درک یکسان و فهم متقابل آن ها از یکدیگر شده است.
در اصطلاح جامعه شناختی به این وضعیت تعارضی، شکاف نسلی می گویند شکاف نسلی به معنای دور شدن تدریجی دو نسل پیاپی از یکدیگر از حیث جغرافیایی، عاطفی، فکری و ارزشی است که موجب شکل گیری وضعیت جدیدی می شود.
بزعم اکثر جامعه شناسان آنچه در کشور ما در روابط بین نسل ها رخ داده است شکاف نسلی نیست و موجب جدایی کامل نسل های پیاپی از یکدیگر نشده بلکه شکلی از تفاوت فرهنگی است. یعنی نسلهای مختلف در جامعه ما با توجه به تجربه زیسته و جهان زندگی متفاوت آن ها با نسل های گذشته از لحاظ فرهنگی تفاوت هایی با یکدیگر پیدا کرده اند.
برای برون رفت از این وضعیت تعارضی نهادهای فرهنگی و اجتماعی وظایفی دارند که مهمترین آنها این است که چسب های اجتماعی را در حوزه فرهنگ تقویت کنند.
«چسب اجتماعی» یک اصطلاح جامعه شناختی است به این معنا که باعث می شود تا انسان ها در یک اجتماع کنار هم جمع بشوند، زیست مشترک داشته باشند و از یکدیگر حمایت و حفاظت کنند و همدیگر را به عنوان «ما» بپذیرند که با مفاهیمی مانند انسجام و همبستگی اجتماعی، روحیه ملی و وحدت اجتماعی قرابت معنایی دارد.
به طور مثال عاملی که موجب می شود تا ساختار یک میز ثبات داشته باشد و بتواند کارکرد داشته باشد همان میخ، چسب چوب و اتصالات بین اجزای آن است که موجب انسجام ساختار میز شده است، جامعه هم به همین شکل است و برای تداوم به چسب های انسجام بخش و وحدت آفرین نیاز دارد.
«ابن خلدون» یک جامعه شناس مسلمان از قرن چهاردهم میلادی و اهل کشور تونس است که نظریه هایش را از قرآن و حدیث اقتباس کرده است. او معتقد است که عوامل انسجام و وحدت در جامعه به چهار عامل خویشاوندی، مذهب، هم پیمانی و هم سوگندی تقسیم میشوند او معتقد است که در بین این عوامل، عامل خویشاوندی و مذهب بسیار مهم هستند و باعث می شود تا عصبیت در بین اقوام افزایش یابد.
بنظر ابن خلدون تقویت این عوامل موجب افزایش عصبیت، یکپارچگی و همبستگی اجتماعی شده و در اثر آن بر هم کنش های تمام روابط اجتماعی و پویایی هایی جامعه به سمت یک هدف واحد مشترک سوق می یابند که مصداق بارز این موضوع را می توان در آیه شریفه «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا» دید.
امروز در حوزه فرهنگ، نماهنگ سلام فرمانده اثر مثبت و خیلی قوی بر اقشار مختلف اجتماعی گذاشته است به نحوی که:
۱_ به عنوان یک چسب اجتماعی موجب اتحاد و انسجام در بین نسلهای مختلف شده است.
۲_ عامل ایجاد اتحاد و همبستگی ملیت با مذهب می شود یعنی اتصال ملیت به دین و این مهم به آرمان بزرگ انقلاب اسلامی ایران اسلامی که همانا سپردن پرچم اسلام و انقلاب به امام عصر حضرت صاحب الزمان ( عج) توسط نسل های بعدی است کمک می کند.
۳_ عاملی نرم و ظریف برای انتقال فرهنگ و ارزش های فرهنگی به نسل جدید است.
۴_ با بهره گیری از ظرفیت عظیم وجودی حاج قاسم موجب الگوسازی و قهرمان آفرینی برای نسل جوان شده است.
۵_ موجب ارتقا روحیه ولایی و انقلابی در نسل های جدید در چهله دوم انقلاب اسلامی شده است.
همچنین در کنار اینها یک اثر مهم دیگر نیز دارد به این نحو که از طریق ایجاد نظام ارزشی و نگرشی مشترک و یکسان موجب افزایش درک و فهم متقابل نسل ها نسبت به یکدیگر میشود و از این مسیر بنظر ابن خلدون موجب افزایش عصبیت، روحیه ملی و اتحاد و انسجام اجتماعی می گردد.
