نوشتن عنوان جذاب و مناسب، یکی از مهمترین بخشها در ایجاد یک محتواست. هنگامی که تصمیم میگیرید برای موضوعی یک مقاله بنویسید، قبل از هرچیز باید عنوانی برای آن انتخاب کنید. برای نوشتن انواع مقالات علمی، پژوهشی و یا هر مقاله دیگر انتخاب عنوان جذاب یکی از مهمترین و دشوارترین مراحل تولید محتوا است.
البته این بدان معنا نیست که متن مقاله از اهمیت کمتری برخوردار است. بلکه باید به سایر قسمتهای آن از جمله زیر عنوانها و نوشتن چکیده توجه کنید. در صورتی که نیاز به سفارش تولید محتوا دارید می توانید به فارس محتوا مراجعه کنید و از خدمات ما بهره مند شوید.
چرا نوشتن عنوان جذاب اهمیت دارد؟
نحوه نگارش مقالات امری دشوار و مهم است و بیانگر تسلط فرد نویسنده بر موضوع مقاله است. بنابراین انتخاب و نوشتن عنوان جذاب و مناسب برای مقاله از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع عنوان مقاله اولین چیزی است که در معرض دید کاربران قرار میگیرد، به همین خاطر باید بتواند نظر افراد را به خود جلب کند.
در ادامه سعی کردیم نکاتی را برای نوشتن عنوانهای مناسب و جذاب بیان کنیم.
چگونه برای مقالات خود عناوین جذاب و مناسب بنویسیم؟
بسیاری از افراد زمان زیادی را برای پیدا کردن پاسخ سوالاتشان در اینترنت صرف میکنند. بنابراین برای اینکه بتوانید کاربران اینترنت را به مشتری و مخاطب خود تبدیل کنید، بهتر است محتوایی ایجاد کنید که نیازهای مخاطبانتان را در برگیرد.
در ابتدای نوشتن مقاله مشخص کنید که محتوایی که قرار است تولید شود چه مشکلی از مخاطب را حل می کند. بعد از آن عنوانی را برای مقاله خود انتخاب کنید که به مخاطب این حس القا شود با خواندن مقاله راه حلی برای مشکل او پیدا خواهد شد.
پس توجه داشته باشید قبل از هرچیزی باید موضوع مناسبی را برای مقاله خود انتخاب نمایید تا کاربر به خواندن آن ترغیب شود؛ سپس عنوانی جذاب به مقاله خود اختصاص دهید. در واقع نوشتن عنوان مناسب خود یک مهارت محسوب می شود و تنها داشتن یک ایده خلاقانه برای نوشتن متن محتوا کافی نیست.
بلکه عنوان مقاله هم باید جالب و تاثیرگذار باشد. اکثر افراد مطالبی را دنبال می کنند که عناوین جذابتری داشته باشد. هر چه عنوانی که انتخاب میکنید برای مخاطب جدید تر و غافلگیرکننده تر باشد و همچنین حس کنجکاوی او را برانگیزد، مخاطب بیشتر مشتاق به ادامه خواندن متن مقاله می شود.
هیچ وقت یک عنوان تکراری و خسته کننده برای مخاطب جذابیتی ندارد و به احتمال خیلی زیاد به راحتی از آن گذر می کند.
نکاتی برای نوشتن عنوان های مناسب و جذاب
برای اینکه بتوانید عنوان جذاب و گیرا بنویسید، نیاز دارید که یک سری نکات را رعایت کنید. در زیر به برخی از آنها اشاره کردهایم:
- نوشتن عنوان خاص برای مقاله
سعی کنید عنوانی که برای مقاله خود انتخاب میکنید خاص و منحصر به فرد باشد. از کلی گویی بپرهیزید و از کلماتی استفاده کنید که کاملا برای کاربر قابل درک باشد. هرچه مخاطب با عنوانی که شما برای مقاله خود انتخاب کردهاید بیشتر ارتباط برقرار کند، به خواندن ادامه مقاله نیز بیشتر مشتاق میشود.
پس فکر نکنید هر چه از کلمات سنگین و عجیب غریبتر استفاده عنوان جذابتری خواهید داشت. بلکه به دلیل غیر قابل فهم بودن آن، کاربر تمایلی به خواندن مقاله پیدا نخواهد کرد.
توجه داشته باشید کلماتی که برای عناوین مقاله خود انتخاب میکنید کوتاه و مختصر باشد. از کلماتی کاملا روشن، بدون ابهام و جذاب استفاده نمایید. معمولا در عنوان باید تعداد کلمات بین 8 تا 12 کلمه باشد. عناوینی که دارای بیش از 20 کلمه و یا کمتر از 2 یا 3 کلمه باشند جزء عناوین ضعیف به حساب می آیند.
یکی از راههای نوشتن عنوان جذاب استفاده از عنوانهای سوالی است. این کار موجب تحریک حس کنجکاوی کاربر میشود و باعث میشود که برای مطلع شدن از متن محتوا آن را مطالعه کند و یا حتی آن را با دوستانش به اشتراک بگذارد.
بنابراین سعی کنید از عنوان های سوالی در مقاله خود استفاده نمایید. زیرا در عنوانهای سوالی در واقع همان سؤالهایی هستند که مخاطب به دنبال آن در موتور جستجو آمده است.
کاربر با دیدن عنوان سوالی مقاله حس میکند با خواندن این مقاله حتما به جواب خود میرسد. توجه داشته باشید پاسخ سوال حتما باید در متن محتوا وجود داشته باشد. چرا که اگر مخاطب با خواندن مقاله به جواب خود نرسد، دیگر به سایت و محتواهای شما اعتماد نخواهد کرد.
- استفاده از عنوان خیره کننده
از عنوانهای خیره کننده و جذاب برای عنوانهای خود استفاده کنید؛ زیرا عنوان خیره کننده کاربران را ترغیب به خواندن هر مطلبی میکند. منظور از استفاده از عنوان خیره کننده این است که عنوانهایی به کار ببرید که باورش برای کاربر سخت باشد و یا اصلا فکرش را نکند که چنین چیزی امکان پذیر خواهد بود.
مانند این سوال: “چگونه تولید محتوا کنیم؟” استفاده از عنوانهای خیره کننده به این معنا نیست که دروغ بگویید. تنها کافی است کلماتی استفاده کنید که به کاربر شوک وارد کند و او را ترغیب به خواندن ادامه مقاله کند.
- استفاده از عبارت “بیشتر بدانید”
کاربران همیشه به دنبال بیشتر دانستن در مورد موضوعات مختلف هستند. بنابراین یکی از مواردی که میتواند عنوان شما در نظر مخاطب جذاب کند، این است که از عبارت بیشتر بدانید استفاده کنید و آنها را دعوت به بیشتر دانستن از یک موضوع کنید.
بدون شک اگر مخاطبانتان بدانند با خواندن مقاله شما چیزی به دانش و اطلاعات آن ها اضافه میشود، حتما راغب خواهند بود که ادامه مقاله را بخوانند. به طور مثال، درباره بازاریابی محتوا بیشتر بدانید.
منبع: فارس محتوا