0

یاران ایرانی حضرت مهدی(عج)

 
aftabm
aftabm
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 25059
محل سکونت : اصفهان

یاران ایرانی حضرت مهدی(عج)

یاران ایرانی حضرت مهدی(عج)

 

بنابر نقل روایات اصحاب و یاران خاص آن حضرت حدود 313 نفر به تعداد یاران رسول خدا(ص) در غزوه بدر خواهد بود که تعداد آنان از شهرهای مختلف مشخص است.
مرحوم سید محسن امین در کتاب گرانسنگ اعیان الشیعه از هشتاد و چند شهر و دیار نام می‌برد که این عده (سیصد و سیزده تن) از آن شهرها بر می‌خیزند. بدینسان یاران حضرت از شهرها وملیت­ها و کشورهای مختلف هستند
از جمله آن ها قم، کوفه، طالقان، گرگان، طبرستان، طرابلس، بیروت، دمشق، ری(تهران)، فلسطین، قزوین، شیراز، دیلمان، بصره، اهواز و کرمان است.
این­ها همدیگر را نمی‌شناسند و بدون این که با هم وعده ای گذاشته باشند، در موعد مقرر جمع می‌شوند «یجتمعون مِن أقاصی الأرض علی غیر میعاد لا یعرف بعضُهم بعضاً».(1)
برخی در مورد کشور وشهر های یارارن امام زمان را این گونه نوشته‌اند:
24 نفر از طالقان، 18 نفر از قم، 14 نفر از کوفه، 12 نفر از هرات، 12 نفر از مرو، 3 نفر از سجستان،
3 نفر از رقه، (نزدیک مرز سوریه و ترکیه)، 12 نفر از جرجان، 9 نفر از بیروت، 8 نفر از مدائن، 8 نفر از نیشابور، 3 نفر از بصره، 3 نفر از خابور (نزدیک مرز عراق و سوریه در استان حسکه و دیرزور)، 7 نفر از ری (تهران) 7 نفر از طبرستان (مازندران )، 6 نفر از یمن، 5 نفر از طوس (مشهد)، 3 نفر از دمشق، 2 نفر از مدینه منوره، 5 نفر از تفلیس، 4 نفر از همدان، 4 نفر از دیلم، 4 نفر از زنجان، 4 نفر از فسطاط (در کشور عراق )، 2 نفر از سبزوار و بقیه از سایر شهرها و مناطق خواهند بود.
اصبغ بن نباته ـ از یاران حضرت امیر (ع) ـ می گوید:
«امیرالمومنین علی (ع) ضمن ایراد خطبه ای، به ذکر مهدی و یاران او پرداخت؛ ابوخالد حلبی عرض کرد: یا امیرالمومنین! مهدی را برای ما توصیف کن! حضرت علی (ع) فرمود: آگاه باشید! او شبیه ترین مردم ـ از نظر صورت و سیرت ـ به رسول خدا (ص) می باشد
بعد فرمود: آیا می خواهید شما را بر یاران او و تعدادشان آگاه کنم؟ عرض کردم: بله یا امیرالمومنین؛‌حضرت فرمود:
از پیامبر خدا شنیدم که فرمود: اولین آنها از بصره و آخرین آنها از یمامه است.
و علی (ع) شروع کرد به شمردن یاران مهدی و فرمود:
از بصره دو نفر؛ از اصفهان چهار نفر؛‌از قم ده نفر؛ از زوراء (تهران -بغداد) ده نفر؛ از اهواز، آمل، دامغان، ساوه، بروجرد،‌مراغه، خوی، کازرون، اردبیل و ابهر هر کدام یک نفر؛ از سلماس و همدان و شیراز و واسط آبادان و حلب، هر کدام سه نفر و ... » (الملاحم و الفتن، ص 145 - 150)