تاثیرات فرهنگی «سلام فرمانده» بر نسل جدید چیست؟
نسل جدید با همخوانی سرود حماسی «سلام فرمانده» آمادگی و بیعت با امام عصر (عج) را مشق کردند که به بنای «نظم جدید جهانی» ختم خواهد شد، انشاءالله.
روزنامه حمایت نوشت: همایش یکصد هزار نفری نوجوانان و کودکان دهه هشتادی و نودی در ورزشگاه آزادی تهران و پیمان آنها با آرمانهای مهدوی و انقلابی، نقطه عطفی در تاریخ ولایی کشور به شمار میرود. همخوانی این سرود با مضامین مرتبط با جهاد و مقاومت که از عمق جان نونهالان ایرانزمین بر آمد، یکبار دیگر ثابت کرد فرهنگ مقاومت حتی در میان کم سن و سالترین اقشار کشور، از محبوبیت پرشماری برخوردار است و با وجود تبلیغات وسیع و پرهزینه دشمنان، خون پاک شهدا ثمرات خود را پس از چندین دهه نشان میدهد.
از طرفی، محتوای فاخر و علاقهمندی عموم مردم با هر گرایشی به این سرود، باعث شد که از همان روزهای آغازین پخش آن، رسانههای معاند و جریانهای ضدانقلاب به آن واکنش نشان دهند؛ واکنشی که بهتدریج به سمت عصبانیت پیش رفت و آسمان و زمین را به هم دوختند تا با زدن برچسبهایی همچون «حکومتی بودن»، «القای مفاهیم مغایر با فطرت کودکان»، «غیر ایرانی بودن» و ... از ارزش آن بکاهند و آن را تقلیل دهند. موضوعات ذیل درباره این حرکت عظیم فرهنگی، قابلتأمل به نظر میرسند.
یکم، واکنشهای هیستریک بدخواهان نظام و کشور به سرود حماسی «سلام فرمانده» را باید فراتر از دستپاچگیهای معمول در برابر موفقیتهای جمهوری اسلامی به شمار آورد. بهعنوان نمونه، عکسالعمل پادوهای رسانهای و پیادهنظام آنها در داخل نسبت به تجمعات انقلابی همچون یومالله ۲۲ بهمن، غالباً بهصورت نشستهای بهاصطلاح کارشناسی بوده است. تحرکات سایبری آنها نیز نوسان چندانی نداشته و در حد معمول سالهای گذشته بود.
این در حالی است که پس از همراهی گسترده نوجوانان، نونهالان و حتی محبوبیت این سرود در میان بزرگسالان، اتاقهای فکر غرب و واحدهای اجرایی آنها عنان ازدستداده و به لجن پراکنی و سیاه نمایی بیسابقهای روی آوردند. در این میان، بعضی از مخالفان همیشگی نظام پس از کنگره عظیم نسل جدید در استادیوم آزادی، دست به دامن استدلالهایی شدند که بهزعم آنها ازنظر جامعه مذهبی نیز قابلپذیرش بود. بهعنوان نمونه، شبهه جشن در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) را مطرح کردند که تصاویر منتشرشده نشان داد، برخی از نوجوانان و کودکان حاضر در استادیوم آزادی، ضمن همخوانی سرود، تحت تأثیر مفاهیم معنوی آن قرارگرفته و اشک میریختند. نسل جدید در حالی به این سرود و فحوای پرمغز آن علاقه نشان دادهاند که صدها میلیارد دلار هزینه برای منحرف کردن آنها از فرهنگ مهدوی و انقلابی، نتیجه عکس داده و دشمنان را تا حد جنون، عصبانی کرده است.
