به گزارش ایرنا، زن از نگاه اسلام دارای جایگاه رفیع و ارزشمندی به نام مادر است كه اگر دستورات قرآنی را مورد توجه قرار دهد به آن جایگاه شایسته در پیشگاه الهی دست یافته و خود را از نگاه های شیطانی در امان داشته است.
اسلام بر خلاف غرب، جایگاه زن را والا و با ارزش می داند و به همین منظور در قرآن كریم بر مصونیت زن از نگاه های نامحرم تاكید و توصیه های فراوان شده است.
امروزه دنیای غرب جایگاه زن را در حد كالا تنزل داده و آن را متاعی برای لذت مردان و ترویج شهوت می داند و كرامت مادری و انسانی او به غارت رفته است.
دنیای پر زرق و برق غرب تنها در كالاهای لوكس و تجملات معنا نمی شود بلكه با شكستن آینه مادری و انسانی، كالایی برای لذت جویی مردان شهوت پرست در تحقیر زن جستجو می كند.
براین اساس نخستین گام دنیای شیطانی غرب در برداشتن حجاب و مصونیت زن است و او را متاع لذت و شهوت می داند و جایگاه انسانی زن را به سخره گرفته است.
از این رو دنیای غرب در پس فناوری، هر آنچه در چنته دارد برای ترویج بی آبرویی و انحطاط جوامع بكار گرفته و كانون خانواده و پایگاه تربیت را نشانه رفته است.
در زمینه حجاب و عفاف، آیات قرآن، احادیث و روایات مختلفی برای زنان و مردان در جوامع اسلامی اشاره شده است و جایگاه رفیع زن در دین مقدس اسلام وهویتی كه معمار كبیر انقلاب اسلامی ایران در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به زنان بخشید بیانگر این واقعیت مهم است .
در جوامع اسلامی، بانوان باید منزلت خود را با توجه به چهارچوب وظایف خود در بخش حجاب و عفاف، اخلاق و رفتار مناسب حفظ كنند تا سلامت فردی ـ اجتماعی در جامعه اسلامی ـ ایرانی كه دارای ارزشهای دینی ـ ملی است ارتقا یابد.
حجاب برای زن ایرانی كه مسئولیت تربیتی - آموزشی یك نسل را بر عهده دارد دارای یك چهارچوب و دستورالعمل است كه هر یك از بانوان كه نقش مادری - همسری در كانون خانواده را بر عهده دارند با رعایت آن اصول میتواننند از آفت و پیامدهای منفی ناشی كم توجهی و یا غفلت از حجاب و عفاف در امان بمانند.
حجاب و عفاف از مهم ترین شاخصه های صیانت از امنیت عمومی به شمار می روند كه می توان با فرهنگ سازی و نهادینه ساختن آن، نظام خانواده را تحكیم بخشید و اینگونه از جامعه در برابر ولنگاری فرهنگی پاسداری كرد.
حجاب در اسلام از جمله ارزش های مهم و به معنای پوششی مناسب برای جلوگیری از فساد و حفظ كرامت است كه باید از همه تواناییها و امكانات موجود برای ترویج و نهادینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب استفاده كرد تا راهگشای بسیاری از مسایل و مشكلات دنیای كنونی شد.
رفتار حضرت فاطمه (س) ، الگو و معیار بسیار روشنی برای همه بشر به ویژه دختران جوان و مسلمان است تا زندگی سعادتمندی داشته باشند، در حقیقت دختران جوان با عفاف خود، گامی مؤثر برای بالا بردن شخصیت و ارزش خود و حفظ موقعیت خویش در برابر مردان برخواهند داشت.
*** حجاب و حرمت زنان
استاد دانشگاه فرهنگیان استان البرز گفت: انسان در پناه محافظ، احساس آرامش می كند، پوشش اسلامی نیز نگهبان زن است و به او امنیت و آرامش می بخشد، پس هر چه این پوشش كامل تر شود، درصد امنیت و حفاظت زنان بالاتر می رود.