ایرانیان قبل و حین ظهور
با توجه به روایات می‌توان شرایط ایران را تا حدودی این گونه ترسیم کرد: «دانش و معارف دین اسلام و مکتب تشیع، از ایران و قم، به جهانیان صادر می‌شود. لذا موقعیت علمی ایران ممتاز است و اصلی ترین مرکز دین اهل بیت(ع) خواهد بود. در روایتی از وجود مقدس امام صادق(ع) نقل شده است: «به زودی، کوفه، از مؤمنان خالی می‌گردد و دانش مانند ماری که در سوراخش پنهان می‌شود، از آن شهر رخت برمی‌بندد؛ سپس علم ظاهر می‌شود در شهری به نام قم؛ آن شهر معدن علم و فضل می‌گردد(و از آنجا به سایر شهر‌ها پخش می‌شود) به گونه‌ای که باقی نمی‌ماند در زمین جاهلی نسبت به دین، حتی زنان در خانه‌ها. این قضیه نزدیک ظهور قائم(ع) واقع می‌شود ... علم، از قم به سایر شهر‌ها در شرق و غرب پخش می‌شود و حجت بر جهانیان تمام می‌شود به گونه‌ای که در تمام زمین، فردی پیدا نمی‌شود که دین و علم به او نرسیده باشد. بعد از آن قائم، قیام می‌کند و سبب انتقام خدا و غضب او بر بندگان(ظالم و معاند) می‌شود؛ زیرا، خداوند انتقام (و عذاب) بر بندگان روا نمی‌دارد، مگر وقتی که حجت را انکار کنند»؛ (بحار الانوار، ج 57و60، ص213).
خیزش و جنبشی بزرگ برای دعوت مردم به طرف دین، در ایران روی می‌دهد. از امام کاظم(ع) نقل شده است: «مردی از اهل قم، مردم را به سوی حق دعوت می‌کند. گروهی، دور او اجتماع می‌کنند که مانند پاره‌های آهن‌اند و باد‌های تند(حوادث) نمی‌تواند آنها را از جای برکند. از جنگ خسته نمی‌شوند و کناره‌گیری نمی‌کنند و بر خدا توکل می‌کنند. سر انجام، پیروزی برای متقین و پرهیزکاران است».(بحار، ج60، ص216، ح37).
گویا این حرکت، همان حرکتی است که از امام باقر(ع) نقل شده است: «گویا می‌بینم گروهی از مشرق زمین خروج می‌کنند و طالب حق هستند، اما به آنان پاسخ داده نمی‌شود. مجدداً برخواسته‌ی خود تاکید می‌کنند ولی جواب نمی‌شنوند. پس چون چنین دیدند، شمشیر‌ها را به دوش می‌کشند، در مقابل دشمن می‌ایستند تا حق به آنها داده می‌شود، اما این بار قبول نمی‌کنند بلکه قیام می‌کنند و نمی‌دهند آن را (پرچم قیام را) مگر به صاحب شما(امام زمان(ع))».(بحار الانوار، ج52، ص243، ح116).
خروج سید حسنی و خراسانی که در روایات به آنها اشاره شده است را می‌توان در این باره دانست. بنابراین، موقعیت اجتماعی آن روز ایران حرکت به سوی حق طلبی و دعوت به آمادگی برای ظهور است.در بستر این جامعه نیز یاران حضرت شکل می‌گیرند. در حدیثی از امام صادق(ع) نقل شده است: «قم را قم نامیدند، چون اهل او، اجتماع می‌کنند با قائم آل محمد(ص) و با او قیام می‌کنند و او را یاری می‌کنند».(بحار الانوار، ج 57و 60، ص216، ح38).
در روایاتی که به نام یاران و شهر‌ها اشاره دارد، شهر‌های متعددی از ایران ذکر شده است. خلاصه آن که ایران، مرکز صدور دین و معارف اهل بیت است و زمینه‌سازی برای ظهور می‌کند.
در برخی از روایات اهل بیت(ع) به حضور فعال عجم در سپاه و ارتش مخصوص امام مهدی(ع) اشاره شده است. البته مقصود از عجم ملت‌های غیر عرب است، ولی به احتمال زیاد بیشترین مصداق آن در عصر ظهور، ایرانیان خواهند بود به ویژه که مرکز شیعه در ایران است.مجموعه روایات وارده در مورد ایرانیان نشان می‌دهد که این گروه، زمینه‌سازان حکومت حضرت مهدی(ع)در جهان هستند و بیشترین تأثیر را در روند استقرار حکومت آن خورشید عالم‌تاب دارند. به هر حای کلیه منابع روایى شیعه و سنى، پیرامون حضرت مهدى، علیه‌‌السلام، اتفاق نظر دارند که آن بزرگوار بعد از نهضتى مقدماتى که برایش به وجود مى‌‌آید، ظهور مى‌‌کند... و یاران درفشهایى سیاه، ایرانى‌‌اند که زمینه‌‌ساز حکومت آن حضرت و آماده‌‌کننده مقدمات فرمانروایى وى مى‌‌شوند. در این روایات، اتفاق است که دو شخصیت وعده داده شده، سید خراسانى و یا هاشمى خراسانى و یاور او شعیب بن صالح هر دو ایرانى هستند... مى‌‌توان، نقش ایرانیان زمینه ساز را با توجه به پیشامدها و حوادثى که ذکر آنها در اخبار آمده است نیز، به چهار مرحله تقسیم نمود:


مرحله اول: از آغاز نهضت توسط مردى از قم تا ورودشان در جنگ.