دوم، اقبال مردم کشورهای مختلف اعم آسیایی و اروپایی به این سرود، بُرد بلند فرهنگ مقاومت را یکبار دیگر نشان داد. مردم لبنان، سوریه، فرانسه، کشمیر و ... از دستاندرکاران این سرود خواستهاند تا آن را با زیرنویس به زبانهای مختلف پخش کنند و هر از گاهی از شرق آسیا گرفته تا قلب آفریقا، تصاویری از همخوانی این سرود در شبکههای اجتماعی منتشر میشود. این اتفاق بزرگ را اگر در کنار بایکوت خبری رویدادها و همایشهای بزرگ دینی – انقلابی قرار دهیم، نتایج قابلتوجهی به دست میآید. سانسور رسانهای در قبال این وقایع، برای شنیده و دیده نشدن دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی است و طبیعتاً وقتی یک جریان قوی انقلابی از سدهای عظیم آنها میگذرد و موج فرامرزی ایجاد میکند، به هر طریق ممکن دست به پروپاگاندای سیاه میزنند تا از بسامد آن بکاهند.
سوم، یکی از شبهات واردشده به سرود «سلام فرمانده»، «حکومتی بودن» آن است. سالهاست که رسانههای منظومه غرب، هر نوع تجمع پرشکوه را به حمایتهای دولتی و حاکمیتی نسبت میدهند، شرکتکنندگان را افرادی میدانند که با امکانات دولتی به راهپیماییها و تجمعات آورده میشوند، از مزایای مختلف برخوردارند و در صورت استنکاف، جریمه میشوند! همایش روز جمعه در ورزشگاه آزادی اما تمام این القائات نخنما شده و لجن پراکنیهای تکراری را شست و با خود برد.
روز جمعه، کودکانی آمدند که فارغ از دنیای بزرگسالان، شیفته حضرت موعود (عج)، دلباخته رهبر معظم انقلاب و عاشق سردار دلها بودند و حساب و کتابی با هیچ ارگان و سازمانی نداشتند. از زمانی که خبر آمد صدها هزار نوجوان قرار است بزرگترین کنگره فرهنگی کشور را برگزار کنند، مشتاقانه به والدینشان اصرار کردند که آنها را به این گردهمایی باشکوه ببرند. بهاینترتیب، اگر تا دیروز، نخبگان، بزرگان و اهالی فرهنگ و رسانه در صف اول جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمن قد علم کرده بودند، امروز نوجوانان و خردسالان در کنار پیشکسوتان، بیرق حمایت از مقاومت و جهاد را در مصاف با استکبار برافراشتهاند.
علاوه بر این، استانداردهای دوگانه غرب و پادوهای رسانهای آنها در مواجهه با اقبال کودکان به مقاومت و ایستادگی در مسیر حق، بسیار تهوعآور است. بهاینترتیب که در جنگهای منطقهای و فرا منطقهای، وقتی متحدان آمریکا و اروپا هدف حمله قرار بگیرند، شرکت کودکان و زنان یک «هماورد سلحشورانه» برچسب میخورد، درحالیکه اگر نونهالان ایرانی، سرود همراهی با موعود را زمزمه کنند، «القای مفاهیم مغایر با فطرت کودکان» محسوب میشود!
چهارم، همراهی بخشی از بدنه فکری غرب در داخل برای تقابل با همخوانی سرود «سلام فرمانده» در ورزشگاه آزادی، بیانگر حقانیت ماجراست. نکته اینجاست که برخی از جریانهای سیاسی نیز در پازل دشمن بازی کرده و نقش نیابتی حریف را در داخل ایفا میکنند. در برههای که با هجوم وسیع دشمن در خطوط مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی مواجهیم و در زمانی که جرثومههای ابتذال، در تلاش برای تسخیر روح نوجوانان و جوانان هستند، حساسیت عدهای بر روی مفاهیم این سرود همچون «سردار»، «فرمانده»، «قیام» و ... به جد قابلتأمل است. این در حالی است که همین جماعت، یکدهم این حساسیت را بر روی تزریق هدفمند ابتذال و مصادیق آن در مدارس نشان ندادهاند.
و بالاخره اینکه گوش دادن به نوای دلنشین سرود «سلام فرمانده»، یک خاطره و یک نتیجهگیری برای نسلهای جنگ و انقلاب دارد. خاطره شیرین سرودخوانی «نوجوانان آباده» و نوای سرود حماسی «ای لشکر صاحب زمان آمادهباش آمادهباش»، در حال و هوای دفاع مقدس که نتیجه آن شور و شعور، به پیروزی در جنگ تحمیلی ختم شد. نسل جدید نیز با همخوانی سرود حماسی «سلام فرمانده» آمادگی و بیعت با امام عصر (عج) را مشق کردند که به بنای «نظم جدید جهانی» ختم خواهد شد، انشاءالله.