دكتر فریده بزنی بیرانوند افزود: زحمت حجاب، حق بیمه ای است كه زن برای تأمین سلامت خود می پردازد؛ زیرا حجاب، مانع جریان یافتن هوای نفس و نگاه های آلوده و فسادآمیز به حریم پاك زنان می شود.
وی بیان داشت: پوشش، سدی بزرگ در برابر تهاجم فرهنگ غرب است و جایگاه والای زن می طلبد كه این گوهر آفرینش، در صدف حجاب قرار گیرد تا ارزش های انسانی اش در امان بماند.
وی با اشاره به اینكه پوشیدگی زن، نماد پرهیزكاری اوست ، یاد آورشد: وقتی زن تقوای جنسی را رعایت كند
وعده های الهی درباره آن تحقق می یابد.
بزنی بیرانوند افزود: چیرگی بر هواهای نفسانی و چشم پوشی از لذت های حرام، به انسان هیبت و وقار می بخشد.
وی تصریح كرد: به صورت ناخودآگاه، برخورد مردان با زنانی كه پوشش ناقصی دارند، برخوردی شهوانی و ابزاری است، ولی برخوردشان با زنان پوشیده و با حجاب اسلامی، برخوردی همراه با احترام و تكریم قلبی است.
وی اضافه كرد:نوع پوشش زن، معرف شخصیت عفیف یا هوس انگیز اوست كه موضع گیری مرد را در برابر او مشخص می كند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: تا وقتی بانوان، خود را از دید و چشم های حریص مردان می پوشانند، دریای نفس آنها آرام است، ولی وقتی به جلوه گری دست می زنند، تلاطم روحی و نابسامانی روانی را برای مردان فراهم می آورند.
وی ادامه داد: حجاب دینی، پادزهر تهاجم فرهنگی و عاملی مهم در كاهش مفاسد اجتماعی است و به زنان و مردان باحجاب، هیبت و وقار می بخشد.
بزنی بیرانوند با بیان اینكه حفظ پاك دامنی، منحصر به پوشش نیست،یاد آور شد: زن باید از هر گونه رفتاری كه سبب تحریك و طمع ورزی هوس رانان می شود، به شدت پرهیزكند.
وی با بیان اینكه آنچه مردان را تحریك می كند، شامل زیبایی، زیور و حركت های اغوا كننده می باشد، اضافه كرد: رفتار زن می تواند وسیله اغوا و تحریك مرد شود؛ یعنی اگر زیبایی و زیور زنی دیده شود، ولی رفتار او معقول و متین باشد، مرد اغوا نمی شود، مگر به ندرت. به همین دلیل، نرم سخن گفتن زن، گاهی از بی حجابی و بی پردگی هم اغوا كننده تر است.
وی بیان داشت: امروزه بعضی لباس ها كه مد روز نیز هستند، حجم و انحنای بدن را چنان نمایان می كنند كه اغوای این پوشیدگی گاهی از برهنگی نیز بیشتر است لذا از نظر قرآن، زن نباید به گونه ای در اجتماع ظاهر شود كه سبب جلب توجه و تحریك مردها شود.
*** انگیزه های بی حجابی
معصومه شكرگزار استاد دانشگاه و روانشناس البرزی نیز در این زمینه گفت: كسانی كه در اعتقاد به خداوند تردید دارند و قلب آنان در ایمان به خداوند و انجام دادن تكالیف دینی و محاسبه روز جزا به مقام اطمینان نرسیده است، در عمل به دستورهای الهی تسامح می ورزند.
وی بیان داشت: افرادی كه به ضرورت حجاب، به درستی پی نبرده اند، در پای بندی به آن نیز از خود ضعف و سستی نشان می دهند و همچنین برخی از زنان برای ارضای هوس رانی خود به تنوع پوشش، آرایش و زینت بسیار اهمیت می دهند و بهترین وقت های خود را به حضور در محیط های تجاری و تفریحی و مهمانی های فساد برانگیز می گذرانند.