مرحله دوم: داخل شدن در جنگى طولانى، تا اینکه خواسته‌‌هاى خویش را بر دشمن تحمیل کنند.

مرحله سوم: رد کردن خواسته‌‌هاى نخستین خود که اعلام کرده بودند و به پا داشتن قیام همه جانبه آنان.

مرحله چهارم: سپردن پرچم اسلام به دست تواناى حضرت مهدى، علیه‌‌السلام، و شرکت جستن آنها در نهضت مقدس آن حضرت.

در برخى از روایات، آمده است که ظاهر شدن خراسانى و شعیب در اثناى جنگ ایرانیان به وقوع مى‌‌پیوندد، به گونه‌‌اى که آنها با توجه به طولانى شدن نبردشان با دشمن، خودشان سید خراسانى را به عنوان سرپرستى امور اجتماعى و سیاسى خود برمى‌‌گزینند گرچه وى از پذیرفتن این منصب خرسند نیست، اما آنها او را سرپرست‌‌خود قرار مى‌‌دهند، سپس سید خراسانى، شعیب بن صالح را به فرماندهى نیروهاى مسلح خویش برمى‌‌گزیند.در تعدادى از روایات، زمان آخرین مرحله زمینه سازى آنان که متصل به ظهور حضرت مهدى، علیه‌‌السلام، است مشخص گردیده که شش سال خواهد بود.

 


آیا بیشتر یاران امام زمان (عج) ایرانی هستند؟


روایاتی درباره اینکه بیشتر یاران امام زمان (عج) را ایرانیان تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از آنجایی‌که یکی از اهداف قیام حضرت صاحب الزمان (عج) برپایی عدالت است، یاران امام بر حسب شایستگی گزینش می‌گردند نه برحسب قومیت، اما در روایات زیادی آمده است که بیشتر یاران امام زمان (عج) را ایرانیان تشکیل می‌دهند.

پس از ظهور امام زمان (عج)، گروهی از اصحاب که از افراد ممتاز و برجسته‌اند و گروهی از انصار که خود را به یاری امام زمان (عج) می‌رسانند به یاری امام عصر (عج) می‌شتابند. در روایاتی آمده است که یاران امام را از عجمان تشکیل می‌دهند. امیرالمؤمنین (ع) در این‌باره فرمود: «وزیران مهدی (عج) از عجم‌ هاست، در میان آن‌ها عربی نباشد، اما با عربی صحبت می‌کنند، درحالی‌ که آن‌ها خالص‌ترین وزرا و بافضیلت‌ترین وزیرانند.»، امام باقر (ع) نیز می‌فرمایند: «یاران حضرت قائم (عج) سیصد و سیزده نفرند و از فرزندان عجم می‌باشند.»

در روایتی از امیرالمؤمنین‌ علی (ع) از اهالی طالقان به عنوان یاران امام زمان (عج) یاد شده؛ امام علی (ع) فرمودند: «خوشا به حال طالقان! زیرا برای خداوند در آنجا گنج‌هایی ذخیره شده است که هرگز از جنس طلا و نقره نمی‌باشند، در آنجا مردانی هستند که خدا را به حق شناختند، و اینان یاران مهدی‌(عج) در آخر الزمان می‌باشند». در کتاب بحارالانوار نیز درباره مردم طالقان آمده است: «این گنج‌ها، دلاور مردانی اهل جنگ و جهاد هستند که شهادت در راه خدا را دوست می‌دارند و پیوسته ادّعا می‌کنند که خدا شهادت را روزی آنان قرار دهد، شعار خود را «یا لثارات الحسین» می‌دانند، خداوند به وسیله آنها امام حق را پیروز می‌گرداند».