سلام فرمانده، سلام از این نسل غیور جا مانده، نسلی که وقتی دهه هشتادی و دهه نودی هایش فراخوانده میشوند، صحنه را پُر میکنند از حضور بی وصف و بی شمارشان؛ چنان که عصر روز گذشته عرصه میدان شهدای مشهد، شاهد حضور جمعیت دهها هزار نفری کودکان و نوجوانان مشهدی برای هم خوانی نماهنگ انقلابی و اسلامی «سلام فرمانده» بود.
استقبال دهه هشتادیها و دهه نودیها به همراه پدر و مادرهایشان به حدی بود که دیگر جایی برای آنهایی که ساعتها در ترافیک خیابانهای منتهی به میدان شهدا مانده بودند، نماند. برای همین محدوده عرصه میدان شهدا و پیاده روهای اطراف هم مملو از جمعیت شدند.
از هر گوشه وکنار عرصه میدان شهدا صدای «سلام فرمانده» کودکان و نوجوانان طنین انداز میشد. استقبال آن قدر زیاد بود که حتی یک ساعت پس از اتمام مراسم هنوز مردم همراه بچه هایشان دسته دسته وارد عرصه میدان شهدا میشدند.
هم خوانی هزاران نفری
عقربهها هنوز ساعت ۳ عصر را نشان میدهند که وارد عرصه میدان شهدا میشویم. هنوز دو ساعت تا شروع مراسم مانده، اما تقریبا همه عرصه پُر شده است و بچهها سلام فرمانده را زمزمه میکنند تا مراسم آغاز شود. به همراه دو کودک دهه نودی ام، من هم در گوشهای از جمعیت در حال یادداشت برداری از صحنههای پرشور حضور کودکان و نوجوانان هستم.
بچهها ذوق حضور دسته جمعی و اجرای سرود را دارند و ازآنجایی که نماهنگ سلام فرمانده را بارها از صفحه تلویزیون دیده اند یا کلیپهای اجرای آن در شهرهای مختلف کشور را تماشا کرده اند، حفظش کرده اند و هم سرایی میکنند.
عهد میبندم حاج قاسمت بشم
سربندهای «یا مهدی (عج)» را بیشتر دهه نودیها و دهه هشتادیها بر پیشانی و پرچمهای ایران را کودکان و نوجوانان در دست دارند. مراسم آغاز میشود و صدای هزاران کودک و نوجوان در عرصه میدان شهدا با گفتن «سلام فرمانده» میپیچد. کودکان و نوجوانان با شور عجیبی همراه ابوذر روحی، خواننده اصلی این اثر، هم خوانی میکنند.
وقتی هم خوانی نماهنگ «سلام فرمانده» به اسم «حاج قاسم» میرسد، تصاویر سردار سلیمانی که در دست برخی از حاضران است، به احترامش بالا برده میشود. دهه نودیها و دهه هشتادیها با هم هم صدا فریاد میزنند: «عهد میبندم حاج قاسمت بشم.»
چشمها به یاد حاج قاسم با تکرار نامش پُر از اشک میشود. چشمهای خیس مادری که به یاد فرزند شهید خودش افتاده است. حاج خانم سالاری میگوید: پسرم با درجه سربازی به شهادت رسید، اما هروقت در ایام دفاع مقدس به مرخصی میآمد، سردار خطابش میکردم. قد رشید و شجاعت و شهامتش کم از هیچ سرداری در صحنه دفاع از کشور نداشت. آنها عهد و کمر همت بستند به دفاع از میهن، مثل حاج قاسم که تا پای جان برای میهن ماند.
حاج خانم سالاری باذوق و شوق برای تماشای اجرای سرود نوه اش در عرصه میدان شهدا و در بین اجراکنندگان گروه سرود شرکت کرده است. وقتی بچهها با غرور صدایشان را بلند میکنند که با «همین قد کوچیکم، خودم سردارت میشم»، حاج خانم سالاری دوباره چشمانش بارانی میشود. یاد سردار دلش زنده میشود و سردار دلهای مردم.
