یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۳:۵۷
بررسی فقهی کشیدن روسری و مشت زدن به صورت زن نامحرم در ملأ عام
پس از انتشار فیلمی از ضرب و شتم یک خانم و کشیدن روسری از سر وی در یک درمانگاه در بهبهان به بررسی فقهی این کار پرداختیم.
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، طی روزهای اخیر فیلمی در فضای مجازی دست به دست میشود که در آن مردی که گفته میشود از کارکنان حراست پالایشگاه بیدبلند است در یک درمانگاه با حمله به یک خانم ابتدا حجاب از سرش بر میدارد و سپس با مشت به صورت او میکوبد.
انتشار این فیلم باعث واکنش مسئولان و چهرههای مختلف شده و همه خواستار برخورد با فرد هتاک هستند.
برای بررسی جوانب این حادثه دقایقی با حجتالاسلام هادی عجمی کارشناس فقه فرهنگی و عضو گروه فقه تربیتی مؤسسه اشراق و عرفان به گفتوگو نشستیم تا این ماجرا را از نظر فقهی بررسی کنیم.
کشیدن روسری از سر زن مسلمان در ملاء عام، از چند جهت، حرمت مضاعف دارد
عجمی درباره این اتفاق و انتشار فیلم آن گفت: این مسئله از چند جهت به بررسی نیاز دارد. جهت نخست ابعاد حقوقی آن است که درباره آن قاضی و دادستانی حق اظهار نظر دارند، اما آنچه باید به آن توجه لازم داشت، بعد فقهی آن است. به ویژه در فقه تربیتی و فرهنگی زیرا کشیدن روسری از سر زن مسلمان در ملاء عام، از چند جهت، حرمت مضاعف دارد.
بابت ضرب و جرح بر اساس میزان آسیب باید دیه پرداخت شود
وی ادامه داد: یک بعد فقهی این اتفاق، ضرب و جرحی است که صورت گرفته است و شرع بر اساس دیه مشخص شده، تکلیف این مسئله را روشن کرده است یعنی بر اساس سیاه و کبود شدن بدن یا وارد آمدن مشکلی دیگر برای آن خانم، حکم و مبلغی متفاوت پیدا میکند. اما این کم اهمیتترین بخش مسئله است.
هتک حرمت به مسلمان از منظر اهل بیت (ع)
این کارشناس فقه تربیتی با بیان اینکه مسئله مهمتر، توهین و هتک حرمت به آن خانم است، گفت: این مسئله دو جهت دارد. خود توهین که فعلی حرام در روابط میان فردی است و در این اتفاق نوعی توهین و تحقیر آن خانم انجام گرفته است و دسته وسیعی از احادیث درباره جایگاه مؤمن و از طرفی حرمت توهین و تحقیر او وارد است. مانند اینکه از حضرت پیغمبر (ص) روایت است که: «خدای تعالی فرمود: هر که اهانت برساند به یکی از دوستان من، پس کمر به مبارزه با من بسته است». (بحارالانوار، ج۷۵، ص۱۵۵، ح۲۵، کافی، ج۲، ص۳۵۲، ح۷.)
وی ادامه داد: در حدیث دیگر از آن سرور منقول است که: «پروردگار عالم فرمود: به تحقیق که با من جنگ کرده است هر که ذلیل کند یکی از بندگان مؤمن مرا». (بحارالانوار، ج۷۵، ص۱۵۸، ح۲۸، کافی، ج۲، ص۳۵۲، ح۶) همچنین از حضرت امام جعفر صادق (ع) روایت است که «هر که پست و حقیر کند مؤمنی را خواه مسکین باشد و خواه غیر مسکین خدای تعالی باز نمیایستد از پست کردن و دشمنی او، تا رجوع کند از آنچه به آن مؤمن کرده است.» (کافی، ج۲، ص۳۵۱، ح۴)
برداشتن حجاب از سر زن مسلمان تحقیر فرد و تحقیر اصل حجاب است
حجتالاسلام عجمی با اشاره به اینکه در مباحث حقوقی نیز برای هتک حرمت افراد، مجازاتهایی در نظر گرفتهاند، گفت: در این مورد یعنی برداشتن روسری از سر زنی مسلمان و حمله ور شدن به حجاب یک زن، بار حکمی افزونی پیدا میکند. زیرا این عمل نوعی تحقیر حجاب فرد است. برداشتن حجاب یک زن مسلمان، علاوه بر هتک حرمت او، هتک حرمت حجاب و پوشش اسلامی است. مسئلهای که حساسیتها و مجازاتهای دیگری را بر این عمل بار میکند.
عضو گروه فقه تربیتی مؤسسه اشراق و عرفان با اشاره به ضرورت حمایت از زن مسلمان گفت: از حمایتهایی که هر زن مسلمان به آن نیاز دارد، حمایت دولت اسلامی، جامعه و عموم مردم مسلمان از پوشش زن مسلمان است. زن مسلمان باید نسبت به حفظ حجاب و حیای خود، در جامعه احساس امنیت کند. به ویژه اینکه فلسفه تربیتی و انسانی حجاب، ایجاد حریم امنیتی برای زن است. زن مسلمان علاوه بر انجام فرمان الهی، به این دلیل حجاب بر سر میکند که حریمی امینتی برای هجومهای جنسیتی برای خود درست کند و در واقع نوعی امنیت برای خود ایجاد کند و توجه کمتری به سوی خود جذب کند.
لزوم تقویت احساس امنیت برای بانوان با برخورد با چنین افرادی
وی ادامه داد: حال لازم است این احساس در جامعه تقویت شود، نه اینکه لطمه بخورد و بخواهد برای او، ایجاد ناامنی کند. درنتیجه حکم حمله ور شدن به زن مسلمان و برداشتن حجاب از سر او به عنوان حمله به نقطه ضعف او حرمتی آکد و مؤکد دارد. این عمل علاوه بر اینکه هتک حرمت شخصی آن خانم است هتک حرمت حجاب و حیای اوست. همچنین، هتک حرمت حجاب و امنیت در جامعه اسلامی است.
حجتالاسلام عجمی در پایان گفت: برخورد قاطع با اینگونه اعمال میتواند از وقوع حرکاتی شبیه به این مسئله جلوگیری کند. زیرا درگیری در جامعه امری اجتناب ناپذیر است، اما باید مراقب بودکه حجاب زنان نقطه ضعف آنها در این اتفاقها نشود. بنابراین، کشیدن روسری از سر خانم مسلمان در ملاء عام، از چند جهت، حرمت مضاعف دارد و علاوه بر فعل حرام شخصی، از جهتی حرامی است اجتماعی و انتظار میرود قاضی باید با بررسی جوانب مختلف مجازات در خوری را برای فرد خاطی تعیین کند.
کد خبر 670308