هم‌چنین فضیل بن یسار به نقل از امام صادق (ع) اینگونه بیان کرده: «برای او گنجی است در طالقان،کم از طلا و نقره نیست و پرچمی است که از روزی که پیچیده شده گشوده نشده است و مردانی که گویی دل‌های آن‌ها قطعات آهن است، در ذات خدا شکی به آن راه پیدا نمی‌کند، سخت‌تر از سنگ می‌باشند. اگر به کوه‌ها حمله برند، از جا می‌کنند. با پرچم‌هایشان به شهری نمی‌تازند مگر این‌که آن را ویران سازند، مانند این است به اسبان عقاب‌های مرگ سوارند، زین اسب امام را دست می‌مالند و با این کار طلب برکت می‌نمایند. اطراف او را می‌گیرند و با جان خود او را در جنگ‌ها از گزند نگه می‌دارند و هرچه بخواهد کفایت می‌کنند. شب‌ها نمی‌خوابند، در نمازشان برای آن‌ها زمزمه‌ای است مانند زمزمۀ زنبور عسل، شب‌زنده‌دارانند و بامدادان سوار بر اسبان خود (آمادۀ کارزار) راهبان شب و شیران روز هستند. آنان در اطاعت مولایشان فرمانبردارتر از کنیزان نسبت به مولای خود هستند، مانند چراغ‌های روشنایی‌بخش و دل‌هایشان مانند قندیل‌های پرتوافکن می‌باشد.آن‌ها از ترس خدا هراسانند و خواستار شهادت هستند. آرزویشان کشته‌شدن در راه خداست.شعارشان «یالثارات الحسین» است. هرگاه راه روند، رعب و ترس یک ماه جلوتر از آن‌ها حرکت می‌کند. به‌سوی مولا با متانت می‌روند. خداوند به‌وسیلۀ آن‌ها امام حق را یاری می‌نماید.»

در بسیاری دیگر از روایات، به اهالی خراسان اشاره شده است که به حمایت از حضرت مهدی (عج) به پا می‌خیزند. رسول خدا (ص) در این‌باره فرموده است: «هنگامي که مشاهده کرديد پرچم‌های سياه از سوی خراسان میآيند، با هر وسيله ممکن به سوی آن‌ها بشتابيد؛ هر چند مجبور باشيد براي اين کار روي برف و يخ سينه‌ خيز برويد؛ چرا که خليفة الله مهدی (عج) ميان آن پرچم‌ها حضور دارد. و امام امام باقر (ع) نیز می‌فرمایند: «نیروهایی با پرچم های سیاه (که از خراسان قیام کرده اند) در کوفه فرود می‌آیند و هنگامی که حضرت مهدی (عج) در شهر مکه ظهور می‌کند، با آن حضرت (ع) بیعت می‌کنند.» هر چند که عنوان خراسان  تا آن طرف بلخ و بخارا را شامل مي‌شود؛ لذا درباره اين‌که خراسانی از کدام قسمت خراسان خروج میکند، در روايات به محل خاصی اشاره نشده است.

شهر قم نیز به عنوان محل خروج برخی از امام زمان (عج) ذکر شده است. عفّان بصری نقل می‌کند که امام صادق(ع) از وی اینگونه پرسیده است: «آیا می‌دانی چرا این شهر را قم نامیده شد؟!» گفتم: «خدا و رسولش و شما می‌دانید.» فرمود: «قم نامیده شد؛چون اهلش با قائم آل محمّد (عج) جمع می‌شوند و با او قیام می‌کنند و با او از خود استقامت به خرج می‌دهند و به امام کمک می‌کنند.» هم چنین از امام صادق‌(ع) سؤال شد: «منظور از آیه «بَعَثْنا عَلَیْکُمْ عِباداً لَنا أُولِی بَأْسٍ شدیدٍ» چه کسانی هستند؟» آن حضرت فرمود: «هم واللَّه أهل قم، هم واللَّه أهل قم. هم واللَّه أهل قم».

 

یاران ایرانی امام زمان علیه السلام:

به استناد روایات، یاران خاص حضرت مهدی (ع) در زمان ظهور به سیصد و سیزده نفر می رسند. که این رقم مشابه تعداد یاران پیامبر اکرم (ص) در جنگ بدر گفته شده است.

یاران امام زمان (عج) محدود به شهر و کشور خاصی نیستند، بلکه در شهرهای مختلف و از رنگ‌ها و نژادهای متفاوت در بین یاران ایشان دیده می‌شود.