وی با اشاره به اینكه این دسته از بانوان به دور از عقل و دوراندیشی، مانند اشیای بی اراده، به كارهایی دست می زنند كه هیچ گونه فایده ای برای آنها ندارد و حتی از این رهگذر، آسیب های جدی نیز متوجه آنان می شود، افزود: آنان می خواهند با نمایش زیبایی ها و جاذبه های طبیعی زنانگی خود، توجه دیگران را به خود جلب و در حقیقت، كمبودهای كمالی خود را از این راه جبران كنند.
وی اظهارداشت: این زنان از این نكته مهم غافل هستند كه بی حجابی، تنها توجه بیماردلان را به زن جلب می كند و كسانی كه خود، كمترین اعتباری ندارند.
وی خاطرنشان شد: در این میان، هستند زنانی كه عقده دگرآزاری دارند و با خودآرایی می كوشند تمایلات مردان را برانگیزانند و آن گاه بی پاسخ بگذارند لذا این حركت، مردان را عقده ای می سازد و در مقابل، زنان بیمار از این حركت خود لذت می برند.
وی با اشاره به اینكه برخی دختران نیز بدلباسی و خودنمایی را پلی برای رسیدن به ازدواج می پندارند، تصریح كرد: آنان گمان می كنند با بیرون ریختن موها، پوشیدن لباس های زننده و نامناسب و آرایش های ناپسند، می توانند جوانان را به خود جلب كنند، در حالی كه جوانان با همه اقبال و خوش رویی هایی كه با ایشان داشته اند، در پی ازدواج با آنان نخواهند بود و جوانان بی تقوا، از دختران خودنما تنها برای لذت های زودگذر استقبال می كنند، نه برای ازدواج.
این روانشناس با بیان اینكه شیطان با همه ارزش های الهی مخالف است و پذیرای گسترش گناهان و زشتی هاست و در این راه، از هر ابزاری بهره می گیرد، ادامه داد: او با بررسی روحیه افراد، باورهای انحرافی خود را به شیوه های گوناگون عقیدتی، اخلاقی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به آنان القا می كند.
شكرگزار گفت: نزد شیطان، گناهان كلیدی اولویت دارند زیرا این نوع زشتی ها سبب اشاعه گناهان نیز می شود.
وی افزود: شیطان از یك سو دریافته است كه صلاح و فساد زن، در صلاح و فساد اجتماع نقش چشم گیری دارد و از سوی دیگر می داند كه زنان، به خودنمایی نزد دیگران راغبند و این خودنمایی نیز در اشاعه گناهان، نقش مؤثر و كلیدی دارد.
وی بیان داشت: شیطان چنان در این مأموریت خود موفق عمل كرده است كه برخی زنان باور كرده اند چنین گناهان آشكاری، شاخص روشنفكری و نشانه پیشرفت است در صورتی كه هر كسی با كمترین واقع بینی، به سرعت درمی یابد كه هوس رانی، نه تنها نشانه روشن فكری و متمدن بودن نیست، بلكه قلب را تاریك و عقل را ضعیف می سازد و جز از وسوسه های شیطان و نفس اماره برنمی خیزد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینكه بی حجابی، نتیجه متمدن بودن نیست، افزود : ریشه بی حجابی را باید در غرایز جنسی ، ضعف باورهای دینی ، فخر فروشی و میل به مدگرایی جستجو كرد.
وی بیان داشت: بعضی از زنان دوست دارند كه رفاه مالی آنان را دیگران نیز ببینند، بدین منظور لباس های فاخر می پوشند و ارزش خود را در طلا و جواهرات می جویند.
وی با بیان اینكه شهوت لباس، زنان و دختران مدگرا را به اسارت مدسازان درآورده است ، خاطرنشان شد: مدسازان پشت پرده كه با بهره گیری از پژوهش های گسترده روان شناسی به طراحی مدهای جدید می پردازند، با طرح مدل های تحریك آمیز بر روی لباس و آرایش زنان، مقلدان بی اراده را اغفال می كنند.