سلام نظامی فرماندهان کوچک
بچهها هر بار که به بخش «سلام فرمانده» در اجرای سرود میرسند، پاهایشان جفت میشود و دست هایشان به نشانه سلام نظامی بالا میرود. یاسر از دهه نودیهای سرودخوان است که از چند روز قبل برای اجرای سرود تمرین کرده است. مادرش با افتخار در ردیف جلوی حاضران به نظاره فرزندش نشسته است.
او میگوید: با اینکه سرود را کامل حفظ کرده است و خوب میخواند، باز هم از اشتیاق اجرا تا نیمه شب خوابش نمیبرد. مادر یکی دیگر از دهه نودیها هم که فرزندش در جمع اجراکنندگان حاضر است، از حس مشابه فرزندش همانند یاسر میگوید و اینکه چقدر نوجوانان با چنین اجراهایی به صورت گروهی میتوانند همبستگی و وحدت را در نسل خودشان تقویت کنند.
با این دستای کوچیکم همه ش دعات میکنم
دستهای کوچک کودکان هماهنگ با هم رو به آسمان بلند میشود؛ میخوانند: «با این دستای کوچیکم همه ش دعات میکنم». پدر و مادرها و شرکت کنندگان در مراسم اجرای نماهنگ «سلام فرمانده» هم دست هایشان را به نشانه دعا بالا برده اند و این بیت از شعر را زمزمه میکنند.
در بین دسته دسته افرادی که وارد عرصه میدان شهدا میشوند، همه یک بار رو به امام مهربانیها هم سلام میدهند؛ رسم همیشگی مشهدیها که وقتی رو به سمت بارگاه امام رضا (ع) هستند، به احترام امامشان سلام میدهند.
اجرای چندباره سلام فرمانده
خیلی از دهه نودیها و دهه هشتادیها با اشتیاق برای هم خوانی نماهنگ سلام فرمانده آمدند، اما دیر رسیدند. برای اینکه خیلی از بچهها دست خالی برنگردند، چند بار دیگر هم نماهنگ سلام فرمانده پخش شد و بچهها هم خوانی کردند. بیشتر کودکانی که در اجرای مراسم شرکت کرده بودند، سرود را حفظ بودند و هم خوانی میکردند.
استقبال جمعیت به حدی بود که حجت الاسلام سعید آخوندی، مسئول ستاد مردمی برگزاری هم سرایی سلام فرمانده، میگوید: دهها هزار نفر از نوجوانان مشهدی در قالب فراخوان ستاد مردمی مراسم سلام فرمانده در میدان شهدای این شهر حضور یافتند؛ حتی بیش از دوبرابر پیش بینی ما. به گفته او «پیش بینی حضور ۲۰ هزار نفر» را در میدان شهدا داشتند، اما «حدود ۴۰ هزار نفر در مراسم شرکت کردند.»
تجمع خانوادگی «سلام فرمانده» و تاثیرات فرهنگی که ضروری است
سرود یکی از ابزارهای مهم در نشاط اجتماعی است؛ اما سرود «سلام فرمانده» که مصداق یک حرکت خودجوش فرهنگی است حالا ابعاد تازهای به کارگردهای عمومی سرود بخشیده است.
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاعپرس، پنجشنبه پنجم خرداد تجمع خانوادگی سرود «سلام فرمانده» در ورزشگاه آزادی تهران با استقبال بینظیر و کم سابقه در جمع دهه هشتادیها و دهه نودیها برگزار شد.
این تجمع که به نوع خودش یک اتفاق منحصر به فرد بود موافقان و مخالفانی داشته است. مخالفان همه چیز را بهانه قرار دادند تا این تجمع خودجوش و اثرگذار فرهنگی را در اذهان جامعه به یک حرکت اشتباه تبدیل کنند اما غافل از اینکه «سلام فرمانده» جایش را در دل خانوادهها باز کرده است.
گفتنی است استقبال از سرود «سلام فرمانده» از نیمه شعبان سال ۱۴۰۰ شروع شده بود؛ وقتی ابوذر روحی که مداح یک هیئت نهچندان مطرح در لنگرود گیلان است با تعدادی از نونهالان هئیت، سرود «سلام فرمانده» را ضبط و رسانهای کردند. بازتاب ابتدایی نسبتبه این سرود در فضای مجازی بهقدری مثبت بود که سلام فرمانده در شبکههای اجتماعی تکثیر شد و پای آن به رسانه ملی و مراسمهای مختلف و راهپیمایی روز قدس و نمازجمعهها و دیگر محافل باز شد و همین انعکاس و بارخورد مثبت باعث واکنش شبکههای رسانهای فارسیزبان لندنی شد.