در کتاب اعیان الشیعه نام چند شهر برده شده است که یاران و خواص حضرت به آن شهرها تعلق دارند. که در بین آن شهرها نام چند شهر از ایران هم وجود دارد.

شهرهایی چون قم، طالقان، شیراز، کرمان، گرگان، ری و… از جمله شهرهایی هستند که یاران ایرانی امام زمان از آنجا به یاری حضرت می‌شتابند.

این سیصد و سیزده نفر از قبل با یکدیگر هیچ آشنایی ندارند و در هنگام ظهور در موعد مقرر در مکانی معین شده دور هم جمع می‌شوند و پرچم پیروزی حق بر باطل را بالا می برند.

شهر قم در زمان ظهور:

امام صادق (ع)، در روایتی دانش را در شهر کوفه به ماری تشبیه کرده است که در سوراخش پنهان می‌شود و از شهر خارج می‌شود. سپش از ظهور این دانش در شهر قم خبر می‌دهند.

ایشان شهر قم رامنبع علم و دانش اهلبیت می‌دانند و می‌فرمایند که علم از این شهر به تمام شهرها منتشر می‌شود و این اتمام حجتی است بر مردم جهان.

در جهان کسی نمی‌ماند که دین و علم دین به او نرسیده باشد. بعد از این قائم(ع) قیام می‌کند و عدالت خداوند در جهان گسترانده می‌شود.

امام صادق (ع) می فرمایند، شهر قم از آن جهت که مردمانی از اهالی‌ آن با حجت ما قیام می‌کنند و او را یاری می‌رسانند قم نامیده شده است.

شهر طالقان:

شهر طالقان نیز یکی ازشهرهایی است که برخی از یاران ایرانی امام زمان را در خود جای داده است.
در روایتی از امام علی (ع) نقل است که ایشان مردم این شهر را گنج‌هایی ذخیره شده دانستند و فرمودند اینها یاران امام آخرالزمان می‌باشند.

در بحارالانوار نیز در این خصوص آمده است که، مردم این شهر مردانی اهل جنگ و جهادند که دلاورانه شهادت در راه خدا را می‌طلبند و شعار آنها یالثارات الحسین است، اینان همان کسانی هستند که خداوند به واسطۀ ایشان امام آخر الزمان را به پیروزی می‌رساند.

شهر خراسان:

در روایات متعدد دیگری هم به این سخن اشاره شده است که یاران امام زمان (عج) که به یاری او برمی خیزند از اهل خراسان هستند.

در رابطه با یاران ایرانی امام زمان رسول خدا نیز می‌فرمایند: زمانی که دیدید از سوی خراسان تعدادی با پرچم‌های سیاه می‌آیند، در حد توان‌تان و با هر وسیله‌ای که می‌توانید به سوی آنها بروید و به ایشان ملحق شوید. زیرا مهدی موعود در میان آنان حضور دارد.

امام باقر(ع)، نیز می‌فرمایند، در زمان ظهور کسانی از سمت خراسان با پرچم‌های سیاه به طرف کوفه می‌آیند و با آن حضرت بیعت می‌کنند.

تعداد یاران امام از شهرهای مختلف:

قیام امام زمان (ع) برای عدالت است، پس نمی‌تواند انتخاب یاران ایشان بر این اساس نباشد. یاران امام مهدی بر اساس میزان شایستگی‌شان گزینش می‌شوند.

به استناد از کتاب اعیان الشیعه تعداد یاران حضرت در هر شهر را به این ترتیب ذکر می‌کنیم؛ ۱۸ نفر از شهر قم، ۱۲ نفر از شهر هرات، ۲۴ نفر از شهر طالقان، ۱۲ نفر از شهر مرو، ۳ نفر از سجستان، ۱۲ نفر از جرجان، ۹ نفر از بیروت، ۸ نفر از نیشابور، ۷ نفر از ری، ۵ نفر از مشهد، ۴ نفر از همدان. بقیه هم از سایر کشورها و شهرها خواهند بود.

روایات مربوطه:

أمیر المومنین علی (ع) می‌فرمایند؛ مهدی موعود در صورت و سیرت شبیه ترین افراد به پیامبر خدا هستند. از ایشان شنیدم که فرمودند، اولین یاران مهدی (ع) از بصره و آخرین آنها از یمامه است.