*** نقش خانواده در بی حجابی
حجت شاملو از مشاوران خانواده در البرز نیز گفت: خانواده هایی كه از آموزه های دینی فاصله می گیرند، در برزخ میان عمل به آموزه های دین یا تن دادن به خواسته های نفسانی خود قرار می گیرند به گونه ای كه باورهای آنها رنگ مذهبی دارد، ولی حقیقت و اساس دینی ندارد.
وی اظهار داشت: این خانواده ها دین را در محدوده ای می پذیرند كه با باورهای غیر دینی آنها تضاد نداشته باشد لذا دین، لقلقه زبان اینان است و در صورت روبه رو شدن با كمترین سختی یا تضاد آموزه های دین با تمایلاتشان، به راحتی از دین چشم می پوشند. فرزندان چنین خانواده هایی، به فرهنگ تسامح در برابر دین خو می گیرند و به تدریج، به سوی بی حجابی گام برمی دارند.
وی با اشاره به اینكه مسائل اخلاقی و تربیتی اهمیت ویژه ای دارد و از پایین ترین دوره سنی باید آموزش آنها آغاز شود ، اضافه كرد: پس اشتباه است كه به مسائل تربیتی مربوط به شرم و حیای دختران تا نُه سالگی توجه نشود و تنها با فرا رسیدن زمان تكلیف، از آنها خواسته شود تا یك باره در درون خود انقلاب رفتاری و فلسفی برپا كنند.
وی تصریح كرد: فراگیری امور تربیتی، حقیقتی است كه باید به تدریج شكل گیرد و حجاب نیز نوعی فرهنگ است و باید كم كم در گذر زمان و حساب شده، در روح و جان فرزندان نهادینه شود.
وی با بیان اینكه سست غیرتی سرپرست خانواده نیز در گرایش به بدحجابی و سستی حیا و عفت زنان و دختران نقش به سزایی دارد، یادآور شد: این روحیه منفی گاهی سبب می شود این گونه افراد كه مسئول تربیت دینی خانواده اند، با برخی توجیه های نفسانی بر بی حجابی و جلوه گری ناموس خود اصرار ورزند و چه بسا با نمایش دادن زیبایی ها و لباس های فاخر و زینت های گران بهای او، بر دیگران فخرفروشی كنند.
وی خاطر نشان شد: خانواده هایی كه خود را مسئول تربیت دینی فرزندان نمی دانند و حتی در برابر بی حجابی اهل و عیال خود فخرفروشی نیز می كنند، هم آنان را از جاده سلامت بیرون می برند و هم جامعه را به آلودگی می كشانند.
*** عوارض بی حجابی در مردان و رنان
حجت الاسلام حسین میرزایی از استادان حوزه و دانشگاه البرز نیزاز طهارت و پاكدامنی به عنوان اصل محوری و ارزشی در بینش اسلامی یاد كرد و افزود: فلسفه وجود برخی احكام شرعی مانند حجاب، برای پیش گیری از تحریك جنسی است زیرا كاهش تحریكات، در صورت بهره گیری از پوشش مناسب بدن و پرهیز از رفتارهای تحریك آمیز در برابر نامحرم، امكان پذیر است در حالی كه اگر عفاف بر روح كسی حاكم باشد، این مسئله در رفتار و گفتار و نوع لباس او نیز اثر می گذارد و از میزان تحریكش خواهد كاست.
وی با اشاره به اینكه عفاف و خویشتن داری باید در مرد و زن، هر دو موجود باشد، اظهارداشت: مردان باید از هر نوع رفتاری كه به نوعی موجب تحریك جنسی است، بپرهیزند و در صورتی كه برخی افراد، حجاب و پوشش اسلامی را رعایت كنند و شماری دیگر بدان بی اعتنا باشند، بر روحیه مردم اثر منفی می گذارد چون كسانی كه مسلمانی آنها بر اساس ایمان و منطق محكم نیست، به تدریج، قید و بندهای شرعی را یكی پس از دیگری كنار می نهند و هویت و شخصیت دینی شان را از دست می دهند.