تجمع خانوادگی «سلام فرمانده» و تاثیرات فرهنگی که ضروی است
«علینژاد» و «یکی از مجریان زن منوتو» در واکنش به سرود «سلام فرمانده» سعی کردند عصبانیت خود را پشت تمسخر پنهان کنند. مجری منوتو برای تمسخر این نماهنگ مدعی شد رهبر معظم انقلاب اسلامی برای آنکه کودکان ایشان را فرمانده خطاب کنند، دستور تولید این سرود را دادهاند!
ابوذر روحی در واکنش به ادعاهای رسانههای لندنی گفت: منظور این سرود از فرمانده، امام زمان (عج) است و رهبر انقلاب نیز سرباز امام عصر هستند.
جدال رسانههای لندنی با یک سرود برای امام زمان
همین جدال رسانههای فارسیزبان لندنی برای مقابله با یک سرود مردمی که برای امام زمان (عج) تولید شده بود موجب حمایت حداکثری مردم از این سرود شد تا جایی که شاهد اجرای مردمی این سرود در نقاط مختلف کشور بودیم و مردم با هر گرایش فکری و ظاهر و پوششی این سرود را تکرار کردند تا بعد از استقبال باشکوه مردم چند روز پیش زمزمه اجرای این سرود در ورزشگاه ۱۲۰ هزار نفری آزادی تهران مطرح شد.
طبق برنامههای صورت گرفته شده قرار شد سرود «سلام فرمانده» ساعت ۱۷ روز پنجشنبه با حضور ابودر روحی برای مخاطبین اجرا شود و مخاطبین میبایست جهت حضور خود از طریق یک سامانه ثبتنام و کد حضور دریافت کنند که تنها چند سه روز بعد از اعلام ظرفیت ورزشگاه تکمیل شد.
تجمع خانوادگی «سلام فرمانده» و تاثیرات فرهنگی که ضروی است
دعوت مداحان مطرح تهرانی برای حضور مردم در این اجتماع خانوادگی اتفاق جالب و جذاب دیگر این رویداد فرهنگی بود که با دعوت محمودکریمی، عبدالرضا هلالی، سیدرضا نریمانی، حسین طاهری صورت گرفت. اجرای زورخانهای گروه ورزشی پهلوانکها، اجرای سرود «آبادی این خونه بدست خودمونه» از گروه رسا و حرکتهای رزمی و همچنین اجرای سرود «دفتر نقاشی مو مداد رنگی مو» عبدالرضا هلالی و رجز خوانی حسین طاهری با «ای لشکر صاحب زمان» نیز از جمله برنامههای این تجمع خانوادگی بود.
تجمع خانوادگی «سلام فرمانده» و تاثیرات فرهنگی که ضروی است
سرود یکی از ابرازهای مهم در نشاط اجتماعی است اما سرود «سلام فرمانده» که مصداق یک حرکت خودجوش فرهنگی است حالا ابعاد تازهای به کارگردهای عمومی سرود بخشیده است. سرود به خودی خود کارهای مختلفی همچون تمرین کارجمعی و حضور اجتماعی را به افراد آموزش میدهد.
«سلام فرمانده» حضور طیفهای مختلف از دهه هشتادیها و دهه نودیها در کنار خانوادهها در یک تجمع عظیم خانوادگی رقم زد که ابعاد مهم فرهنگی بههمراه داشت؛ تجربه حضور در یک تجمع بزرگ به یاد امام زمان (عج) که بهنوعی تجدید بیعت با امام شیعیان است که علاوه بر نشاط اجتماعی برای فرزندان و خانوادهها یک نوع یادآوری برای منتظران بود که در شرایط کنونی جامعه تاثیرات فرهنگی مهم و ضروری دارد.
منابع:
https://defapress.ir/fa/news/525415
https://shahraranews.ir/fa/news/108959
https://defapress.ir/fa/news/525858/
https://www.yjc.news/fa/news/8148310/