در روایتی آمده است که یاران امام دوازدهم، مهدی موعود (ع) همه از عجمان هستند. حضرت علی (ع)، همچنین می‌فرمایند، یاران و وزیران فرزند ما امام دوازدهم که از فاضل ترین و صادق ترین وزیرانند، همه عجم هستند. در میان آنها کسی از عرب نیست. ولی همه به زبان عربی سخن می‌رانند.

در روایتی از امام باقر (ع) نیز نقل شده است که یاران قائم ما سیصد و سیزده تن هستند که همه از عجمان می‌باشند.

امام علی (ع) در خصوص یارانی ایرانی امام زمان (ع) چنین می‌فرمایند، هنگامی که سفیانی به سمت کوفه می‌رود، از اهل خراسان برای جنگ دعوت می‌کند. آنان نیز با پرچم‌هایی به رنگ سیاه و به فرماندهی شعیب بن صالح به سوی کوفه می‌آیند.

هر دو گروه در مسجد سلیمان با هم رو برو می‌شوند، و جنگ بزرگ در می‌گیرد. نتیجۀ این جنگ پیروزی اهل خراسان و شکست سفیانی است. اینها همه از مقدمات ظهور امام موعود است.

آن حضرت همچنین می‌فرمایند: مردمانی با پرچم های سیاه با سفیانی به جنگ بر می‌خیزند و در بین آنان جوانی از بنی هاشم دیده می‌شود که بر شانۀ چپ او یک خال است.

جلودار آن سپاه شعیب بن صالح است که سپاه سفیانی را شکست داده و متواری می‌کند.

از رسول خدا نیز روایتی دیگر نقل است که می فرمایند، مردم فارس از ما هستند و قدرت ما (اهلبیت) به شمار می‌روند.

 

 


ملیت یاران امام زمان چیست؟

از آنجایی که یکی از اهداف قیام حضرت صاحب الزمان (عج) برپایی عدالت است ، یاران امام بر حسب شایستگی گزینش می گردند نه برحسب قومیت ، اما در روایات زیادی آمده است که بیشتر یاران امام زمان (عج) را ایرانیان تشکیل می دهند.یاران ایرانی امام زمان از چه شهرهایی هستند؟

پس از ظهور امام زمان (عج) ، گروهی از اصحاب که از افراد ممتاز و برجسته اند و گروهی از انصار که خود را به یاری امام زمان (عج) می رسانند به یاری امام عصر (عج) می شتابند. در روایاتی آمده است که یاران امام را از عجمان تشکیل می دهند. امیرالمؤمنین (ع) در این باره فرمود :  «وزیران مهدی (عج) از عجم هاست ، در میان آن ها عربی نباشد ، اما با عربی صحبت می کنند ، درحالی که آن ها خالص ترین وزرا و بافضیلت ترین وزیرانند.» ، امام باقر (ع) نیز می فرمایند : «یاران حضرت قائم (عج) سیصد و سیزده نفرند و از فرزندان عجم می باشند.»

در روایتی از امیرالمؤمنین علی (ع) از اهالی طالقان به عنوان یاران امام زمان (عج) یاد شده؛ امام علی (ع) فرمودند : «خوشا به حال طالقان! زیرا برای خداوند در آنجا گنج هایی ذخیره شده است که هرگز از جنس طلا و نقره نمی باشند ، در آنجا مردانی هستند که خدا را به حق شناختند ، و اینان یاران مهدی (عج) در آخر الزمان می باشند». در کتاب بحارالانوار نیز درباره مردم طالقان آمده است : «این گنج ها ، دلاور مردانی اهل جنگ و جهاد هستند که شهادت در راه خدا را دوست می دارند و پیوسته ادعا می کنند که خدا شهادت را روزی آنان قرار دهد ، شعار خود را «یا لثارات الحسین» می دانند ، خداوند به وسیله آنها امام حق را پیروز می گرداند».