میرزایی تجاهر به فسق و تظاهر به گناه و دوری از حریم عفاف را یك گناه مضاعف دانست و یاد آور شد: گناه آشكاری كه از حالت فردی و حوزه خصوصی بیرون می آید و جنبه اجتماعی پیدا می كند و آثار منفی آن دامن گیر دیگران نیز می شود.
وی خاطرنشان شد: این گونه افراد با كارشان، دیگران را هم به گناه، دعوت و جامعه را دچار تشویش و مرض می كنند و در واقع، اگر میل آدمی به چیزی جلب شود و به آن دست نیابد، تعادل روحی و روانی او به هم می ریزد، درونش ناآرام می شود و بر اثر تكرار چنین حالتی، به عقده روانی تبدیل می شود.
وی كشاندن مسائل جنسی و برهنگی به جامعه، افزون بر متزلزل كردن عفت زنان و مردان، زمینه از هم پاشیدن بنیان خانواده ها را نیز فراهم می آورد.
وی ادامه داد: اگر زنان و دختران و مردان و پسران بالغ جامعه، از شرم و حیا به دور باشند و در پوشش مناسب موی سر، بدن و زینت هایشان و نوع لباس و برخوردها و رفتارهای خویش دقت نكنند، الگوی نامناسبی برای فرزندان جامعه خواهند بود.
*** تأثیر الگوها در ترویج فرهنگ حجاب
زهرا اسلامی از معلمان پژوهشگر البرزی فعال در حوزه حجاب و عفاف نیز اظهار داشت: یكی از راه های ترویج پوشش و حجاب اسلامی، پیروی از الگوهای وارسته است از این رو وظیفه نهادهای فرهنگی است كه در معرفی این الگوها بكوشند و اگر در این راه سستی بورزند، دشمن به راحتی فرصت می یابد تا الگوهای دلخواه خود را به جوانان و نوجوانان معرفی كند.
وی با اشاره به اینكه یكی از امتیازهای ادیان الهی این است كه نه تنها الگو معرفی كرده اند، بلكه الگوهایشان در جنسیت های مختلف است.
اسلامی بیان داشت: خدای متعال حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام را آفرید تا هم الگوی زنان باشد و هم مردان، چنان كه علی ابن ابی طالب علیه السلام نیز هم الگوی مردان است و هم زنان زیرا این دو جنس، مكمل یكدیگرند.
وی تصریح كرد: ابتدا باید روح حاكم بر گفتار و كردار الگو را شناخت و از پشتوانه آن مطمئن شد تا بتوان از جنبه های مختلف زندگی او، به قوانین و درس های كلی و عمومی دست یافت.
اسلامی اضافه كرد: الگو باید در مقایسه با دیگران، فردی برگزیده و شخصیتی ممتاز همانند حضزت فاطمه زهرا (س) كه از عالی ترین الگوهای اسلامی است، باشد.
وی خاطر نشان شد:بی شك، پیروی از الگوهای كامل اسلامی، سرمشقی نیكو در تنظیم رفتار و منش و پوشش جامعه دینی است.
این معلم و مبلغ پژوهشگر البرزی در ادامه به تاثیر حیاء بر پوشش بانوان پرداخت و افزود:امام علی (ع ) حیا را زیباترین لباس دنیا می داند.
وی اظهارداشت: در دیگر ادیان نیز بر حیا تأكید شده است و در انجیل، كتاب مقدس مسیحیان، آمده است: «و زنان نیز به لباس مزین به حیا و پرهیز، خود را بیارایند.»
وی ادامه داد: زینت یابی به زیور حیا، نوعی آراستگی به صفات الهی است زیرا یكی از صفات كمالی خداوند، حیاست لذا حیا، صفتی است كه با به دست آوردن آن، انسان ها از كارهای ناشایست و پوشش نامناسب در امان خواهند بود و بزرگان دین، همه اهل حیا بوده اند پس شایسته است كه جامعه مسلمان نیز در این ویژگی از آنان پیروی كند.
*** پیامدهای حیا در جامعه
اسلامی در ادامه از حیا به عنوان یك مانع برای افتادن انسان در دام انحراف جنسی و ضامن پاك دامنی یاد كرد و اظهارداشت: حیا، یكی از بهترین نیروهای كنترل كننده درونی است.
وی حیا را عامل سلامت روانی انسان دانست و افزود: اگر به این ندای درونی كه نشانه هماهنگی با طبیعت انسانی است، پاسخ داده نشود، تعادل انسان از میان می رود. همان گونه كه پاسخ ندادن به غریزه گرسنگی و تشنگی، انسان را به سختی می اندازد، پاسخ ندادن به غریزه حیا نیز روابط انسان را مختل می سازد.
وی یادآور شد: در پرتو حیا، شخصیت آدمی در امان می ماند و حضرت علی علیه السلام در این زمینه می فرماید: هر كس جامه حیا را بر خود بپوشاند، عیبش از مردم پوشیده می ماند.
وی خاطر نشان شد: میان ادب و حیا نیز رابطه محكمی وجود دارد و بسیاری از رفتارهای مؤدبانه، نمونه ای از رفتار حیامدارانه است به گونه ای كه در بسیاری از موارد، سبب پای بندی افراد به ادب در آنها می شود.
وی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه می فرماید:عفت در زن، وسیله ای برای تعالی و تكریم شخصیت زن در چشم دیگران، حتی در چشم خود مردان شهوت ران و بی بند و بار است. عفاف، مخصوص زنان نیست، مردان نیز بایستی عفیف باشند؛ منتها چون در جامعه، مرد به خاطر قدرت جسمانی می تواند به زن ظلم كند و بر خلاف تمایل زن رفتار كند، روی عفت زن بیشتر تكیه و احتیاط شده است.
*** عوامل تضعیف حیا و حجاب
اسلامی گفت: اگر آدمی فلسفه حیا را به خوبی درك نكند، به تدریج، صفت حیا در او كم رنگ و همت او در رعایت عفت و خویشتن داری كم می شود.
اسلامی تصریح كرد: صفات پسندیده، نیاز به مراقبت دارند و اگر به حال خود رها شوند، از دست می روند. در حقیقت «شرم، احتیاج به حمایت دارد، تا اینكه لطیف ترین اركان سرشت انسانی را حفظ كند.» در این میان، وظیفه جوانان، مطالعه؛ وظیفه والدین، تذكر؛ وظیفه نویسندگان، نوشتن؛ وظیفه مبلغان، سخن گفتن و وظیفه هنرمندان، به تصویر كشیدن جلوه های مثبت حیاست.
وی اضافه كرد:بی حیایی والدین نیز تأثیر بسیار شكننده ای بر باورهای دینی فرزندان دارد، طوری كه تربیت صحیح، حیا را تقویت می كند، تربیت ناسالم نیز سبب تضعیف حیا می شود لذا والدین و مربیان باید توجه داشته باشند كه رفتار آنان به عنوان الگو، بسیار اثرگذار است.
این معلم پژوهشگر، اساس بسیاری از بی شرمی هایی كه در نوجوانان به چشم می خورد، بی شرمی پدر و مادر در روابط عنوان كرد.
وی تأثیر رسانه های جمعی را در این زمینه مهم و انكارناپذیردانست و ادامه داد: رسانه های گروهی مانند مطبوعات، كتاب، اینترنت، رادیو، تلویزیون، سینما، ویدئو، ماهواره و سی دی، بر فرهنگ عمومی جامعه اثر می گذارند.
اسلامی تاكید كرد: رسانه های تصویری، به سبب داشتن صحنه های ناشایست و غیر اسلامی تأثیر منفی بسیاری بر حیای بینندگان خود می گذارد و این مسئله، درباره محصولات فرهنگی كشورهای غربی، به ویژه امریكا محسوس تر است و صاحبان رسانه های آنان، آگاهانه می كوشند فرهنگ ابتذال، برهنگی و بی حیایی را جای گزین فرهنگ ناب اسلامی سازند و این زنگ خطری است كه باید صدای آن را بشنویم.
21 تا 27 تیرماه هفته عفاف و حجاب نامگذاری شده است.
2819/ 6155