هم چنین فضیل بن یسار به نقل از امام صادق (ع) اینگونه بیان کرده : «برای او گنجی است در طالقان ، کم از طلا و نقره نیست و پرچمی است که از روزی که پیچیده شده گشوده نشده است و مردانی که گویی دل های آن ها قطعات آهن است ، در ذات خدا شکی به آن راه پیدا نمی کند ، سخت تر از سنگ می باشند. اگر به کوه ها حمله برند ، از جا می کنند. با پرچم هایشان به شهری نمی تازند مگر این که آن را ویران سازند ، مانند این است به اسبان عقاب های مرگ سوارند ، زین اسب امام را دست می مالند و با این کار طلب برکت می نمایند. اطراف او را می گیرند و با جان خود او را در جنگ ها از گزند نگه می دارند و هرچه بخواهد کفایت می کنند. شب ها نمی خوابند ، در نمازشان برای آن ها زمزمه ای است مانند زمزمۀ زنبور عسل ، شب زنده دارانند و بامدادان سوار بر اسبان خود (آمادۀ کارزار) راهبان شب و شیران روز هستند. آنان در اطاعت مولایشان فرمانبردارتر از کنیزان نسبت به مولای خود هستند ، مانند چراغ های روشنایی بخش و دل هایشان مانند قندیل های پرتوافکن می باشد.آن ها از ترس خدا هراسانند و خواستار شهادت هستند. آرزویشان کشته شدن در راه خداست.شعارشان «یالثارات الحسین» است. هرگاه راه روند ، رعب و ترس یک ماه جلوتر از آن ها حرکت می کند. به سوی مولا با متانت می روند. خداوند به وسیلۀ آن ها امام حق را یاری می نماید.»

در بسیاری دیگر از روایات ، به اهالی خراسان اشاره شده است که به حمایت از حضرت مهدی (عج) به پا می خیزند. رسول خدا (ص) در این باره فرموده است : «هنگامی که مشاهده کردید پرچم های سیاه از سوی خراسان میآیند ، با هر وسیله ممکن به سوی آن ها بشتابید؛ هر چند مجبور باشید برای این کار روی برف و یخ سینه خیز بروید؛ چرا که خلیفة الله مهدی (عج) میان آن پرچم ها حضور دارد. و امام امام باقر (ع) نیز می فرمایند : «نیروهایی با پرچم های سیاه (که از خراسان قیام کرده اند) در کوفه فرود می آیند و هنگامی که حضرت مهدی (عج) در شهر مکه ظهور می کند ، با آن حضرت (ع) بیعت می کنند.» هر چند که عنوان خراسان  تا آن طرف بلخ و بخارا را شامل می شود؛ لذا درباره این که خراسانی از کدام قسمت خراسان خروج میکند ، در روایات به محل خاصی اشاره نشده است.

شهر قم نیز به عنوان محل خروج برخی از امام زمان (عج) ذکر شده است. عفان بصری نقل می کند که امام صادق(ع) از وی اینگونه پرسیده است :  «آیا می دانی چرا این شهر را قم نامیده شد؟!» گفتم : «خدا و رسولش و شما می دانید.» فرمود : «قم نامیده شد؛چون اهلش با قائم آل محمد (عج) جمع می شوند و با او قیام می کنند و با او از خود استقامت به خرج می دهند و به امام کمک می کنند.» هم چنین از امام صادق (ع) سؤال شد : «منظور از آیه «بَعَثنا عَلَیکُم عِبادا لَنا أُولِی بَأسٍ شدیدٍ» چه کسانی هستند؟» آن حضرت فرمود : «هم واللَه أهل قم ، هم واللَه أهل قم. هم واللَه أهل قم».

منابع :   

 

منابع:

1- بحارالانوار، جلد 52

2- سیمای جهان در عصر امام زمان (عج)

3- مجله انتظار موعود، شماره 29

4- بامداد بشریت، صفحه 54

5- عصر ظهور صفحه

 

6- بحارالانوار ، جلد 52

    7- سیمای جهان در عصر امام زمان (عج)

    8- مجله انتظار موعود ، شماره 29

    9- بامداد بشریت ، صفحه 54

   10- عصر ظهور صفحه 228

منابع,:

https://www.porseman.com/article/%C2%AB-%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%85-%D9%8A%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D9%87%D8%AF%D9%8A(%D8%B9%D8%AC)-%D8%A7%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%8A-%D8%A7%D9%86%D8%AF%C2%BB-%D8%A2%D9%8A%D8%A7-%D8%A7%D9%8A%D9%86-%D8%AD%D8%AF%D9%8A%D8%AB-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%D9

%8A%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%9F-%DA%86%D8%B1%D8%A7%D8%9F/156251

https://www.yjc.news/fa/news/6284244

https://atlaspress.af/%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86/

https://namnamak.com/%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D9%85%D8%B0%D9%87%D8%A8/%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%DB%8C%D9%86/%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86

یک شنبه 25 اردیبهشت 1401  12:24 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها